Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:10

Iedereen die tegen vluchtelingen, tegen AZC's en wat al niet meer wil stemmen raad ik aan dit artikel te lezen:
https://decorrespondent.nl/6394/deze-22 ... 6-717088a6
Citaat:
Wat hij Nederlanders ook graag zou meegeven, is dat vluchtelingen hier niet voor de lol komen. ‘Het zijn testosteronbommen, ze komen hier om te chillen,’ hoort hij soms. ‘Ga toch weg met die leugens,’ zegt hij dan. Hij wilde helemaal niet uit Syrië vertrekken. Ook al was er geen vrijheid zoals in Nederland, zijn hart lag daar. Hij en zijn familie gingen pas weg toen de straten naar bloed roken.

Zijn overgrootouders vluchtten tijdens de Armeense genocide in 1915 uit Oost-Turkije. Zijn familie had het goed in Aleppo. Zijn vader had een taxibedrijf en een makelaarskantoor. Hijzelf wilde cardioloog worden sinds hij als kind naar operaties keek op National Geographic. Als christelijke Armeniërs konden ze zichzelf zijn. Pas toen in 2011 de burgeroorlog uitbrak, ontstonden spanningen tussen alle etnische groepen.

In 2013 kwam de oorlog voor het eerst dichtbij toen er een ontploffing was in de universiteit waar hij medicijnen studeerde. Er vielen tachtig doden, zijn zus ontkwam net. Begin 2014 viel er een bom voor de winkel waar zijn moeder naartoe was gegaan. ‘Ik dacht dat ik haar voor het laatst had gezien,’ zegt hij met tranen in zijn ogen. Even later belde ze dat ze nog leefde, maar toen er diezelfde dag een bom voor hun appartement afging, was het duidelijk dat ze moesten vertrekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:40

Magrathea schreef:
Iedereen die tegen vluchtelingen, tegen AZC's en wat al niet meer wil stemmen raad ik aan dit artikel te lezen: ....

Ik las net dat er 350 statushouders bij mij om de hoek komen wonen... als die zich net zo gaan gedragen als ze deden toen ze er de eerste keer mochten logeren (zooi op straat, relgedrag, onvrede uiten etc) dan mogen ze van mij echt wegblijven... :n

Als ze uit een oorlogsgebied komen, en ze moeten vluchten voor hun leven (en ondanks dat ze huis en haard achter hebben moeten laten) en ze komen hier 'in vrede'... wees welkom.. :j

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:56

Marjoow schreef:
Eight schreef:
Marjoow, ik wist jouw leeftijd al voordat ik je profiel open klikte. Veel ouderen hebben last van ziekten (reuma, artrose etc.) en die hebben baat bij warmte. Ze hebben hun leven lang gewerkt voor een pensioen, leg jij eens even uit waarom zij niet naar het buitenland mogen vertrekken (al is het alleen de wintermaanden)? Deze mensen hebben het in de winter daadwerkelijk beter bij een ander klimaat.

Tsja, dan nog vind ik niet dat wij moeten betalen voor mensen die in het buitenland zitten. Daarbij, zullen ze dan gewoon in dát land aanspraak maken op een AOW of uitkering of wat dan ook. Het geld wat zij dan krijgen zal daar ook uitgegeven worden.

Jammer dat je er een persoonlijke aanval bij gooit mbt mijn leeftijd :)

Ik ben even oud als jij, maar heb met ouderen gewerkt waardoor ik me er nu heel goed in kan inbeelden. Jij betaalt hun AOW, maar jouw kleinkinderen betalen de jouwe etc. Of die mensen pijnloos in Spanje zitten, of met veel klachten (en bijbehorende kosten) in NL. Ik kies voor het eerste voor deze mensen. Maar ieder zijn mening :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:06

Marjoow schreef:
Er zijn dus een heleboel mensen die hier een aantal jaar komen werken, en vervolgens in een economisch goedkoper land als god in Frankrijk leven omdat ze vanuit de Nederlandse staatskas gefinancieerd worden. Dat geld zien wij nóóit terug.

