Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:31

Jemig Jinte, ik zou best zenuwen hebben als het al zo ver kwam. Maar ik kom dan ook niet uit zulke gebieden. Denk dat als je het gewend bent je er anders in staat.

Dat viel mij overigens gister op hoe laconiek sommige Limburgers waren onder het schoon maken. Die waren wel wat water gewend

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:35

Popstra,
Dat zijn dan de enkeling denk ik die echt laconiek zullen zijn... En ik denk eerder dat het ook een soort instintieve/automatische reactie is van sommige mensen waarmee zichzelf rechtop proberen te houden. Ik denk dat bij velen de schok nog niet even goed is doorgedrongen omdat ze middenin de drama zitten nog en dan is het nu dus vooral: 'doorpakken en doorgaan' want iets anders kun je ook gewoonweg niet.

Wat mij zelf dus opvalt is dat er juist onwijs veel saamhorigheid is en enorm veel dankbaarheid onder de mensen/bedrijven die hulp ontvangen van de burgers en hoe fijn het is dat mensen zo samen komen en de handen uit de mouwen steken - en dat zie ik uit eerste hand aangezien ik zelf ook in bepaalde hard getroffen gebieden kom momenteel. Laconiek zijn van mensen die getroffen zijn? nee, dat zie ik dan weer totaal niet om me heen, maar gewoon echt niet - al kan ik me voorstellen dat als mensen zo reageren in interviews e.d. het wel zo kan overkomen. Maar wederom; ik denk dat dat vanuit de mensen zelf dus met een andere gedachte gang is: vastberadenheid en doorpakken zodat ze hun leven weer kunnen oppakken - en het misschien wat ongelukkig verwoorden. Bij de pakken erbij neerzitten is ook niet echt een optie nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-07-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:40

Vergeet niet dat Limburgers hun emoties aan de buitenkant nooit echt tonen aan een buitenstaander. Dat bedoel ik niet negatief, maar dat is wat mij in al die jaren omgang met mijn schoonfamilie en hun vriendenkring is opgevallen.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:03

SusanH schreef:
Vergeet niet dat Limburgers hun emoties aan de buitenkant nooit echt tonen aan een buitenstaander. Dat bedoel ik niet negatief, maar dat is wat mij in al die jaren omgang met mijn schoonfamilie en hun vriendenkring is opgevallen.

Dit klopt voor mij als limburger zijnde helemaal :) Hier is mijn ervaring dat het allemaal wat meer ‘binnen de muren’ word gehouden.

Fijn Maartje! Wat een opluchting moet dat zijn.

Ik blijf maar kijken naar alle ellende overal. Het lijkt maar niet op te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:06

Ja die omschrijving klopt heel goed :j . Ik heb ook echt even nodig gehad voor ik snapte hoe dat werkt, maar nu kan ik lezen en schrijven met mijn schoonfamilie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:12

SusanH schreef:

Dat is deels waar, maar Limburgers zijn ook gewoon wat nuchterder vaak, in het dagelijks leven gaat alles ook wat meer op 't gemak en hier heerst ook wat meer de instelling van 'maak je geen zorgen want uiteindelijk komt alles goed'.
Ik zie dat in mijn werk ook, binnen Limburg kan er vanalles mis gaan en mensen schudden het van zich af en gaan door, terwijl mensen van boven de rivieren veel sneller in de stress schieten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:16

En nuchter zijn, ‘doorpakken en doorgaan’ etc is nog steeds wat anders als laconiek met een situatie als deze omgaan. Dat zal vrijwel geen enkele Limburg momenteel zijn, laconiek…

Maar goed misschien valt het mij dan ook gewoon niet op omdat ik zelf Limburgs ben haha. Maar ik zie het momenteel om me heen iig niet. Iedereen die zich inzet of hulp nodig heeft is even dankbaar en behulpzaam en de saamhorigheid is groot.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-07-21 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:19

Texas02 schreef:
Is er toevallig bij iemand bekend of de mensen die hoger op de berg wonen bij Berchtesgaden veilig zijn? Ik ken daar iemand die op 1200m hoogte woont, ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn Whatsapp maar misschien slaapt ze ook gewoon.. Ze schreef gisteren wel dat het bij zoveel regen mogelijk is dat het hele spul daar begint te glijden..

