Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 04:35

Hee als ik eerlijk moet zijn, moet ik Wilders wel een beetje gelijk geven. Pas als de kalf is verdronken , dempt men de put. En als ik mijn intuïtie zou moeten geloven, gaat dat ook gewoon werkelijkheid worden. We zouden gewoon nu de grenzen moeten sluiten en niemand meer zomaar binnen moeten laten. Zo voorkomen we een hoop. Niet alles, maar wel veel. Want waar alles nu gebeurt, is niet ver van huis. Straks zijn wij ook aan de beurt, reken maar.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 04:43

Definitie van terrorisme volgens strafboek
"Onder terroristisch oogmerk wordt verstaan het oogmerk om de bevolking of een deel der bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen"

In die zin vind ik die roeptoeters van Wilders & extreem rechts ook behoorlijk over de schreef gaan.

Laten we wel zijn, elke keer als zoiets gebeurt zijn ze dr als eerste bij om te roepen 'zie je wel, alles moet anders, zoals ik al zei, kies mij, geloof mij!'

In mijn ogen is dat misselijkmakend en ben je dan minstens zo erg als een terrorist, je gebruikt namelijk de angst die er onstaat door een gebeurtenis als dit, om je eigen doel te bereiken.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 05:19

Drifter schreef:
Definitie van terrorisme volgens strafboek
"Onder terroristisch oogmerk wordt verstaan het oogmerk om de bevolking of een deel der bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen"

In die zin vind ik die roeptoeters van Wilders & extreem rechts ook behoorlijk over de schreef gaan.

Laten we wel zijn, elke keer als zoiets gebeurt zijn ze dr als eerste bij om te roepen 'zie je wel, alles moet anders, zoals ik al zei, kies mij, geloof mij!'

In mijn ogen is dat misselijkmakend en ben je dan minstens zo erg als een terrorist, je gebruikt namelijk de angst die er onstaat door een gebeurtenis als dit, om je eigen doel te bereiken.

Dat ook wel weer. Hij overdrijft het. Maar hij heeft wel gelijk. Als we nu zelf niet voor onze eigen veiligheid zorgen gaat het vroeg of laat wel mis. Maar ik wil best wel geloven dat als hij de minister wordt en voor een goede partij met goede samenwerking kiest, dat hij het eigenlijk best ver kan schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 08:11

Nederland is ook in strijd tegen de IS. Wij hebben 6 f16's ingezet.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:41

wat een drama in Parijs, het is een drama voor heel Europa.
Terecht iets om zorgen over te maken, waar gaat dit heen jongens.... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:46

Lindy, ik heb er ook echt last van: ik kan er soms ook niet van slapen.... Ik snap heel goed (dat is bij mij ook zo) dat de angst er in zit. En toch, wil en kan ik mij niet mee laten slepen in de rechtse, soms extreem rechtse cultuur die ontstaan is en aangewakkerd wordt hierdoor... Elke aanslag is koren op de molen van dit soort figuren... Jammer dat ze het verschil niet WILLEN zien tussen het overgrote deel van de moslimgemeenschap en het uitschot wat extremist/terrorist heet. Dat zijn geen moslims; dat zijn idioten die uit naam (als excuus) het geloof MISbruiken en er verschrikkelijke dingen mee doen. Ik vind het moeilijk om te zien/lezen/horen dat er zo zwart/wit gedacht wordt. En is dat ook niet één van de beoogde doelen van terroristen: verdeeldheid en angst zaaien? Denk asjeblieft na: niet elke vluchteling is een terrorist in de dop, en dat geldt ook voor de moslim. Asjeblieft, denk na.... praat met ze, lees erover....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:16

drawerlover schreef:
*komt onder meelees steen vandaan*

Mijn broer zit in het leger. Hij zegt dat we het hadden kunnen verwachten. Frankrijk en Engeland zijn het daar namelijk allemaal aan het bombarderen ofzo. Tenminste hebben ze oorlog daarmee. En hij zei, dat als je zoiets doet, dat je ook antwoord gaat krijgen. Dat heeft Frankrijk nu dus ook gekregen. Je moet het accepteren dat ze zo'n dingen gaan doen als je daar ook aan het rommelen bent. En natuurlijk is het erg dat er ongeveer 130 doden en 200 gewonden zijn. Maar dat is in principe niks vergeleken met de tienduizenden doden die daar vallen. Dankzij Frankrijk en Engeland. En nu moeten wij denk ik ook op onze hoede zijn dat er bij ons ook iets gaat komen nu dat Rutte de oorlog heeft verklaard.

