Marjoow schreef:Er zijn dus een heleboel mensen die hier een aantal jaar komen werken, en vervolgens in een economisch goedkoper land als god in Frankrijk leven omdat ze vanuit de Nederlandse staatskas gefinancieerd worden. Dat geld zien wij nóóit terug.
Dat is niet mogelijk, ja ze krijgen hun in 2/5/10 jaar opgebouwde pensioen en aow. Maar dat zal echt niet gelijk genoeg zijn om in griekenland te gaan lopen teren.
Marjoow schreef:Ja, als mensen hier naartoe emigreren en Nederlander worden, hebben zij natuurlijk dezelfde rechten als alle andere Nederlanders in Nederland. Maar kies jij ervoor om als Nederlander naar Spanje te gaan, dan zie je jezelf dus blijkbaar meer als Spanjaard en dan zul je ook als Spanjaard moeten gaan leven. En niet als Spanjaard van Nederlandse centen

Als jij in Spanje woont en werkt krijg je geen potjes uit NL. tenzij je met pensioen gaat en zelfs dan moet je het erg goed geregeld hebben (dat gebeurd echt niet automatisch) om je volledige opgebouwde pensioen te krijgen. Ik moet nog steeds een keer een expert inhuren om samen met mij te kijken hoeveel ik van mijn opgebouwde pensioen (waar ik gewoon voor betaal) krijg. En dan moet ik erbij zeggen, ik werk in Nederland en betaal belasting in Nederland over mijn loon.
Marjoow schreef:Je zelf gespaarde pensioen, prima neem dat lekker mee. Maar andere uitkeringen, die vraag je aan in het land waar je gaat wonen.
Ik heb al meerdere keren aangegeven (maar wordt schijnbaar overheen gelezen) dat je verder inderdaad gewoon terugvalt op de sociale voorzieningen van het land waar je woont. Dus je krijgt (sinds 2012 zeg ik uit mijn hoofd) geen uitkering/ww uit nederland terwijl je in de spaanse zon ligt te bakken.
Marjoow schreef:En je stemrecht, die vervalt gewoon als je emigreert. Je maakt zelf de keuze om dit land te verlaten, dan vind ik echt dat je geen enkele aanspraak kan maken om hier mee te stemmen op hoe ons land geregeerd moet worden...
Daarover kun je dus discussiëren. De Nederlandse overheid heeft het al aardig lastig gemaakt om je Nederlandse nationaliteit te behouden. En zonder je NL-nationaliteit kun je niet stemmen. Er zijn zat Nederlanders die hun Nederlandse nationaliteit dermate belangrijk vinden om er regelmatig een zak geld en tijd tegenaan te gooien zodat ze deze niet kwijtraken. Ook al kunnen ze het zichzelf een stuk makkelijker maken door het kiezen voor een andere nationaliteit. (Het is niet zo dat je automatisch nederlander wordt bij geboorte of dat je deze niet kwijt kunt raken, de NL overheid gaat er al vanuit dat als je er geen "moeite" voor wilt doen, dus ook geen betrokkenheid met NL hebt)
Er zijn zat Nederlanders die in verband met het werk voor enkele jaren in het buitenland wonen. Een hele makkelijke brug is werken op ambassades, maar ook bedrijven die opgestart worden, bepaalde expert uit NL willen hebben, studenten die ervoor kiezen om een studie in het buitenland te doen of iemand die gaat trouwen met iemand in het buitenland en daarheen verhuist. Deze komen misschien ooit terug (werk is voorbij, willen daar niet voor eeuwig blijven, studie beëindig of huwelijk loopt op de klippen) Deze Nederlanders mogen dus niet meebepalen wat er in NL gestemd wordt? Het heeft (in)direct ook effect op hen.