Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:47

karrij schreef:
De Facebook groep die pro wolf is beramen zich nu op massale aangiftes tegen de Baron die eigenaar is van park de hoge Veluwe en de eigenaren van de pony die afgelopen zaterdag afgeslacht is! Gewoonweg doodeng om te lezen hoe rancuneus deze mensen zijn.

Alsof die mensen al niet genoeg ellende hebben gehad grr, hier kan ik gewoon echt kwaad om worden. Misschien wordt het tijd dat aangifte doen op valse gronden ook strafbaar wordt.

Beter zou zijn als ze dan een flink geldbedrag moeten betalen die de eigenaren kunnen gebruiken voor hun dieren. Zijn ze nou helemaal. _-:(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:48

Weer een prachtig voorbeeld van die keelbeet...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:58

Celebi schreef:
Randstedelijk pluche? Jeetje zo aanvallend hoeft het niet hoor. :n

Zit zelf midden in het groene hart op het platteland tussen alle veehouders. En ik heb al jaren de wens weg te verhuizen nog verder de natuur in richting de bossen. Denk niet dat ik de gemiddelde randstedeling ben die je aanvallend moet aanspreken. Ik leef juist al het hele proces mee met de wolventrek en vanaf moment 1 zag ik de ellende al ontstaan. Ik wil ze niet bij jullie én niet bij ons en ook niet op andere plekken waar ze zoveel leed veroorzaken. Dat is toch juist wat je wilt?

En het gaat me zeker niet alleen om mijn paard, maar alle dieren hier in de randstad waarvan ik het net zo erg vind dat ze aangevallen zouden worden als de dieren elders in het land.. Ik denk gewoon niet dat er verandering komt als er hier ook aanvallen komen, dus dan zitten alle dieren hier ook in de knel. Dat wens ik ze gewoon niet toe, nooit. Nergens in het land. Dat is het enige wat ik zei..

En juist doordat het hier zo open is, geen hek neergezet mag worden, maakt dat ik denk dat de slachtpartijen hier nog veel gemakkelijker gaan zijn voor de wolven. Geen idee of het waar is, maar dat vermoeden heb ik als ze hier eenmaal zijn. En dat is niet perse erger dan alle de slachtpartijen die al geweest zijn, maar het is denk ik ook gewoon erg problematisch voor alle dieren en dierhouders hier. En nogmaals, denk niet dat het wat aan de situatie gaat veranderen als het grijpen van honden en kinderen al weinig teweeg brengt..

Wat dat Randstedelijke pluche betreft, vermoed ik dat bedoeld wordt: als de wolven het Binnenhof onveilig maken,(of familieleden van de staatslieden aangevallen worden door wolven) het wolven probleem serieus genomen wordt.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 09:39

Meer info over de toerist in Italië die gebeten zou zijn door een wolf.
Citaat:
TOERIST GEBETEN DOOR WOLF IN CASALBORDINO: DNA VAN HET DIER VERZAMELD. ONTMASKERING IN ZICHT
CASALBORDINO -
De Nationale Vereniging voor de bescherming van het milieu en het plattelandsleven komt met een lange brief nadat een toerist door een wolf werd gebeten op het strand van Casalbordino.

Simone Angelucci - de hoofddierenarts van het Nationaal Park Maiella en ook zeer ervaren in het vangen van wolven - zei: “Bij de persoon die op 7 september in Casalbordino (Ch) gewond raakte door een wolf, heeft het medisch personeel van het ziekenhuis in Vasto een DNA-strijkje afgenomen, dat bij ons is afgeleverd. We sturen het nu naar Ispra, dat het zal analyseren en vaststellen of het een wolf is en zo ja, om welk individu het gaat. Het vangen van een wolf is al heel moeilijk, maar het wordt nog moeilijker als je juist dat exemplaar moet vangen tussen zoveel wolven in het gebied. Het DNA is daarom cruciaal. Ik sluit niet uit dat dit waarschijnlijk jonge exemplaar een broer of zus zou kunnen zijn van de wolvin van Vasto Ch), die zich nooit heeft voortgeplant, uiteindelijk werd gevangen en nu permanent in het grote verblijf van een wildlife recovery centre zit'. We spraken met Dr. Piero Genovesi, hoofd fauna van Ispra (de wetenschappelijke tak van het Ministerie van Milieu), die ons vertelde: “Ja, ik hoorde dat dit ging gebeuren, maar ik heb nog geen schriftelijk rapport ontvangen, noch heb ik uitstrijkjes ontvangen. Het Park doet echter zijn best. Gisterenavond, 10 september, waren dr. Angelucci en een aantal boswachters met drie voertuigen ter plaatse”.

