[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:06

Te belangrijk om niet te noemen.

Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b7f4c878/

Uit de antistoffen in ons bloed, onderzocht door bloedbank Sanquin, blijkt dat zo’n 5,5 procent tijdens de eerste golf een infectie doormaakte. Volgens de oversterftecijfers blijkt dat er tot begin mei 9.554 mensen extra overleden. Even rekenen: 9.554 gedeeld door 5,5 procent van 17,3 miljoen inwoners, dat betekent dat het sterfterisico aan corona ongeveer 1 procent was. En dát betekent weer dat als we de epidemie hadden laten uitrazen tot ongeveer driekwart van de bevolking corona had gehad, er 134 duizend mensen zouden zijn overleden.

Honderd-vieren-dertig-duizend! Daar moet ik even op kauwen. Dat is 9/11, plus MH17, plus de Bijlmerramp, plus de vuurwerkramp van Enschede – keer veertig. Alle inwoners van een stad zo groot als Zwolle of Leiden, dood. Zeventig watersnoodrampen van 1953. Een op de ongeveer 125 mensen om ons heen.

Lees vooral het hele artikel.

nynke55

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:09

Helaas Boras, alleen voor abonnees.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:11

* duwt alle mensen die nog even een Corona punt willen maken naar de Corona hoek van Bokt *

Doeiiiii :')

Ik vind Ploumen echt een nette vrouw, degelijk, maar gewoon weinig charisma.

Rutte vind ik zo boeiend, hoe kan alles zo van zijn schouders af glijden, zeldzaam gewoon. Ik probeer dan echt te kijken naar gesprekstechnieken e.d. , maar ben er nog niet helemaal achter :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:16

ruitje schreef:
Rutte vind ik zo boeiend, hoe kan alles zo van zijn schouders af glijden, zeldzaam gewoon. Ik probeer dan echt te kijken naar gesprekstechnieken e.d. , maar ben er nog niet helemaal achter :+

Mister Teflon!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:17

Boras schreef:
Te belangrijk om niet te noemen.

Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b7f4c878/

Uit de antistoffen in ons bloed, onderzocht door bloedbank Sanquin, blijkt dat zo’n 5,5 procent tijdens de eerste golf een infectie doormaakte. Volgens de oversterftecijfers blijkt dat er tot begin mei 9.554 mensen extra overleden. Even rekenen: 9.554 gedeeld door 5,5 procent van 17,3 miljoen inwoners, dat betekent dat het sterfterisico aan corona ongeveer 1 procent was. En dát betekent weer dat als we de epidemie hadden laten uitrazen tot ongeveer driekwart van de bevolking corona had gehad, er 134 duizend mensen zouden zijn overleden.

Honderd-vieren-dertig-duizend! Daar moet ik even op kauwen. Dat is 9/11, plus MH17, plus de Bijlmerramp, plus de vuurwerkramp van Enschede – keer veertig. Alle inwoners van een stad zo groot als Zwolle of Leiden, dood. Zeventig watersnoodrampen van 1953. Een op de ongeveer 125 mensen om ons heen.

Lees vooral het hele artikel.

En die 134.000 doden is alleen wanneer alle zieken die dat nodig hadden verzorgt hadden kunnen worden in het ziekenhuis en op de IC, dus tel er nog maar een aantal bij.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:19

Ik vind de corona discussie net zo boeiend en net zo belangrijk als de boerendiscussie, Ruitje. Net als de klimaatdiscussie.

Ze mogen allemaal gevoerd voeren. Of allemaal niet. Want feitelijk gaat dit topic alleen over "Op wie stem jij deze verkiezingen". Maar om er nu eentje te verbannen, dat vind ik niet ok.

Iemand was op zoek naar de corona standpunten van Splinter, die heb ik gevonden. Zeer uitgebreide standpunten.

https://www.splinterpolitiek.nl/programma2021/zorg

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:28

irmaz schreef:
Tiepfoudt schreef:
Over de grote binnenkoeien-boeren, dat zijn wij niet: Wij hebben een gemiddeld melkveebedrijf. Onze koeien lopen in de zomer buiten en wij willen dat graag zo houden, want wij zien dat het onze koeien (mits het goed weer is) goed doet. Onze weilanden zijn groene biljartlakens en dat wij willen graag zo houden, zodat we kunnen voorzien in ons ruwvoer en dus geen ruwvoer van elders hoeven aan te kopen en te transporteren. Een deel van onze akkerranden zijn (zonder subsidies) ingezaaid met bloemenmengsels. Her en der staan zelfs bosjes en houtwallen, waarmee wij een haat-liefde verhouding hebben omdat we er enerzijds ieder jaar druk mee zijn in de vorm van (veel) snoeiwerkzaamheden om het enigszins in toom te houden en anderzijds ervan genieten omdat er dagelijks op hetzelfde tijdstip een groepje reeën zijn heil zoekt.

