Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:07

Vanavond op Canvas een fantastische vrouwenfilm, The Beguiled.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:16

Urbanus schreef:

Waar gaat hij over en weet je ook hoe laat?

Ik heb het eventjes opgezocht

Citaat:
Een gewonde soldaat uit het Noorden houdt zich tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog schuil in een meisjesinternaat in het Zuiden, waar zijn aanwezigheid leidt tot jaloezie en verraad. Remake van de gelijknamige film uit 1971 van Don Siegel (waarin Clint Eastwood de rol van de soldaat speelde), maar heel anders van toon. Coppola zoomt niet in op de soldaat, zoals Siegel, maar op de vrouwen en meisjes van het internaat. Sterk spel van de actrices en mooi broeierig gefilmd op locatie in Louisiana. Coppola kreeg op het festival van Cannes, waar de film in première ging, als eerste vrouw in vijftig jaar de prijs voor beste regisseur.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:26

https://vm.tiktok.com/ZMFSBLW2G/

Cyndi Lauper over stemmen en vrouwenrechten.

The Beguiled is echt heel mooi, vind ik. Ik vind Sofie Coppola sowieso een hele fijne regisseuse die films maakt voor vrouwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:39

Geschokt bleef ik achter na het zien van de film. De wending opeens in het verhaal zag ik niet aankomen. Het leek allemaal zo grappig en lieflijk totdat....... :oo . Goede tip Urbanus!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:22

Even mezelf rectificeren, het is Sofia Coppola.

Ja, vreemde film he? Maar zo mooi gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 19:12

Urbanus schreef:
Even mezelf rectificeren, het is Sofia Coppola.

Ja, vreemde film he? Maar zo mooi gemaakt!

Had ook de hand in de mooiste paardenfilm eva The Black Stallion!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:16

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:21

Sizzle schreef:
Ja, er is nog een lange weg te gaan in de wereld (WK Qatar):

https://www.nu.nl/wk-voetbal/6234742/wk ... html#nujij

En het westen werkt er indirect aan mee door dit te promoten.

De uitspraken onderaan het artikel :wow:

Citaat:
Een van de Qatarese gasten van Salman vergeleek vrouwen met snoep. "Stel, er ligt onverpakt snoepgoed voor je neus. Je weet niet of iemand het heeft aangeraakt of erin heeft gebeten. Dan kies je toch voor het verpakte snoepgoed?"

Een andere Qatarees maakt direct duidelijk dat vrouwen volgens hem op straat niets te zoeken hebben. "Het zou voor hen beter zijn om in huis te blijven. Waarom moet een vrouw met geld en liefde het huis verlaten?"

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 19:39

Ja, verschrikkelijk wat er in quatar gebeurd. Worden zó veel mensenrechten geschonden

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:41

Dat gedrag wil je toch niet promoten. 8)7

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:52

Nee, ik vind het echt onacceptabel dat Nederland hieraan deelneemt.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 20:57

Avalanche schreef:
Nee, ik vind het echt onacceptabel dat Nederland hieraan deelneemt.

Same

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:24

Leuk weetje:

Wanneer schoolgaande kinderen in de Verenigde Staten wordt gevraagd een wetenschapper te tekenen, tekenen zij steeds vaker vrouwen. Dat is de belangrijkste conclusie van een nieuwe studie die informatie verzamelde over 20.860 tekeningen van leerlingen tussen 5 en 18 jaar over een periode van vijf decennia.

In de jaren 1960 en 1970 beeldde minder dan 1% van de leerlingen wetenschappers af als vrouw. Maar het percentage vrouwen in de "teken een wetenschapper"-schetsen, is in de loop der tijd toegenomen tot naar schatting 34% in 2016.

https://www.science.org/content/article ... e=LinkedIn

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:53

Dankjewel Sizzle, fijn om weer een keer iets positiefs te lezen. :)

Ik had toevallig laatst nog diezelfde bias. In een seminar over the promises and pitfalls of citizenship moest ik even kort een hoofdstuk uitleggen die we voor die week moesten lezen. Ik refereerde automatisch naar 'hem', de docent (man) corrigeerde mij dat het om een vrouw ging. :D
Zo suf, maar automatisch ga ik er altijd vanuit dat het een man is terwijl mijn studie zelfs bewust inzet op diverse literatuur. :')
En over toffe vrouwelijke wetenschappers gesproken, de vrouw in kwestie, Arlie Hochschild is sociologe en zette zichzelf in voor een veldonderzoek van 5 jaar. Ze komt zelf uit een blauwe, flink democratische en linkse staat, en kon maar niet begrijpen dat Trump gekozen werd. Dus ging ze 5 jaar lang in de gemeenschap van de 'tea party movement' wonen, een enorm conservatief en rechts politiek deel van de bevolking, puur om ze te willen begrijpen en om over de muur heen te komen die ervoor zorgde dat ze geen empathie voor deze mensen kon hebben.
Ik doe het haar niet na, maar heel veel respect.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 09-11-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:57

Haha, ik had ooit iets vergelijkbaar gênants bij een vacature uitschrijveb. Ik zei: een vrouw zou misschien ook goed zijn want die hebben we nu niet in het team.
……korte stilte…… oh uhhhh ik ben zelf een vrouw _O-

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 21:43

Suliko schreef:

