Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 02:12

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 02:14

Waar is de live blog van nu.nl?
Edit: hij is terug

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 02:15

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 02:16

Ik denk dat dit de oranje lucht is:

Brand bij oliedepot na raket-inslag
Op sociale media gaan beelden rond van een oliedepot bij de stad Vasylkiv dat is geraakt bij een bombardement. De burgemeester van de stad zou dit bevestigd hebben tegen Oekraïense media. De vlammen zouden van veraf te zien zijn. Meer details zijn nog niet bekend.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 03:54

Ik kan het in het donker niet goed zien maar vanuit KLU Leeuwarden is het luchtruim deze nacht wel onrustig met helikopters. Het valt dan zo op he nu ze ook in de nacht vliegen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:20

Ik zit even op de NOS site te kijken voor wat updates van de nacht en las dat alle straatborden in Oekraïne weg zijn gehaald om de Russen in elk geval in de war te brengen, dat vind ik wel goud. :))

Verder is er vannacht een brandstofdepot opgeblazen in een stad dicht bij Kiev, de brandweer kan daar niet komen vanwege de gevechten en dat staat dus nog steeds in de hens.

Een Japanse Miljardair schenkt 7,6 miljoen aan Oekraïne en Oekraïne zou de Tjetjeense eenheid hebben verslagen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:44

Goede zet, van die straat borden.

Op Change.org loopt een petitie tot afzetten Poetin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:32

Giolli schreef:
Ik zit even op de NOS site te kijken voor wat updates van de nacht en las dat alle straatborden in Oekraïne weg zijn gehaald om de Russen in elk geval in de war te brengen, dat vind ik wel goud. :))

Verder is er vannacht een brandstofdepot opgeblazen in een stad dicht bij Kiev, de brandweer kan daar niet komen vanwege de gevechten en dat staat dus nog steeds in de hens.

Een Japanse Miljardair schenkt 7,6 miljoen aan Oekraïne en Oekraïne zou de Tjetjeense eenheid hebben verslagen.

Wouw wat een schenking.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:40

Ayasha schreef:
poetser schreef:
Wegkijken, ik zou het niet kunnen. Het houd mij heel erg bezig. Niet zozeer uit angst voor mijzelf, want wat komt, dat komt. Voor die mensen is het er al en dat is zo onwezenlijk. Hoe wreed iemand kan zijn.

Dit... en ik kan mijn man (die zich zorgen maakt om mij) niet uitgelegd krijgen dat empathie hebben voor deze situatie niet betekent dat ik op in storten sta... maar ik vind het verschrikkelijk... begrijp niet dat iemand zo kan zijn...

Oh dat is hier ook. Mijn vriend kijkt helemaal verbouwereerd wanneer de tranen me over de wangen stromen als we naar het nieuws kijken. Hij zegt ook heel eerlijk dat hij niet weet wat hij kan doen om me te troosten hierin.
Ik denk dat troosten niet kan, het onbegrip is gewoon te groot, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de ene mens dit een ander kan aandoen.
Hij is er, zit naast me, en meer kan hij niet doen. Hij vraagt wel eens eens of hij niet moet zappen, maar nee, wegkijken kan ik niet. Ik kijk alleen maar - anderen léven dit. Wegkijken voelt heel erg fout, kop in het zand brengt niets op, en wegkijken maakt niet dat het niet gebeurt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:45

Dat is heel naar voor jullie en ik begrijp het best, toen ik jonger was, was ik ook van streek over dit soort geweld. Maar nu ik een stuk ouder ben heb ik toch wel begrepen dat je niet het leed van de hele wereld op je schouders kunt nemen, want dan heb je geen leven meer. Dus probeer maar af en toe wat afstand te nemen. Je hebt er toch geen enkele invloed op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:48

Mijn man vindt het ook heel erg en is ook boos, maar we beschermen wel ons zelf als het om beelden gaat. Dus er wordt hier zeer goed geslapen en het kaarsje brandt. Wel ga ik straks verder met het terras schoonmaken want is fijn werk en leidt af. Normaal is zondag rustdag maar die rust voel ik niet. Mijn man had wel schik om het hack gebeuren en ook dat uitsluiting van betalingssysteem nu besloten is. (Swift)
.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:56

Mochten ze de Tjetjeense groep verslagen hebben dat zijn die Oekraïense vechtersbazen nog beter dan gedacht. Wat zal Poetin kwaad zijn dat het niet even in twee dagen gepiept is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:00

