Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:45

Maar niemand ontkent dat jongeren hebben geleden. Alleen door de maatregelen die er waren is veel erger leed voorkomen, en daar ben je volkomen blind voor.

Dus ja, ik vind dat je je aanstelt. Het wás rot, mensen hebben eronder geleden, maar er is ook heel veel leed voorkomen. Het had veel erger kunnen zijn. India of Amerika als lichtend voorbeeld.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:46

AppleSter schreef:
Heeft Wilders niet de meeste stemmen gekregen van de kiezer van alle partijleiders? Is het dan logisch om een Dilan of Caroline of wie dan ook als premier neer te willen zetten?

Nederland heeft gekozen voor Wilders, hij heeft het meeste vertrouwen gekregen van de stemmers en dus zou hij premier moeten worden van dit land.
Als het Timmermans was geweest was het hetzelfde verhaal.

Nee, niet per se. Hij heeft inderdaad de meeste stemmen in verhouding gekregen, maar dat betekent niet dat hij ook premier moet worden. Ik heb dan toevallig GL/PVDA gestemd maar Timmermans was mijn keuze als premier ook niet per se geweest; dat had imo compleet afgehangen van welke andere kandidaten er waren binnen de coalitie. Je stemt voor de grootste partij zodat die kan meeregeren hè, niet (per se) voor de minister president.

AppleSter schreef:
Tuurlijk! Het was allemaal niets voor de jeugd. Peanuts.
En de beslissingen die je zelf noemt die niet goed waren, waarom zou je die ook willen evalueren??
Het zijn maar prikken/ouderen die alleen stierven/leugens mbt Janssen etc etc.
Droom lekker door.

Niemand beweerd dat het allemaal een eitje was voor iedereen, inclusief de jeugd. Ook de mensen die wel vóór lockdowns en QR codes waren hebben hiervan “geleden” (laten we ook niet vergeten dat niet iedereen de prik mòcht halen). Maar goed, verder ga ik niet op de corona discussie in, want ik ben het idd met anderen eens dat het zo’n polariserend onderwerp (is geweest) waarbij we nu ook echt niet verder gaan komen en dit ook niet ten goede van het topic is. Alleen, je leest soms wel dingen die er niet staan. :)
Laatst bijgewerkt door princequillo op 28-11-23 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:48

AppleSter schreef:
Heeft Wilders niet de meeste stemmen gekregen van de kiezer van alle partijleiders? Is het dan logisch om een Dilan of Caroline of wie dan ook als premier neer te willen zetten?

Nederland heeft gekozen voor Wilders, hij heeft het meeste vertrouwen gekregen van de stemmers en dus zou hij premier moeten worden van dit land.
Als het Timmermans was geweest was het hetzelfde verhaal.

Nederland als geheel heeft Niet voor Wilders gekozen. Hij heeft de meeste stemmen binnen gehaald, dat klopt, maar de meerderheid in Nederland heeft NIET voor Wilders gekozen, die hebben op andere partijen
gestemd. Het is hier gelukkig geen USA.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:48

pien_2010 schreef:
Princequillo ik had dezelfde reactie. Twee kleinkinderen van ons studeren en zijn bezig met toekomstige groene projecten. Dan lijkt het al gauw dat het leeft bij de jeugd.
Maar de jeugd bestaat natuurlijk uit heel veel verschillende jongeren.

Daar heb je gelijk in. Ik denk ook dat je sneller naar elkaar toe trekt als je dit soort dingen gemeen hebt. Dus wellicht dat het mij daardoor leek alsof dit bij jongeren juist een groot onderwerp zou zijn. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:53

Evalueren is prima :j

Maar altijd maar zeiken over de overheid, als een "captain hindsight" ja dat is wel lekker makkelijk.....
Het was een vervelende tijd. Mèt overheidsingrijpen en het was nog veel erger geweest zònder overheidsingrijpen.

