Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Boras schreef:Te belangrijk om niet te noemen.
Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b7f4c878/
Uit de antistoffen in ons bloed, onderzocht door bloedbank Sanquin, blijkt dat zo’n 5,5 procent tijdens de eerste golf een infectie doormaakte. Volgens de oversterftecijfers blijkt dat er tot begin mei 9.554 mensen extra overleden. Even rekenen: 9.554 gedeeld door 5,5 procent van 17,3 miljoen inwoners, dat betekent dat het sterfterisico aan corona ongeveer 1 procent was. En dát betekent weer dat als we de epidemie hadden laten uitrazen tot ongeveer driekwart van de bevolking corona had gehad, er 134 duizend mensen zouden zijn overleden.
Honderd-vieren-dertig-duizend! Daar moet ik even op kauwen. Dat is 9/11, plus MH17, plus de Bijlmerramp, plus de vuurwerkramp van Enschede – keer veertig. Alle inwoners van een stad zo groot als Zwolle of Leiden, dood. Zeventig watersnoodrampen van 1953. Een op de ongeveer 125 mensen om ons heen.
Lees vooral het hele artikel.
irmaz schreef:Tiepfoudt schreef:Over de grote binnenkoeien-boeren, dat zijn wij niet: Wij hebben een gemiddeld melkveebedrijf. Onze koeien lopen in de zomer buiten en wij willen dat graag zo houden, want wij zien dat het onze koeien (mits het goed weer is) goed doet. Onze weilanden zijn groene biljartlakens en dat wij willen graag zo houden, zodat we kunnen voorzien in ons ruwvoer en dus geen ruwvoer van elders hoeven aan te kopen en te transporteren. Een deel van onze akkerranden zijn (zonder subsidies) ingezaaid met bloemenmengsels. Her en der staan zelfs bosjes en houtwallen, waarmee wij een haat-liefde verhouding hebben omdat we er enerzijds ieder jaar druk mee zijn in de vorm van (veel) snoeiwerkzaamheden om het enigszins in toom te houden en anderzijds ervan genieten omdat er dagelijks op hetzelfde tijdstip een groepje reeën zijn heil zoekt.
Partijen die enerzijds de veestapel op zijn minst willen halveren en die anderzijds beweren dat sámen met ons te willen doen, zeggen dus eigenlijk tegen ons: doe de helft van je koeien weg, dan beloven wij jou een 'verdienmodel'. Echter, niemand weet hoe dat verdienmodel precies eruit gaat zien. De melkfabriek gaat ons niet 2x de huidige melkprijs betalen, ze zien ons aankomen zeg. Een melktap dan? Niet rendabel op onze locatie, daar er hooguit 20 auto's per dag passeren. Die gaan samen niet dagelijks 1.500 liter melk kopen, in het meest rooskleurige scenario komt 10 liter eerst![]()
Wat zou jij doen als je ons was, koeienboer- en boerin in hart en nieren die (waar het kan) hun best doen een steentje bij te dragen aan milieu, biodiversiteit en klimaat?
Maar Tiepfoudt dan zijn jullie met jullie bedrijf toch maar een klein beetje verwijderd van de kringlooplandbouw?
Wat ik me al een tijdje afvraag, ik had begrepen dat uit onderzoek is toch gebleken dat koeien die in de wei lopen vrijwel geen stikstof produceren, klopt dat? Waarom is er toen niet gekozen om dit als mogelijkheid te kiezen om de stikstof te reduceren, maar zijn ze vol in gaan zetten (op het absurde idee) dat er minder eiwitten gevoerd moeten gaan worden? Komt dit doordat de grote binnenkoeien-boeren niet voldoende grond hebben en dan een probleem zouden krijgen?
Worden jullie, als gemiddeld melkbedrijf met voldoende land, hier voor de trein gegooid door deze grote binnenkoeien-boeren?
Hebben jullie je als buitenkoeien-boeren al eens verenigd en er over gedacht een eigen label op de markt te brengen? Ik heb laatst een onderzoek gezien waaruit blijkt dat de melk van buitenkoeien een veel betere verhouding heeft tussen omega-3 en omega-6 vetzuren, waardoor deze veel gezonder is dan die van de ophokkoeien. Misschien liggen daar mogelijkheden voor een kwaliteitslabel (en een hogere melkprijs). Als consument kun je dat nu in de supermarkt niet zien.
Boras schreef:Ik vind de corona discussie net zo boeiend en net zo belangrijk als de boerendiscussie, Ruitje. Net als de klimaatdiscussie.
Ze mogen allemaal gevoerd voeren. Of allemaal niet. Want feitelijk gaat dit topic alleen over "Op wie stem jij deze verkiezingen". Maar om er nu eentje te verbannen, dat vind ik niet ok.
Iemand was op zoek naar de corona standpunten van Splinter, die heb ik gevonden. Zeer uitgebreide standpunten.
https://www.splinterpolitiek.nl/programma2021/zorg
Boras schreef:Ik vind de corona discussie net zo boeiend en net zo belangrijk als de boerendiscussie, Ruitje. Net als de klimaatdiscussie.
Ze mogen allemaal gevoerd voeren. Of allemaal niet. Want feitelijk gaat dit topic alleen over "Op wie stem jij deze verkiezingen". Maar om er nu eentje te verbannen, dat vind ik niet ok.
Iemand was op zoek naar de corona standpunten van Splinter, die heb ik gevonden. Zeer uitgebreide standpunten.
https://www.splinterpolitiek.nl/programma2021/zorg
fransje23 schreef:Ik vind Kaag ook erg diplomatiek en door de wol geverfd.
Wopke Hoekstra vind ik juist geen echte politicus. Hij is ook niet goed in debatteren.
Klaver kan wel debatteren!
Maar heeft misschien een te jeugdige uitstraling?
Electra63 schreef:fransje23 schreef:Debatteren is ook wel een kunst!
Ja en daar is Wilders wel heel goed in, in tegenstelling tot Baudet.
Marijnissen vind ik ook gegroeid en zelfverzekerd.
Rutte is ook altijd goed in debatten.
Electra63 schreef:Ik kijk nu Op1 en volgens de kiezers/kijkers heeft Kaag het heel goed gedaan.
Wat haalbaarheid betreft, dan kan je alle kleine partijen en zeker de
1-issue partijen wel wegstrepen.
MizzMontana schreef:Klaver doet het imo ook wel goed, hij ís groen links, ik geloof wel wat hij zegt. Ben het er alleen niet mee eens. Zoals inderdaad 50% van de veestapel wegstrepen tegen nieuwe huizen. Zie dat nou los van elkaar zoals Segers ook al zegt. Ga nou eerst eens kijken hoeveel boeren er door natuurlijk verloop in 10 jaar tijd mee willen stoppen. De huizenbouw komt zelf ook al met oplossingen om de uitstoot te verminderen. Zie dit bericht van Volkers Wessels daarover in het AD.