Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:38

Cer schreef:
Wil de BBB meer meer en groter groter?
Dat zie ik niet specifiek zo terug eigenlijk..
(is er een 'rechtse' partij die dat wel zo ziet, eigenlijk?)

Onze hele economie is gebaseerd op groei. Dat zal vast niet woord voor woord in het verkiezingsprogramma staan, maar elke partij heeft wel iets over groei erin staan, bv in de vorm van hogere lonen, meer huizen, meer luxe, bedrijven moeten groeien en winst maken enz. En dat is niet allemaal slecht, maar de maatschappij kan niet oneindig door blijven groeien.
Bepaalde vormen van groei zijn ook gewoon nodig natuurlijk, zoals die hogere minimumlonen. Maar achter de BBB zitten miljoenenbedrijven, die oa destijds de protesten hebben gesponsord en het adviesbureau betalen. De agrireuzen, die precies dat willen; groeien, geld verdienen, hun bedrijven veilig stellen, indien nodig over de rug van boeren, burgers, dieren en natuur. Er zitten BBB'ers in de provinciale staten die rechtstreeks uit een kantoortje van de agrireuzen komen, die wellicht nooit een varken van dichtbij hebben gezien.
Best interessant om die leden eens langs te gaan. Bv de eerste die ik aanklikte; Rik Loeters die voor Gelderland op plek 1 staat; dan kom je dingen tegen als internationale veevoer inkoop en hij runt een internationale zuivelproducten handel.
Iemand met zo veel eigenbelangen heeft wat mij betreft niks te zoeken in de politiek. Dat geldt trouwens voor veel meer mensen uit allerlei partijen hoor.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-07-23 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:41

@Imandra: er zijn heel veel mensen die die opvatting hebben.. alle boeren moeten weg, want ze vermoorden de natuur en hun beesten..
Ik lees dat op de socials, in de media etc.. :j Ik dacht dat Juval dat bedoelde..

8nnemiek

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:43

Ik heb letterlijk nog nóóit iemand zien schrijven dat alle boeren weg moeten.
Wel dat de veestapel moet krimpen. Dat is iets compleet anders. Zonder boeren hebben we geen eten, dat snapt elke sukkel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:43

hypocriet, oké.

nps had het over verzuring van de bodem.. Dat wilde ik met het artikel uit nieuwe oogst tegenspreken. ook de biodiversiteit is uiteraard heel belangrijk. En daar wordt ook door boeren hard aan gewerkt om dit te verbeteren.

Het is inderdaad fout van mij om de stemmers op gl of d66 te framen als boerenhaters. Ik hoop ook echt dat dat niet waar is. Maar het zijn wel die partijen die er voornamelijk voor zorgen dat de polarisatie in stand blijft, tesamen met meerdere linkse partijen. Ik denk dat dat wel de reden is dat boeren meer richting rechts gaan.. daar wordt niet zo vaak geroepen dat de boeren gehalveerd moeten worden namelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:45

8nnemiek schreef:
Maar achter de BBB zitten miljoenenbedrijven, die oa destijds de protesten hebben gesponsord en het adviesbureau betalen. De agrireuzen, die precies dat willen; groeien, geld verdienen, hun bedrijven veilig stellen, indien nodig over de rug van boeren, burgers, dieren en natuur.

..ik heb daar idd wel eens over gelezen, ik dacht dat dat al een paar keer gedebunked was..

dat was in hetzelfde rijtje als dat ze 'geld hadden ontvangen' van agri reuzen (en als je dan het hele lijstje bekeek, dan viel dat wel mee, er waren partijen die veel meer geld ontvingen van bijv vastgoed magnaten enzo)
Vandaar dat ik dan heel specifiek vraag wie er dan waar achter zit... :j en of daar een artikel over is of iets??

En iets over stikstof:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/26 ... lijke-mest
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-07-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:46

8nnemiek schreef:
Wel dat de veestapel moet krimpen. Dat is iets compleet anders. Zonder boeren hebben we geen eten, dat snapt elke sukkel.

Dat jij het niet leest wil niet zeggen dat het nergens staat, denk ik?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:47

8nnemiek schreef:

en zonder (of met een halve) veestapel hebben de boeren geen eten.

BBB heeft NIETS te maken met de boerenprotesten.
Agroreuzen.... ook weer zo'n frame. Ja! de agrarische sector in nederland is groot, en ja, daar zijn bedrijven, voerleveranciers, melkfabrieken, etc ook groot door geworden. Die bedrijven mogen sponsoren wie ze willen. Alles is open en inzichtelijk, dat is wettelijk bepaald. Ook andere partijen worden gesponsord, niets mis mee.

