Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:29

Die chocola mag wat kosten dan zeker?

Vervoersprijzen moeten zeker laag blijven. Hopelijk is de toon gezet met de steun aan KLM om vliegen te blijven bevorderen. We hebben gezien dat veel sectoren daar afhankelijk van zijn wat hun broodwinning betreft, dus dat moet goed gestimuleerd worden om de economie aan gang te houden. Zodra het voor modaal en lager niet meer uit kan, dan snij je jezelf natuurlijk enorm in de vingers.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:25

Bessen en frambozen en bramen komen meer en meer uit de kassen. Aardbeien groeit mega. Dus dergelijke producten zijn straks zeker jaarrond uit Nederland verkrijgbaar! En dat is een goede zaak.

Wij kunnen in het Westland zoveel. Alleen het is goedkoper idd om ze uit Marokko te laten vliegen. Te zot voor woorden!
Hoe hier geteeld wordt is echt behoorlijk duurzaam. Nauwelijks besteijdingsmiddelen, weinig waterverbruik, op een klein oppervlak een hoge productie.

En idd btw van groenten e. Fruit er af!
Maak het aantrekkelijk dat kinderen ipv een zak chips en trost tomaten pakt om te snoepen.
Ik geef mijn kinderen in de middag altijd een lekker bordje om te snoepen. Met tomaat, komkommer, paprika, besjes, frambozen, etc.
Er staat een pot snoep op het aanrecht. Ze talen er niet naar. Ja soms eentje.
En groot gelijk het is veel lekkerder

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:32

Spaanse aardbeien vind ik vaak meer smaak hebben dan de Nederlandse kasaardbei.
Geen idee of daar nog wat aan verbeterd kan worden. Sowieso vind ik veel producten er in smaak op achteruit gegaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:34

Bijzonder want in Spanje groeien ze ook in een kas. Van plastic dat wel

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:35

_lautje_ schreef:
Bessen en frambozen en bramen komen meer en meer uit de kassen. Aardbeien groeit mega. Dus dergelijke producten zijn straks zeker jaarrond uit Nederland verkrijgbaar! En dat is een goede zaak.

Wij kunnen in het Westland zoveel. Alleen het is goedkoper idd om ze uit Marokko te laten vliegen. Te zot voor woorden!
Hoe hier geteeld wordt is echt behoorlijk duurzaam. Nauwelijks besteijdingsmiddelen, weinig waterverbruik, op een klein oppervlak een hoge productie.

En idd btw van groenten e. Fruit er af!
Maak het aantrekkelijk dat kinderen ipv een zak chips en trost tomaten pakt om te snoepen.
Ik geef mijn kinderen in de middag altijd een lekker bordje om te snoepen. Met tomaat, komkommer, paprika, besjes, frambozen, etc.
Er staat een pot snoep op het aanrecht. Ze talen er niet naar. Ja soms eentje.
En groot gelijk het is veel lekkerder

Dus vanwege 9 procent btw op bv een zak appels van 1.99 ( afgerond dus 20 cent) kiezen mensen nu voor een zak chips? Of hoe moet ik dat zien?

De btw van 6 naar 9 procent heeft er echt niet voor gezorgd dat er ook maar een stuk fruit minder is gegeten. Idem dat het afschaffen er ook niet voor zal zorgen dat mensen ipv 1 Appel er 2 pakken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:40

_lautje_ schreef:

Misschien zit er daar iets in de grond wat smaakverbeterend werkt? Of meer natuurlijk zonlicht geeft de doorslag?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:58

elnienjo schreef:

Het voorbeeld had als functie aan te tonen dat het niet alleen mogelijk is, maar ook ondertussen al gebeurt.

En tja, het is niet de goedkoopste reep, maar dat is zo omdat de rest te goedkoop is. (Kinderarbeid, roofbouw mbt bodem, idioot goedkoop vliegen, etc.)
Citaat:
Vervoersprijzen moeten zeker laag blijven. Hopelijk is de toon gezet met de steun aan KLM om vliegen te blijven bevorderen. We hebben gezien dat veel sectoren daar afhankelijk van zijn wat hun broodwinning betreft, dus dat moet goed gestimuleerd worden om de economie aan gang te houden.

Ik geloof niet in de Heilige Economia.

Economie is gebaseerd op wat de primaire sector, om niet te zeggen de aarde kan leveren.
Ga je vervolgens spulleboel veel te goedkoop, zonder BTW op kerosine en wat al niet aan belastingvoordeel over de aardbol verplaatsen - dan zal er heus mee gehandeld kunnen worden enzo...
... vast wel.