Dat is niet mogelijk, ja ze krijgen hun in 2/5/10 jaar opgebouwde pensioen en aow. Maar dat zal echt niet gelijk genoeg zijn om in griekenland te gaan lopen teren.

Marjoow schreef:
Ja, als mensen hier naartoe emigreren en Nederlander worden, hebben zij natuurlijk dezelfde rechten als alle andere Nederlanders in Nederland. Maar kies jij ervoor om als Nederlander naar Spanje te gaan, dan zie je jezelf dus blijkbaar meer als Spanjaard en dan zul je ook als Spanjaard moeten gaan leven. En niet als Spanjaard van Nederlandse centen :)

Als jij in Spanje woont en werkt krijg je geen potjes uit NL. tenzij je met pensioen gaat en zelfs dan moet je het erg goed geregeld hebben (dat gebeurd echt niet automatisch) om je volledige opgebouwde pensioen te krijgen. Ik moet nog steeds een keer een expert inhuren om samen met mij te kijken hoeveel ik van mijn opgebouwde pensioen (waar ik gewoon voor betaal) krijg. En dan moet ik erbij zeggen, ik werk in Nederland en betaal belasting in Nederland over mijn loon.

Marjoow schreef:
Je zelf gespaarde pensioen, prima neem dat lekker mee. Maar andere uitkeringen, die vraag je aan in het land waar je gaat wonen.

Ik heb al meerdere keren aangegeven (maar wordt schijnbaar overheen gelezen) dat je verder inderdaad gewoon terugvalt op de sociale voorzieningen van het land waar je woont. Dus je krijgt (sinds 2012 zeg ik uit mijn hoofd) geen uitkering/ww uit nederland terwijl je in de spaanse zon ligt te bakken.

Marjoow schreef:
En je stemrecht, die vervalt gewoon als je emigreert. Je maakt zelf de keuze om dit land te verlaten, dan vind ik echt dat je geen enkele aanspraak kan maken om hier mee te stemmen op hoe ons land geregeerd moet worden...

Daarover kun je dus discussiëren. De Nederlandse overheid heeft het al aardig lastig gemaakt om je Nederlandse nationaliteit te behouden. En zonder je NL-nationaliteit kun je niet stemmen. Er zijn zat Nederlanders die hun Nederlandse nationaliteit dermate belangrijk vinden om er regelmatig een zak geld en tijd tegenaan te gooien zodat ze deze niet kwijtraken. Ook al kunnen ze het zichzelf een stuk makkelijker maken door het kiezen voor een andere nationaliteit. (Het is niet zo dat je automatisch nederlander wordt bij geboorte of dat je deze niet kwijt kunt raken, de NL overheid gaat er al vanuit dat als je er geen "moeite" voor wilt doen, dus ook geen betrokkenheid met NL hebt)

Er zijn zat Nederlanders die in verband met het werk voor enkele jaren in het buitenland wonen. Een hele makkelijke brug is werken op ambassades, maar ook bedrijven die opgestart worden, bepaalde expert uit NL willen hebben, studenten die ervoor kiezen om een studie in het buitenland te doen of iemand die gaat trouwen met iemand in het buitenland en daarheen verhuist. Deze komen misschien ooit terug (werk is voorbij, willen daar niet voor eeuwig blijven, studie beëindig of huwelijk loopt op de klippen) Deze Nederlanders mogen dus niet meebepalen wat er in NL gestemd wordt? Het heeft (in)direct ook effect op hen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:12

Marjoow, wat vind je dan van het omgekeerde geval? Een oudere uit (noem eens iets) Noorwegen, is hier misschien een paar keer op vakantie geweest maar verder niets, die heeft volgens jou dus recht op AOW in Nederland? Want hij/zij woont hier en die Nederlander in Spanje niet.

