Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Benzz schreef:Van mij mag er best wat gedaan worden aan mensen die bewust hun uren laag houden zodat ze hun toeslagen blijven behouden. Persoonlijk vind ik, dat als je gezond bent en fulltime kunt werken je dit ook moet doen, een bepaalde verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden.
Maar om dat op deze manier op te lossen, vind ik wel wat van.
996981 schreef:Hiervoor zou het basisinkomen dus uitkomst bieden. Bestaansminimum voor iedereen, wil je meer kun je werken. Kan je niet werken heb je in ieder geval het bestaansminimum. Dat is nu niet altijd het geval
_chou schreef:996981 schreef:Hiervoor zou het basisinkomen dus uitkomst bieden. Bestaansminimum voor iedereen, wil je meer kun je werken. Kan je niet werken heb je in ieder geval het bestaansminimum. Dat is nu niet altijd het geval
Waar zou dat van betaald moeten worden? En hoeveel zou het kosten?
Klinkt op zich wel als een goed plan, maar klinkt voor mij, voor nu, nog niet haalbaar.
Veronica2 schreef:Benzz schreef:Van mij mag er best wat gedaan worden aan mensen die bewust hun uren laag houden zodat ze hun toeslagen blijven behouden. Persoonlijk vind ik, dat als je gezond bent en fulltime kunt werken je dit ook moet doen, een bepaalde verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden.
Maar om dat op deze manier op te lossen, vind ik wel wat van.
Even het belangrijkste deel benadrukt, voordat er tig reacties komen over ziek, kinderen, kan niet, wil niet, geen zin en teveel moeite, enzovoort.
996981 schreef:_chou schreef:Waar zou dat van betaald moeten worden? En hoeveel zou het kosten?
Klinkt op zich wel als een goed plan, maar klinkt voor mij, voor nu, nog niet haalbaar.
Het schijnt dus wel te kunnen
Meer onderbouwing:
https://esb.nu/basisinkomen-kan-budgetn ... ingevoerd/
karuna schreef:Dat had ik gelezen alleen de maatregel raakt juist de mensen die er niks tegen kunnen doen
karuna schreef:Nee dat doe ik nietik zal vast ook minder overhouden maar dat merk ik volgend jaar wel bij de vooropgave van de belasting.
Minimum loon, of niet (meer) kunnen werken zijn helaas veel mensen en die kunnen niets aan hun situatie veranderen vaak. De mensen die parttime werken maar niet vanwege niet kunnen die kunnen wel iets doen, ik vermoed alleen dat dat een minderheid is in vergelijk met de rest. Al snap ik de keuze toeslagen kwijt en er dan minder aan overhouden met meer uren ook wel dat je dat liever niet doet trouwens.
purny schreef:Het is gewoon zo dat niet werken vaak meer oplevert dan wel werken.
Maar de lagere huishoudens worden dan wel weer gecompenseerd met toeslagen, terwijl de mensen die geen recht hebben op toeslagen hogere kosten hebben.
BigOne schreef:Karuna, Nederlanders zijn kampioen parttime werken. Heel veel jongeren willen en werken en tijd voor leuke dingen en goed inkomen en woning en en en.
Dat zal inherent aan de tijdsgeest zijn en ook omstandigheden .
Zorg voor goede gratis kinderopvang zodat ouders of vooral alleenstaande ouders minimaal 32 uur kunnen werken bvb.
996981 schreef:Ik zou het ook toejuichen als er serieus naar een basisinkomen gekeken werd. Los daarvan hoop ik dat het toeslagensysteem etc. versimpeld en eerlijker wordt. De extra belastingschijf per 2025 vind ik een stap in de goede richting.Hiervoor zou het basisinkomen dus uitkomst bieden. Bestaansminimum voor iedereen, wil je meer kun je werken. Kan je niet werken heb je in ieder geval het bestaansminimum. Dat is nu niet altijd het geval
karuna schreef:Ik worstel daar best wel mee. Ouders minimaal 32 uur moeten werken, ik heb een tijdje kindjes van school naar opvang gebracht en hoewel ik geen ouder ben werd ik er echt verdrietig van soms. Kinderen die huilend in de taxi zaten waarom hun papa of mama niet kwam ophalen, of ik wist waar de ouders warenl kindjes die in slaap vielen en bij de opvang nog verplicht wat moesten doen.
Ik weet gewoon niet of zoveel opvang voor kinderen gezond is. Ik weet dat iedere gezinssituatie anders is maar een ouder die thuis is als de kinderen uit school komen lijkt mij toch de gezondste en fijnste oplossing. Even bijpraten over school. Desnoods samen koken helpen met huiswerk als dat nodig is. Ipv met haast ophalen bij de opvang een maaltijd in elkaar flansen en intussen je kind voor een scherm zetten zodat je er geen "last" van hebt,
Het lijkt me voor ouder en kind gewoon de gezondste optie en veel minder stress en minder mensen nodig bij de opvang die er nu ook niet zijn,
En zoveel mensen die voor pensioenleeftijd uitvallen wegens fysieke of geestelijke problemen. Mogelijk door de continue stress haast vlug vlug mentaliteit