*kruipt weer terug*

Komop zeg. Als je er niets over deet houd je beter je mond. ISIS vermoord en terroriseerd ginder de gewone bevolking. Sommige van die landen hebben hulp gevraagd aan Het westen ter bescherming van de burgers. Dat is ook waar de VN Veiligheidsraad voor dient. Als ze niet zouden ingrijpen waarom is die raad er dan en waarom word er dan hulp gevraagd. Ginder sterven er niet 10.000den onschuldige mensen. Daar sterven aanhangers van IS en het is natuurlijk niet volledig te vermeiden dat er colleteral damage is.
Die aanslag in Parijs heeft niets met de rechtstreekse vijand aan te vallen om hun aanhangers te beschermen te maken. Dat is gewoon een terreurdaad om onschuldige mensen uit te moorden, om te laten zien waartoe ze in staat zijn en om angst te zaaien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:21

Zoe die terreurdaad heeft met een aantal zaken te maken.:

1. Frankrijk is actief tegen IS. (Kijk naar het neerhalen van het Russisch vliegtuig dat gelijk kwam als reactie op de Russische deelname aan de strijd tegen IS).
2. Frankrijk heeft grote wijken de zgn "Balieus" waar veel moslim jongeren wonen die weinig of geen kansen hebben. I.t.t. NL wordt door de regering in Frankrijk geen geld uitgetrokken om in de grote steden vanaf te basis te zorgen voor extra kansen voor deze jongeren, voor goede contacten via ouders, leraren, wijkagenten etc die gelijk kunnen melden als een jongeren radicaliseert waarmee je aanslagen kunt voorkomen. Het is niet voor niets dat de Parijse burgemeester gesmeekt heeft om extra geld zodat zij in navolging van NL dit soort punten in de wijk kan gaan opzetten.

Dus Frankrijk heeft een enorm potentieel "risico jongeren" waar ze weinig of geen zicht op hebben.

Dat maakt de situatie iets anders dan in NL waarmee ik niet zeg dat jullie dus geen risico hebben in NL op aanslagen.

Wat betreft de uitspraak van Rutten, heeft NL al vaker gezegd dat ze deelnemen in de strijd tegen IS en dus in oorlog zijn met IS. NL is niet in oorlog met de mensen die Islamistisch zijn.

Lindy jouw opmerking is een lastige. Want als mensen geradicaliseerd zijn is contact bijna niet meer mogelijk middels een goed gesprek. Zou je alleen de politie nog kunnen waarschuwen dat die persoon geradicaliseerd is. Want ook rechts radicalisme is erg gevaarlijk of kan dat worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:23

pien_2010 schreef:
Zoe die terreurdaad heeft met een aantal zaken te maken.:

1. Frankrijk is actief tegen IS. (Kijk naar het neerhalen van het Russisch vliegtuig dat gelijk kwam als reactie op de Russische deelname aan de strijd tegen IS).
2. Frankrijk heeft grote wijken de zgn "Balieus" waar veel moslim jongeren wonen die weinig of geen kansen hebben. I.t.t. NL wordt door de regering in Frankrijk geen geld uitgetrokken om in de grote steden vanaf te basis te zorgen voor extra kansen voor deze jongeren, voor goede contacten via ouders, leraren, wijkagenten etc die gelijk kunnen melden als een jongeren radicaliseert waarmee je aanslagen kunt voorkomen. Het is niet voor niets dat de Parijse burgemeester gesmeekt heeft om extra geld zodat zij in navolging van NL dit soort punten in de wijk kan gaan opzetten.