Wat stemrecht betreft: ik vind het prima dat men kan stemmen in het buitenland, mits je dat zelf regelt. Iemand die het zelf regelt klinkt voor mij namelijk als een persoon die zich er ook daadwerkelijk in verdiept en dat vind ik fijn :) En nog net iets meer van belang dan bij mensen die hier wél wonen omdat het toch allemaal wat verder weg speelt.

En over wonen in het buitenland in het algemeen: ik denk dat het moeilijk is om onderscheid te maken tussen mensen die permanent zijn verhuisd of zij die expatten, mensen die net over de grens wonen maar alles doen in Nederland, of mensen die 'sowieso echt' in Spanje gaan blijven wonen tot ze ineens een kleinkind krijgen en besluiten die graag op te willen zien groeien en dan weer terug verhuizen, of stel jij emigreert maar één van je ouders wordt ernstig ziek dus je verhuist(tijdelijk) terug om te kunnen mantelzorgen...
Genoeg mogelijkheden, allemaal realistisch, allemaal mogelijk. En daarom vind ik het prima dat Nederlanders-in-het-buitenland ook stemmen en AOW krijgen. (Die ene nijdige PVV-stemmer in het buitenland die er niks mee te maken heeft verder moeten we maar voor lief nemen, maar boze mensen hebben we hier gelukkig ook zat :D )

Verder nog even een linkje met grapjes
http://www.kakhiel.nl/posts/38755-6-afk ... ieuw-jasje

secricible

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:14

In de situatie van Marjoow is het ideaal om na je werkleeftijd direct te vertrekken naar het land met de beste AOWregeling en daar te gaan zitten cashen. Lijkt me niet heel erg haalbaar :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:20

;) volgens mij werd WW al nooit naar Spanje gestuurd: je hebt recht op WW als je actief solliciteert en beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
Voor AOW en WAO (nu wia/iva) geldt dit niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:05

Janneke2 schreef:
;) volgens mij werd WW al nooit naar Spanje gestuurd: je hebt recht op WW als je actief solliciteert en beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
Voor AOW en WAO (nu wia/iva) geldt dit niet.

Klopt!
Je krijgt ook geen (aanvullende) bijstand als je in het buitenland woont en geen volledig AOW hebt opgebouwd (en bijvoorbeeld geen pensioen) en daarom een inkomen onder het bestaansminimum hebt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:08

Magrathea schreef:
Nee het idee is juist dat de niet-duurzame systemen buiten de deur gehouden worden. Als we in NL zeggen, dit vinden we niet okee (denk legbatterij) dan moet je het helemaal niet willen hebben.

Een systeem zoals we dat hier in Nederland kennen kan wat dierenwelzijn ernstig worden uitgebuit in andere landen, dat heeft niet alleen met het "systeem" te maken. Dat PvdD geen eieren uit landen waar legbatterijen zijn toegestaan wil halen, prima, maar dat wil niet zeggen dat het dierenwelzijn in een scharrelkippenstal in bijvoorbeeld Polen persé beter is.

Wat milieu betreft zijn er idd wel beter grenzen te trekken, omdat daarin veel meetbare factoren meespelen. Het is onmogelijk om dierenwelzijn in cijfers weer te geven, dus ook zo goed als onmogelijk om dierenwelzijn in de landen waaruit we importeren te waarborgen.

Dan kom je dus bij zelfvoorzienend uit en ook ik vind dat een mooi ideaalbeeld, alleen met de consumptie op dit moment is dat volgens mij onmogelijk. Dus imo doet de PvdD er niet verstandig aan om het boeren hier in eigen land zo goed als onmogelijk te maken (ze hebben hun plannen niet eens door laten rekenen!!!) Idealen hebben prima, maar het moet ook te realiseren zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:11

Cer schreef:
Magrathea schreef:
Iedereen die tegen vluchtelingen, tegen AZC's en wat al niet meer wil stemmen raad ik aan dit artikel te lezen: ....