Gelukkig heeft ze zich gemeld en is ok :j Maar echt vreselijke beelden weer..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:30

cursebreaker schreef:
Popstra,
Dat zijn dan de enkeling denk ik die echt laconiek zullen zijn... En ik denk eerder dat het ook een soort instintieve/automatische reactie is van sommige mensen waarmee zichzelf rechtop proberen te houden. Ik denk dat bij velen de schok nog niet even goed is doorgedrongen omdat ze middenin de drama zitten nog en dan is het nu dus vooral: 'doorpakken en doorgaan' want iets anders kun je ook gewoonweg niet.

Wat mij zelf dus opvalt is dat er juist onwijs veel saamhorigheid is en enorm veel dankbaarheid onder de mensen/bedrijven die hulp ontvangen van de burgers en hoe fijn het is dat mensen zo samen komen en de handen uit de mouwen steken - en dat zie ik uit eerste hand aangezien ik zelf ook in bepaalde hard getroffen gebieden kom momenteel. Laconiek zijn van mensen die getroffen zijn? nee, dat zie ik dan weer totaal niet om me heen, maar gewoon echt niet - al kan ik me voorstellen dat als mensen zo reageren in interviews e.d. het wel zo kan overkomen. Maar wederom; ik denk dat dat vanuit de mensen zelf dus met een andere gedachte gang is: vastberadenheid en doorpakken zodat ze hun leven weer kunnen oppakken - en het misschien wat ongelukkig verwoorden. Bij de pakken erbij neerzitten is ook niet echt een optie nu.

:j Hersenen zijn hele rare dingen, als de "echte" emoties bedreigend zijn dan krijg je een shot endorfines om te zorgen dat je er doorheen kan. Zo zijn er mensen die onbedaarlijk beginnen te lachen bij het overlijden of de begrafenis van iemand die heel dichtbij stond bv. Tot hun schaamte vaak achteraf. Maar op dat moment zijn de negatieve emoties dusdanig dat de hersenen het overnemen om "zichzelf te beschermen". :) Negatieve emoties zijn in extreme mate nl effectief schadelijk voor onze hersenen. :)

De samenhorigheid vind ik ook mooi om te zien. Zodra iemand hulp vraagt staat er 20 man klaar! :+: Dan krijg je toch weer hoop voor de mensheid... Als het er écht op aan komt lijkt het er op dat de meerderheid elkaar echt wel zal helpen. Zelfs na de uitputtende jaren die we nu achter de rug hebben waarin er veel "wrok" ontstaan is t.o.v de medemens. Dat wordt nu gewoon even allemaal vergeten precies (gelukkig) om elkaar te helpen overleven. :+:

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:40

8nnemiek schreef:
Dat is deels waar, maar Limburgers zijn ook gewoon wat nuchterder vaak, in het dagelijks leven gaat alles ook wat meer op 't gemak en hier heerst ook wat meer de instelling van 'maak je geen zorgen want uiteindelijk komt alles goed'.
Ik zie dat in mijn werk ook, binnen Limburg kan er vanalles mis gaan en mensen schudden het van zich af en gaan door, terwijl mensen van boven de rivieren veel sneller in de stress schieten.

Ik ben ook van de praktische aanpak, mouwen opstropen en ergens beginnen.
De stress komt er vaak later wel uit, als het ergste al achter de rug is.

De samenhorigheid en het elkaar helpen, moet zeggen als je ziet van waar overal hulp aangeboden wordt, dat is hartverwarmend gewoon!

Maartje, moet een opluchting zijn! Gelukkig maar...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:46

Die solidariteit is echt hartverwarmend.
Op de website van het Rode Kruis hebben zich sinds gisteren al 8500 mensen aangemeld als crisisvrijwilliger <3

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:48

Toch heeft het willen helpen ook een keerzijde. Bij ons in de regio wordt opgeroepen om niet zelfstandig het gebied in te gaan om chaos te voorkomen, maar helaas gebeurt het op zeer grote schaal alsnog. Het is zeer begrijpelijk, want mensen willen beginnen hun huis leeg te halen en op te ruimen, maar door de vele auto's loopt het verkeer compleet vast. Dit heeft ook als gevolg dat de hulpdiensten vast komen te zitten, helaas.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:54

Ja, dat is hier in BE ook zo ongeveer hetzelfde.
Al die inzamelacties zijn heel leuk en aardig bedoeld, maar er is een dringende oproep om niet met volle vrachtwagens naar Wallonië te rijden nu.
Rode Kruis moet eerst alles in kaart kunnen brengen wie, wat, waar.