Dus Frankrijk heeft een enorm potentieel "risico jongeren" waar ze weinig of geen zicht op hebben.

Dat maakt de situatie iets anders dan in NL waarmee ik niet zeg dat jullie dus geen risico hebben in NL op aanslagen.

Wat betreft de uitspraak van Rutten, heeft NL al vaker gezegd dat ze deelnemen in de strijd tegen IS en dus in oorlog zijn met IS. NL is niet in oorlog met de mensen die Islamistisch zijn.

Ja dat weet ik. Maar dat is nog belange na niet te vergelijken met wat onze legers ginder doen zoals drawerlover het zo kort door de bocht schetst

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:27

Ik kijk daar anders na Zoe. IS heeft ten doel om overal in de wereld het kalefaat in te stellen. Daar zijn ze te gevaarlijk voor. Ze zullen dus niet tevreden zijn met een land daar waar de grenzen van bepaald zijn en waar aanhangers voor kunnen kiezen of ze daar wel of niet willen wonen. Dus IS is zeer gevaarlijk voor onze wereld en dat raakt ons wel degelijk. Het zou erg kortzichtig zijn als we ons er niet mee zouden bemoeien want de landen daar hebben niet voor niets de hulp ingeroepen van het westen, omdat ze deze vijand gewoon niet aan kunnen. Deze vijand die mensen het hoofd afhakt als of het niets is en een enorm schrik bewind neer gezet heeft en dat overal wil doen. Ik zou veel banger zijn als we dat zomaar lieten gaan daar het een ver van mijn bed show is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:34

pien_2010 schreef:
Ik kijk daar anders na Zoe. IS heeft ten doel om overal in de wereld het kalefaat in te stellen. Daar zijn ze te gevaarlijk voor. Ze zullen dus niet tevreden zijn met een land daar waar de grenzen van bepaald zijn en waar aanhangers voor kunnen kiezen of ze daar wel of niet willen wonen. Dus IS is zeer gevaarlijk voor onze wereld en dat raakt ons wel degelijk. Het zou erg kortzichtig zijn als we ons er niet mee zouden bemoeien want de landen daar hebben niet voor niets de hulp ingeroepen van het westen, omdat ze deze vijand gewoon niet aan kunnen. Deze vijand die mensen het hoofd afhakt als of het niets is en een enorm schrik bewind neer gezet heeft en dat overal wil doen. Ik zou veel banger zijn als we dat zomaar lieten gaan daar het een ver van mijn bed show is.

Maar dat is toch ookniet wat ik zeg? Ik zeg dat je deze terreurdaad niet gelijk kan stellen aan het ingrijpen ginder. Ik vind net als jij dat er ingegrepen moet worden? Iets anders zeg ik toch niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:37

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:42

Onee he. Ik voel bijna een 3e wereldoorlog aankomen :brr:

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:47

Ik word zo moe en onpasselijk van die meneren met stropdassen in de talkshows op tv. Ze roepen alles perfect naar zich toe, die kortzichtige bange 'sluit de grenzen' mentaliteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:50

pien_2010 schreef:
Ze zullen dus niet tevreden zijn met een land daar waar de grenzen van bepaald zijn en waar aanhangers voor kunnen kiezen of ze daar wel of niet willen wonen

We weten niet hoe het verder gaat. Maar ze hebben niet eens zomaar mensen of materieel om zoveel verder te komen. Voor paniek heb je maar een klein clubje mensen nodig, maar voor een structureel overheersende macht over een groot deel van de wereld heb je andere dingen nodig. Die ze niet hebben. (Geen geavanceerde wapens, geen goede organisatiegraad, geen invloedsfeer, geen infrastructuur.)

Daar maak ik me dus echt niet druk om.