Partijen die enerzijds de veestapel op zijn minst willen halveren en die anderzijds beweren dat sámen met ons te willen doen, zeggen dus eigenlijk tegen ons: doe de helft van je koeien weg, dan beloven wij jou een 'verdienmodel'. Echter, niemand weet hoe dat verdienmodel precies eruit gaat zien. De melkfabriek gaat ons niet 2x de huidige melkprijs betalen, ze zien ons aankomen zeg. Een melktap dan? Niet rendabel op onze locatie, daar er hooguit 20 auto's per dag passeren. Die gaan samen niet dagelijks 1.500 liter melk kopen, in het meest rooskleurige scenario komt 10 liter eerst :')

Wat zou jij doen als je ons was, koeienboer- en boerin in hart en nieren die (waar het kan) hun best doen een steentje bij te dragen aan milieu, biodiversiteit en klimaat?

Maar Tiepfoudt dan zijn jullie met jullie bedrijf toch maar een klein beetje verwijderd van de kringlooplandbouw?

Wat ik me al een tijdje afvraag, ik had begrepen dat uit onderzoek is toch gebleken dat koeien die in de wei lopen vrijwel geen stikstof produceren, klopt dat? Waarom is er toen niet gekozen om dit als mogelijkheid te kiezen om de stikstof te reduceren, maar zijn ze vol in gaan zetten (op het absurde idee) dat er minder eiwitten gevoerd moeten gaan worden? Komt dit doordat de grote binnenkoeien-boeren niet voldoende grond hebben en dan een probleem zouden krijgen?
Worden jullie, als gemiddeld melkbedrijf met voldoende land, hier voor de trein gegooid door deze grote binnenkoeien-boeren?

Hebben jullie je als buitenkoeien-boeren al eens verenigd en er over gedacht een eigen label op de markt te brengen? Ik heb laatst een onderzoek gezien waaruit blijkt dat de melk van buitenkoeien een veel betere verhouding heeft tussen omega-3 en omega-6 vetzuren, waardoor deze veel gezonder is dan die van de ophokkoeien. Misschien liggen daar mogelijkheden voor een kwaliteitslabel (en een hogere melkprijs). Als consument kun je dat nu in de supermarkt niet zien.

Er is zeker verschil tussen de buitenkoeien boeren en de binnen koeien boeren. De buiten koeien boeren kunnen hun melk leveren als weidemelk, dit is melk van koeien die op zijn minst 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten lopen. De melk van de binnen koeien worden verwerkt voor andere doeleinden bijvoorbeeld bepaalde kaas soorten, of als melkpoeders voor allerlei doeleinden. Deze boeren krijgen ook een weidetoeslag op hun melk. Dit is 1,50 per 100 kg melk. Als consument kun je prima zien aan de melk dat het weidemelk is, dat keurmerk staat gewoon op het pak. Ware het niet dat dat gewoon op (vrijwel) alle pakken staat want daar wordt die melk juist voor gebruikt. Dit is al een behoorlijke poos zo.
Maar zoals je zelf ook kunt rekenen wordt je nu niet bepaald "rijk" van je weidemelk, zeker alle extra is mooi mee genomen maar reken erop dat die buiten koeien boeren ook kosten hebben van het weiden van hun koeien. Denk aan afrastering, maar ook aan een lagere opbrengst van je weide tov het inkuilen.
Nu zijn er ook nog boeren die grond genoeg hebben om hun koeien te weiden maar waar de grond niet geschikt is om te weiden. Bijvoorbeeld te nat, dat je na een week weiden 1 grote zandvlakte/moddervlakte hebt. Of dat de grond te "ver" van het bedrijf af ligt, bijvoorbeeld doordat het gescheiden wordt door een provinciale weg die je moeilijk een poosje dicht kunt doen omdat de koeien naar de wei gaan. Wanneer je echt wil zou je hier een koetunnel voor kunnen aanleggen maar dan kom je weer op je verdienmodel uit, die 1,50 extra per 100 kg melk zet dan niet echt zoden aan de dijk om zulke investeringen te kunnen doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:31

Vind een discussie over Baudet altijd wat jammer.
Denk dat je hem niet meer aandacht moet geven dan nodig.
Wordt zo moe van hem, zo een weinig inspirerend persoon.
Zodra ik hem zie ga ik in de spaarstand.

:Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:32

Boras schreef:
Ik vind de corona discussie net zo boeiend en net zo belangrijk als de boerendiscussie, Ruitje. Net als de klimaatdiscussie.

Ze mogen allemaal gevoerd voeren. Of allemaal niet. Want feitelijk gaat dit topic alleen over "Op wie stem jij deze verkiezingen". Maar om er nu eentje te verbannen, dat vind ik niet ok.

Iemand was op zoek naar de corona standpunten van Splinter, die heb ik gevonden. Zeer uitgebreide standpunten.

Ik vind dat ze goede en realistische punten hebben. En niet met een beschuldigend vingertje wijzen naar wat er allemaal fout ging/gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:34

Boras schreef:

Ik vind het prima als het over Corona gaat in het kader van de verkiezingen.

Ik heb daar enkele pagina's geleden uitgebreid over gepost, en daar ook een vergelijk gemaakt met de agrarische discussie.

Maar joh, als ik de enige ben die zich ergerd lees ik er over heen hoor, no problemo :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:35

Ruitje ik snap je wel, ik ben afgehaakt na de post met allerlei corona cijfers die ik al in zoveel topics voorbij zie komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:39

Nog 2 dingen over het debat.

Stellig van Klaver om te zeggen: de veestapel moet gehalveerd. Het is huizen bouwen OF boeren behouden. Heb ik eigenlijk nog niet zo stellig gehoord van GL dat ze echt aangeven dat de oplossing voor het huizentekort is om de veestapel te halveren? Of heb ik dat gemist?

Ik vind Kaag echt een goede politica, die straalt echt uit dat ze MP zou kunnen worden denk ik. Ik vraag mij ook af waar dat door komt, ze is inhoudelijk goed maar dat zijn Ploumen en Marijnissen ook. Komt dat dan toch omdat ze iets 'degelijks/elitairs' heeft( weet niet goed hoe het te omschrijven) . Ik vind bijv. Dat Klaver dat ook mist, die vind ik ook niet een MP uitstraling hebben.
Waar zit zoiets voor jullie in?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:42

Kaag heeft gewoon heel veel internationale ervaring, al heel lang. Ze straalt aan alle kanten diplomatie uit.
Klaver is geen politicus, vind ik.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-03-21 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:42

Van deze lijsttrekkers, vind ik alleen Rutte, Hoekstra en Kaag premier-waardig.

Ik zit naar de analyse te kijken op RTL4.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:46

Ik vind Kaag helemaal niet zo bijzonder goed, hoor haar juist vaak een sneer geven. Zelfs bij het jeugdjournaal nog richting Rutte, vond het zo flauw.

Maar ik ben dan ook niet zo D66 minded. Ik geloof gewoon niet dat de plannen betaalbaar zijn. Als je ziet in de doorrekeningen hoe hoog bij hun het percentage schulden is wat doorgeschoven wordt naar latere generaties schrik ik dat echt van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:55

Ik kijk nu Op1 en volgens de kiezers/kijkers heeft Kaag het heel goed gedaan.

Wat haalbaarheid betreft, dan kan je alle kleine partijen en zeker de
1-issue partijen wel wegstrepen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:01

Ik vind Kaag ook erg diplomatiek en door de wol geverfd.

Wopke Hoekstra vind ik juist geen echte politicus. Hij is ook niet goed in debatteren.

Klaver kan wel debatteren!
Maar heeft misschien een te jeugdige uitstraling?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:03

Debatteren is ook wel een kunst!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:03

fransje23 schreef:
Ik vind Kaag ook erg diplomatiek en door de wol geverfd.

Wopke Hoekstra vind ik juist geen echte politicus. Hij is ook niet goed in debatteren.

Klaver kan wel debatteren!
Maar heeft misschien een te jeugdige uitstraling?

Ik bedoelde bij Hoekstra zijn uitstraling en heeft wel veel geleerd als Minister.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:05

fransje23 schreef:

Ja en daar is Wilders wel heel goed in, in tegenstelling tot Baudet.

Marijnissen vind ik ook gegroeid en zelfverzekerd.

Rutte is ook altijd goed in debatten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:13

Electra63 schreef:
fransje23 schreef:

Ja en daar is Wilders wel heel goed in, in tegenstelling tot Baudet.

Marijnissen vind ik ook gegroeid en zelfverzekerd.

Rutte is ook altijd goed in debatten.

Eens!

Baudet snapt niet dat je ondanks dat je het niet met elkaar eens bent elkaar toch kunt respecteren en gewoon met elkaar om kunt gaan.