Destination, zijn jullie ook getroffen of valt het mee in jouw regio ?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:55

Pandora2 schreef:
:oo Had je het niet gezegd, ik zou gedacht hebben dat je gewoon aan het water woonde maar er zit dus nog tuin, straat en veld tussen. Jeetje....

Afbeelding
Vrijdag-zaterdag-zondag
Als het water weg is zal ik nog wat foto's maken van normaal vs hoogwater.

Ik, als nep-Limburger, heb zeker stress gehad. Dit was voor mij de 1e keer hoogwater.
Maar ook Maartje (mijn vrouw) en mn schoonvader (van wie dit huis eerst was, en al meermaals hoogwater heeft meegemaakt) was dit spannend. En dat zal het ook altijd blijven wanneer het dit niveau bereikt omdat zonder onze maatregelen het huis onder water had gestaan.
Daarnaast ben ik 26 weken in verwachting en kon ik niet met alles meehelpen. Gelukkig hadden we heel veel hulp en zijn mijn vader en broertje hier ook 2 nachten gebleven om te ondersteunen.
Maar ondanks de stress en spanning is het inderdaad doorpakken en doorgaan 24/7 tot het gevaar geweken is.

Hier proberen alle toeristen inmiddels alweer rond te fietsen om iets van het hoogwater mee te krijgen. Gelukkig (maar triest dat het nodig is) heeft de gemeente bij alle wegafzettingen nu vrijwilligers zitten die iedereen wegsturen die niet in het gebied hoort.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:56

Het helpen wordt gelukkig ook op veel plekken wel steeds beter gecoördineerd hoor, hier in zuid Limburg dan. Er is veel contact onder de burgers, om groepen te maken etc. waarbij er pas gegaan en gedaan wordt in overleg met oa lokale hulpdiensten e.d.

Er zijn ondertussen al meerdere centrale inzamelpunten vanuit waar spullen gebracht worden - zodat idd niet iedereen massaal vanuit thuis naar de gebieden gaat. En de burgers onderling hebben zich ook samengepakt via stichtingen/organisaties en die mensen worden wel doorgelaten om spullen te brengen/hulp te verlenen met opruimen. Maar ze zijn wel een beetje selectief inderdaad, niet IEDEREEN wordt zomaar klakkeloos doorgelaten - wat wel logisch is. Het is niet te overzien anders en de hulpdiensten hebben nog genoeg werk en wil je niet nog onnodig meer werk bezorgen.

Hier in het Zuiden van Limburg is het water al goed aan't wegtrekken, worden de echt hard getroffen plaatsen dus idd voor gewoon verkeer veelal nog steeds dicht gehouden, dus daar kan er wel gericht hulp gegeven worden al gelukkig.

Zo ga ik aankomende week ook wat ritjes doen richting Luik (momenteel vooral bezig geweest in en voor valkenburg en inzamelen voor oa dierenambulance en spullen brengen naar centrale inzamelpunten waar alles uitgesorteerd wordt en pakketten worden samengesteld), waar we via georganiseerde inzamelpunten naartoe gaan. We zullen dan ook niet zo Luik in gaan rijden, maar ergens aan de rand wordt dit weer bij mensen/organisaties ingeleverd die het zullen verspreiden door de stad waar nodig. Maar het is idd niet verstandig om als individu massaal daar naartoe te gaan natuurlijk. Ik doe dat via vrijwilligersorganisaties die in contact zijn weer met andere organisaties in de getroffen bieden. Daar kun je je voor opgeven via verschillende manieren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:00

Pandora2 schreef:
Al die inzamelacties zijn heel leuk en aardig bedoeld, maar er is een dringende oproep om niet met volle vrachtwagens naar Wallonië te rijden nu.

Bij ons hetzelfde inderdaad, de inzamelpunten zijn ramvol en er komen nog steeds vrachtwagens vanuit het hele land deze kant op.

