Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:10

Marjoow schreef:
Wat ik even niet begrijp. We hebben niet gestemd voor de 2e kamer. Hoe kan het dan dat de coalitie zetels verliest? Betekent dit dat ze opnieuw gaan formeren? Of hoe moet ik dat zien?

Gaat over de eerste kamer: voorheen hadden ze met de huidige coalitie een meerderheid maar nu niet meer. Om ook voorstellen door de eerste kamer te krijgen zullen ze dus ook hun voorstel moeten conformeren aan andere partijen zodat het daar ook aangenomen kan worden. Althans zo begreep ik het altijd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:10

Electra63 schreef:
Marjoow schreef:
Wat ik even niet begrijp. We hebben niet gestemd voor de 2e kamer. Hoe kan het dan dat de coalitie zetels verliest? Betekent dit dat ze opnieuw gaan formeren? Of hoe moet ik dat zien?

Zetels in de 1e Kamer....

Maar die worden toch door de PS gekozen. Of loopt dat gelijk met deze verkiezingen?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:11

Electra63 schreef:
Firelight schreef:
Hoe kun je stemmen op een partij die de chronisch zieken steeds minder inkomen geeft en steeds hogere onkosten, die er dit jaar niet op vooruit gegaan zijn maar er dik op achteruit. Ik had de hoop dat Nederland iets socialer zou worden, maar helaas.
Voor alle mensen die denken dat ze voor een betere maatschappij stemmen, doe je dat echt? Of stem je toch eigenlijk voor wat je zelf het beste uitkomt?

Voordat je mensen gaat aanvallen op welke partij ze stemmen kijk eens heel goed in de spiegel.
Geen stem is verkeerd, dat is nu eenmaal de democratie.

Wat ik hier zie gebeuren is precies waarom de FvD nu zoveel stemmen gekregen heeft, dat heet demoniseren. Niemand heeft wat geleerd van Pim Fortuyn helaas.

Denk je dat FvD de zorg of uitkeringen van chronisch zieken gaat verbeteren?

Veel slechter kan het niet. Klein voorbeeld. Wij hebben een wajonger in dienst. Wajongers die niet werken betalen 100 euro huur en hij 900 huur omdat hij werkt. Dit is toch straf?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:11

Electra63 schreef:
Firelight schreef:
Hoe kun je stemmen op een partij die de chronisch zieken steeds minder inkomen geeft en steeds hogere onkosten, die er dit jaar niet op vooruit gegaan zijn maar er dik op achteruit. Ik had de hoop dat Nederland iets socialer zou worden, maar helaas.
Voor alle mensen die denken dat ze voor een betere maatschappij stemmen, doe je dat echt? Of stem je toch eigenlijk voor wat je zelf het beste uitkomt?

Voordat je mensen gaat aanvallen op welke partij ze stemmen kijk eens heel goed in de spiegel.
Geen stem is verkeerd, dat is nu eenmaal de democratie.

Wat ik hier zie gebeuren is precies waarom de FvD nu zoveel stemmen gekregen heeft, dat heet demoniseren. Niemand heeft wat geleerd van Pim Fortuyn helaas.

Denk je dat FvD de zorg of uitkeringen van chronisch zieken gaat verbeteren?

Je begrijpt mij verkeerd, ik zeg dat ik had gehoopt dat Nederland socialer zou stemmen dus ik heb zeker geen FvD gestemd.

Daarnaast geef ik aan dat ik met het FvD hetzelfde zie gebeuren als met Pim Fortuyn: demoniseren. En dan krijg je dus juist dat heel veel mensen daarop gaan stemmen uit protest.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 21-03-19 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:12

Ik krijg het idee dat een aantal mensen hier puur op een persoon stemmen in plaats van op een partij. Ik stem op FvD en niet op Thierry Baudet als persoon. Ik ga niet alle partijleiders Googlen om te kijken wat ze jaren geleden in een interview hebben gezegd en wat ze in hun vrije tijd uitspoken. Het mocht van mij ook wel een andere partijleider zijn dan Baudet, dan had ik ook FvD gestemd. De (meeste) standpunten en de partij spreken me aan.

Chubby

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:13

Hiddema bijvoorbeeld :')

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:13

Marjoow schreef:

De eerste kamer moet ook stemmen over de onderwerpen die in de tweede kamer voorbij komen.. en als er nu zetels weg zijn van de coalitie omdat er minder op ze gestemd is, wordt het veel lastiger om iets door de eerste kamer te krijgen. En vanuit de provinciale staten worden de leden voor de eerste kamer gekozen. De tweede kamer blijft zoals het is

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:14

Jildau schreef:
Ik krijg het idee dat een aantal mensen hier puur op een persoon stemmen in plaats van op een partij. Ik stem op FvD en niet op Thierry Baudet als persoon. Ik ga niet alle partijleiders Googlen om te kijken wat ze jaren geleden in een interview hebben gezegd en wat ze in hun vrije tijd uitspoken. Het mocht van mij ook wel een andere partijleider zijn dan Baudet, dan had ik ook FvD gestemd. De (meeste) standpunten en de partij spreken me aan.

