Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_lautje_ schreef:Bessen en frambozen en bramen komen meer en meer uit de kassen. Aardbeien groeit mega. Dus dergelijke producten zijn straks zeker jaarrond uit Nederland verkrijgbaar! En dat is een goede zaak.
Wij kunnen in het Westland zoveel. Alleen het is goedkoper idd om ze uit Marokko te laten vliegen. Te zot voor woorden!
Hoe hier geteeld wordt is echt behoorlijk duurzaam. Nauwelijks besteijdingsmiddelen, weinig waterverbruik, op een klein oppervlak een hoge productie.
En idd btw van groenten e. Fruit er af!
Maak het aantrekkelijk dat kinderen ipv een zak chips en trost tomaten pakt om te snoepen.
Ik geef mijn kinderen in de middag altijd een lekker bordje om te snoepen. Met tomaat, komkommer, paprika, besjes, frambozen, etc.
Er staat een pot snoep op het aanrecht. Ze talen er niet naar. Ja soms eentje.
En groot gelijk het is veel lekkerder
elnienjo schreef:Die chocola mag wat kosten dan zeker?
Citaat:Vervoersprijzen moeten zeker laag blijven. Hopelijk is de toon gezet met de steun aan KLM om vliegen te blijven bevorderen. We hebben gezien dat veel sectoren daar afhankelijk van zijn wat hun broodwinning betreft, dus dat moet goed gestimuleerd worden om de economie aan gang te houden.
Citaat:Zodra het voor modaal en lager niet meer uit kan, dan snij je jezelf natuurlijk enorm in de vingers.
elnienjo schreef:Die chocola mag wat kosten dan zeker?
Vervoersprijzen moeten zeker laag blijven. Hopelijk is de toon gezet met de steun aan KLM om vliegen te blijven bevorderen. We hebben gezien dat veel sectoren daar afhankelijk van zijn wat hun broodwinning betreft, dus dat moet goed gestimuleerd worden om de economie aan gang te houden. Zodra het voor modaal en lager niet meer uit kan, dan snij je jezelf natuurlijk enorm in de vingers.
Citaat:het is niet de goedkoopste reep, maar dat is zo omdat de rest te goedkoop is
elnienjo schreef:_lautje_ schreef:Bijzonder want in Spanje groeien ze ook in een kas. Van plastic dat wel
Misschien zit er daar iets in de grond wat smaakverbeterend werkt? Of meer natuurlijk zonlicht geeft de doorslag?
_lautje_ schreef:Maar de prijs van Fairtrade chocola is de normale prijs.
Dat kost het om chocola te verbouwen zonder dat mensen en natuur tekort worden gedaan. Of dat kinderen worden uitgebuit.
En ja dat kost geld. En dat is altijd zo geweest. Alleen de laatste jaren zijn we wellicht verwend geraakt.
Vroeger aten we ook niet dagelijks of om de dag een reep chocola. Vroeger at je in het weekend een stukje. Want het was duur.
Het werd op minder grote en intensievere manier verbouwd en was daarmee een schaatser goed. Net als dat Fairtrade nu in feite ook dat schaarsere goed is.
Lynnepinny schreef:[
Precies. we zijn enorm verwend tegenwoordig. Alles moet maar kunnen, en ook altijd voor de laagste prijs. In plaats van elke dag goedkope chocola is één keer per week (of twee weken, of wat dan ook) verantwoordelijke chocola toch veel beter? Vaak betere kwaliteit, en zo blijft het ook nog eens een beetje specialer voelen
elnienjo schreef:Citaat:het is niet de goedkoopste reep, maar dat is zo omdat de rest te goedkoop is
Als je een riant inkomen hebt dan lijkt het misschien goedkoop, maar ik vind goede chocola behoorlijk aan de prijs.
Citaat:Fairtrade en milieuvriendelijkheid is vooral een leuke hobby voor de rijken. Ik kan het mij niet veroorloven in elk geval.
Tiepfoudt schreef:Shaggy09 schreef:Ik vind het altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die de PVV ophangt.
Ik vind het ook altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die D66 en GL ophangen over de 'landbouw van de toekomst'.
enzino schreef:Tuurlijk moet men ergens beginnen maar als je met je slavernij-iphone post dat je het zo goed doet met je fairtrade chocolade dan zou er mogelijk wat minder reden voor virtue signaling zijn.
Of iets duur of goedkoop is is natuurlijk relatief. Om er nou over te vallen dat iemand een duurder product duur noemt terwijl jij vind dat het een reeele prijs is (wat je eigen mening is en geen feit) zou mij weer wat te ver gaan.
IMANDRA schreef:Verschil is natuurlijk dat een smartphone/laptop tegenwoordig redelijk essentieel is, en er geen bekende alternatieven zijn. Voor slavernij-chocolade (bij gebrek aan een betere term) zijn tegenwoordig veel alternatieven. Dus impliceren van 'oh je kan nog niet bij alles slavernij vermijden dus laten we maar lekker niks promoten' is natuurlijk ook onzinnig. Je kan al ergens beginnen, zoals Lautje al zegt.
Imo is chocola ook geen eerste levensbehoefte of super essentieel dus ik zou het ook niet zo'n probleem vinden als we daar dan standaard ~€2,90 per reep voor betalen in plaats van 50 cent oid. Dat soort verschillen zijn best te doen imo.