Wij zijn zelf gelukkig niet betroffen, maar op minder dan 30 minuten rijden van ons was het echt heel heftig (Bad Neuenahr-Ahrweiler).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:01

Lees net op de liveblog van NOS dat er bij Gennep een zwemmer uit het water is gehaald. Is levensgevaarlijk nu om te zwemmen gezien de stroming en alles wat er in het water mee wordt gevoerd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:05

Destination schreef:
Pandora2 schreef:

Bij ons hetzelfde inderdaad, de inzamelpunten zijn ramvol en er komen nog steeds vrachtwagens vanuit het hele land deze kant op.

Wij zijn zelf gelukkig niet betroffen, maar op minder dan 30 minuten rijden van ons was het echt heel heftig (Bad Neuenahr-Ahrweiler).

Gelukkig ! Hopelijk verbetert de toestand snel overal. Zo dieptriest voor alle mensen die zwaar getroffen werden.

Destination

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:06

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier komt nu de piek aan. Dit is allemaal buitendijks, de dijken lijken het prima aan te kunnen voor nu. Maar jeetje, die grote boot ligt normaal aan de kade.
En op de 3e foto kun je onze veerboot zien, rechts van de vlag. Daar begint normaal gesproken de Maas. De havens zijn hier onder gelopen en ik denk dar we morgen niet meer op het fietspad op de dijk kunnen omdat die onder staat. Heel onwerkelijk zo.
Wij zitten in een groot watersportgebied met overal campings. Op de eerste 3 foto's zie je nog een camperplaats, gisteren om 21.00 stonden ze daar nog gewoon. De meeste campings zijn hier nu grotendeels ontruimd.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:10

Afbeelding
En dit is de situatie bij de Nürburgring, daar verzamelen de hulpdiensten zich.

Blauw: THW
Rood: Brandweer
Wit/rood/oranje: Medische hulpdiensten

Er staan meer dan 1.000 bedden in de gebouwen van de Nürburgring waar de hulpdiensten kunnen slapen.

Wat een hoog water, secricible!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:10

Jinte schreef:
Pandora2 schreef:
:oo Had je het niet gezegd, ik zou gedacht hebben dat je gewoon aan het water woonde maar er zit dus nog tuin, straat en veld tussen. Jeetje....

[ [url=m/qcE2bi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vrijdag-zaterdag-zondag
Als het water weg is zal ik nog wat foto's maken van normaal vs hoogwater.

Duidelijk. Jeetje...gelukkig dat jullie die ophogingen gemaakt hebben en veel hulp hadden.

Maar goed ook dat de toeristen uit de getroffen gebieden geweerd worden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:11

secricible schreef:
[ [url=m/fqdUxj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/frPHem.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/b4H4sD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8tkkq9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier komt nu de piek aan. Dit is allemaal buitendijks, de dijken lijken het prima aan te kunnen voor nu. Maar jeetje, die grote boot ligt normaal aan de kade.
En op de 3e foto kun je onze veerboot zien, rechts van de vlag. Daar begint normaal gesproken de Maas. De havens zijn hier onder gelopen en ik denk dar we morgen niet meer op het fietspad op de dijk kunnen omdat die onder staat. Heel onwerkelijk zo.
Wij zitten in een groot watersportgebied met overal campings. Op de eerste 3 foto's zie je nog een camperplaats, gisteren om 21.00 stonden ze daar nog gewoon. De meeste campings zijn hier nu grotendeels ontruimd.

Ik kwam net ook langs Maasbommel gefietst , echt bizar! Fietspad konden we nog gebruiken, maar inderdaad morgen waarschijnlijk niet meer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:19

Wat een toestanden toch !
Bad Neuenahr is net zoals Luik en de omliggende regio's. Gewoon alles weggespoeld. Hallucinant. Niet voor te stellen.
Die verzameling van hulpdiensten is wel indrukwekkend !

Secricible :oo Ik moest echt 3 keer kijken naar de foto's met je tekstje erbij.
Hopelijk houden de dijken het en blijft alles en iedereen ongedeerd.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:27

SusanH schreef:
Lees net op de liveblog van NOS dat er bij Gennep een zwemmer uit het water is gehaald. Is levensgevaarlijk nu om te zwemmen gezien de stroming en alles wat er in het water mee wordt gevoerd.

Ongelofelijk. Echt dan heb je toch n dikke plank voor je hoofd 8)7