Maar we leven met 7 miljard mensen op 1 opwarmend ruimteschip - wil je een economie die het ruimteschip heel houdt of die het sloopt
onder het motto 'kunnen WIJ lekker leven (zolang het duurt)'...?

Zonder dat soort zaken in ogenschouw te nemen vind ik "dat het goed is voor de economie" maar zottepraat.
Citaat:
Zodra het voor modaal en lager niet meer uit kan, dan snij je jezelf natuurlijk enorm in de vingers.

... ook dat is een politieke keuze.

Uitkeringen zijn in het leven geroepen om de revolutie waar Marx het over had te voorkomen.
Het minimumloon idem dito.

Dus zorgen dat 'modaal en lager' toegang heeft tot goede producten is uitstekend te regelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:05

elnienjo schreef:

Vervoersprijzen moeten zeker laag blijven. Hopelijk is de toon gezet met de steun aan KLM om vliegen te blijven bevorderen. We hebben gezien dat veel sectoren daar afhankelijk van zijn wat hun broodwinning betreft, dus dat moet goed gestimuleerd worden om de economie aan gang te houden. Zodra het voor modaal en lager niet meer uit kan, dan snij je jezelf natuurlijk enorm in de vingers.

Nee, de keuze is tussen geschikte menselijke habitat en economie in de huidige vorm. Die 2 gaan niet samen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:06

Citaat:
het is niet de goedkoopste reep, maar dat is zo omdat de rest te goedkoop is

Als je een riant inkomen hebt dan lijkt het misschien goedkoop, maar ik vind goede chocola behoorlijk aan de prijs. Alle boodschappen zijn in vrij korte tijd enorm in prijs omhoog gegaan. Fairtrade en milieuvriendelijkheid is vooral een leuke hobby voor de rijken. Ik kan het mij niet veroorloven in elk geval.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:08

elnienjo schreef:
_lautje_ schreef:

Misschien zit er daar iets in de grond wat smaakverbeterend werkt? Of meer natuurlijk zonlicht geeft de doorslag?

Er wordt dat geteeld in de winter onder diffuus plastic. Dus ze hebben eerder minder licht dan hier onder het groeilicht :)

Het kan ook emotie zijn.

Uit blinde smaakpoeven onder tomaten blijkt ook dat de Nederlandse smaaktomaat echt heel veel beter scoort dan Spaans product. En dat is met aardbeien net zo.

Daarnaast wordt voor bijv een kilo tomaten in Nederland nog geen 2 liter water gebruikt (en groot deel wordt weer hergebruikt). In Spanje hebben ze daar 20liter of meer voor nodig.

In alle opzichten zijn Nederlandse producten duurzamer en beter om te kopen als consument.
Alleen ja wel stukje duurder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:15

Tasty Tom tomaten hebben wel een mooie volle smaak en die worden in Nederland gekweekt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:18

Maar de prijs van Fairtrade chocola is de normale prijs.
Dat kost het om chocola te verbouwen zonder dat mensen en natuur tekort worden gedaan. Of dat kinderen worden uitgebuit.

En ja dat kost geld. En dat is altijd zo geweest. Alleen de laatste jaren zijn we wellicht verwend geraakt.
Vroeger aten we ook niet dagelijks of om de dag een reep chocola. Vroeger at je in het weekend een stukje. Want het was duur.
Het werd op minder grote en intensievere manier verbouwd en was daarmee een schaatser goed. Net als dat Fairtrade nu in feite ook dat schaarsere goed is.

Tasty Tom is een merknaam :)
Er zij nog heel veel ( lekkerdere en) goede tomaten te koop. Honingtomaten, red pearl, de pruimtomaten van de Lidl, etc.

Ondertussen dwalen we aardig af van het onderwerp, maar het heeft wel te maken met politiek beleid van de toekomst.
Wat willen we. Willen we maar alles overal vandaan in de supermarkt hebben liggen. Is het nodig dat we kumquats in lokale appie kunnen kopen.
Of moeten we zeggen misschien zijn we doorgeslagen. Misschien is het niet normaal dat we voedsel over de hele wereld heen vliegen omdat het nu eenmaal kan.

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:28

_lautje_ schreef:
Maar de prijs van Fairtrade chocola is de normale prijs.
Dat kost het om chocola te verbouwen zonder dat mensen en natuur tekort worden gedaan. Of dat kinderen worden uitgebuit.

