steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:05

Ik heb hem al eerder gedeeld, hier staan wat cijfers. Zestig procent van de agrariërs verdient dankzij subsidies meer dan de gemiddelde Nederlander. Ook staat er dat grote spelers als veevoederfabrikanten en slachthuizen de protesten sponsoren.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/05/ve ... r-a3975704

Froukje
Forever young

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:09

Maar ze hebben toch ook veel keer kosten dan een gewone Nederlander? :roll: Wat denk je dat al dat voer kost? De hypotheek van de bank? De loonwerkers?

Ja ze zullen vast meer inkomen hebben dan een gemiddelde Nederlander maar er gaat er ook weer een hele hoop uit qua uitgaven die noodzakelijk zijn en een gemiddelde Nederlander niet heeft.

Onder aan de streep blijft er bij heel veel boeren maar heel weinig over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:11

Froukje schreef:
Maar ze hebben toch ook veel keer kosten dan een gewone Nederlander? :roll: Wat denk je dat al dat voer kost? De hypotheek van de bank? De loonwerkers?

Ja ze zullen vast meer inkomen hebben dan een gemiddelde Nederlander maar er gaat er ook weer een hele hoop uit qua uitgaven die noodzakelijk zijn en een gemiddelde Nederlander niet heeft.

Onder aan de streep blijft er bij heel veel boeren maar heel weinig over.

Nee, dat benoemde bedrag is onder de streep ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:13

En ze werken gemiddeld ook wat meer dan 40 uur per week...

Even terug naar je eerste economieles, over de balans... Hoe wordt je miljonair? :')

Het wordt geen succesvolle column door te schermen met 100+ werkuren...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:20

Ja leuk dat Vion een omzet van 4.6 mil. heeft onder aan de streep maar hoeveel boeren kunnen daar brood van kopen?
Het is toch logisch dat zulke bedrijven winst draaien, maar dat heeft toch helemaal niks met de boeren zelf te maken? Die krijgen er geen cent meer om hoor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:44

Blijf dat artikel van NRC misleidend vinden. Ik heb zelf bij RVO gewerkt (en TCMG, vandaar ook de weet hoe en wat met de aardbevingsproblematiek) en dan zie je wel iets meer in over de dossiers van sommige bedrijven. Die 60% is banketstaaf-koek.

Plus: Welke andere baan heeft met zoveel regelgeving te maken als dat boeren doen? Terwijl de spelregels constant veranderen? In de provincies wilden ze een nog sterker beleid gaan voeren dat dat de overheid zei. Hoe dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:57

Wat voor bedrijfsvorm zijn de meeste boerenbedrijven eigenlijk, weet iemand dat? Zijn het BV’s, of staan boeren allemaal als ZZP’er ingeschreven? Of is daar weer een andere bedrijfsvorm voor?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:58

Er zijn meer mensen die meer dan 40 uur per week werken.
Er zijn een heleboel mensen die een huis hebben dat grotendeels van de bank is en die de hypotheek maar met moeite kunnen opbrengen. Er zijn inmiddels ook genoeg mensen die zich ondanks een prima baan helemaal geen koophuis kunnen permitteren.
Er zijn genoeg zzp'ers en ondernemers die zich ook 3 slagen in de rondte werken om hun bedrijf draaiend te houden en die nauwelijks wat overhouden. Die echter geen subsidies krijgen maar wel aan een heleboel regels moeten voldoen.
Die niet buiten kunnen wonen in het groen, met volop ruimte en een lap grond.
Die niet beschikken over een sterke lobby binnen de politiek.

Het zou fijn zijn als de positie van de boeren eens wat meer in perspectief zou worden bekeken.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:07

8nnemiek schreef:
Wat voor bedrijfsvorm zijn de meeste boerenbedrijven eigenlijk, weet iemand dat? Zijn het BV’s, of staan boeren allemaal als ZZP’er ingeschreven? Of is daar weer een andere bedrijfsvorm voor?

Dat is heel verschillend, volgens mij komt alles voor. Maatschap en VOF, CV, BV.. Daarnaast is het goed mogelijk om ook als ZZP’er nog buiten het bedrijf te werken op een andere boerderij oid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:11

Askja schreef:
Er zijn een heleboel mensen die een huis hebben dat grotendeels van de bank is en die de hypotheek maar met moeite kunnen opbrengen. Er zijn inmiddels ook genoeg mensen die zich ondanks een prima baan helemaal geen koophuis kunnen permitteren.
Er zijn genoeg zzp'ers en ondernemers die zich ook 3 slagen in de rondte werken om hun bedrijf draaiend te houden en die nauwelijks wat overhouden. Die echter geen subsidies krijgen maar wel aan een heleboel regels moeten voldoen.