Maar door de agressieve reactie van het westen zijn creeren we veel weerstand waar dat niet nodig is.

drawerlover schreef:
Onee he. Ik voel bijna een 3e wereldoorlog aankomen :brr:

Hoe vaker mensen dat zeggen, hoe groter de kans wordt. Herhaal het aub NIET. Woorden hebben ook macht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:54

Is het stuk uit de Volkskrant al gepost hier. Over het kalifaat en wat daar de bedoeling van is? Dat vond ik een heel verhelderend stuk. (Heb tot pag 42 bijgelezen)
Edit: nu twijfel ik of het van de Volkskrant is, want ik kan het niet terug vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:58

[quote="Malyma
Citaat:
Wij hadden gegoogled op geloven of religies, kan zo geen link plaatsen (ben daar nog niet zo handig in :o ) Maar ik hoop wel dat je gelijk hebt hoor..! Vind het helemaal geen fijn idee dat er zoveel mensen zouden zijn die er zulke middeleeuwse overtuigingen op na houden.

Maar ze zijn er dus wel..

Met de uitspraak: "middeleeuwse overtuigingen" plaats je je eigen ontwikkeling boven die van andere mensen. We leven allemaal in 2015, maar hebben ook verschillende overtuigingen over het leven. Juist door zulke onbewuste uitspraken en dus gedachtes diskwalificeer je andere groepen. Dat is een voedingsbodem voor terrorisme!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:00

drawerlover schreef:
Hee als ik eerlijk moet zijn, moet ik Wilders wel een beetje gelijk geven. Pas als de kalf is verdronken , dempt men de put. En als ik mijn intuïtie zou moeten geloven, gaat dat ook gewoon werkelijkheid worden. We zouden gewoon nu de grenzen moeten sluiten en niemand meer zomaar binnen moeten laten. Zo voorkomen we een hoop. Niet alles, maar wel veel. Want waar alles nu gebeurt, is niet ver van huis. Straks zijn wij ook aan de beurt, reken maar.

Dan doe je dus exact wat IS hoopt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:01

Zoe_97 schreef:
.
Zoe_97 schreef:
pien_2010 schreef:

Maar dat is toch ook niet wat ik zeg? Ik zeg dat je deze terreurdaad niet gelijk kan stellen aan het ingrijpen ginder. Ik vind net als jij dat er ingegrepen moet worden? Iets anders zeg ik toch niet.

Ja dat weet ik. Maar dat is nog belange na niet te vergelijken met wat onze legers ginder doen zoals drawerlover het zo kort door de bocht schetst

Ik reageerde op mijn laatste quote van jou.
Dus dan heb ik je verkeerd begrepen, waarvoor sorry. Ik dacht dat je schreef dat onze legers daar zo te keer gaan ....

Ga zo je lijstje eens bekijken.

josien_m_ schreef:
Met de uitspraak: "middeleeuwse overtuigingen" plaats je je eigen ontwikkeling boven die van andere mensen.
Ik vind kop eraf, zweepslagen etc... als je niet doen wat het bewind doet wel degelijk vergelijkbaar met de middeleeuwse christelijke inquisitie waarin mensen op de waag moesten, onthoofd, met pek en veren door de straten werden gejaagd etc.

Tja WOIII klinkt erg heftig als dat zo op is geschreven, maar ik vind dat het eigenlijk al heel lang erg heftig is in heel erg veel landen door het moslim extremisme (tot en met Afrika toe,), de aloude conflicten in het midden oosten waaronder het Joods- Palestijn conflict, Poetin die zijn gevaarlijke spelletjes aan het spelen is in een wereld die toch al zo gewelddadig aan het worden is, Erdogan die meer en meer een dictatuur aan het maken is van Turkije en de Koerden het weer erg lastig aan het maken is terwijl zij juist tegen IS durven te strijden op de grond, Syrië waarin Saddat op dit moment meer mensen van zijn eigen bevolking heeft gedood dan IS, en dan nog allerlei afscheidingsbeweginkjes het en der. Dus de echte vrede op deze wereld bol vind ik al heel erg lang ver te zoeken.
Ik heb eerder het idee dat IS zo verschrikkelijk is dat deze groepering een gezamenlijke vijand aan het worden is (als ze het al niet zijn) van iedereen in de wereld. Dus dan kun je ook nog verwachten dat meningsverschillen eventjes opzij gelegd worden om eerst dit aan te pakken.