Niks doen was geen optie gezien de ziekenhuizen dan mensen op straat hadden moeten laten creperen.
En dàt is altijd de overtreffende trap vergeleken met niet met je vriendjes een gezellig dagje kunnen hebben op de ouderwetse manier....

Er sterven altijd mensen alleen. Veel mensen willen dat ook liever. Ik vind het erg dat ik oma die laatste weken niet meer heb kunnen bezoeken. Mijn moeder mocht gelukkig wel naar binnen, omdat die altijd al om de dag kwam dus die wilden ze niet weigeren, super lief was dat.

Maar ze hadden groot gelijk dat ze niet hele families naar binnen lieten komen, want je snapt toch ook wel dat dat een ramp is, wanneer er Covid in zo'n verzorgingshuis terechtkomt...? Al die mankerende ouwetjes die tegelijk ziek worden. Wie had daar voor moeten zorgen dan, terwijl het zorgpersoneel ook uitviel door Covid...? Hoe vreselijk het ook is, je kan dan altijd beter hebben dat een handjevol mensen zonder de familie (hopelijk goed gesedeerd...) om hun bedje gaat hemelen, dan dat het halve huis ligt te creperen zonder zorg....

Ook hier had je trouwens weer opties: ik ken mensen die hun familielid naar huis gehaald hebben om er daar zelf voor te gaan zorgen. Is dat voor iedereen makkelijk te regelen? Nee absoluut niet, dat kan een enorme belasting zijn. Maar als je het ècht zo belangrijk vindt om bij je familielid te zijn. Of om die prik niet te halen, of noem maar op.... waar een wil is, is een weg.

In het normale leven kan iedereen ook niet onbegrensd alles doen dat 'ie zou willen. Nu was Covid er nu eenmaal en moesten we ook maar in het moment zien te navigeren in een poging om de totale schade te beperken.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het natuurlijk wel zuur was voor de jongeren, dat zij zelf eigenlijk niet zoveel risico bleken te lopen (weten we nu!) maar wel erg beknot werden in hun normale vrijheden van samenzijn.

Maarja die jongelui zijn natuurlijk ook gewoon enorme verspreiders.... die nemen het virus mee naar huis e.d. waar wèl mensen met een hoger risico op ZH opname zijn. We hebben gewoon allemaal even pas op de plaats moeten maken, er was geen enkele bevolkingsgroep voor wie het een lolletje was :(:)

Ik weet overigens niet hoe het elders geregeld was maar kinderen die echt niet thuis konden blijven mochten hier "gewoon" naar school komen :j En je kon het grootste deel van het hele avontuur toch ook gewoon buiten of op anderhalve meter afspreken. Of zelf op een verantwoorde manier een eigen bubbel maken. Dat deden wij :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:57

Avalanche schreef:
Maar niemand ontkent dat jongeren hebben geleden. Alleen door de maatregelen die er waren is veel erger leed voorkomen, en daar ben je volkomen blind voor.

Dus ja, ik vind dat je je aanstelt. Het wás rot, mensen hebben eronder geleden, maar er is ook heel veel leed voorkomen. Het had veel erger kunnen zijn. India of Amerika als lichtend voorbeeld.

Ter aanvulling: We hebben het relatief goed gedaan zelfs ten opzichte van andere landen. Het kan altijd beter, en goed om te evalueren. Maar om alles als slecht weg te zetten vind ik wel makkelijk. Mensenrechten zijn een spectrum en het kan maar zo zijn dat we in sommige situaties rechten schenden om aan andere te voldoen. Ik denk dat de discussie an sich heel goed is. Er is best wat maatschappelijke druk ontstaan om te vaccineren. Maar tegelijkertijd wilde we andere rechten waarborgen. De wereld is niet zwart-wit. Maar hartstikke grijs. Daarom wordt de wetenschap altijd in context geplaatst. Voorbeeld, in het thema: werkt het vaccin? Ja, maar… [insert voorwaarden]
Wordt klimaatverandering veroorzaakt door mensen: ja, maar..
we kunnen nooit zeggen: ja. Maar tegelijkertijd is het dus ook nooit negatief. Ik denk dat wij dit van nature lastig vinden. We willen graag dingen categoriseren om het beter te begrijpen en maken we graag aannames.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:00

