Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:18

Dus een reële kans dat we een christelijk kabinet krijgen? Waarin de VVD staat voor de hardwerkende Nederlander en van de SGP de vrouw niet mag werken. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:20

Is weer wat verschoven in de uitslagen. Zie dat plaats/gemeente waar ik woon pvv de grootste partij is geworden :x , had al zo het vermoeden en dat klopt dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:23

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik vind het meest angstaanjagende op dit moment dat er een centrumrechts kabinet aan zit te komen, wellicht zelfs een (extreem)rechts kabinet afhankelijk van hoe happig bepaalde partijen gaan zijn. Ik maak me daar persoonlijk best zorgen om. Ik ben blij dat D66 er zo goed uit is gekomen, dan is er in ieder geval nog een centrumpartij die zich inzet voor het kabinet. Persoonlijk had ik gehoopt op meer zetels voor GroenLinks.

CDA heeft een enorm sterke handelspositie op dit moment (Rutte kan niks zonder het CDA) en ik denk dat het best mogelijk is dat die graag de CU erbij willen betrekken. Dan zit je op 76 in de TK en een hele krappe meerderheid in de EK. Dan zou het dus zomaar eens gebeuren dat ze bijvoorbeeld SGP erbij gaan betrekken. Een links kabinet gaat niet gebeuren, dan zou je met 5 partijen moeten gaan regeren en daar moet het CDA bereid toe zijn, en dat zijn ze niet.

Hoezo verwacht je mogelijk een extreem rechts kabinet? En wat voor zorgen maak je je dan?

Ik vertrouw de VVD voor geen cent als het gaat om hun samenwerking met de PVV. Als ze de PVV erbij betrekken en eventueel FVD dan zie ik een kabinet waar ik emigratiekriebels van krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:23

Jildau schreef:
Dus een reële kans dat we een christelijk kabinet krijgen? Waarin de VVD staat voor de hardwerkende Nederlander en van de SGP de vrouw niet mag werken. :D

Ik denk het wel ja. Met CDA zit je sowieso al redelijk christelijk en CU is een redelijk 'veilige' optie als het gaat om een coalitiepartner. Overigens vind ik CU van de christelijke partijen veruit de fijnste. Ik gun Seegers een plek in het kabinet en hoewel ik het op heel veel punten niet met ze eens ben denk ik dat ze het daar ook prima gaan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:25

Emmaa_ schreef:
Ik vertrouw de VVD voor geen cent als het gaat om hun samenwerking met de PVV. Als ze de PVV erbij betrekken en eventueel FVD dan zie ik een kabinet waar ik emigratiekriebels van krijg.

Oooh op die manier :j Ik denk al gezien je blij bent met hoe D66 er uit is gekomen ben je zelf vast niet heel erg links georiënteerd.

Eerlijkheidshalve, ik las net een stukje over dat Rutte zich druk maakte om PVV stemmers, hoe er voor gezorgd kan worden dat zij zich weer thuis gaan voelen in Nederland. Ik weet niet of ik het nu zeg zoals het er stond hoor. Hij gaf aan met de PVV stemmers in gesprek te willen (of dit nu letterlijk of figuurlijk is geen idee), maar toen dacht ik ook even: Euh, say what?

Maar goed, dat zijn de stemmers, niet Wilders zelf. Dus ik hoop dat ik het gewoon ongelukkig interpreteer.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:27

Waar kan ik het beste de huidige uitslagen bekijken en volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:28

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:

Oooh op die manier :j Ik denk al gezien je blij bent met hoe D66 er uit is gekomen ben je zelf vast niet heel erg links georiënteerd.

Eerlijkheidshalve, ik las net een stukje over dat Rutte zich druk maakte om PVV stemmers, hoe er voor gezorgd kan worden dat zij zich weer thuis gaan voelen in Nederland. Ik weet niet of ik het nu zeg zoals het er stond hoor. Hij gaf aan met de PVV stemmers in gesprek te willen (of dit nu letterlijk of figuurlijk is geen idee), maar toen dacht ik ook even: Euh, say what?