“De werkwijze van het dier uit Casalbordino lijkt in feite op die van de vorige en bekendere zijwolf (zou het gekopieerd en geleerd hebben?) en de plaatsen zijn ook hetzelfde, want we hebben het over het reservaatgebied Punta Aderci, dat aan de ene kant het grondgebied van Vasto en aan de andere kant juist dat van Casalbordino omvat. Wolven zijn er talrijk. Op 11 augustus vorig jaar werd boven Varigotti, in de gemeente Finale Ligure, de aanval en achtervolging van een 13-jarige jongen door een wolf gefotografeerd en zelfs gefilmd, 's avonds en op een toegestane maar niet omheinde camping, temidden van tien tenten en ongeveer 30 mensen. De jongen raakte slechts licht gewond dankzij de redding van zijn vader en andere mensen!

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/dpd5KH ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:05

F_orumster wat een goed initiatief van die ecoloog. Dat is idd de uitdaging waar we mee zitten.

Ik zag net een redelijk vers wolvenspoor in het bos waar ik bijna dagelijks loop. Nu schijnt er in die hoek ook een roedel te zitten liet ik me net vertellen. Wie weet waar de meest recente info hierover te vinden is?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:06

SusanH schreef:
F_orumster wat een goed initiatief van die ecoloog. Dat is idd de uitdaging waar we mee zitten.

Ik zag net een redelijk vers wolvenspoor in het bos waar ik bijna dagelijks loop. Nu schijnt er in die hoek ook een roedel te zitten liet ik me net vertellen. Wie weet waar de meest recente info hierover te vinden is?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:26

tienus63 schreef:
Meer info over de toerist in Italië die gebeten zou zijn door een wolf.
Citaat:
TOERIST GEBETEN DOOR WOLF IN CASALBORDINO: DNA VAN HET DIER VERZAMELD. ONTMASKERING IN ZICHT
CASALBORDINO -
De Nationale Vereniging voor de bescherming van het milieu en het plattelandsleven komt met een lange brief nadat een toerist door een wolf werd gebeten op het strand van Casalbordino.

Simone Angelucci - de hoofddierenarts van het Nationaal Park Maiella en ook zeer ervaren in het vangen van wolven - zei: “Bij de persoon die op 7 september in Casalbordino (Ch) gewond raakte door een wolf, heeft het medisch personeel van het ziekenhuis in Vasto een DNA-strijkje afgenomen, dat bij ons is afgeleverd. We sturen het nu naar Ispra, dat het zal analyseren en vaststellen of het een wolf is en zo ja, om welk individu het gaat. Het vangen van een wolf is al heel moeilijk, maar het wordt nog moeilijker als je juist dat exemplaar moet vangen tussen zoveel wolven in het gebied. Het DNA is daarom cruciaal. Ik sluit niet uit dat dit waarschijnlijk jonge exemplaar een broer of zus zou kunnen zijn van de wolvin van Vasto Ch), die zich nooit heeft voortgeplant, uiteindelijk werd gevangen en nu permanent in het grote verblijf van een wildlife recovery centre zit'. We spraken met Dr. Piero Genovesi, hoofd fauna van Ispra (de wetenschappelijke tak van het Ministerie van Milieu), die ons vertelde: “Ja, ik hoorde dat dit ging gebeuren, maar ik heb nog geen schriftelijk rapport ontvangen, noch heb ik uitstrijkjes ontvangen. Het Park doet echter zijn best. Gisterenavond, 10 september, waren dr. Angelucci en een aantal boswachters met drie voertuigen ter plaatse”.

“De werkwijze van het dier uit Casalbordino lijkt in feite op die van de vorige en bekendere zijwolf (zou het gekopieerd en geleerd hebben?) en de plaatsen zijn ook hetzelfde, want we hebben het over het reservaatgebied Punta Aderci, dat aan de ene kant het grondgebied van Vasto en aan de andere kant juist dat van Casalbordino omvat. Wolven zijn er talrijk. Op 11 augustus vorig jaar werd boven Varigotti, in de gemeente Finale Ligure, de aanval en achtervolging van een 13-jarige jongen door een wolf gefotografeerd en zelfs gefilmd, 's avonds en op een toegestane maar niet omheinde camping, temidden van tien tenten en ongeveer 30 mensen. De jongen raakte slechts licht gewond dankzij de redding van zijn vader en andere mensen!