Een nieuwe partij in oprichting moet veel voorfinancieren om campagne te kunnen voeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:48

juval schreef:
oké, misschien niet, maar dat boeren de killer zijn voor de biodiversiteit daar ben ik het niet mee eens. Vervuiling, verstedelijking, infrastructuur/transport zijn ook grote kwaden.
Heel veel boeren die ik ken zijn er juist mee bezig door het aanleggen van kruidenrijker grasland, bloemenranden langs akkers, natuurinclusief en kringloopboeren. Er wordt heel hard aan gewerkt. Maar dat schijnt niet door te dringen tot de die-hard boerenhaters.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar feit is en blijft dat de intensieve landbouw de grootste producent is van stikstof. Ja, andere dingen vervuilen ook, maar simpelweg niet zoveel. Het is ontzettend goed dat boeren bezig zijn met duurzaamheid door de dingen die je noemt, echt waar. Maar dat veranderd voor nu niks aan het feit dat we door de intensieve landbouw enorm veel stikstof produceren.

Bronnen, oa:
https://nos.nl/artikel/2306387-tno-nede ... van-europa
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... oogle.com/

Meer bronnen over hoe stikstof problematisch is:
https://www.ru.nl/onderzoek/onderzoeksn ... n-stikstof
https://www.natuurmonumenten.nl/stiksto ... s-stikstof
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dit ... etterzuur/
https://www.aanpakstikstof.nl/het-stikstofprobleem

Ik ben absoluut geen boerenhater (jammer om zo te framen), maar wél een natuurliefhebber. En ik denk dat het misschien ook handig is om verschil te maken tussen de kleinschalige boer en de agrireus met de megastal.

@juval - het framen en polariseren, boerenhaters vs natuurhaters is níet ok. Maar als we met zijn allen het in ieder geval over eens kunnen zijn dat stikstof wel degelijk een probleem is kan er verder gepraat worden. Op het moment dat je het al fundamenteel oneens bent over of stikstof problematisch is wordt het lastig. En - voor mijn gevoel - is dat laatste wel een beetje wat BBB doet. Maar dat is misschien ook wel een aanname.
Laatst bijgewerkt door nps op 17-07-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:49

Hm, wordt het toch weer een beetje een topic over boeren..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:54

Het is ook een belangrijk verkiezingsthema :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:56

nps schreef:
juval schreef:
oké, misschien niet, maar dat boeren de killer zijn voor de biodiversiteit daar ben ik het niet mee eens. Vervuiling, verstedelijking, infrastructuur/transport zijn ook grote kwaden.
Heel veel boeren die ik ken zijn er juist mee bezig door het aanleggen van kruidenrijker grasland, bloemenranden langs akkers, natuurinclusief en kringloopboeren. Er wordt heel hard aan gewerkt. Maar dat schijnt niet door te dringen tot de die-hard boerenhaters.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar feit is en blijft dat de intensieve landbouw de grootste producent is van stikstof. Ja, andere dingen vervuilen ook, maar simpelweg niet zoveel. Het is ontzettend goed dat boeren bezig zijn met duurzaamheid door de dingen die je noemt, echt waar. Maar dat veranderd voor nu niks aan het feit dat we door de intensieve landbouw enorm veel stikstof produceren.

Bronnen, oa:
https://nos.nl/artikel/2306387-tno-nede ... van-europa
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... oogle.com/

Meer bronnen over hoe stikstof problematisch is:
https://www.ru.nl/onderzoek/onderzoeksn ... n-stikstof
https://www.natuurmonumenten.nl/stiksto ... s-stikstof
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dit ... etterzuur/
https://www.aanpakstikstof.nl/het-stikstofprobleem

Ik ben absoluut geen boerenhater (jammer om zo te framen), maar wél een natuurliefhebber. En ik denk dat het misschien ook handig is om verschil te maken tussen de kleinschalige boer en de agrireus met de megastal.

@juval - het framen en polariseren, boerenhaters vs natuurhaters is níet ok. Maar als we met zijn allen het in ieder geval over eens kunnen zijn dat stikstof wel degelijk een probleem is kan er verder gepraat worden. Op het moment dat je het al fundamenteel oneens bent over of stikstof problematisch is wordt het lastig. En - voor mijn gevoel - is dat laatste wel een beetje wat BBB doet. Maar dat is misschien ook wel een aanname.

Ik ben het er inderdaad niet mee eens dat de natuur op instorten staat. Dus wat dat betreft verschillen we misschien fundamenteel. Stikstof is in mijn ogen prima voor de natuur.
De natuur is flexibel en veerkrachtig.