Dat maakt hem vermoedelijk alleen maar kwader, de wetenschap dat de Russische Natie voor de rest van de tijd de paria van de wereld is maakt dat niet beter. Doelloze bombardementen op gebouwen om zo veel mogelijk slachtoffers te maken etc. uit pure frustratie. Een kat in het nauw etc.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:03

Niet echt passende intertoys reclame nu hier, vind ik teminste..
Afbeelding

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:07

Mariska_28 schreef:
[ [url=m/oM0oO3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neee nu je het zegt heb ik die ook :'), dat is wel heel smakeloos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:10

Net het nieuws aangezet en ik lees overal dat het Oekraïnse verzet enorm is, mooi. Hopelijk houden ze dat vol.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:20

Lestrange01 schreef:
Mariska_28 schreef:
[ [url=m/oM0oO3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neee nu je het zegt heb ik die ook :'), dat is wel heel smakeloos.

Ik heb nu: “Gastouder Zuid-Limburg”. Kindje dat zegt:”ik zoek een gastouder”. Ook niet echt OK in deze setting, zelfs niet voor een cynicus als ik.

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:22

magda_90 schreef:
Ik kan het in het donker niet goed zien maar vanuit KLU Leeuwarden is het luchtruim deze nacht wel onrustig met helikopters. Het valt dan zo op he nu ze ook in de nacht vliegen.

Was een traumaheli volgens mijn vader.
Wel waren er oefeningen met de f16 en f35

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:25

Ben benieuwd hoeveel mensen zich aansluiten bij het vreemdelingenlegioen, Zelensky heeft iedereen uitgenodigd wie wil komen meevechten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:27

_San87_ schreef:
Net het nieuws aangezet en ik lees overal dat het Oekraïnse verzet enorm is, mooi. Hopelijk houden ze dat vol.

Ja.

Stiekum denk je dan yess. Ook al weet je dat dat ook levens kost.
Maar het feit dat ze tot nu toe gewoon niet te verslaan zijn daar.
Wat zal Poetin kwaad zijn in zichzelf dat het niet lukt.
Alleen wat zijn narcistenbrein daar nu weer op gaat bedenken daar hoop je ook niet achter te komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:37

Oekraïne richt nu ook een vreemdelingen legioen op voor een ieder die zich geroepen voelt met ze mee te vechten

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:48

Wat ik me afvraag: meerdere landen sluiten het luchtruim voor Russische vliegtuigen. Maar stel dat die toch erdoor vliegen, zouden NAVO landen dan werkelijk zo'n vliegtuig durven neerhalen? Aangezien ze duidelijk koste wat kost een oorlog vermijden. Ik neem aan dat zo'n actie van de Russen als provocatie gezien wordt en dat bij negeren van verzoeken tot omdraaien het neerschieten van een vliegtuig door het westen als defensief wordt gezien. Maar zouden ze dat dan wél aandurven? Ik waag het te betwijfelen eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:49

Als dat gebeurt zullen ze direct met straaljagers eromheen vliegen en dringend verzoeken het luchtruim te verlaten.

Gebeurt dat niet dan zullen ze waarschijnlijk toch echt ze neerschieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:54

Zeedraakje schreef:
Wat ik me afvraag: meerdere landen sluiten het luchtruim voor Russische vliegtuigen. Maar stel dat die toch erdoor vliegen, zouden NAVO landen dan werkelijk zo'n vliegtuig durven neerhalen? Aangezien ze duidelijk koste wat kost een oorlog vermijden. Ik neem aan dat zo'n actie van de Russen als provocatie gezien wordt en dat bij negeren van verzoeken tot omdraaien het neerschieten van een vliegtuig door het westen als defensief wordt gezien. Maar zouden ze dat dan wél aandurven? Ik waag het te betwijfelen eigenlijk...

Ja, als na aandringen om te keren niet omgekeerd wordt, dan zal het vliegtuig neergehaald worden.

En dat durven ze.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:57

alwinlove123 schreef:
magda_90 schreef:

Was een traumaheli volgens mijn vader.
Wel waren er oefeningen met de f16 en f35

Aah ik vond hem veel zwaarder klinken dan anders. Gisteren vlogen er ook chinooks ik dacht vannacht ook weer.

Edit: ja is al een paar keer vaker gebeurt dat er dan straaljagers om heen vliegen. Een tijd terug ook toen eentje uit Rusland dacht ik overvloog. Toen vlogen er een paar straaljagers door de geluidsbarrière heen om er snel naar toe te kunnen.