Het zou fijn zijn als de positie van de boeren eens wat meer in perspectief zou worden bekeken.

Mooie bijdrage, en absoluut waar.... ik had er nog niet vanuit die hoek naar gekeken.
En dat zeg ik als zelfstandige, die niets heeft geleend van de bank en alles 'steen voor steen' opgebouwd heeft. En dat vraagt VEEL.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:17

8nnemiek, wij hebben een eenmanszaak. Niet dat dat wat uit maakt verder.

de subsidie die wij krijgen komt uit de EU, dit is ingesteld omdat boeren vaak onder de kostprijs moeten produceren om het voedsel voor het volk betaalbaar te houden. Dat er iets in zou kunnen veranderen in de verdeling bijvoorbeeld zou wel mogen, maar hoe weet ik ook niet.

Wij krijgen van de gemeente, provincie of Den Haag verder geen subsidie, (ja behalve voor projecten zoals windenergie/zonnepanelen etc, subsidie die ook voor andere burgers beschikbaar zijn)
Laatst bijgewerkt door juval op 15-10-19 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:17

Kinke schreef:
Je kunt dat gewoon niet weten, vaak ziet het er heel anders uit dan wat je denkt.
Heb ook nog een voorbeeld, huis is een jaar of 10 oud, heel modern en groot. Vernieuwde stal met 2 robots, prachtige paddock naast de stal als ziekenboeg, groot erf, mooie tuin, betalingsregelingen met leveranciers maar geen cent te makken en ieder kwartaal cijfers aanleveren aan de bank.

Je kunt niet weten dat ze het goed hebben, maar je kunt wel weten dat ze het niet goed hebben?
Ik kan alleen oordelen over de boeren die ik (persoonlijk) uit mijn omgeving ken en die hebben echt een meer dan gemiddeld inkomen te besteden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:19

wat voor boeren zijn dat Nikass? koeien, varkens, kippen, akkerbouw, fruit? zit nogal wat verschil tussen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:27

De cijfers zijn natuurlijk heel erg gekleurd.

Wij hebben thuis een melkveebedrijf. Mijn man zit met zijn schoonvader in de VOF. Op ons bedrijf gooien we achter elke liter melk ongeveer 2 cent aan. We verdienen dus niets. Om die reden hebben zowel mijn man als ik, naast ons werk op de boerderij beide nog een bijna-fulltime-baan met beide een prima HBO-salaris.

Dat houdt ongeveer het volgende in: om 6 uur staan we op om te gaan melken/kalveren verzorgen (mijn schoonvader is dan al begonnen met melken), om half 8 stop ik er mee, dan moet ik richting mijn werk. Mijn man gaat tot kwart voor 8 door en gaat dan werken. We werken beide tot 5 uur, half uurtje rijden, dan koken we snel en eten we wat en om half 7 zijn we weer op de boerderij om te helpen melken, hokken schoonmaken, kalveren verzorgen en wat al niet meer. Om half 9 zijn we klaar. In het weekend zijn we er beide dagen van 06.00u tot 20.30, als mijn schoonvader weg moet zijn we er tot 23.00u (laatste ronde). Laat ik nog maar niets zeggen over de tijden als we moeten inkuilen, gras maaien, hooien of maïs hakselen.

Wij halen financieel gezien helemaal niets uit het bedrijf, mijn schoonvader kan ongeveer rondkomen met wat er wel is aan het eind van de maand. Bepaalde investeringen betalen wij uit eigen zak (door onze externe baantjes).

Dan kunnen we op papier wel heel veel bezitten, maar dat heb je niet. Dat zit bijna allemaal in de grond.

Het boeren bestaan is meer dan gewoon werk, het is echt een levensstijl en zonder enorm veel passie en liefde ga je dat niet doen. Of in elk geval, zeker niet volhouden.

