Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:28

Ik heb/had niet de illusie dat ik een expert ben op het gebied van virussen of nu oorlog.
Ik trek geen conclusies.

Ik probeer me alleen te informeren en dan met name door mensen die er voor gestudeerd hebben.
Naar Willem Engel zou ik dus gaan als ik wil leren Salsa dansen ;) .

Wat deze oorlog betreft: ik vind het gewoon verschrikkelijk om al die bombardementen te zien, de gewonden en doden en de vluchtelingen.
Maar dat vond ik ook ten tijde van de oorlog in Syrië en bijvoorbeeld de toestand toen in Aleppo.
Helaas was die situatie niet heel de dag in het nieuws en werden deze vluchtelingen niet zo warm geholpen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:31

Ik vind het wel goed dat mensen de tijd nemen om een situatie beter te willen begrijpen. De meeste mensen (en daar hoor ik bij) hebben eigenlijk toch vrij gelimiteerde kennis van Rusland. Het Oekraïne topic loopt ook nog best redelijk: er worden bronnen gedeeld van bevindingen, mensen proberen te fact checken en er wordt toch wel nagedacht over wanneer iets propaganda is. Het topic is best interessant om te volgen voor wat algemene beeldvorming over een toch ingewikkelde regio. :)

Maar volgens mij willen ook enkele Nederlandse universiteiten een soort spoedcursus Oekraïne aanbieden, dus mocht je wat meer valide meningen willen horen kan dat tegen die tijd de moeite waard zijn.

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:36

Let op dat straks het alarm wordt getest. Er staat misschien niemand bij stil maar goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:40

enzino schreef:
bigone schreef:
Alle wappies die corona deskundigen waren zijn nu oorlogscorrespondenten voor Rusland geworden . Engel en Baudet zijn voorvechters van die arme sterke grote Poetin geworden. Ja dan blaat je mee natuurlijk .

Binnen dit topic toch precies hetzelfde?
(inclusief mijzelf)

Opeens zijn we allemaal bezig ontwikkelingen te rapporteren die we gewoon op twitter gevonden hebben om er vervolgens, zonder enige kennis van zaken, een interpretatie aan te geven?

Kleine nuance met groot verschil, jij en ik zijn geen antivaxxers die ineens anti Oekraïne zijn alleen omdat Baudet dat uitbraakt .

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:20

purny schreef:
Let op dat straks het alarm wordt getest. Er staat misschien niemand bij stil maar goed.

Nou, het alarm werkte hoor. Gelijk mijn horloge gelijk gezet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:31

Ik had mijn vraag al in een ander topic gesteld maar werd doorverwezen naar dit topic.

Iemand die hier wat weet over forse verhoging van het paardenvoer? Als blijkt dat het echt zoveel duurder word dan bijvoorbeeld brood ga ik namelijk afhankelijk van de houdbaarheidsdatum heel veel inslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:33

Wat voor je? Want veel voer is maar hogouit een half jaartje houdbaar. Dus ik weet niet waar je dan aan zat te denken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:41

Petrichor schreef:
Ik had mijn vraag al in een ander topic gesteld maar werd doorverwezen naar dit topic.

Iemand die hier wat weet over forse verhoging van het paardenvoer? Als blijkt dat het echt zoveel duurder word dan bijvoorbeeld brood ga ik namelijk afhankelijk van de houdbaarheidsdatum heel veel inslaan.

Goed vragen of kijken naar de houdbaarheidsdatum. Maar dan nog, dat voer blijft dan voorlopig wel duurder dus je ontkomt er toch niet aan dat je meer moet gaan betalen. En ik hoop niet dat mensen op hun paarden gaan bezuinigen hierdoor want dat vind ik echt een no go.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:44

Spenk schreef:
Wat voor je? Want veel voer is maar hogouit een half jaartje houdbaar. Dus ik weet niet waar je dan aan zat te denken.