pmarena schreef:
Maarja die jongelui zijn natuurlijk ook gewoon enorme verspreiders.... die nemen het virus mee naar huis e.d. waar wèl mensen met een hoger risico op ZH opname zijn. We hebben gewoon allemaal even pas op de plaats moeten maken, er was geen enkele bevolkingsgroep voor wie het een lolletje was :(:)

Ik haal deze er even uit. Ik heb mijn eerste besmetting gekregen op een festival. In mijn gezicht gehoest door een jongere. Op de vraag of het corona was keek ze mega schuldig. Ik begrijp heel goed dat ze een festival wilde pakken, maar ik baalde wel enorm! Het heeft een behoorlijke impact gehad op mijn conditie.

Maargoed, voordat het een pre-corona gaat worden...

Ik ben heel benieuwd hoe snel we een seintje hebben dat de verkenning is gedaan en wat de uitkomsten zijn. Hoop dat ze eruit gaan komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:10

Nou dat dus ook.
Veel jongeren mensen namen het niet zo serieus want voor hen zou het toch maar een goede verkoudheid zijn en zij wilden gewoon léven.

Daarom ging dit helaas ook niet op:

AppleSter schreef:
Het zou geholpen hebben als mensen minder bang gemaakt werden en de rust bewaard werd. Ben je ziek? Blijf thuis, meer niet.

Dat hebben ze keer op keer geprobeerd.... ik heb heel vaak tussen de lockdowns door de waarschuwing in die volks-toespraken gehoord, waar aan de mensen werd gevraagd:

ALSJEBLIEFT:

- Hou afstand
- Blijf thuis als je verschijnselen hebt
- Draag een mondkapje
- Haal de prik om de druk op de ZH te verminderen

Met daarbij "het dreigement" uitgesproken van als de cijfers nog verder oplopen (= als we met zijn allen niet het aantal besmettingen verminderen) zullen we gedwongen worden tot een nieuwe lockdown.

En daar zat echt niemand op te wachten, ook niet rondom het torentje want die weten ook wel hoeveel gezeik dat oplevert :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:17

Ja, mondkapjes wilden ze ook niet, want dan kregen ze geen lucht :')

Dat je een pietsie benauwder was als je covid kreeg, maakte dan weer niet uit _O-

Niet vaccineren en niet aan de leefregels houden, maar wél klagen dat hun vrijheid zo ingeperkt werd en zelfs woorden als terreur en dictatuur zijn gebruikt. En ja, dat vind ik grote aanstellerij en vergelijkbaar met een kind van 2 dat een driftbui krijgt om iets onzinnigs.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:21

Misschien hadden we ook gewoon niets moeten doen. Was misschien de woningnood ook meteen opgelost...

(Grapje uiteraard)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:27

Avalanche: Ja ik snap het gevoel an sich wel hoor. Het is natuurlijk niet leuk als je ineens begrensd wordt in de dingen die je normaal altijd deed en dat er dan voor je bepaald wordt dat het "te gevaarlijk" is om dingen wel/niet te doen. Dat kan logischerwijze een reactie oproepen van "dat bepaal ik zelf wel of ik dat risico wil nemen!". En daar hebben mensen dan ook gelijk in....onder normale omstandigheden :)*

Voor mij valt of staat alles met de unieke omstandigheden van de zorg die zowat omkiepte. Dat kàn je kostte wat kost niet laten gebeuren :n

Bovendien zijn er wel meer situaties waarin je ook al helemaal niet zelf mag bepalen of je het risico wel wil nemen. Zoals het rijden zonder autogordel, helm of met een paar gezellige biertjes op vrijdagmiddag.