Maar goed, dat zijn de stemmers, niet Wilders zelf. Dus ik hoop dat ik het gewoon ongelukkig interpreteer.

Ik ben zeker wel heel erg links georiënteerd (heel heel erg). Dat ik blij ben met D66 in deze positie heeft er vooral mee te maken dat ik klimaat een belangrijk onderwerp vind en dat D66 in de huidige lijst met grootste partijen de enige is die dit ook hoog op de agenda zet.

Het lastige is dat Rutte geen hele sterke onderhandelingspositie heeft als coalitieleider. Hij zal waarschijnlijk wel de grootste worden maar zijn opties zijn erg gelimiteerd. Ik denk dat GroenLinks liever veilig in de oppositie blijft, dan kunnen ze verder groeien zonder dat hun achterban het momentum kwijtraakt omdat er concessies gedaan moeten worden.

HorseTimeXL

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:30

T scheelt dat de VVD van te voren al duidelijk heeft aangegeven dat ze niet met de PVV willen samenwerken net zoals verschillende andere partijen zoals D66 etc.

Ik heb het ooit met maatschappijleer gehad maar is rechts nou voor veel verandering of links?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:31

HorseTimeXL schreef:
T scheelt dat de VVD van te voren al duidelijk heeft aangegeven dat ze niet met de PVV willen samenwerken net zoals verschillende andere partijen zoals D66 etc.

Ik heb het ooit met maatschappijleer gehad maar is rechts nou voor veel verandering of links?

Dat verschilt. Links gaat over het algemeen samen met progressief (veel verandering) en rechts gaat hand in hand met conservatief. Dat hoeft echter lang niet altijd zo te zijn, D66 is centrumrechts progressief en bijvoorbeeld de SP is vrij conservatief voor zo'n linkse partij.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:35

Jildau schreef:

Een christelijk kabinet met CDA, CU en eventueel ook SGP zie ik ook niet bepaald positief in :+
Ben benieuwd of D66 daar mee zou willen werken?

Kahawa

Emmaa_ schreef:
HorseTimeXL schreef:

Dat verschilt. Links gaat over het algemeen samen met progressief (veel verandering) en rechts gaat hand in hand met conservatief. Dat hoeft echter lang niet altijd zo te zijn, D66 is centrumrechts progressief en bijvoorbeeld de SP is vrij conservatief voor zo'n linkse partij.

FvD is volgens mij ook meer progressief dan conservatief en dat is een behoorlijk rechtse partij.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 16-03-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

En de VVD is ook rechts?

Cer

Janine1990 schreef:
Hij gaf aan met de PVV stemmers in gesprek te willen (of dit nu letterlijk of figuurlijk is geen idee), maar toen dacht ik ook even: Euh, say what?

Op zich is dat niet zo gek toch?
Om daar iets mee te kunnen, moet ie weten wat ze beweegt om zo te stemmen... En als ze dan naar de VVD willen, is ie alvast een pad aan het maken voor de volgende verkiezingen.. langetermijnvisie :P

Christelijk lijkt mij persoonlijk helemaal niks :n

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:36

De VVD is rechts ja

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:37

Emmaa_ schreef:
Ik ben zeker wel heel erg links georiënteerd (heel heel erg). Dat ik blij ben met D66 in deze positie heeft er vooral mee te maken dat ik klimaat een belangrijk onderwerp vind en dat D66 in de huidige lijst met grootste partijen de enige is die dit ook hoog op de agenda zet.

Het lastige is dat Rutte geen hele sterke onderhandelingspositie heeft als coalitieleider. Hij zal waarschijnlijk wel de grootste worden maar zijn opties zijn erg gelimiteerd. Ik denk dat GroenLinks liever veilig in de oppositie blijft, dan kunnen ze verder groeien zonder dat hun achterban het momentum kwijtraakt omdat er concessies gedaan moeten worden.

Aaah, nou wederom dank voor je aanleg!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:38

Cer schreef:
Janine1990 schreef:
Hij gaf aan met de PVV stemmers in gesprek te willen (of dit nu letterlijk of figuurlijk is geen idee), maar toen dacht ik ook even: Euh, say what?