FVD is opgezet door Baudet. Zijn naam is sterk verbonden aan de partij. Ik vind het terecht dat je dan je twijfels mag hebben bij een partijleider zoals hem.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:15

Marjoow schreef:

De provinciale staten moeten een meerderheids coalitie opleveren voor de eerste kamer, welke toezicht houdt op uitvoering en implementatie van wetten en controle heeft over fubctioneren 2e kamer/kabinet. De huidige coalitie komt niet aan de 38 zetels dus er zal iets moeten veranderen. Het grote voordeel is, is dat het grootste gedeelte vd huidige coalitie niet wil samenwerken met FvD, de kans dat deze dus in de nieuwe coalitie komt is klein.

justkid

Simpele oplossingen zijn er niet voor ingewikkelde problemen, gewoon niet, nooit. En het gevaarlijke van partijen als FvD en PVV en DENK is dat ze net doen alsof het allemaal simpel is.
Lekker makkelijk, je gooit er wat one liners in en veel mensen denken; ja :)* dat is zo. Maar het is niet simpel. :n

Voor een ingewikkeld probleem heb je wat meer woorden nodig dan een oneliner maar ja dat bekt niet zo lekker en dan moet je wat meer zelf nadenken en politiek is best wel saai en ingewikkeld.

Horseloverl

Hiraeth schreef:
Jildau schreef:

FVD is opgezet door Baudet. Zijn naam is sterk verbonden aan de partij. Ik vind het terecht dat je dan je twijfels mag hebben bij een partijleider zoals hem.

Hoezo?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:16

Horseloverl schreef:
Hoezo?

Omdat je als partijleider je partij vertegenwoordigd. Helemaal als je daar de oprichter van bent.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:17

Hiraeth schreef:
Horseloverl schreef:
Hoezo?

Omdat je als partijleider je partij vertegenwoordigd. Helemaal als je daar de oprichter van bent.

Maar wat is dan de reden dat eraan getwijfeld zou moeten worden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:17

Hiraeth schreef:
Jildau schreef:

Ja hoor dat vind ik ook terecht. Dan heb je nog zat andere partijen om op te stemmen. :D

Vind het alleen niet helemaal terecht om bepaalde uitspraken van hem ergens weg te vissen, een beetje te verdraaien of verergeren, en dan voor de voeten van een FvD stemmer te gooien. Ik sta zeker niet achter alles wat hij ooit heeft gezegd. Ik sta achter veel standpunten van zijn partij.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:24

Nav de FvD 'winst' toch even gaan googlen naar alternatieven vd democratie en kwam dit stuk tegen, voor de liefhebbers. Ik wist niet dat hier een naam voor was maar vond het wel interessant om te lezen. Vraag me wel af of het niveau in Nederland ook zo laag ligt, die indruk krijg ik eigenlijk niet gelukkig.

https://www.vn.nl/het-probleem-van-de-democratie-ligt-bij-de-kiezers/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:30

Horseloverl schreef:
Ff voor iedereen die met mijn keuze botst : volgensmij is het idee van een democratie dat ik stem op de persoon die voor mijn princiepes opkomt. Niet die van jou.

Precies.. Sommigen lijken het hier als een persoonlijke aanval te zien :+ iedereen mag stemmen waar hij/zij op wil stemmen. Uiteindelijk komt een mix daarvan in de kamer. Baudet krijgt heus niet al zijn punten erdoor, maar kan wel een tegengeluid laten horen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:31

Ladyson schreef:
Nav de FvD 'winst' toch even gaan googlen naar alternatieven vd democratie en kwam dit stuk tegen, voor de liefhebbers. Ik wist niet dat hier een naam voor was maar vond het wel interessant om te lezen. Vraag me wel af of het niveau in Nederland ook zo laag ligt, die indruk krijg ik eigenlijk niet gelukkig.

https://www.vn.nl/het-probleem-van-de-democratie-ligt-bij-de-kiezers/

Epistocratie lijkt me een mooi plan, maar helaas zie ik het niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:33

De wat? Kun je dat woord uitleggen? Ik heb fvd gestemd, ik schijn het allemaal niet te snappen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:34

Relaxed schreef:
De wat? Kun je dat woord uitleggen? Ik heb fvd gestemd, ik schijn het allemaal niet te snappen :')

Nee, wij zijn gewoon dom en egoïstisch! :')
Gelukkig zijn er blijkbaar heel veel Nederlanders dom en egoïstisch. Fvd wint mooi aan stemmen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:36

Myrthe3 schreef:
Relaxed schreef:

Nee, wij zijn gewoon dom en egoïstisch! :')
Gelukkig zijn er blijkbaar heel veel Nederlanders dom en egoïstisch. Fvd wint mooi aan stemmen.

Tuurlijk zijn wij dom, we zijn vrouwen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:36

Blij dat de coalitie de meerderheid in de 1e kamer kwijt is.. Hopelijk gaan ze nu iets doen aan die klimaat gekte.. Daar was het mij met name om te doen :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 00:44

De FvD doet het blijkbaar erg goed en ik geloof niet dat al die stemmers zogenaamd dom of niet ingelicht zijn.

Dat hele gehaat en gekibbel hier tegen de FvD stemmers ben ik sowieso wel een beetje beu onderhand. Het gaat niks oplossen hoor, er is toch al gestemd en blijkbaar kunnen heel veel NL'ers zich in het Forum vinden. Dikke prima. Ik snap echt niet dat je je daar zo ontzettend druk om kan maken. Sommige reacties die ik hier voorbij zie komen vind ik bijna lachwekkend. Alsof het leven gaat instorten nu. _O-

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:48

Afbeelding

Uitslagen tot nu toe in Friesland.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:49

Relaxed schreef:
Blij dat de coalitie de meerderheid in de 1e kamer kwijt is.. Hopelijk gaan ze nu iets doen aan die klimaat gekte.. Daar was het mij met name om te doen :j

Inderdaad dit hoop ik ook! Al is GL helaas ook wel gegroeid..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:49

de uil van Minerva?
kan iemand me uitleggen waar hij het over heeft?