Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:43

De zorg hoeft niet compleet onbetaalbaar te worden, er wordt heel veel uitgegeven aan de zorg ipv in de zorg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:44

Hiervoor zou het basisinkomen dus uitkomst bieden. Bestaansminimum voor iedereen, wil je meer kun je werken. Kan je niet werken heb je in ieder geval het bestaansminimum. Dat is nu niet altijd het geval

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:47

Benzz schreef:
Van mij mag er best wat gedaan worden aan mensen die bewust hun uren laag houden zodat ze hun toeslagen blijven behouden. Persoonlijk vind ik, dat als je gezond bent en fulltime kunt werken je dit ook moet doen, een bepaalde verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden.

Maar om dat op deze manier op te lossen, vind ik wel wat van.

Even het belangrijkste deel benadrukt, voordat er tig reacties komen over ziek, kinderen, kan niet, wil niet, geen zin en teveel moeite, enzovoort.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:48

996981 schreef:
Hiervoor zou het basisinkomen dus uitkomst bieden. Bestaansminimum voor iedereen, wil je meer kun je werken. Kan je niet werken heb je in ieder geval het bestaansminimum. Dat is nu niet altijd het geval

Waar zou dat van betaald moeten worden? En hoeveel zou het kosten?

Klinkt op zich wel als een goed plan, maar klinkt voor mij, voor nu, nog niet haalbaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:14

_chou schreef:
996981 schreef:

Klinkt op zich wel als een goed plan, maar klinkt voor mij, voor nu, nog niet haalbaar.

Het schijnt dus wel te kunnen :j

Meer onderbouwing:
https://esb.nu/basisinkomen-kan-budgetn ... ingevoerd/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:14

Veronica2 schreef:
Benzz schreef:
Van mij mag er best wat gedaan worden aan mensen die bewust hun uren laag houden zodat ze hun toeslagen blijven behouden. Persoonlijk vind ik, dat als je gezond bent en fulltime kunt werken je dit ook moet doen, een bepaalde verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden.

Maar om dat op deze manier op te lossen, vind ik wel wat van.

Even het belangrijkste deel benadrukt, voordat er tig reacties komen over ziek, kinderen, kan niet, wil niet, geen zin en teveel moeite, enzovoort.

Dat had ik gelezen alleen de maatregel raakt juist de mensen die er niks tegen kunnen doen -O-

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:19

996981 schreef:
_chou schreef:

Het schijnt dus wel te kunnen :j

Meer onderbouwing:
https://esb.nu/basisinkomen-kan-budgetn ... ingevoerd/

Interessant, ik ga het even lezen na het studeren :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:22

Veronica2 schreef:
Benzz schreef:

Ziek moet je dan wel uit dat lijstje halen. De rest is keuze maar ziek niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:25

karuna schreef:
Dat had ik gelezen alleen de maatregel raakt juist de mensen die er niks tegen kunnen doen -O-

Jij reageert nu vanuit je persoonlijke situatie, maar daar heb ik het niet over.

Ik werk in de arbeidsbemiddeling en ik kom zo vaak mensen tegen die niet meer dan 24 uur willen werken omdat ze hun toeslagen dan kwijt zijn. Terwijl die mensen prima fulltime kunnen werken. Kunnen ze in het weekend lekker met hun hobby bezig zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:38

Nee dat doe ik niet :n ik zal vast ook minder overhouden maar dat merk ik volgend jaar wel bij de vooropgave van de belasting.

Minimum loon, of niet (meer) kunnen werken zijn helaas veel mensen en die kunnen niets aan hun situatie veranderen vaak. De mensen die parttime werken maar niet vanwege niet kunnen die kunnen wel iets doen, ik vermoed alleen dat dat een minderheid is in vergelijk met de rest. Al snap ik de keuze toeslagen kwijt en er dan minder aan overhouden met meer uren ook wel dat je dat liever niet doet trouwens.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:42

karuna schreef:
Nee dat doe ik niet :n ik zal vast ook minder overhouden maar dat merk ik volgend jaar wel bij de vooropgave van de belasting.

Minimum loon, of niet (meer) kunnen werken zijn helaas veel mensen en die kunnen niets aan hun situatie veranderen vaak. De mensen die parttime werken maar niet vanwege niet kunnen die kunnen wel iets doen, ik vermoed alleen dat dat een minderheid is in vergelijk met de rest. Al snap ik de keuze toeslagen kwijt en er dan minder aan overhouden met meer uren ook wel dat je dat liever niet doet trouwens.