Mega koeienstallen zijn minder dan 1% van de totaal aantal koeienstallen in Nederland. Die worden niet aangepakt, het zijn de kleine en gemiddelde gezinsbedrijven waar het zwaard van Damocles boven hangt.

Maar laten we het inderdaad geen boerendiscussietopic maken }:0

Terug naar de politiek.

Ik ga melken :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:59

nps schreef:
Het is ook een belangrijk verkiezingsthema :)

Zeker :j

Maar ik denk dat er een verschil kan zijn tussen wat wij inhoudelijk ergens van vinden (met alle discussies die daar logischerwijs bij hoort) en wat partijen zouden kunnen gaan doen of van plan zijn en zich daar wel of niet misschien aan gaan houden en hoe ze dat in het spreekwoordelijke vat gaan gieten :D

Ik weet niet precies hoe ik t uit moet leggen trouwens :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:06

Cer schreef:

Daarom reageer ik ook al niet meer. Het is inderdaad een belangrijk thema, maar ik heb het gevoel dat alles wel een keer (of 10) besproken is. Het met elkaar eens worden op dit onderwerp worden we toch niet. Maar goed... wellicht willen alle nog een rondje boerendiscussie, dan kan natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:11

Cer schreef:
dat was in hetzelfde rijtje als dat ze 'geld hadden ontvangen' van agri reuzen (en als je dan het hele lijstje bekeek, dan viel dat wel mee, er waren partijen die veel meer geld ontvingen van bijv vastgoed magnaten enzo)
Vandaar dat ik dan heel specifiek vraag wie er dan waar achter zit... :j en of daar een artikel over is of iets??

Lubach had daar een heel uitgebreid stuk over, inclusief een opsomming van de bedrijven. https://youtu.be/_6mbSJJr7wM

juval schreef:
en zonder (of met een halve) veestapel hebben de boeren geen eten.

Niemand heeft het over al het vee weg. Waarom zouden boeren geen eten hebben met minder vee? Al die miljoenen varkens die hier in megastallen worden gefokt en vervolgens naar China worden geëxporteerd, daar verdient een handje vol boeren grof geld aan, en de rest van Nederland zit met de milieuvervuiling en grondtekort en oneerlijke concurrentie te kijken.

juval schreef:
BBB heeft NIETS te maken met de boerenprotesten.
Agroreuzen.... ook weer zo'n frame. Ja! de agrarische sector in nederland is groot, en ja, daar zijn bedrijven, voerleveranciers, melkfabrieken, etc ook groot door geworden. Die bedrijven mogen sponsoren wie ze willen. Alles is open en inzichtelijk, dat is wettelijk bepaald. Ook andere partijen worden gesponsord, niets mis mee.

Een nieuwe partij in oprichting moet veel voorfinancieren om campagne te kunnen voeren.

Het sponsoren van politieke partijen door grote bedrijven is echt niet zo onschuldig als het misschien lijkt. Als grote bedrijven zich in de politiek naar binnen weten de wurmen, of dat nu vastgoedbedrijven of agrireuzen of oliemaatschappijen zijn, dan kan dat zomaar eens flink in ons nadeel zijn. Dat zie je in Amerika bijvoorbeeld, waar de subsidie op dierlijke producten enorm is. Mensen krijgen overgewicht en worden ziek.. En in plaats van iets te doen aan het junkfood bezuinigen ze liever op gezondheidszorg :+ Zo'n toestanden wil je hier toch niet? Maar dat gaat wel gebeuren als je mensen met bepaalde belangen te ver in de politiek laat doordringen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:19

Jessix schreef:
Cer schreef:

Daarom reageer ik ook al niet meer. Het is inderdaad een belangrijk thema, maar ik heb het gevoel dat alles wel een keer (of 10) besproken is. Het met elkaar eens worden op dit onderwerp worden we toch niet. Maar goed... wellicht willen alle nog een rondje boerendiscussie, dan kan natuurlijk.