En ja dat kost geld. En dat is altijd zo geweest. Alleen de laatste jaren zijn we wellicht verwend geraakt.
Vroeger aten we ook niet dagelijks of om de dag een reep chocola. Vroeger at je in het weekend een stukje. Want het was duur.
Het werd op minder grote en intensievere manier verbouwd en was daarmee een schaatser goed. Net als dat Fairtrade nu in feite ook dat schaarsere goed is.

Precies. Met goedkope chocola steun je het behoud van arme boeren, slavernij en een of andere rijke multinational. We zijn enorm verwend tegenwoordig. Alles moet maar kunnen, en ook altijd voor de laagste prijs. In plaats van elke dag goedkope chocola is één keer per week (of twee weken, of wat dan ook) verantwoordelijke chocola toch veel beter? Vaak betere kwaliteit, en zo blijft het ook nog eens een beetje specialer voelen :7

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:32

Lynnepinny schreef:
[
Precies. we zijn enorm verwend tegenwoordig. Alles moet maar kunnen, en ook altijd voor de laagste prijs. In plaats van elke dag goedkope chocola is één keer per week (of twee weken, of wat dan ook) verantwoordelijke chocola toch veel beter? Vaak betere kwaliteit, en zo blijft het ook nog eens een beetje specialer voelen :7

Ik eet niet dagelijks chocolade hoor, maar ik koop wel mijn favoriet smaak van cote d'or, callebaut, jacques of lindt. De calorieen moeten het qua smaak waard zijn :9

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:10

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:05

elnienjo schreef:
Citaat:
het is niet de goedkoopste reep, maar dat is zo omdat de rest te goedkoop is

Als je een riant inkomen hebt dan lijkt het misschien goedkoop, maar ik vind goede chocola behoorlijk aan de prijs.

I am very sorry,
maar ik had het niet over het inkomen van de koper.

Ik schreef 'dat de rest te goedkoop was', in de zin van: oneerlijk.
Een lage prijs, omdat via kinderarbeid, uitputting van de bodem en milieu verwoestend vervoer "op de een of andere manier" niet worden meegerekend.
(= Iemand anders mag opdraaien voor de gevolgen van jouw en mijn levensstijl.)

Citaat:
Fairtrade en milieuvriendelijkheid is vooral een leuke hobby voor de rijken. Ik kan het mij niet veroorloven in elk geval.

Hobby???
Maak dat de kat wijs!

Nu ja, het zij herhaald: het feit dat een x aantal mensen 'in het rijke westen' zich die eerlijke prijs niet kan permitteren is een kwestie van politieke keuzes.

Het kan heel erg goed anders.

(Geen hobby, maar harde realiteit.)

And please note: chocolade was een voorbeeld. Het geldt voor heel veel voedsel en non-food.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:40

In een of andere oud boek hadden ze het wel eens over "hij die de eerste steen werpe ...". Ik hoop dus maar dat iedereen die andere erop aanspreekt in directe of indirecte manieren bij te dragen aan slavernij of uitbuiting zelf geen mobiele telefoon heeft, of een electrische auto, of Disney films kijkt, of in Azië gemaakte kleding draagt, of in China geproduceerde plastic producten, etc.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:00

Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier een steentje kan bijdragen en sommige manier zijn relatief gemakkelijk, zoals Fairtrade chocola en koffie.
Men moet ergens beginnen.

En het gaat niet op aanspreken dat alles slaafvrij moet (liefste wel natuurlijk!), maar op dat keihard wordt gezegd: Fairtrade is een hobby voor de rijken en is belachelijk duur.
Daar wordt van gezegd nee het is niet duur, het is de reeele prijs.

Als iemand het niet wil kopen prima, maar zeg niet dat de prijs belachelijk is. De prijs is niet belachelijk, de andere producten zijn belachelijk goedkoop.
Daar gaat de discussie over.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:18

Tiepfoudt schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind het altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die de PVV ophangt.

Ik vind het ook altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die D66 en GL ophangen over de 'landbouw van de toekomst'.

Zeker waar. En dan met name GL. Ik stemde altijd GL, maar ze roepen echt veel de laatste tijd zonder concreet plan of onderbouwing. Nee, ik zou het zelf niet erg vinden als GL wint. Maar ik ga voor Volt stemmen uit de hoop dat die in de kamer komen en volgende verkiezingen meer stemmen gaan krijgen. Die onderbouwen wel en zijn realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:22

Tuurlijk moet men ergens beginnen maar als je met je slavernij-iphone post dat je het zo goed doet met je fairtrade chocolade dan zou er mogelijk wat minder reden voor virtue signaling zijn.