Shadow0 schreef:
Daar maak ik me dus echt niet druk om.
De deskundige waren erg verbaasd dat IS een vliegtuig omlaag heeft kunnen halen. Dus een bom van dat formaat had die iemand binnen het vliegtuig heeft gebracht. Bang maken heeft geen zin, maar zoals de man gisteren van Clingendael zei: "angst is een slechte raadgever, maar onderschat deze vijand ook niet". Dat ben ik helemaal met hem eens. Want IS heeft zoveel oliebronnen in handen (lees heel veel geld dus) dat geavanceerde wapens zeker gemaakt c.q. gekocht kunnen worden want leden van IS zijn echt niet allemaal suffertjes uit de achterbuurtwijken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:07

pien_2010 schreef:
Zoe_97 schreef:

Maar dat is toch ook niet wat ik zeg? Ik zeg dat je deze terreurdaad niet gelijk kan stellen aan het ingrijpen ginder. Ik vind net als jij dat er ingegrepen moet worden? Iets anders zeg ik toch niet.

Ik reageerde op mijn laatste quote van jou.
Dus dan heb ik je verkeerd begrepen, waarvoor sorry. Ik dacht dat je schreef dat onze legers daar zo te keer gaan ....

[/quote]
ik bedoelde hiermee dat die terreur erger is en van hele andere aard dan wij die burgers gaan beschermen door onze legers ginder IS te bombarderen :) niet dat wat wij doen erger is :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:08

Nou de schade die we aanrichten is wel erger. Het idee waarom we het doen niet. Daar moet ik je gelijk in geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:09

@pien_2010, nog een reden om ipv meer wapens en geweld misschien meer te focussen op geen handel meer met dat gebied. We steunen al veel te veel kwalijke regimes door gewoon olie te blijven gebruiken. (En gas, in het geval van Rusland.)
Waarom geven we dat geen prioriteit? We hebben veel meer (en effectievere) mogelijkheden om druk uit te oefenen, maar ze worden allemaal aan de kant geschoven. (Trouwens, de VVD wilde laatst zelfs niet al te veel toezicht op de wapenhandel.)

Maar zelfs dan nog - schade doen is altijd makkelijker dan iets opbouwen. Ze kunnen ongetwijfeld schade doen, maar dat is nog iets heel anders dan onze wereld overnemen. Perspectief blijft belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:10

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:16

drawerlover schreef:
Nou de schade die we aanrichten is wel erger. Het idee waarom we het doen niet. Daar moet ik je gelijk in geven.

nee de schade die IS ginder aanrichte was al veel erger. Het je je al eens in hun geschiedenis verdiept? vorig jaar is er op mijn toenmalige school een oorlogsexpert hierover komen spreken en uitleg hierover komen geven. Ik heb niet alles onthouden dus excuses voor eventuele foutjes. Maar het was zo dat de beginners van ISIS eerst aanhangers waren van Al qaida. Ze waren niet tevreden meer daarbinnen en beginnen een nieuwe organisatie. Ze hadden bij de eerste organisatie ds al een hoop doden op hun geweten en et hun nieuwe groepering wilde ze van de wereld een kalifaat maken, met enkel mensen met het juiste geloof. Ongelovige, Christenen en joden die op hun pd komen vermoorden ze dus. Ze terroriseren de hele regio ginder en vermoorden miljoenen onschuldigen. WWij gaan proberen ene einde te maken aan die terreur. Conversatie gaat hier duidelijk niets opleveren, dus dan maar met andere middelen. Zie het als een serriemoordenaar die de doodstraf krijgt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:18

Ojaa :)
Niet aan gedacht. Oeps, ik ben blond :')