Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:48

ja, ze dachten ook dat MKUltra een complot was.. en toen ineens .. :+
Of operatie Paperclip..

En, maar dan gaan we hetzelfde rondje weer in, ook wetenschappers zitten er wel eens naast..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:56

Cer schreef:
lochsong schreef:
Wat wordt bedoeld met de complottheorieën rond P. Diddy?

volgens mij was dat, maar dat weet ik niet meer zeker, dat ze eerst die huizen gingen raiden om eventueel bewijs materiaal weg te halen ipv te vinden..

Qua complot, dat is volgens mij wanneer meer dan twee mensen iets beramen, meestal iets onguurs.

Tegenwoordig wordt het vaak afgedaan als iets wat mensen verzinnen, maar dat is niet helemaal zo. Ook wat Ninx aangeeft

Een complot heeft die definitie ja. Maar een complottheorie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:58

Nou, dan heeft iemand een theorie, een idee over een complot

Of is het wat anders?

ik vind de wiki pagina hierover trouwens heel vaag.. :')
als een theorie bewezen is, is/was het dus een complot,en is het geen theorie meer
En daarna een hele riedel dat complottheorieen meestal onwaar zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:08

8nnemiek schreef:
Complottheorieën zijn van alle tijden. In de middeleeuwen dachten de complotdenkers dat sommige vrouwen heksen waren en konden toveren.. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen :=
.

Dat was iets anders...
De kerk, en dus mannen, wilden vooral veel vrouwen monddood maken. Vrouwen met een hoge positie in de samenleving, uitgesproken vrouwen, of inderdaad vrouwen met een gave zijn massaal afgeslacht onder het mom van Hekserij. Dat was allemaal een wassen neus natuurlijk.

Het is de grootste femicide van de geschiedenis geweest. Zo'n 50.000 tor 60.000 vrouwen in Europa.

Het was, en is, helaas bepalend gebleken voor de positie van vrouwen.

Dat was dus geen complotdenken, maar gerichte eliminatie om vrouwen het zwijgen op te leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:23

True, ik heb het al vaker aangehaald, de heksenjacht..

Femicide is niks nieuws helaas.. en vroeger was echt niet alles beter. Wat dat betreft is het nu relatief veilig (hier) vergeleken met andere periodes. (ook al voelt dat niet altijd zo)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:52

Dat was absoluut een complottheorie, in de zin van, dat mensen werkelijk geloofden dat er kwaadaardige heksen bestonden en dat ze konden toveren.
Dat er mensen waren die bewust zo'n complottheorie hebben verspreid betekent niet dat het geen complottheorie meer is.

Dat is niet veel anders dan de mensen die in deze tijd geloven dat Bill Gates ons chips wilden inspuiten en via 5G ons wilde besturen :') Het maakt echt niet uit wie het verzonnen heeft en waarom, het is en blijft een complottheorie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:54

nee, dan is het een complot geworden.. :j
mensen die iets naars hebben bekokstoofd achter de rug van anderen om, met valse voorwendselen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:58

De heksenjacht was voor al bedoeld als middel van de rijkste bovenlaag. Om zo de arme onderlaag bang te maken zodat ze gehoorzamen. Want als je een grote mond gaf op maandag was op dinsdag opeens je vrouw een heks... En die beschuldiging overleefde je vaak niet als vrouw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:01

Cer schreef:
nee, dan is het een complot geworden.. :j
mensen die iets naars hebben bekokstoofd achter de rug van anderen om, met valse voorwendselen

Maar het is nooit waarheid geworden, die vrouwen waren geen heksen. Dus blijft het verhaal dat vrouwen heksen zijn een complottheorie.

Eigenlijk waren het dus gewoon die rijken/machthebbers die een complot smeden door via een complottheorie hun zin te krijgen. Dubbelop dus.

Zelfde geldt bijvoorbeeld met Bill Gates. Er zijn nooit chips ingespoten, dus ongeacht wie het verhaal verzonnen heeft en waarom, het zal altijd een complottheorie blijven want het is nooit gebeurd of bewezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:13

Oh zo, ik redeneerde andersom
De complottheorie is 'ze verbranden zomaar vrouwen, zonder reden, want niemand kan toveren"

en dan zegt de gevestigde orde "dat is niet waar, stelletje wappies, deze vrouwen zijn de oorzaak van armoede, pest, veesterfte en alles wat er mis is!"