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/dpd5KH ... tid=WC7FNe

Kennelijk kunnen wolven die gevangen zijn omdat ze gevaarlijke incidenten veroorzaakt hebben, daar in een "wildlife recovery centre" worden opgevangen en permanent geplaatst. Als men nu niets gaat doen aan het ongebreidelde doorfokken van de wolven, dan zijn er in no time zo veel dat er geen opvanglocaties meer zijn en dan zullen ze wel gedood moeten worden. Tenzij je natuurlijk alles en iedereen, mensen en dieren, aan de wolven wil gaan opvoeren. Laten de pro-wolfers nu eens inzien dat het ook niet in het belang is van de wolven zelf om ze onbeperkt hun gang te laten gaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:00

Femke_Tweety schreef:
SusanH schreef:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk

Dank voor die!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 11:29

Aanval Geelbroek Dr
Citaat:
Geelbroek 5 rammen dood meerdere verwond

Afbeelding
Bron app meldingen wolven in Westerveld

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:06

Dank! Dat is een completer beeld dan wat Bij12 geeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:04

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:32

Wat een verschikkelijk ongeluk daar in Duitsland zeg

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 16:43

Aanval Oldebroek Gld
Citaat:
Oldebroek Gelderland
30-09-2024

Aanval op schapen in Oldebroek, 2 gedood en 2 gewond

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/qJciKv ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 16:46

Zichtmelding Teuge
Citaat:
Teuge Gelderland
30-09-2024
Tussen 08.00 en 09.00 uur

Wolf gezien aan de ganzevlesweg in Teuge

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje zie bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/mRZUno ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 16:47

knollentuin schreef:
https://www.facebook.com/share/p/SnFm3ynUDuMqRqrh/
Groot ongeluk op Duitse snelweg automobilist en 2 paarden overleden
Paarden zijn losgebroken uit de wei en op de weg geraakt- vermoeden os wolf dat wordt verder onderzocht

Vreselijk.
Paar weken geleden gebeurde iets soortgelijks bij Kampen.
Toen waren koeien uitgebroken. Vrachtwagenchauffeur is er toen gelukkig met de schrik van af gekomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 17:35

Hoelang de afhandeling wel niet duurt na een toezegging van BIJ12
Citaat:
Ik ben heel erg benieuwd hoe het met deze zaak gaat! Zeker aangezien de eigenaresse 3 maanden geleden te horen heeft gekregen dat BIJ12 heeft toegezegd dat ze de schade zouden gaan vergoeden. Het taxatiebureau Attema Footprint heeft toen het overleden paard op waarde gezet en het definitieve rapport naar BIJ12 gestuurd, dit was begin augustus 2024. BIJ12 liet vanmorgen weten dat de eigenaresse binnen 10 weken bericht zou moeten krijgen van hun, dus als het goed is krijgt ze dit binnen 2-3 weken te horen. De wolvenaanval was begin december 2023. Onbegrijpelijk dat dit zou lang moet duren BIJ12! Ik heb net maar een Woo-verzoek ingediend bij de Provincie Gelderland, want ik ben natuurlijk heel erg nieuwsgierig hoe dit proces qua taxaties en waardebepaling is gegaan. En ik denk dat ik niet de enige ben. Wordt vervolgd!

Afbeelding
Afbeelding
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/GTP5iz ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 18:48

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 19:26

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 19:42

Aanval Oosterwolde Gld
Citaat:
Oosterwolde Gelderland
30-09-2024

Aanval op schapen, 3 gedood 1 gewond, deze wordt geëutenaseerd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/bPcLVi ... tid=WC7FNe

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:46

knollentuin schreef:
https://www.facebook.com/share/p/SnFm3ynUDuMqRqrh/
Groot ongeluk op Duitse snelweg automobilist en 2 paarden overleden
Paarden zijn losgebroken uit de wei en op de weg geraakt- vermoeden os wolf dat wordt verder onderzocht

Ik las het net en ook dat alle schade verhaald wordt op de eigenaar van de paarden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 19:52

Dat is in Nederland ook het geval als je dieren uitbreken of ontsnappen door een wolf. En ben je als eigenaar van die dieren aansprakelijk.

Volgens de Nederlandse wet heeft een wolf geen eigenaar. Rijd je een wolf aan, dan draai je zelf op voor de schade aan je voertuig en voortvloeiende schade bv aan bomen etc. Dan hangt het van je autoverzekering af of je de schade vergoed krijgt of niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:55

Ik vind dat echt de omgekeerde wereld.. als de wolf geen eigenaar heeft dan is ie ook niet beschermd lijkt me. Ze kunnen er niet alleen zeggenschap over hebben wanneer het hun uitkomt. O:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:57

Mevrouw PvdD jurk is toch eigenaar van onze bram.
Nou vast ook van de andere brammen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:00

Nou mooi, ik zou zeggen laat iedereen die schade heeft door de wolf haar aansprakelijk stellen. Misschien leert ze dan dat het niet handig is om maar voor een soort dier te zijn ipv voor alle dieren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 20:08