Mensen niet toelaten op openbare plekken als ze geen QR hebben is imo echt alleen geoorloofd in een situatie als met die ziekenhuizen die het niet aan dreigden te kunnen. In een normale situatie ben ik er absoluut op tegen dat vaccinaties een soort van verplicht worden, ook al zijn er al jaren stemmen die bvb. willen dat kindervaccinaties verplicht worden bij opvang / scholen enzo. Dat vind ik echt van een andere orde en daar ben ik falikant tegen. (ondanks dat ik echt de reden wel snap)

Gelukkig hoor je daar nu niet veel meer over.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:38

AppleSter schreef:
Avalanche schreef:
https://media-cldnry.s-nbcnews.com/imag ... -1240p.jpg

Nee dit is een fijn beeld.....

De hele wereld had lockdowns, en dat was niet speciaal om jou dwars te zitten.

Echt, stel je niet zo vreselijk aan :')

Haha, nu stel ik me aan? Omdat ik van mening ben dat onze grondrechten niet zo massaal geschonden hadden mogen worden?
Omdat ik opkom voor groepen die zich wel buitengesloten hebben gevoeld? Omdat ik opkom voor de ellende van mensen die eenzaam moesten sterven?

Ik heb de “mazzel” dat mijn gezin er niet onder geleden heeft. Mijn kinderen zijn sterk en vindingrijk en mijn oudste heeft hierdoor z’n carrièrepad uitgestippeld en is de politiek in gegaan, omdat hij mij volgde in het kijken van de debatten omtrent Corona in een tijd van lockdown. Daar heeft hij nu een zeer goede fulltime baan aan te danken naast z’n studie. Hij zit nu middenin het Haagse.

Het gaat mij om de mensen die daadwerkelijk geleden hebben. Mensen die alleen stierven, buitengesloten werden en zich lieten dwingen om die prikken te zetten. En om de kinderen die psychische problemen en leerachterstanden hebben opgelopen. Dat is het echte leed. En dat zou op z’n minst geëvalueerd moeten worden.

Dat mensen hun moedertje of vadertje niet meer mochten zien was heel erg. Niet goed te praten!! De overwinning van Wilders zal zeker te maken hebben met het rare coronabeleid van de Jonge/Rutte. Ik heb zelf ook geen vaccinatie gehad.
Wilders was trouwens niet tegen alle maatregelen. Baudet wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:44

Baudet wilde in het begin juist een hele strenge lockdown - totdat hij merkte dat hij daar niet mee scoorde.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:48

prompter schreef:
Baudet wilde in het begin juist een hele strenge lockdown - totdat hij merkte dat hij daar niet mee scoorde.

Ah oke. Was nog wel een oplossing geweest als mensen daartoe bereid waren geweest

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:52

Mbt de eventuele formatie heb ik een paar punten die bij me opkomen als lastig:
- GW als MP: is zijn veiligheid in het buitenland te garanderen? Kan hij als MP naar verschillende top-meetings?
- Ministerposten: NSC, PVV en BBB hebben die bekwame "poppetjes" die een ministerpost kunnen vervullen?

Ik kwam deze ook tegen, moest er wel om gniffelen.
https://www.volkskrant.nl/economie/moet ... ~b59cf9c2/

En dit is nou precies waarom ik doorberekenen van plannen zo belangrijk vind.

Kosten + 29,5 MILJARD
verlagen AOW leeftijd 7,5 miljard
afschaffen eigen risico zorg 6 miljard
tandarts in basispakket 2 miljard
afschaffen BTW voedingsmiddelen 7 miljard
verhogen min loon 6 miljard
afschaffen vliegbelasting 1 miljard

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard
afschaffen ontwikkelingshulp +
klimaatsubsidies 10 miljard

Dan vraag ik me oprecht af waar de 18,5 overblijvende miljard van vandaan moet komen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:58

Tango1979 schreef:
- GW als MP: is zijn veiligheid in het buitenland te garanderen? Kan hij als MP naar verschillende top-meetings?
- Ministerposten: NSC, PVV en BBB hebben die bekwame "poppetjes" die een ministerpost kunnen vervullen?