Is overigens niet veel anders met een discussie op Bokt.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 06:27

[/quote]

Helaas wel. Het oversterfte is nagenoeg gelijk als voorafgaande jaren.

Ik weet niet meer wie het zei: 'Straks hebben we geen bedden vrij voor andere dingen'
Misschien had Rutte dan niet al die ziekenhuizen moeten dichtgooien en bezuinigen op de zorg. Dan waren er nu meer dan zat bedden beschikbaar, mocht het toch uit de hand lopen. Maar nee, dat kostte te veel geld, wat wel bv naar Italié kon..[/quote]

Nogmaals Rutte regeert niet alleen, het kabinet bestaat uit meerdere partijen die moeten stemmen om een wet etc. Rutte is degene die het verteld. Maar hij maakt de beslissingen niet alleen.

Zou wat wezen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:20

Electra63 schreef:
Ik kijk nu Op1 en volgens de kiezers/kijkers heeft Kaag het heel goed gedaan.

Wat haalbaarheid betreft, dan kan je alle kleine partijen en zeker de
1-issue partijen wel wegstrepen.

Ik zal ook nooit op een 1-issue partij stemmen. Omdat het programma mij veel te beperkt is.

Maar het verschil in financiële lasten voor toekomstige generaties is nog al groot bij de partijen. Bij de VVD en CDA komt de staatsschuld in 2060 9,5% en 15,9% hoger uit en bij D66 is dat 46,5%. Dat vind ik nog al een verschil. (Bron cpb https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2022-2025)
Dus ja ik vind dat D66 best leuke plannen heeft, maar wie gaat dat straks betalen?

Fransje, Klaver doet het imo ook wel goed, hij ís groen links, ik geloof wel wat hij zegt. Ben het er alleen niet mee eens. Zoals inderdaad 50% van de veestapel wegstrepen tegen nieuwe huizen. Zie dat nou los van elkaar zoals Segers ook al zegt. Ga nou eerst eens kijken hoeveel boeren er door natuurlijk verloop in 10 jaar tijd mee willen stoppen. De huizenbouw komt zelf ook al met oplossingen om de uitstoot te verminderen. Zie dit bericht van Volkers Wessels daarover in het AD.

https://www.ad.nl/wonen/bouwbedrijf-nie ... ~a08847bf/

Wopke Hoekstra vond ik vooral goed vorig jaar aan het begin van de coronacrisis. Ga er maar staan, met iets wat je zelf niet veroorzaakt hebt maar waarvan je weet dat je er wel de schuld van krijgt. Het CDA heeft alleen niet een al te best campagne team en dat wisselen van lijsttrekker was ook niet heel goed voor het de partij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:56

Een hogere staatsschuld wordt door lang niet alle economen als problematisch gezien, zeker niet tijdens een crisis die niet door financiële problemen is ontstaan maar door een tijdelijke factor van buitenaf. Je creëert er ook groei mee. Die op termijn weer zorgt voor gezondere overheidsfinancieën.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:00

MizzMontana schreef:
Klaver doet het imo ook wel goed, hij ís groen links, ik geloof wel wat hij zegt. Ben het er alleen niet mee eens. Zoals inderdaad 50% van de veestapel wegstrepen tegen nieuwe huizen. Zie dat nou los van elkaar zoals Segers ook al zegt. Ga nou eerst eens kijken hoeveel boeren er door natuurlijk verloop in 10 jaar tijd mee willen stoppen. De huizenbouw komt zelf ook al met oplossingen om de uitstoot te verminderen. Zie dit bericht van Volkers Wessels daarover in het AD.

Dingen zijn niet los van elkaar te zien Juist door alles los te schakelen ontstaan problemen.
Gl wil een einde aan de bio-industrie dus daarmee ben je een heel eind op weg naar minder vee.
Daar naast denk ik dat er in de eerste instantie bij vrijwel alle partijen begonnen worden met boeten die wegens gebrek aan bedrijfsopvolging toch al willen stoppen.
Overigens moeten ook de andere grote vervuilers worden afgepakt.Trein naar bestemmingen dichtbij ipv het vliegtuig etc. Als we vervuiling willen tegen gaan moet dat op meerdere fronten.

Bij Jinek zeiden ze gisteravond op de vraag waarom bijvoorbeeld de SP niet ineens omhoog schiet dat eigenlijk alle partijen naar links zijn opgeschoven op een heel aantal punten. Vrijwel iedere partij wil een hoger minimumloon en een inperking van de marktwerking in de zorg.
Dat vond ik best een interessante gedachte :)