Ik las net dat er 350 statushouders bij mij om de hoek komen wonen... als die zich net zo gaan gedragen als ze deden toen ze er de eerste keer mochten logeren (zooi op straat, relgedrag, onvrede uiten etc) dan mogen ze van mij echt wegblijven... :n

Als ze uit een oorlogsgebied komen, en ze moeten vluchten voor hun leven (en ondanks dat ze huis en haard achter hebben moeten laten) en ze komen hier 'in vrede'... wees welkom.. :j

Ben ik het mee eens. Hierheen komen? Prima, gelijk hebben ze, maar onrust stoken en de crimineel uithangen is retour afzender.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:21

Tiepfoudt schreef:
Magrathea schreef:
Nee het idee is juist dat de niet-duurzame systemen buiten de deur gehouden worden. Als we in NL zeggen, dit vinden we niet okee (denk legbatterij) dan moet je het helemaal niet willen hebben.

Een systeem zoals we dat hier in Nederland kennen kan wat dierenwelzijn ernstig worden uitgebuit in andere landen, dat heeft niet alleen met het "systeem" te maken. Dat PvdD geen eieren uit landen waar legbatterijen zijn toegestaan wil halen, prima, maar dat wil niet zeggen dat het dierenwelzijn in een scharrelkippenstal in bijvoorbeeld Polen persé beter is.

Wat milieu betreft zijn er idd wel beter grenzen te trekken, omdat daarin veel meetbare factoren meespelen. Het is onmogelijk om dierenwelzijn in cijfers weer te geven, dus ook zo goed als onmogelijk om dierenwelzijn in de landen waaruit we importeren te waarborgen.

Dan kom je dus bij zelfvoorzienend uit en ook ik vind dat een mooi ideaalbeeld, alleen met de consumptie op dit moment is dat volgens mij onmogelijk. Dus imo doet de PvdD er niet verstandig aan om het boeren hier in eigen land zo goed als onmogelijk te maken (ze hebben hun plannen niet eens door laten rekenen!!!) Idealen hebben prima, maar het moet ook te realiseren zijn.

Het punt is, als een land aan ons wil verkopen, zouden de verkopers dus moeten kunnen aantonen dat hun waren inderdaad voldoen aan onze eisen. Zij dus, niet wij. En aangezien we dat in eigen land makkelijker kunnen hoeven we minder te exporteren. (Noem me dom hoor, maar ik vind het echt vreemd dat er bakken met vlees worden geexporteerd maar dat we ander vlees met een ander labeltje weer importeren. Waarom niet gewoon zelf consumeren? )

En wat het doorrekenen betreft: men moet er echt vanaf om alles op basis van de rekenprogramma's te beoordelen, het CPB geeft nota bene zelf aan dat het ook maar cijfers zijn. Het CPB heeft óók ooit berekend dat de privatisering van de zorg een goed idee was, en we weten wat daarvan is gekomen. Hoeveel partijen doen daadwerkelijk iets met de rekensommen die vooraf zijn gemaakt?

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:01

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar even een algemene vraag. Als je gemachtigd bent voor iemand, heb je dan per se een kopie van een ID nodig, of is het officiële document ook goed? Anders moet ik nog een kopie regelen. Ze heeft naar paspoort mee op vakantie, vandaar :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:30

Magrathea schreef:
Het punt is, als een land aan ons wil verkopen, zouden de verkopers dus moeten kunnen aantonen dat hun waren inderdaad voldoen aan onze eisen. Zij dus, niet wij. En aangezien we dat in eigen land makkelijker kunnen hoeven we minder te exporteren. (Noem me dom hoor, maar ik vind het echt vreemd dat er bakken met vlees worden geexporteerd maar dat we ander vlees met een ander labeltje weer importeren. Waarom niet gewoon zelf consumeren? )