Of iets duur of goedkoop is is natuurlijk relatief. Om er nou over te vallen dat iemand een duurder product duur noemt terwijl jij vind dat het een reeele prijs is (wat je eigen mening is en geen feit) zou mij weer wat te ver gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:29

enzino schreef:
Tuurlijk moet men ergens beginnen maar als je met je slavernij-iphone post dat je het zo goed doet met je fairtrade chocolade dan zou er mogelijk wat minder reden voor virtue signaling zijn.

Of iets duur of goedkoop is is natuurlijk relatief. Om er nou over te vallen dat iemand een duurder product duur noemt terwijl jij vind dat het een reeele prijs is (wat je eigen mening is en geen feit) zou mij weer wat te ver gaan.

Verschil is natuurlijk dat een smartphone/laptop tegenwoordig redelijk essentieel is, en er geen bekende alternatieven zijn. Voor slavernij-chocolade (bij gebrek aan een betere term) zijn tegenwoordig veel alternatieven. Dus impliceren van 'oh je kan nog niet bij alles slavernij vermijden dus laten we maar lekker niks promoten' is natuurlijk ook onzinnig. Je kan al ergens beginnen, zoals Lautje al zegt.

Imo is chocola ook geen eerste levensbehoefte of super essentieel dus ik zou het ook niet zo'n probleem vinden als we daar dan standaard ~€2,90 per reep voor betalen in plaats van 50 cent oid. Dat soort verschillen zijn best te doen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:51

IMANDRA schreef:
Verschil is natuurlijk dat een smartphone/laptop tegenwoordig redelijk essentieel is, en er geen bekende alternatieven zijn. Voor slavernij-chocolade (bij gebrek aan een betere term) zijn tegenwoordig veel alternatieven. Dus impliceren van 'oh je kan nog niet bij alles slavernij vermijden dus laten we maar lekker niks promoten' is natuurlijk ook onzinnig. Je kan al ergens beginnen, zoals Lautje al zegt.

Imo is chocola ook geen eerste levensbehoefte of super essentieel dus ik zou het ook niet zo'n probleem vinden als we daar dan standaard ~€2,90 per reep voor betalen in plaats van 50 cent oid. Dat soort verschillen zijn best te doen imo.

Gelukkig impliceert ook niemand dat (mooie strawman trouwens), mijn argument was dat het wat schijnheilig is om andere aan te spreken op hun consumptie van producten die slavernij in stand zouden houden terwijl je dat zelf ook doet met andere producten. En een smartphone/laptop is helemaal niet essentieel, maar wel heel gemakkelijk. En dat gemak heeft een prijs, en die prijs betalen andere mensen. Je mag best beslissen dan alsnog een smartphone te kopen, dat doe ik ook, maar ik ga andere de les niet lezen over fair-trade chocolade en dat een smartphone essentieel is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:17

Heel essentieel, zonder zou ik geen werk hebben. Ik heb twee banen en beide verlopen volledig online. Dus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:21

Wat Enzino eigenlijk zegt is dat je niet moet proberen de wereld te verbeteren. Want al probeer je de wereld te verbeteren, er is altijd wel iets wat je doet, waar anderen kritiek op kunnen hebben. En dat is dan de reden om de boel vooral te laten zoals het is. Dat is een filosofie die je mag aanhangen, het is alleen niet mijn filosofie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:31

Misschien zou je het uitleggen en interpreteren van mijn woorden beter aan mij over kunnen laten, want de poging die je hierboven doet is op z'n best uitermate treurig.

Als je mijn post nogmaals leest zal het je misschien opvallen dat ik de woorden "mijn argument was ..." gebruikte, het gedeelte dat daarop volgde lijkt me een goede indicatie van wat ik zei en dat komt totaal niet overeen met wat jij eruit haalt. Aangezien ik precies weet wat ik bedoelde, denk ik dat ik een betere bron ben van de betekenis van mijn eigen woorden dan dat jij dat bent.

(ps hebben jullie elkaar soms via de groep opgeroepen te reageren met strawman argumenten? Want het zijn altijd wel hetzelfde handje vol mensen die omstebeurt een eigen interpretatie komen geven).