Overgens, de theorie dat de elite (op grote schaal) kinderen misbruikt was ook heel lang niet waar, en ik dacht ik? En ik weet niet of het verhandelen van kinderen voor misbruik nog een theorie is, of dat het ondertussen bewezen is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:15

Cer schreef:
Overgens, de theorie dat de elite (op grote schaal) kinderen misbruikt was ook heel lang niet waar, en ik dacht ik? En ik weet niet of het verhandelen van kinderen voor misbruik nog een theorie is, of dat het ondertussen bewezen is

Dat is nog steeds niet waar. Want er is geen aantoonbaar bestaand netwerk van de "elite". Trouwens wie is de "elite". Die bestaat in mijn ogen niet concreet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:16

Cer schreef:
Nou, dan heeft iemand een theorie, een idee over een complot

Of is het wat anders?

ik vind de wiki pagina hierover trouwens heel vaag.. :')
als een theorie bewezen is, is/was het dus een complot,en is het geen theorie meer
En daarna een hele riedel dat complottheorieen meestal onwaar zijn

Aldus enkele woordenboeken:

Van Dale schreef:
com·plot·the·o·rie (de; v; meervoud: complottheorieën)
1(waan)idee dat achter iets een complot schuilt

Cambridge Dictionary schreef:
conspiracy theory
a belief that an event or situation is the result of a secret plan made by powerful people

Merriam-Webster schreef:
conspiracy theory
noun
pluralconspiracy theories
: a theory that explains an event or set of circumstances as the result of a secret plot by usually powerful conspirators
the conspiracy theories surrounding Kennedy's assassination
also : a theory asserting that a secret of great importance is being kept from the public
… is best known for … his conspiracy theory that a secret cabal of reptilian humanoids is running the world.
—Simon Little
… has often been criticized for promoting conspiracy theories such as "birtherism," the theory that President Obama was not born in the U.S.
—Grace Segers

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:19

MarlindeRooz schreef:
Dat is nog steeds niet waar. Want er is geen aantoonbaar bestaand netwerk van de "elite". Trouwens wie is de "elite". Die bestaat in mijn ogen niet concreet.

Als je dan het eiland van Epstein neemt, zit je wel een heel eind in de buurt denk?

Dankjewel hoor Imandra :') :j

Interessant ook over Kennedy :) gaat iemand daar ooit de waarheid over weten? net zoals over de maanlanding :+

(ik vind complottheorieen enorm fascinerend :') )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:15

De pizzagate ging over een zogenaamd pedofilie netwerk (en was er niet ook iets met babybloed drinken? := ) waaraan democratische politici werden gelinkt.
Het ironische is dat er zo nu en dan juist republikeinen worden opgepakt voor kindermisbruik, plus het hele Trump-Epstein verhaal.. Ik denk dat Epstein heel weinig te maken had met die pizzagate complottheorie.. Misschien gingen er geruchten over Epstein, en hebben wat republikeinen toen gedacht, 'o maar dit is een leuke theorie om de wereld in te slingeren om de democraten zwart te maken'..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:43

ja maar dat hadden we in NL toch ook, die babybloed theorie? :')

wellicht is dat ook een tactiek hoor, iets gewoon veel erger maken, zodat het onwaarschijnlijk lijkt, en dan vergeet men dat er wel iets van waarheid in kan zitten :D

en aan de andere kant, mensen doen natuurlijk superrare en lugubere dingen, dus er zit altijd een 'ja maar misschien' kant aan :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:55

Plus eenieder heeft een zwakke plek voor onrecht tegen kinderen (want schattig, onschuldig en zwak) en kinderen misbruiken is dus iets wat gezien wordt als heel erg door heel veel mensen.

Als ik een complottheorie moest bedenken zou ik sowieso iets verzinnen over zielige kindjes. Daar happen mensen op. :))

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:54

Cer schreef:
lochsong schreef:
Wat wordt bedoeld met de complottheorieën rond P. Diddy?

volgens mij was dat, maar dat weet ik niet meer zeker, dat ze eerst die huizen gingen raiden om eventueel bewijs materiaal weg te halen ipv te vinden..

Juist door je vraag ging ik zoeken wat dat toch is. Ik weet nog iets van het #metoo, en dat dit in hiphopscene ook speelde, en daaruit kwamen weer relletjes en verwijten. Social media en andere.
Ik moest er even naar zoeken, maar het is ook zo'n Amerikaans partijtje, de complotten rond P.Diddy, in dit artikel worden maar liefst 11 complottheorien rond P.Diddy genoemd. Meeste circuleren op of vinden hun oorsprong op social media.

https://tribune.com.pk/story/2499312/11-wild-conspiracy-theories-surrounding-diddys-arrest

Het zal wel in de onderbuik resoneren, deze verhalen. In Nederland wordt er volgens mij hoofdzakelijk lacherig over gedaan, Behalve in de hard-core hiphopscene vermoed ik. Als die al bestaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:03

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:17

MarlindeRooz schreef:
Plus eenieder heeft een zwakke plek voor onrecht tegen kinderen (want schattig, onschuldig en zwak) en kinderen misbruiken is dus iets wat gezien wordt als heel erg door heel veel mensen.

Als ik een complottheorie moest bedenken zou ik sowieso iets verzinnen over zielige kindjes. Daar happen mensen op. :))

Heb je die documentaire over Bodegraven tijdens Corona op de NPO gezien? Ik had dat gedoe aan me laten passeren toen dat speelde, het verhaal, de hoofdrolspelers, en de massa die op de been kwam.

Maar best interessante reportage.

