Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Froukje schreef:Maar ze hebben toch ook veel keer kosten dan een gewone Nederlander?Wat denk je dat al dat voer kost? De hypotheek van de bank? De loonwerkers?
Ja ze zullen vast meer inkomen hebben dan een gemiddelde Nederlander maar er gaat er ook weer een hele hoop uit qua uitgaven die noodzakelijk zijn en een gemiddelde Nederlander niet heeft.
Onder aan de streep blijft er bij heel veel boeren maar heel weinig over.
8nnemiek schreef:Wat voor bedrijfsvorm zijn de meeste boerenbedrijven eigenlijk, weet iemand dat? Zijn het BV’s, of staan boeren allemaal als ZZP’er ingeschreven? Of is daar weer een andere bedrijfsvorm voor?
Askja schreef:Er zijn meer mensen die meer dan 40 uur per week werken.
Er zijn een heleboel mensen die een huis hebben dat grotendeels van de bank is en die de hypotheek maar met moeite kunnen opbrengen. Er zijn inmiddels ook genoeg mensen die zich ondanks een prima baan helemaal geen koophuis kunnen permitteren.
Er zijn genoeg zzp'ers en ondernemers die zich ook 3 slagen in de rondte werken om hun bedrijf draaiend te houden en die nauwelijks wat overhouden. Die echter geen subsidies krijgen maar wel aan een heleboel regels moeten voldoen.
Die niet buiten kunnen wonen in het groen, met volop ruimte en een lap grond.
Die niet beschikken over een sterke lobby binnen de politiek.
Het zou fijn zijn als de positie van de boeren eens wat meer in perspectief zou worden bekeken.
Kinke schreef:Je kunt dat gewoon niet weten, vaak ziet het er heel anders uit dan wat je denkt.
Heb ook nog een voorbeeld, huis is een jaar of 10 oud, heel modern en groot. Vernieuwde stal met 2 robots, prachtige paddock naast de stal als ziekenboeg, groot erf, mooie tuin, betalingsregelingen met leveranciers maar geen cent te makken en ieder kwartaal cijfers aanleveren aan de bank.
Askja schreef:Er zijn meer mensen die meer dan 40 uur per week werken.
Er zijn een heleboel mensen die een huis hebben dat grotendeels van de bank is en die de hypotheek maar met moeite kunnen opbrengen. Er zijn inmiddels ook genoeg mensen die zich ondanks een prima baan helemaal geen koophuis kunnen permitteren.
Er zijn genoeg zzp'ers en ondernemers die zich ook 3 slagen in de rondte werken om hun bedrijf draaiend te houden en die nauwelijks wat overhouden. Die echter geen subsidies krijgen maar wel aan een heleboel regels moeten voldoen.
Die niet buiten kunnen wonen in het groen, met volop ruimte en een lap grond.
Die niet beschikken over een sterke lobby binnen de politiek.
Het zou fijn zijn als de positie van de boeren eens wat meer in perspectief zou worden bekeken.
fransje23 schreef:Na de goede prijzen van 2014 rekende iedereen zich rijk maar helaas was 2015 qua melkprijs bedroevend.
Schaalvergroting kan een optie zijn maar is zeker niet de enige weg naar een goed inkomen.
De verbeteringen maken melk ook beter verkoopbaar in een wereld waarin dierwelzijn steeds belangrijker wordt.
Nieuwbouw zonder emissiearme vloer en meer ruimte was natuurlijk sowieso ook geen optie.
Tiepfoudt schreef:fransje23 schreef:Na de goede prijzen van 2014 rekende iedereen zich rijk maar helaas was 2015 qua melkprijs bedroevend.
Schaalvergroting kan een optie zijn maar is zeker niet de enige weg naar een goed inkomen.
De verbeteringen maken melk ook beter verkoopbaar in een wereld waarin dierwelzijn steeds belangrijker wordt.
Nieuwbouw zonder emissiearme vloer en meer ruimte was natuurlijk sowieso ook geen optie.
Je ontloopt mijn vraag.
juval schreef:boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen en heb daar veel voor over, zoals een minimum inkomen.... maar diefstal van ons vee en onze vergunningen gaat echt te ver, en dat is wat er nu gebeurt!
juval schreef:boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen en heb daar veel voor over, zoals een minimum inkomen.... maar diefstal van ons vee en onze vergunningen gaat echt te ver, en dat is wat er nu gebeurt!
Nikass schreef:Je kunt niet weten dat ze het goed hebben, maar je kunt wel weten dat ze het niet goed hebben?
Ik kan alleen oordelen over de boeren die ik (persoonlijk) uit mijn omgeving ken en die hebben echt een meer dan gemiddeld inkomen te besteden.
Kinke schreef:Nikass schreef:Je kunt niet weten dat ze het goed hebben, maar je kunt wel weten dat ze het niet goed hebben?
Ik kan alleen oordelen over de boeren die ik (persoonlijk) uit mijn omgeving ken en die hebben echt een meer dan gemiddeld inkomen te besteden.
Jep, dat kan ik wel weten, ik ben namelijk degene die daar de boekhouding doet.