Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:24

Dat aftreden zal wel niet gebeuren en voor het overige Israël gaat gewoon door, vinden de kritiek of het gebrek aan instemming hooguit vervelend. Ondertussen nemen de kolonisten ook steeds meer gebied in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:30

Inderdaad. Beetje komen roepen en schelden op de Veiligheidsraad, maar ondertussen in Syrië, Gaza en de West Bank weer veel slachtoffers gemaakt door nachtelijke aanvallen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:46

mysa schreef:
hwn schreef:
Die verkrachtingen, en onthoofde baby's, da's al lang duidelijk dat dat fake news is.

Dit hier onder is geen fake news, lijkt me. Eén van de internationale journalisten die het ruwe materiaal heeft gezien dat IDF uit verschillende bronnen heeft gevonden.

Check out this thread at Thread Reader App. https://threadreaderapp.com/thread/1716 ... 55964.html

Edit: ik weet ook wel dat Hamas niet de enige is die geweld gebruikt. De kolonisten op de West Oever gaan momenteel ook weer ver over de schreef. Het gaat me alleen te ver dat Hamas wordt afgeschilderd als een fatsoenlijke organisatie met een paar rotte appels er tussen. Dat klopt gewoon van geen kanten leert ook de geschiedenis.

Popstra schreef:
Dan nog zie je nergens beeld materiaal daarvan terwijl je vanuit Gaza dagelijks de meest afschuwelijke, mens onterende videos voorbij ziet komen!

Ik denk dat je beter moet zoeken want ik heb wel filmpjes gezien van ooggetuigen die duidelijk te geschokt waren om te vertellen wat ze echt gezien hadden.
Hier een tweet met filmpjes waarin Hamas de huizen binnen vallen https://twitter.com/yaelbt/status/1716907714448613832
Hamas heeft zelf diverse filmpjes op facebook gezet.

Overigens ben ik ook een filmpje tegengekomen waarin kinderen van de basisschool in Gaza worden geïnterviewd over wat ze leren over hoe om te gaan met Joodse mensen en wat deze kinderen in hun onschuld vertellen daar draait je maag van om.

Alles kan in scene zijn gezet en uit z'n verband gerukt maar om voordat je dit soort gruwelijkheden meteen als fakenieuws afdoet omdat er niet overal beeldmateriaal voor handen is, lijkt het me verstandig dat je eerst zelf wat speurwerk doet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:01

irmaz schreef:
Overigens ben ik ook een filmpje tegengekomen waarin kinderen van de basisschool in Gaza worden geïnterviewd over wat ze leren over hoe om te gaan met Joodse mensen en wat deze kinderen in hun onschuld vertellen daar draait je maag van om.

Als je hoort hoe er nu soms nog gepraat wordt over Duitsers denk ik dat je wel enigszins begrijpt hoe het werkt als je onderdrukt wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:12

De VN veiligheidsraad is een praatclubje en weinig anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:13

Het is wel opvallend , wanneer je Hamas veroordeeld ben je een vriend van de joden, wanneer je de wandaden van Netanyahu veroordeeld ben je medeplichtig !! Toevallig zei iemand dat tegen me op een zeer sarcastische manier en ik heb hem gevraagd waarom er alleen maar pro en contra bestond en elke vorm van kritiek op Joods handelen wordt veroordeeld. Waarom hebben veel joden geen enkel probleem met het bombarderen van kinderen? Achteraf toch tot een goed gesprek gekomen en hij zei dat de haat richting Palestijnen net zo hard wordt aangewakkerd als andersom en hij vond ook dat wat er nu gebeurde eigenlijk alle grenzen te buiten ging.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:50

Irmaz zeg ik ergens dat het fakenieuws is dan??

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:22

Popstra schreef:
Irmaz zeg ik ergens dat het fakenieuws is dan??

Sorry, dat was hwn die dat suggereerde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:26

Needje schreef:
irmaz schreef:

Als je hoort hoe er nu soms nog gepraat wordt over Duitsers denk ik dat je wel enigszins begrijpt hoe het werkt als je onderdrukt wordt.

Ik heb hier (gelukkig) nooit kinderen horen vertellen hoe ze geleerd wordt dat ze iedere Duitser zouden moeten doden. En dat was precies wat die kinderen in het filmpje vertelden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:48

Popstra schreef:
Dan nog zie je nergens beeld materiaal daarvan terwijl je vanuit Gaza dagelijks de meest afschuwelijke, mens onterende videos voorbij ziet komen!

Wel beeldmateriaal dwz de Hamas-leden die ondervraagd werden.
Maar goed, als je liever gelooft dat ze met klappertjespistolen in de lucht hebben geschoten, mij best. Ik was er goddank niet bij dus moet ook op de info afgaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:53

Needje schreef:
irmaz schreef:

Hoe er gepraat wordt, door wie? waarom?
Ook als je onderdrukt wordt zou je je kinderen bepaalde normen en waarden moeten willen bijbrengen, en niet dat ze elke Jood zouden moeten doden. Dan ben je niet meer op zoek naar vrede, maar alleen naar wraak.
Dat sommige mensen zo verbitterd raken is begrijpelijk, maar als kinderen stelselmatig dit soort ideeën wordt bijgebracht, is er meer mis dan dat.