Blijft bijzonder: de hoofdrolspeler,de spil in het verhalen vertellen, werd getriggerd door verhalen die hij op de radio bij de VPRO had gehoord. Die werden later als journalistiek onzorgvuldig en onwaar ingetrokken. Het verhaal van Lisa heette dat. Staat nog steeds wel op Youtube, maar VPRO doet wel vaker rare reportages maken. Ik ben benieuwd nu ze gefuseerd zijn met de EO wat daar allemaal nog uit gaat komen.

De documentaire over Bodegraven, vind ik boeiender dan die podcast van Argos.

Typisch als complot herkenbare verhaalstructuur: elitaire met elkaar samenwerkende kindermisbruikersgroep misbruikt de jonge kinderen en adolescenten van "gewone" mensen. Lijkt veel op dat Pizzagate en Qanon. Verhalen die verteld worden waardoor mensen in actie komen. In Nederland zijn ook gesponnen verhalen rond feiten en vermeende feiten over Demmink, Micheal Stockx, Koos Hertogs.

Die raken -net zoals in de VS- het vertrouwen in het bestaan van onafhankelijk opsporingsonderzoek, bevooroordeelde OVJ's en onafhankelijke rechtspraak.

De bekende geruchten en zeker ook feiten over seksueel kindermisbruik en vermoorde kinderen.

Marlinde, ik weet niet of mensen nog gaan happen op complotverhalen over zielige door elite seksueel misbruikte kinderen, en daarvoor op de been gaan, zoals is Bodegraven.

Volgens mij hebben Micha Kat -en nog wel een paar anderen- zich rotgelachen toen. Die massa's in beweging, allemaal achter een verhaal aan.
Laatst bijgewerkt door Dedikley op 21-10-25 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:22

Dat verhaal van Lisa heb ik destijds met ongeloof gevolgd. Zó onwaarschijnlijk, maar ze gingen er helemaal in mee en er werd geen snipper bewijsmateriaal gevonden. Dat hij is terug getrokken had ik nog niet meegekregen, maar het verbaast me niet, de vader werd zo verschrikkelijk slecht weggezet :(

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:27

Ik luisterde toen, eind 2018 speelde dat, wel eens met ezelsoren (de afmeting bedoel ik dan) naar Argos.

Maar toen ik dit hoorde, heb ik het meteen uit gezet.

Deed mij denken aan die rel rond moeder en dochter Mosterd, die van de loverboy en het boek Echte mannen eten kaas, of zoiets.

Daarin ook weer rollen voor misdaadverslaggevers (de Vries, Korterink) want dat zijn vaak de spil in onderzoek naar waarheidsgehalte.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:30

Ja dat verhaal van Lisa heb ik destijds ook geluisterd en meegekregen ja. Echt bizar dat journalisten zo onzorgvuldig te werk gaan.

Ik weet het niet of mensen er nog intrappen. Ik denk het wel. Misschien niet hele grote groepen maar individuele mensen wel. Die maken dan hun geld naar dat soort oplichters over.

Of wat dacht je van de Deventer Moordzaak. Walgelijk hoe Maurice de Hond die mensen kapot heeft gemaakt. Echt bizar dat hij nog steeds een publiek figuur is. Gelukkig zit hij wel in in een bepaalde hoek en kotsen meer mensen hem inmiddels uit. :o

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:44

MarlindeRooz schreef:
Ja dat verhaal van Lisa heb ik destijds ook geluisterd en meegekregen ja. Echt bizar dat journalisten zo onzorgvuldig te werk gaan.

Ik weet het niet of mensen er nog intrappen. Ik denk het wel. Misschien niet hele grote groepen maar individuele mensen wel. Die maken dan hun geld naar dat soort oplichters over.

Of wat dacht je van de Deventer Moordzaak. Walgelijk hoe Maurice de Hond die mensen kapot heeft gemaakt. Echt bizar dat hij nog steeds een publiek figuur is. Gelukkig zit hij wel in in een bepaalde hoek en kotsen meer mensen hem inmiddels uit. :o

Dat is het complot over fake news en bevooroordeelde media en onderzoeksjournalistiek! Ik zal nog even nazoeken hoe Zeeland,die dirk van de VPRO er toen op reageerde. Schouderophalend, meen ik mij te herinneren. Wat ik nog wel herinner, is dat spil in het vertellen over Het Complot van Bodegraven, al eerder in beeld was geweest.

Deventer moordzaak, de Moord op de Weduwe, daar zit ook een heel vissig luchtje aan: de Weisfischjes en De Hond. Wie ging onlangs bij ze bezoek? Juist, journaliste van de VPRO. Wordt altijd vervolgd, dit soort verhalen, zeker door onderzoeksjournalisten. Het verhaal moet doorrrrr.

Die Maurice de Hond is net zo gestoord als Micha Kat als je het mij vraagt, alleen hij heeft andere vrienden, en een verhaal dat resoneert in onderbuiken van een heel ander publiek.

Ik moet er nog wel eens aan denken dat Maurice de Hond, toen samen met Peter R de Vries, de politiek in wilde. Achteraf toch een aparte mediacampagne.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 00:05

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:31