Ik had toevallig laatst nog diezelfde bias. In een seminar over the promises and pitfalls of citizenship moest ik even kort een hoofdstuk uitleggen die we voor die week moesten lezen. Ik refereerde automatisch naar 'hem', de docent (man) corrigeerde mij dat het om een vrouw ging. :D
Zo suf, maar automatisch ga ik er altijd vanuit dat het een man is terwijl mijn studie zelfs bewust inzet op diverse literatuur. :')
En over toffe vrouwelijke wetenschappers gesproken, de vrouw in kwestie, Arlie Hochschild is sociologe en zette zichzelf in voor een veldonderzoek van 5 jaar. Ze komt zelf uit een blauwe, flink democratische en linkse staat, en kon maar niet begrijpen dat Trump gekozen werd. Dus ging ze 5 jaar lang in de gemeenschap van de 'tea party movement' wonen, een enorm conservatief en rechts politiek deel van de bevolking, puur om ze te willen begrijpen en om over de muur heen te komen die ervoor zorgde dat ze geen empathie voor deze mensen kon hebben.

Die vrouw waar je het over hebt, staat haar verhaal in een boek? Lijkt mij interessant om te lezen!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:06

naranja1 schreef:
Suliko schreef:

Die vrouw waar je het over hebt, staat haar verhaal in een boek? Lijkt mij interessant om te lezen!

Ja zeker! Ik wil het boek ook nog een keer helemaal lezen. Voor mijn studie hoefde ik alleen de intro en 1ste hoofdstuk te lezen, maar vond haar een prettige schrijfstijl hebben. Mijn docent vond het erg langdradig/gedetailleerde context en te verhalend geschreven voor een boek over een onderzoek, maar dat maakt het als leesboek wel toegankelijker.

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 10:54

Citaat:
Ja zeker! Ik wil het boek ook nog een keer helemaal lezen. Voor mijn studie hoefde ik alleen de intro en 1ste hoofdstuk te lezen, maar vond haar een prettige schrijfstijl hebben. Mijn docent vond het erg langdradig/gedetailleerde context en te verhalend geschreven voor een boek over een onderzoek, maar dat maakt het als leesboek wel toegankelijker.

[ [url=m/VFd0no.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel! ik heb hem besteld. Lijkt mij ook heel interessant om te lezen na je berichtje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:11

Bij ons is op het moment veel discussie of een moeder met jonge kinderen wel een hoge positie in de politiek kan hebben.
Iets met 30 jaar emancipatie achterstand :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:47

Hebben vrouwen in Zwitserland niet ook pas sinds de jaren 80 stemrecht? Daar was laatst een film over op canvas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:30

Dar was afhankelijk per kanton. Tussen ongeveer 1960 tot 1990(!!!!). Op landelijk niveau in 1972.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:10

Urbanus schreef:
Deze had ik geprobeerd terug te kijken, maar dat kon helaas niet -O-

Schokkend bericht weer dit:
Citaat:
Depressie? Nee, tumor: verkeerde diagnoses bij vrouwen, zorg ingericht op man

Al tientallen jaren worden vrouwen verkeerd of niet gediagnosticeerd met een ziekte omdat het mannenlichaam in onderzoek en praktijk vaak de norm is.

Journalist en oud-verpleegkundige Mirjam Kaijer is ervaringsdeskundige. [...] Ze ging op onderzoek uit en ontdekte dat 80 procent van de patiënten met onverklaarde gezondheidsklachten vrouwen zijn.

Niet alleen is er te weinig aandacht voor man/vrouw-verschillen bij algemene ziektes, er is ook nauwelijks aandacht voor vrouwspecifieke ziektes, zoals endometriose, vleesbomen en PCOS.
https://nos.nl/artikel/2453372-depressi ... cht-op-man

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:47

Klopt Roodvos, maar de tijden veranderen met al die vrouwen in op wetenschappelijke posities. Maar heeft nog wat tijd nodig. En Frankrijk heeft endometriose als belangrijkste ziekte gedefinieerd waar onderzoek naar komt. Er zijn in veel steden (zelfs hier op het platteland) centra ingericht waar vrouwen terecht kunnen met vage klachten.
Frankrijk maakt zich ook hard in de EU, dat die ziekte in Europa de volle aandacht gaat krijgen en er samengewerkt gaat worden op onderzoeks gebied.

Door vrouwelijke cardiologen, is er al heel erg veel voorlichting, bij huisartsen, cardiologen, in vrouwenbladen over hartfalen cq infarcten die bij vrouwen totaal anders verlopen als bij mannen.

In de UK zijn er onderzoeken naar wat de overgang doet met vrouwen en of er een relatie is tussen niet ingrijpen tijdens overgang klachten en latere dementie of dat bij veel vrouwen dementie voorkomen kan worden door op jongere leeftijd voor de overgang of in het begin iets toedienen als het om hormonen gaan. Dit is in de onderzoeksfase en al die onderzoeken worden geleid door vrouwen (m.b.v. mannen) dus die vrouwen laten die echt niet schieten.

HEt heeft tijd nodig, maar de kentering is er.

Dus de kentering is al een tijd ingezet.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 16:09

ik heb een kijktip voor netflix denk. ik heb nog geen tijd gevonden om hem te bekijken maar de trailer en de beschrijving deden het goed bij mij. de film heet beyond men and miscukinity. hebben mensen deze toevallig al bekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:17

naranja1 schreef:
ik heb een kijktip voor netflix denk. ik heb nog geen tijd gevonden om hem te bekijken maar de trailer en de beschrijving deden het goed bij mij. de film heet beyond men and miscukinity. hebben mensen deze toevallig al bekeken?

Moet je het wel goed schrijven ;) Beyond Men and Masculinity