Want? ALs je meer werkt heb je meer doorgroeimogelijkheden én een beter pensioen. Kun je misschien zelfs jaren eerder stoppen met werken. Dus nee, ik snap dat niet en vindt het bizar dat ons stelsel zo in elkaar zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:54

Karuna, Nederlanders zijn kampioen parttime werken. Heel veel jongeren willen en werken en tijd voor leuke dingen en goed inkomen en woning en en en.
Dat zal inherent aan de tijdsgeest zijn en ook omstandigheden .
Zorg voor goede gratis kinderopvang zodat ouders of vooral alleenstaande ouders minimaal 32 uur kunnen werken bvb.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:57

Het is gewoon zo dat niet werken vaak meer oplevert dan wel werken.
Maar de lagere huishoudens worden dan wel weer gecompenseerd met toeslagen, terwijl de mensen die geen recht hebben op toeslagen hogere kosten hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:00

Parttime werken is toch prima? Lijkt mij helemaal goed! Alleenstaande ouders moeten niet 'minimaal 32 uur' kunnen werken, en die kinderen hoeven niet de hele tijd op de opvang.

Het zou wel schelen als we zinnig werk zouden kunnen verplichten of in elk geval aantrekkelijker zouden kunnen maken dan onzinwerk (recruiters, energiecontractenverkopers, buzzwordmanagers, taakgroepleden die hetzelfde werk doen als stuurgroepleden, zorgverzekering-ceo's etc. Er is nog wel wat te schrappen op allerlei plekken.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:02

purny schreef:
Het is gewoon zo dat niet werken vaak meer oplevert dan wel werken.
Maar de lagere huishoudens worden dan wel weer gecompenseerd met toeslagen, terwijl de mensen die geen recht hebben op toeslagen hogere kosten hebben.

Op korte termijn misschien. Op langere termijn loont fulltime werken altijd

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:04

Als je met parttime werken je leven kunt betalen, prima! Maar als je daar allerlei toeslagen voor nodig hebt, terwijl je fulltime kunt werken. Dan vind ik dat niet oke! Maar misschien is dat een mentaliteit ding. Ik heb geen toeslagen, nooit gehad. Ik betaal wel veel belasting en ik vind niet dat ik het levensonderhoud van een ander moet betalen omdat ze maar 24 uur willen werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:08

Ik worstel daar best wel mee. Ouders minimaal 32 uur moeten werken, ik heb een tijdje kindjes van school naar opvang gebracht en hoewel ik geen ouder ben werd ik er echt verdrietig van soms. Kinderen die huilend in de taxi zaten waarom hun papa of mama niet kwam ophalen, of ik wist waar de ouders warenl kindjes die in slaap vielen en bij de opvang nog verplicht wat moesten doen.

Ik weet gewoon niet of zoveel opvang voor kinderen gezond is. Ik weet dat iedere gezinssituatie anders is maar een ouder die thuis is als de kinderen uit school komen lijkt mij toch de gezondste en fijnste oplossing. Even bijpraten over school. Desnoods samen koken helpen met huiswerk als dat nodig is. Ipv met haast ophalen bij de opvang een maaltijd in elkaar flansen en intussen je kind voor een scherm zetten zodat je er geen "last" van hebt,

Het lijkt me voor ouder en kind gewoon de gezondste optie en veel minder stress en minder mensen nodig bij de opvang die er nu ook niet zijn,

En zoveel mensen die voor pensioenleeftijd uitvallen wegens fysieke of geestelijke problemen. Mogelijk door de continue stress haast vlug vlug mentaliteit

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:25

BigOne schreef:
Karuna, Nederlanders zijn kampioen parttime werken. Heel veel jongeren willen en werken en tijd voor leuke dingen en goed inkomen en woning en en en.
Dat zal inherent aan de tijdsgeest zijn en ook omstandigheden .
Zorg voor goede gratis kinderopvang zodat ouders of vooral alleenstaande ouders minimaal 32 uur kunnen werken bvb.

Gratis kinderopvang gooit de belastingen alleen maar omhoog. En verder heb ik er een andere mening over maar die hou ik wijselijk voor mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:52

Veertig jaar geleden kwam ik al vaak in Zweden , kindergarten doodgewoon, bijna alle kids gaan naar opvang, gratis en ouders werkten fulltime. Een jaar bevallingsverlof/zwangerschapsverlof om het eerste jaar bij je kind te zijn. En de Zweedse vrienden die we nog steeds spreken hebben allen fijne kids.
In Nederland kan dat ook. Persoonlijke denk ik dat kids meer hebben aan quality time met hun opvoeders dan aan ouders die de hele dag lijfelijk aanwezig zijn maar bezig met alles en nog wat. Uit onderzoek blijkt dat kids minder op internet zit dan hun ouders en dat ze dat niet echt leuk vinden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:12

996981 schreef:
Ik zou het ook toejuichen als er serieus naar een basisinkomen gekeken werd. Los daarvan hoop ik dat het toeslagensysteem etc. versimpeld en eerlijker wordt. De extra belastingschijf per 2025 vind ik een stap in de goede richting.