Kosten + 29,5 MILJARD

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard

Dan vraag ik me oprecht af waar de 18,5 overblijvende miljard van vandaan moet komen

Misschien wil Max Verstappen, familie De Mol of een Reinout Oerlemans wat miljoenen doneren? O:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:04

pmarena schreef:
Avalanche: Ja ik snap het gevoel an sich wel hoor. Het is natuurlijk niet leuk als je ineens begrensd wordt in de dingen die je normaal altijd deed en dat er dan voor je bepaald wordt dat het "te gevaarlijk" is om dingen wel/niet te doen. Dat kan logischerwijze een reactie oproepen van "dat bepaal ik zelf wel of ik dat risico wil nemen!". En daar hebben mensen dan ook gelijk in....onder normale omstandigheden :)*

Voor mij valt of staat alles met de unieke omstandigheden van de zorg die zowat omkiepte. Dat kàn je kostte wat kost niet laten gebeuren :n

Bovendien zijn er wel meer situaties waarin je ook al helemaal niet zelf mag bepalen of je het risico wel wil nemen. Zoals het rijden zonder autogordel, helm of met een paar gezellige biertjes op vrijdagmiddag.

Mensen niet toelaten op openbare plekken als ze geen QR hebben is imo echt alleen geoorloofd in een situatie als met die ziekenhuizen die het niet aan dreigden te kunnen. In een normale situatie ben ik er absoluut op tegen dat vaccinaties een soort van verplicht worden, ook al zijn er al jaren stemmen die bvb. willen dat kindervaccinaties verplicht worden bij opvang / scholen enzo. Dat vind ik echt van een andere orde en daar ben ik falikant tegen. (ondanks dat ik echt de reden wel snap)

Gelukkig hoor je daar nu niet veel meer over.

Eens. Ik heb de lockdowns heel naar gevonden, ik ben single en woon alleen, dus dat was een eenzame periode. En ik snap ook echt dat mensen er helemaal klaar mee waren.

Maar het alternatief was nog erger.

Vaccinaties interesseren me normaal geen ruk, doe wat je goeddunkt, en verplichten van kindervaccinaties moet je imo (nog) niet willen, tenzij je een uitbraak krijgt van kinderziektes natuurlijk.

Maar soms heiligt het doel de middelen en dat was hier ook het geval. En dan waren de maatregelen nog behoorlijk mild in vergelijking met andere landen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:06

Avalanche: precies :j

Imaudy: Natuurlijk mochten mensen hun moedertje of vadertje nog wel zien. Alleen moesten de bewoners wel gewoon beschermd worden tegen massaal ziek worden :(:)

Creatieve oplossingen waren er gewoon mogelijk. Het was nu eenmaal een klöte-situatie en wèl jan en alleman naar binnen laten had nog veel gruwelijkere problemen opgeleverd.... domweg de deuren openlaten voor alle bezoek kòn gewoon niet :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:07

Tango, over Geert Wilders als minister president. Als het gaat om de meeste stemmen. Dan zeg ik ja hij moet MP worden.
Maar, in mezelf vraag ik me het volgende af. Geert Wilders is veroordeeld voor groepsbelediging en aanzetten tot discriminatie waarvoor hij eerder is veroordeeld volgde vrijspraak.

Citaat:
De Hoge Raad heeft op dinsdag 6 juli 2021 de uitspraak van het hof in Den Haag in de 'minder minder'-zaak in stand gelaten (hogeraad.nl)U verlaat Rechtspraak.nl. 

Daarmee is de veroordeling van Geert Wilders definitief geworden.