Pavo natures best! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:46

Die is bij mij niet zo lang houdbaar! Dus ik zou daar even naar kijken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:19

Ik koop dan gewoon het maximale wat ik op kan. Normaal koop ik 1 keer per maand maar mocht de houdbaarheidsdatum 4 maand ofzo zijn koop ik gelijk voor 4 maand. :)

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:58

Las dat brood uiteindelijk 5,- zou gaan kosten ongeveer.. Echt niet normaal.
Ik stress nu wel een beetje.
Ik werk fulltime maar spring nu al regelmatig bij voor mijn moeder met uitkering.
Hoe gaat dit straks zijn, ik wil graag weer gaan studeren in september maar dit alles houd me enorm tegen... :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:11

Ik geloof nooit dat de prijzen zo erg gaan stijgen. Dat is voor minima toch niet meer op te brengen. Wij hebben het echt niet slecht. Maar zulke prijsstijgingen zijn voor ons ook niet grappig, mocht het waar zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:15

SusanH schreef:
Ik geloof nooit dat de prijzen zo erg gaan stijgen. Dat is voor minima toch niet meer op te brengen. Wij hebben het echt niet slecht. Maar zulke prijsstijgingen zijn voor ons ook niet grappig, mocht het waar zijn.

Citaat:
Vijf euro
En dat is alleen nog tarwe. Ook andere voedselgrondstofprijzen rijzen de pan uit, nog afgezien van de prijs van gas waarmee bakkersovens worden gestookt. ,,Gemiddeld kost een kilo brood 2,71 euro. Dat kan weleens een bedrag ruim boven de 5 euro worden. En brood is een eerste levensbehoefte.”

https://www.ad.nl/koken-en-eten/brood-w ... ~afac9b9e/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:20

SusanH schreef:

Ik geloof het wel. Benzine naar de 3 euro. Gasprijzen niet meer te betalen.
Nee, het wordt niet grappig. Niet voor niks dat de Rabobank vandaag aangaf dat er een recessie aankomt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:24

Ik geloof het zeker ook wel, de afgelopen tijd is alles al heel duur geworden, 2 jaar Corona, de hoogste inflatie in 40 jaar.
En nu dan de oorlog in Oekraïne daar overheen :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:25

Het is uiteindelijk logisch, maar ik schrik er toch wel van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:28

Ik maak me oprecht wel zorgen om al die prijsstijgingen... Alles is duur en wordt zo ontzettend veel duurder.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:31

_San87_ schreef:
Ik maak me oprecht wel zorgen om al die prijsstijgingen... Alles is duur en wordt zo ontzettend veel duurder.

Ik ook.
En ik vrees in de toekomst echt dat ik mijn dierbare beesten de deur moet wijzen om zelf te kunnen eten als het langer aan houd.
Of de regering moet ineens wat gaan regelen voor de Nederlanders..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:33

Nou ik maak mij ook zorgen hoor, mijn vriend en ik werken beide fulltime geen kinderen dus we mogen echt niet klagen financieel. Maar we rijden erg veel auto voor het werk, de benzine prijzen zijn om te huilen. Voorlopig hebben we voor gas nog een vast contract maar als dat straks gigantisch omhoog gaat samen met de boodschappen voer voor de dieren etc, wat dan?

Dat betekend dat mensen met eigen bedrijven hun diensten ook steeds duurder worden, de kapper maakt prijzen duurder, de stalhouder word duurder, de hoefsmid word duurder alles! Maar mensen die voor een werkgever werken dan die kunnen de prijs niet opdrijven. Ik maak mij wel echt ernstig zorgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:38

Ik maak me vooral zorgen omdat het partijkartel schijt lijkt te hebben aan de burger. De motie op energiebelasting verlaging is door echt alle partijen gesteund maar door de 4 kartelpartijen is de motie wel verworpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:45

elnienjo schreef:
Ik maak me vooral zorgen omdat het partijkartel schijt lijkt te hebben aan de burger. De motie op energiebelasting verlaging is door echt alle partijen gesteund maar door de 4 kartelpartijen is de motie wel verworpen.

Het partijkartel moet ook de schatkist bewaken, in tegenstelling tot de oppositie.
Er zal geld (belasting) binnen moeten komen, om de vluchtelingen op te kunnen vangen en de gevolgen van de recessie te kunnen opvangen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 04:29

FennyPower schreef:
Las dat brood uiteindelijk 5,- zou gaan kosten ongeveer.. Echt niet normaal.

Mwah ik betaal al heel lang $4.99 voor een brood. Gelukkig kan ik het voor een paar kwartjes ook zelf bakken. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:44

Ik kan ook prima zelf brood bakken maar als graan veel duurder wordt schiet ik daar maar een klein beetje mee op. Want ook het meel wordt dan duurder.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:46

Allemaal aan de yoghurt!