Ik heb het filmpje overigens niet gezien.
Irmaz, wie filmt in dat huis met die man die in zijn been geschoten is? Waarom duurt het daar zo lang? Wat willen ze van die mensen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:12

Tieneke schreef:
Zijn woorden of gedrag hebben nog nooit zoden aan de dijk gezet en hij is er ook niet op uit om ook maar iets op te lossen op een vreedzame manier, en daar zijn talloze bronnen over, regulier en alternatief. Deze man serieus nemen in deze discussie, neen. Hij is altijd aanhanger van Hezbollah geweest en wou hier de sharia invoeren (maar trok later zijn keutel in). Jij dan ook, hwn?

Tieneke, ofwel verwar je met iemand anders, ofwel ben je helemaal verkeerd geïnformeerd. Hij is moslim van cultuur (met een orthodox christelijke moeder), zoals ik als ongelovige rooms-katholiek opgevoed ben en Pasen en Kerstmis vier), maar hij is agnost, dus niet gelovig en niet praktiserend, dus de sharia zal hij zeker niet hebben willen invoeren. Hij is akkoord met onze wetten, maar wil niet dat er culturen opgedrongen worden aan migranten. Maar zo zie je maar hoe snel een mens gediaboliseerd (in zijn geval geDyaboliseerd :) ) wordt. Toen hij indertijd opgepakt werd voor aanzetten tot geweld, heeft achteraf de politiechef zelf gezegd dat hij juist de gemoederen probeerde te bedaren. Dit was de eerste politieke arrestatie in België sinds jaren, ik was daarvan zeer geschokt.

En wat Hezbollah betreft: dit is in Libanon vooral een politieke partij, maar heeft militanten die zich verzetten tegen de Israëlische bezetting (ook toendertijd in Libanon, in de tijd dat Abou Jahjah een jonge kerel was).

Hij heeft helemaal geen politieke ambities (meer), is een brave huisvader met 4 dochters en is leerkracht Nederlands in een Brusselse school. Dus eigenlijk de perfect geïntegreerde burger.

Maar laten we niet op de man spelen maar op de bal, en het debat op de inhoud houden van wat ie zegt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:29

mysa schreef:
Wel beeldmateriaal dwz de Hamas-leden die ondervraagd werden.
Maar goed, als je liever gelooft dat ze met klappertjespistolen in de lucht hebben geschoten, mij best. Ik was er goddank niet bij dus moet ook op de info afgaan.

Filmpjes van schietende hamas strijders heb ik zat gezien...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:34

Die ondervraging van opgepakte Hamasstrijders was hier vanmiddag op het nieuws.
Die gasten werd 10.000 euro en een appartement beloofd. Mannen doodschieten, vrouwen, kinderen en ouderen meenemen.
Ze voelen zich bedrogen door Hamas omdat de dikke piffen thuis in Qatar zitten en hen in Gaza laten vechten. Hadden ze dan wat anders verwacht vraag ik mij af.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:36

Misschien is het wel goed om hier over Palestijnen en Israëliërs te praten in plaats van over joden. Die hele oorlog gaat immers over geografie (het bezit van een stuk land) en niet om godsdienst of afkomst. Althans dat hoop ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:47

Ik denk dat uiteindelijk alles met elkaar verweven is en dit hele verhaal alsmaar verder gaat uitbreiden.
Als je ziet hoeveel aanslagen er in Brussel alleen al de laatste dagen verijdeld zijn...

Kwam net nog dit tegen. Gesprekken tussen Hezbollah, Hamas en Islamitische Jihad.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/25 ... 5-oktober/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:40

Ik schrok even toen ze vanmorgen op zoek gingen naar de Palestijnse Mohammed A., die van plan was om martelaar te worden. Onze PostNL-chauffeur waarvan zijn familie mogelijk gedood is in Gaza, heet Mohammed […] (dus ook Mohammed A.). Gaat "gelukkig" over een andere persoon, al ben ik wel benieuwd waar de onze uithangt, die was er vorige week ook niet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 25-10-23 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Achternaam verwijderd vanwege privacy

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:14

Pandora2 schreef:
Die ondervraging van opgepakte Hamasstrijders was hier vanmiddag op het nieuws.
Die gasten werd 10.000 euro en een appartement beloofd. Mannen doodschieten, vrouwen, kinderen en ouderen meenemen.
Ze voelen zich bedrogen door Hamas omdat de dikke piffen thuis in Qatar zitten en hen in Gaza laten vechten. Hadden ze dan wat anders verwacht vraag ik mij af.