Het gerechtshof veroordeelde op vrijdag 4 september 2020 Wilders voor groepsbelediging. Voor het aanzetten tot discriminatie, waarvoor hij in 2016 door de rechtbank Den Haag nog werd veroordeeld, volgde voor het hof vrijspraak. Hij kreeg geen straf.

Wil je als land iemand met zo'n veroordeling wel als MP. Ik vraag me dat serieus af.
Enne voor alle duidelijkheid, dat had ik me ook afgevraagd als dit bij linkse of midden partij zo zou spelen. Heeft dus niets met bashen te maken!

Of anders gezegd. Ik vind het moreel verval van ons volk, dat zelfs die vraag helemaal niet speelt.
Dus ik heb het dan niet over het juridische aspect, want het kan gewoon. Maar ik praat over het ethische aspect. Moet je dit als land dus wel willen want kan hij eigenlijk na zo'n veroordeling nog wel geloofwaardig maken dat hij MP van ALLE Nederlanders is?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-11-23 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:08

Winged schreef:
Tango1979 schreef:

Kosten + 29,5 MILJARD

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard

Misschien wil Max Verstappen, familie De Mol of een Reinout Oerlemans wat miljoenen doneren? O:)

We zoeken miljarden, niet miljoenen. Als we bijvoorbeeld de 2% van het BBP dat we geacht worden te besteden aan defensie met 0,1% drukken (ILLEGAAL want NATO-verplichting) levert dat 1,8 miljard op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:10

Pien: Ik vind het in ieder geval geen porum om Geert als premier naar voren te duwen.
Maarja wie hou je daarmee eigenlijk voor de gek om het niet te doen. Hij is als favoriet gekozen....

Ik ben overigens wel een zacht ei. Wil een ieder een kans geven om zijn leven te beteren en dat te kunnen bewijzen. Maarja ik gaf Trump ook een kans destijds |o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:10

Cowboy55 schreef:
We zoeken miljarden, niet miljoenen. Als we bijvoorbeeld de 2% van het BBP dat we geacht worden te besteden aan defensie met 0,1% drukken (ILLEGAAL want NATO-verplichting) levert dat 1,8 miljard op.

De waarde van dhr De Mol schijnt ruim 1,8 miljard dollar te zijn ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:15

Winged schreef:
Cowboy55 schreef:

De waarde van dhr De Mol schijnt ruim 1,8 miljard dollar te zijn ;)

Maar ik denk niet dat hij die allemaal aan GW wil schenken :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:19

Tango1979 schreef:
Maar ik denk niet dat hij die allemaal aan GW wil schenken :D

Soms mag een beetje sarcasme in een te serieus topic ook :D

Minder sarcastisch: Als ik kijk naar wat er in de quote500 staat qua waardes van een kleine groep mensen, dan mag daar echt wel een beetje herverdeling inkomen. Ja, ze hebben er keihard voor gewerkt. Maar wie maakt in zijn leven in hemelsnaam zoveel geld met 1 gezin op? := Ik verbaas mij er soms over hoeveel geld er bij een kleine groep mensen in het bezit is. (zelfde met het koningshuis)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:42

pmarena schreef:
Avalanche: precies :j

Imaudy: Natuurlijk mochten mensen hun moedertje of vadertje nog wel zien. Alleen moesten de bewoners wel gewoon beschermd worden tegen massaal ziek worden :(:)

Creatieve oplossingen waren er gewoon mogelijk. Het was nu eenmaal een klöte-situatie en wèl jan en alleman naar binnen laten had nog veel gruwelijkere problemen opgeleverd.... domweg de deuren openlaten voor alle bezoek kòn gewoon niet :n

Nee Pmarena, die creative oplossingen waren niks natuurlijk. Dus je kunt zeker niet zeggen dat ze hun moedertje of vadertje nog konden zien. En er was zeker wel een tussenvorm geweest tussen helemaal geen bezoek of alle deuren openlaten.