En natuurlijk werken andere mensen ook veel. Maar om dan nu aan te voeren dat andere hardwerkende mensen niet buiten kunnen wonen in het groen met volop ruimte en een lap grond klinkt vooral verbitterd. Als je het echt wil, kun je daar een bepaalde financiering voor krijgen. Ja, je moet dan ook zorgen dat er iets verdiend wordt, maar dat moeten wij net zo goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:30

En bij heel veel landbouwbedrijven werkt de partner en/of de ondernemer zelf ook nog buiten het bedrijf of hebben een neventak erbij....voor de leuke dingen met het gezin, het beleg op de boterham.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:39

Askja schreef:

Precies, zie alles in perspectief!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:53

En we voeren deze discussie omdat...?

Wat maakt het in deze precies uit of een boer wel of geen fatsoenlijk inkomen heeft? Van iemand die zijn onderneming goed voor elkaar heeft mag je wel latente ruimte innemen en van een arm boertje niet, ofzo?

Nogmaals dit interessante verhaal, aangezien weerwoord op het "stikstofprobleem" compleet genegeerd wordt: https://www.foodlog.nl/artikel/open-bri ... kstofdoss/

fransje23 schreef:
Na de goede prijzen van 2014 rekende iedereen zich rijk maar helaas was 2015 qua melkprijs bedroevend.
Schaalvergroting kan een optie zijn maar is zeker niet de enige weg naar een goed inkomen.
De verbeteringen maken melk ook beter verkoopbaar in een wereld waarin dierwelzijn steeds belangrijker wordt.
Nieuwbouw zonder emissiearme vloer en meer ruimte was natuurlijk sowieso ook geen optie.

Je ontloopt mijn vraag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:14

boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen en heb daar veel voor over, zoals een minimum inkomen.... maar diefstal van ons vee en onze vergunningen gaat echt te ver, en dat is wat er nu gebeurt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:47

Tiepfoudt schreef:
fransje23 schreef:
Na de goede prijzen van 2014 rekende iedereen zich rijk maar helaas was 2015 qua melkprijs bedroevend.
Schaalvergroting kan een optie zijn maar is zeker niet de enige weg naar een goed inkomen.
De verbeteringen maken melk ook beter verkoopbaar in een wereld waarin dierwelzijn steeds belangrijker wordt.
Nieuwbouw zonder emissiearme vloer en meer ruimte was natuurlijk sowieso ook geen optie.

Je ontloopt mijn vraag.

En wat is concreet je vraag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:57

Er wordt in ieder geval flink gelobbyd voor sponsoren voor morgen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:10

Sponsor als in: wie springt bij als ik naar het Malieveld ben...?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:30

juval schreef:
boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen en heb daar veel voor over, zoals een minimum inkomen.... maar diefstal van ons vee en onze vergunningen gaat echt te ver, en dat is wat er nu gebeurt!

Ja want van een kantoorbaan wordt je altijd rijk!

Boeren moet inderdaad een passie zijn maar feitelijk gaat dat op voor alle ondernemers.
Je kan pas goed ondernemen als je iets doet met hart en ziel.
Sterker nog iedereen doet zijn werk beter als het iets is waar je meer uit haalt dan enkel een inkomen.

Warme sanering en langzaam maar zeker toewerken naar een (nog) meer binnenlandse kringlooplandbouw, minder import van veevoer en kunstmest, hoeft niet per definitie een rampscenario te zijn.
Denk dat het allemaal ook gaat om de tijd waarin doelstellingen bereikt moeten worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:45

juval schreef:

Ik heb een verrassing voor je: Deze tekst kun je toepassen op allerlei beroepen. Het gras lijkt altijd groener.... enz.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 15-10-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:47

Nikass schreef:
Je kunt niet weten dat ze het goed hebben, maar je kunt wel weten dat ze het niet goed hebben?
Ik kan alleen oordelen over de boeren die ik (persoonlijk) uit mijn omgeving ken en die hebben echt een meer dan gemiddeld inkomen te besteden.

Jep, dat kan ik wel weten, ik ben namelijk degene die daar de boekhouding doet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:50

Kinke schreef:
Nikass schreef:

Jep, dat kan ik wel weten, ik ben namelijk degene die daar de boekhouding doet.

Van hoeveel boeren doe je de boekhouding? Paar honderd zou fijn zijn, dan heb je recht van spreken.
Zijn het er een paar dan heb je toevallig net een meer of minder rijke boer getroffen. Te weinig om conclusies door te trekken naar het grote geheel.