Voor mij ook de reden niet te reageren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:21

8nnemiek schreef:

Deze sukkel snapt dat niet hoor. We importeren nu al heel veel eten uit het buitenland, dus alle boeren weg= meer importeren
Van alles wat de Nederlandse boeren produceren is ongeveer 75% voor de export, zegt Hanneke Muilwijk van het Planbureau voor de Leefomgeving.18 okt 2019

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:55

Ik vroeg dan steeds hoe dat zit. Waar dat eten heen gaat en hoe de mensen die dat eten kopen, aan eten moeten komen als NL niet meer exporteert…
Ik weet niet precies meer wat het antwoord daarop was maar het leek mij een beetje het verschuiven van t probleem.
Plus dan moeten we stoppen met importeren en dat scheelt koffie, knoflook, rijst, chocola en vast nog wel wat meer :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:01

Cer schreef:
Ik vroeg dan steeds hoe dat zit. Waar dat eten heen gaat en hoe de mensen die dat eten kopen, aan eten moeten komen als NL niet meer exporteert…
Ik weet niet precies meer wat het antwoord daarop was maar het leek mij een beetje het verschuiven van t probleem.
Plus dan moeten we stoppen met importeren en dat scheelt koffie, knoflook, rijst, chocola en vast nog wel wat meer :j

Precies.

We hebben blijkbaar geen probleem van exporteren van staal of data.
Importeren van koffie en bananen. Maar een Nederlandse boer die monden vult is wel verschrikkelijk. Dat ook nog het terwijl De Nederlandse agrarische sector relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld heeft. Dat zegt ABN Amro na onderzoek. Volgens de bank is per kilo landbouwproduct de gezamenlijke 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in Nederland het kleinst.

Maar hey. Laat ze verdwijnen uit Nederland en de wereld is gered. -O-

Kijken tot aan de grens. Als wij hier de huppelpup vlinder maar kunnen redden mag de rest van de wereld honger lijden en de natuur barsten.

En dat is alles wat ik er vandaag over zeg.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:05

In principe vind ik dit zeker niet off topic maar wanneer het verzand in een “boeren zijn wel degelijk wel/niet duurzaam” lijkt het me niet de juiste plaats. Dit lijkt me nu net een plek waar men meer wilt leren over de politieke partijen en wie waarvoor staat in deze discussie om een “zo goed mogelijke” keuze te maken ik november.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:06

Raineri schreef:
In principe vind ik dit zeker niet off topic maar wanneer het verzand in een “boeren zijn wel degelijk wel/niet duurzaam” lijkt het me niet de juiste plaats. Dit lijkt me nu net een plek waar men meer wilt leren over de politieke partijen en wie waarvoor staat in deze discussie om een “zo goed mogelijke” keuze te maken ik november.

Ja precies, ik liet me ook weer afleiden idd

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:11

Nou, ik vind er wel wat van als wij kalveren importeren uit het oosten van Europa, ze hier afmesten en het vlees exporteren.
Dat zitten we letterlijk met de oliebol die achterblijft.
Laat ze het dan lekker afmesten in de landen waar ze geboren zijn of waar waar ze ook het vlees willen hebben.
Dat scheelt transportbewegingen.

Ik ben benieuwd of er nog iets terecht komt van de plannen van Adema om lange afstandstransporten van vee aan banden te leggen, nu het kabinet gevallen is...
Dat gesleep met kalfjes van 2 weken oud half Europa door, met drachtige vaarzen vanuit Nederland naar Oost-Europa en van daaruit vaak ook nog verder door naar Rusland, of vanuit Nederland richting Afrika :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:11

Weer terug dan: GroenLinks en PvdA gaan met 1 lijst en 1 programma de verkiezingen in. Ik persoonlijk vind het helemaal niks :D, maar de leden zien het zitten en daar gaat het om. Ben benieuwd wie de lijsttrekker wordt. Timmermans heeft voldoende statuur, ook internationaal, maar geen idee of dat hem wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:13

Ik vind alles rondom het agrarische beleid wel ontzettend interessant, het heeft enorm mijn interesse. Voor mij is het haast een metafoor voor alles wat er misgaat in vele facetten van de samenleving. We hebben exact niets geleerd van de vorige crises. Slim stemmen is nu ontzettend belangrijk om een verandering aan de agrarische sector aan te brengen waarbij zoveel mogelijk mensen/stakeholders gaan winnen. Laatst nog een artikel gelezen over waarom geen enkele partij echt een frisse wind zal zijn omdat het politieke systeem van binnen gewoon niet klopt. Hopelijk kan ik het terugvinden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:14

Links zal wel moeten willen ze op 1 partij veel stemmen krijgen.
Anders is het toch op allebei de helft.
Ik vind het raar dat dat mag. Maar oké.
Als bij wijze van BBB & VVD nu samen zouden gaan zou ik echt niet blij van worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:20

BBB en PvdA hebben ook best wat raakvlakken, dus dat is wellicht ook wel een mogelijke combinatie. (hoe GL daarin past is wat lastiger.

Ik denk niet dat Timmermans erg populair is met zijn dure plannen allemaal, maar we zullen het zien.
Kuiken liever dan Klaver, wat mij betreft.