Ik begreep dat er verschillende opdrachten waren. Er was een groep die alles moest vermoorden. Mannen, vrouwen (oud/jong) kinderen, baby's.
En er waren groepen die mannen moesten doden en vrouwen en kinderen moesten ontvoeren en een groep die alleen moesten ontvoeren. Volstrekte willekeur dus.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:17

Inmiddels zijn hulpdiensten zich aan het terugtrekken omdat ze niet meer de aids hebben om te helpen. Hebben de mensen ongeveer nog 3 liter water per persoon over.
Laten ze mensen ‘rustig’ overlijden aan hun verwondingen omdat er niet meer geholpen kan worden.
Opereren ze zonder pijnstilling en anesthetica.
Zijn er in de afgelopen 24 uur >1000 doden gemeld.
Is er een bakkerij gebombardeerd (de enige van die regio) die net bloem had gekregen van de UN.

Voel me echt meer dan machteloos. Verdoofd ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:19

hwn schreef:
Tieneke schreef:
Zijn woorden of gedrag hebben nog nooit zoden aan de dijk gezet en hij is er ook niet op uit om ook maar iets op te lossen op een vreedzame manier, en daar zijn talloze bronnen over, regulier en alternatief. Deze man serieus nemen in deze discussie, neen. Hij is altijd aanhanger van Hezbollah geweest en wou hier de sharia invoeren (maar trok later zijn keutel in). Jij dan ook, hwn?

Tieneke, ofwel verwar je met iemand anders, ofwel ben je helemaal verkeerd geïnformeerd. Hij is moslim van cultuur (met een orthodox christelijke moeder), zoals ik als ongelovige rooms-katholiek opgevoed ben en Pasen en Kerstmis vier), maar hij is agnost, dus niet gelovig en niet praktiserend, dus de sharia zal hij zeker niet hebben willen invoeren. Hij is akkoord met onze wetten, maar wil niet dat er culturen opgedrongen worden aan migranten. Maar zo zie je maar hoe snel een mens gediaboliseerd (in zijn geval geDyaboliseerd :) ) wordt. Toen hij indertijd opgepakt werd voor aanzetten tot geweld, heeft achteraf de politiechef zelf gezegd dat hij juist de gemoederen probeerde te bedaren. Dit was de eerste politieke arrestatie in België sinds jaren, ik was daarvan zeer geschokt.

En wat Hezbollah betreft: dit is in Libanon vooral een politieke partij, maar heeft militanten die zich verzetten tegen de Israëlische bezetting (ook toendertijd in Libanon, in de tijd dat Abou Jahjah een jonge kerel was).

Hij heeft helemaal geen politieke ambities (meer), is een brave huisvader met 4 dochters en is leerkracht Nederlands in een Brusselse school. Dus eigenlijk de perfect geïntegreerde burger.

Maar laten we niet op de man spelen maar op de bal, en het debat op de inhoud houden van wat ie zegt.

Dit is lachwekkend. De inhoud van wat hij in het verleden heeft gezegd is letterlijk dat alle Joden in zee gooien niet haalbaar is (dat staat zelfs gewoon op YT) en dat hij voor het invoeren van de sharia was. Als jij dat wilt ontkennen of rond deze hete brei wilt draaien, dan moet jij dat weten. Maar ga het niet ontkennen. Je kan het verleden niet uitwissen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:34

Hwn, misschien niet zo netjes om iemands volle naam ongevraagd hier op bokt te plaatsen in een wat duistere samenhang?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:06

Desty schreef:
Inmiddels zijn hulpdiensten zich aan het terugtrekken omdat ze niet meer de aids hebben om te helpen. Hebben de mensen ongeveer nog 3 liter water per persoon over.
Laten ze mensen ‘rustig’ overlijden aan hun verwondingen omdat er niet meer geholpen kan worden.
Opereren ze zonder pijnstilling en anesthetica.
Zijn er in de afgelopen 24 uur >1000 doden gemeld.
Is er een bakkerij gebombardeerd (de enige van die regio) die net bloem had gekregen van de UN.

Voel me echt meer dan machteloos. Verdoofd ook.

Probeer wat afstand te nemen. Dat doe ik ook. Niemand heeft er iets aan als je wakker gaat liggen of het niet meer trek!! Pas goed op jezelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:12

https://www.oxfamnovib.nl/blogs/dilemma ... n-het-kort

Kan Oxfam Novib daadwerkelijk iets doen met gedoneerd geld nu? Als er geen toestemming is van Israël staan ze toch ook machteloos?

Terwijl ik dit schrijf denk ik opnieuw: hoe kan het dat er door regeringsleiders en de VN geaccepteerd wordt dat mensen voor hun basisbehoeften afhankelijk zijn van de toestemming van een ander land? (die dan ook nog eens niet gegeven wordt...)
Hoe absurd is dat!?
Als Netanyahu ooit ter verantwoording zal worden geroepen voor zijn misdaden, wordt dan ook de USA -die dit tenslotte allemaal mogelijk maakt- aangepakt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:20

https://www.oxfamnovib.nl/blogs/dilemma ... n-het-kort

Hoe lang gaat er nog volgehouden worden dat Israël het recht heeft om zichzelf te verdedigen?
Het is Hamas dat in de verdediging zit. Waarom hebben zij geen recht om dat te doen?
Waarom zou Hamas een terreur organisatie zijn, en de Israëlische staat niet?

Van dit onrecht met toestemming word ik zo boos -:(- -:(- -:(-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:32