Op zich is dat niet zo gek toch?
Om daar iets mee te kunnen, moet ie weten wat ze beweegt om zo te stemmen... En als ze dan naar de VVD willen, is ie alvast een pad aan het maken voor de volgende verkiezingen.. langetermijnvisie :P

Christelijk lijkt mij persoonlijk helemaal niks :n

Je bedoelt kiezers terugtrekken naar de VVD?
Dan hoop ik van harte dat jij gelijk hebt, want dat zie ik liever dan een samenwerking met Geert Wilders ;)

Nies_

Janine1990

HorseTimeXL schreef:

Oooh ik was me er niet van bewust dat er meerdere partijen afwijzend hadden gereageerd daarop... Dat is wel fijn om te weten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:40

xSannee schreef:
Jildau schreef:

Een christelijk kabinet met CDA, CU en eventueel ook SGP zie ik ook niet bepaald positief in :+
Ben benieuwd of D66 daar mee zou willen werken?

Waarom niet? En waarom ziet men Christelijk als iets negatiefs?

Pure nieuwsgierigheid hoor, begin politiek eindelijk interessant te vinden :') Vroeger met maatschappijleer begreep ik er geen bal van.

Nies_

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:40

Omdat veel mensen van mening zijn dat geloof niets in de kamer te zoeken heeft.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:42

Nies_ schreef:

Precies dit!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:43

Janine1990 schreef:
Je bedoelt kiezers terugtrekken naar de VVD?
Dan hoop ik van harte dat jij gelijk hebt, want dat zie ik liever dan een samenwerking met Geert Wilders ;)

ja precies :j
Als je wil weten wat mensen bij een andere partij doen (of winkel, of bedrijf of iets) en je wil dat ze bij jou komen, moet je weten waarom ze daar zijn... en als dat niet veel verschilt van jouw product kun je je eigen product wellicht zo verkopen dat ze dat ook willen... :j

En het is best een groot aantal. Ook al vinden heel wat mensen het een waardeloze partij, feit blijft dat veel mensen erop gestemd hebben (al dan niet heel erg doordacht). Als je je daar zorgen om maakt, moet je wel weten waarom ze dat gedaan hebben..

Althans, zoiets denk ik.. maar ik heb geen politicologie gestudeerd of iets hoor..

Trouwens, ik heb in mijn omgeving begrepen dat studenten niet vies zijn van de VVD omdat, wanneer ze na hun studie eindelijk goed geld gaan verdienen, ze dat wel zelf willen houden.. dus alle studenden (of ex-studenten) GL is dan idd ook niet helemaal waar..

Met de christelijke partijen heb ik de meeste moeite met het voltooid-leven (of einde-leven) verhaal, en abortus. En de wat meer traditionele insteek. Veel kinderen enzo..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:45

Nies_ schreef:

Ik heb eigenlijk nooit de indruk gehad dat dit echt een issue was in de kamer. Ja, op het moment dat er leven/dood op het spel staat (abortus, euthanasie). Maar daarin verschillen die partijen ook nog redelijk van mening geloof ik? En staan daar niet nog heel wat andere partijen tegenover?

en ik kan me niet voorstellen dat een Christelijke partij, in het kader van heb uw naaste lief, een andere religie wil verbieden o.i.d.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:45

Nies_ schreef:

Dat en de gedachten die ik ouderwets vind zoals tegen abortus en euthanasie. In extreme mate zoals de SGP dat vrouwen geen macht mogen hebben en niet mogen werken maar in de keuken thuishoren.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:47

Precies wat Nies zegt! De slogan van CU was letterlijk; geef geloof een stem.

Ik ben gewoon van mening dat geloof niets in de kamer te zoeken heeft. Geloof en regering zouden gescheiden moeten zijn...

Zo ben ik vóór abortus en euthanasie. Christelijke (gelovige) partijen zijn daar vanuit geloofsovertuiging tegen. Nu staat de SGP me helemaal tegen door de bijna middeleeuwse opvattingen, maar dat is bij CU en CDA gelukkig minder