Opzich ben ik dit best met je eens, maar je moet je wel realiseren hoe enorm groot Nederland is in de export van landbouwproducten en dus enorm veel inkomens omvat. Zelfvoorzienend worden maar ook blijven exporteren, dat zou ik graag zien. Juist door ook onze duurzame en diervriendelijke producten wereldwijd te verspreiden wakker je interesse van andere landen aan, waardoor andere landen ook gaan investeren in duurzaamheid en dierenwelzijn. Wij blij, diertjes blij en milieu blij :D
Magrathea schreef:
En wat het doorrekenen betreft: men moet er echt vanaf om alles op basis van de rekenprogramma's te beoordelen, het CPB geeft nota bene zelf aan dat het ook maar cijfers zijn. Het CPB heeft óók ooit berekend dat de privatisering van de zorg een goed idee was, en we weten wat daarvan is gekomen. Hoeveel partijen doen daadwerkelijk iets met de rekensommen die vooraf zijn gemaakt?

Ik kan het niet helpen, want ik neem zeker ook de verkiezingsprogramma's van andere partijen met een korrel (of nog vaker een kilo) zout, maar in een programma zonder berekeningen heb ik nóg minder vertrouwen. Dat je een bepaalde koers wil varen, prima. Maar als het ff kan zie ik wel graag de nodige cijfers om de boel een klein beetje geloofwaardig te houden. Zelfde geldt voor de PVV.

Plus dat ik het totaal oneens ben met de manier waarop de PvdD haar doel wil bereiken, maar daar ben je al wel bekend mee ondertussen _/-\o_

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:08

Wat ik me nu dus ben af gaan vragen. Waarom partijen uitsluiten terwijl je samen misschien wel tot een compromis kan komen waar je allebei iets mee kan bereiken. Waarom allebei de partijen de poot stijf houden en geen cm meewerken

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:21

Waarschijnlijk omdat sommige punten zo belangrijk zijn voor de partij dat ze het niet zien zitten om water bij de wijn te doen. Je hebt samenwerking en al je idealen aan kant schuiven natuurlijk.

En Nederland is zo verdeelt geraakt, dat kan nog weleens een flink probleem gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 15-03-17 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:23

Celestial schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar even een algemene vraag. Als je gemachtigd bent voor iemand, heb je dan per se een kopie van een ID nodig, of is het officiële document ook goed? Anders moet ik nog een kopie regelen. Ze heeft naar paspoort mee op vakantie, vandaar :)

Zij moet een handtekening zetten op haar kiespas en er moet een kopie van haar ID mee.... Ik dacht alleen om te tonen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:42

Vandaag is de dag en ik ben er nog steeds niet uit. Het is een beetje 50/50.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:53

Ik weet het ook nog niet. :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:00

Ik heb net gestemd, ik heb de luxe dat er op mijn werk een stembureau is. Gisteravond twijfelde ik enorm tussen 2 partijen. Na het slotdebat wist ik het 99% zeker, niet zozeer door de inhoud maar wel op de manier waarop de betreffende lijsttrekker zich gisteravond presenteerde. Vanmorgen in het stemhokje heb ik mijn gevoel gevolgd en daarmee wist ik 'gewoon' wat ik moest kiezen.

Zijn er nog meer die het debat gisteravond hebben gekeken? Wij hebben smakelijk zitten lachen om de optredens van Wilders en Buma. En Asscher is mijn absolute held. _/-\o_ En nee, ik heb niet op de PvdA gestemd :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:00

Ik moet altijd lachen om Buma :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:06

Ik wil Buma heel graag een klap verkopen zodra hij z'n mond open doet :')

Ik vond Asscher ook verbazingwekkend sterk. Maar ik heb op Pechtold gestemd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:09

Ik ben er ook uit. Pfffew,...een laatste nippertje.

Overigens niet door het slot debat maar door de NRC bijlage nog een door te lezen.
Alle punten mooi overzichtelijk op een rij.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:09

Ik moet ook altijd lachen om Buma, maar niet op een goede manier :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:10

goldenarrow schreef:
Ik moet ook altijd lachen om Buma, maar niet op een goede manier :')

Ik ook. :')

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:18

Ik ben ik wel benieuwd waarom precies jullie moeten lachen :)