Nu loont het voor lage en middeninkomens soms nauwelijks om meer te gaan werken. Als je € 100 meer verdient en daar € 97 van overhoudt lijkt mij dat prima. En € 55 is ook nog best oké. Maar op het moment dat je van die € 100 extra maar € 9 (of nog minder!) in je portemonnee krijgt, kan ik me voorstellen dat je niet veel motivatie hebt om meer uren te gaan werken.

Voor wie denkt dat ik iets verzin :D kijk hier naar de tabellen marginale druk 2024.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:30

Maar waarom toch dat verlangen om mensen meer te laten werken? De uren zijn helemaal niet het probleem. En van meer uren wordt het niet beter, niet leuker, de arbeidsproductiviteit gaat omlaag, en er worden meer mensen ziek. We doen alsof 'kampioen parttime' een probleem is, maar dat is het in de meeste opzichten helemaal niet.

Neem het onderwijs. Men doet vaak alsof het lerarentekort opgelost zou zijn als alle leerkrachten fulltime gaan werken. Leuk idee. Maar de redenen dat leerkrachten niet fulltime willen werken is over het algemeen omdat ze een voltijds functie te intensief vinden. Wil je die allemaal per se fulltime voor de klas dan krijg je eerst leerkrachten die moeten bezuinigen op bv lesvoorbereiding, nakijken en alles wat ze in hun eigen tijd stiekem toch aan ondersteuning doen, en daarna een heleboel mensen die het onderwijs verlaten. Opgelost probleem: 0.

Of allerlei vormen van onderhoudsmonteurs. De uren zijn niet het probleem, het opleiden van voldoende mensen wel. Trek mensen die commerciele economie hebben gestudeerd van hun kantoorstoel, leer ze een waterpomptang monteren en je hebt aanzienlijk meer effect dan als je de monteurs meer uren laat maken. Onze verspilling zit niet in de parttimers, maar in de desinteresse voor het echte werk. Laat mensen die dat echte werk doen dat vooral invullen zoals zij dat goeddunken - en vul die aan. Daar worden we als maatschappij veel beter van, ook omdat we dan weer meer overbrugging krijgen tussen de werkelijke functies en al het abstracte gedoe eromheen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:37

Ben heel benieuwd wat voor werk je zelf doet shadow. Je doet het voorkomen of je enkel met een essentieel beroep (zoals aangeduid tijdens corona) waarde toevoegt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:40

Oh dus door mensen die commerciele economie hebben gestudeerd als monteur te laten werken los je het op. Die mensen hebben totaal andere kwaliteiten dan techneuten. En daarbij: De handel moet ook binnengehaald worden. Daar zijn commerciele mensen goed in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:42

Fulltime onderwijs is gemiddeld 43 uur per week. De helft van de tijd is lesgeven, de rest gaat op aan alle andere zaken. Daar staan wel 12 weken vakantie tegenover.
Vooral administratie kost veel tijd, geen wonder met leerling volg systemen vanaf 4 jr.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:10

karuna schreef:
Ik worstel daar best wel mee. Ouders minimaal 32 uur moeten werken, ik heb een tijdje kindjes van school naar opvang gebracht en hoewel ik geen ouder ben werd ik er echt verdrietig van soms. Kinderen die huilend in de taxi zaten waarom hun papa of mama niet kwam ophalen, of ik wist waar de ouders warenl kindjes die in slaap vielen en bij de opvang nog verplicht wat moesten doen.

Ik weet gewoon niet of zoveel opvang voor kinderen gezond is. Ik weet dat iedere gezinssituatie anders is maar een ouder die thuis is als de kinderen uit school komen lijkt mij toch de gezondste en fijnste oplossing. Even bijpraten over school. Desnoods samen koken helpen met huiswerk als dat nodig is. Ipv met haast ophalen bij de opvang een maaltijd in elkaar flansen en intussen je kind voor een scherm zetten zodat je er geen "last" van hebt,

Het lijkt me voor ouder en kind gewoon de gezondste optie en veel minder stress en minder mensen nodig bij de opvang die er nu ook niet zijn,

En zoveel mensen die voor pensioenleeftijd uitvallen wegens fysieke of geestelijke problemen. Mogelijk door de continue stress haast vlug vlug mentaliteit

Zo mee eens dit! We leven tegenwoordig echt in een snelle consumptie maatschappij. Maar wordt iemand nu echt gelukkiger van die drie vakantiereizen, die extra grote auto en die dure merkschoenen? Geluk zit vaak toch meer in de kleine dingen en de tijd die je met je dier(baren) door brengt. :)