Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:15

Dan ga je de zwarte piet een andere kleur geven omdat een paar mensen zich daar onprettig bij voelen...en bij de volgende kleur staat ook weer iemand die zich om wat voor reden aangesproken voelt...is het einde niet zoek dan? Ik zag op facebook een foto van een piet met allemaal zwarte vegen in zijn gezicht,onherkenbaar. Is dat een idee?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:32

Neehoor snoevie, als ie een beetje blank is dan voel ik me weer gediscrimineerd. :+

Ik zou het wel missen als zwarte piet veranderd word.... De oorbellen, de lippenstift, dat hoort er toch wel bij met opmaken.

Het enigste wat inderdaad zou werken, is mededelen op het sinterklaasjournalen dat pieten steeds minder zwart worden omdat ze steeds minder vaak door de schoorsteen hoeven. En dan alleen maar zwarte vegen doen.

Maar dat zou ik erg jammer vinden hoor, zwarte piet is juist zo mooi zoals 'ie is. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:44

Naar mijn mening is dit hele debat goed om het sinterklaasfeest weer groter te maken. Daarbij denk ik dat het hele debat juist meer gezeik onderling brengt. niemand die elkaar meer iets gunt, zeker wanneer ze het doorduwen om zwarte piet (iets) te veranderen. Dit is juist een aanzet voor echte rasisme. Ook ik ben behoorlijk pissed dat ik alle andere feesten van de multi cultie troep moet accepteren en ons eigen sinterklaasfeest ter discussie wordt gezet. Belachelijk!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:37

Dat is zeker niet de bedoeling gypsy :P Ik zou het ook jammer vinden hoor,ik vind zwarte piet mooi en leuk zoals hij is.

trouwens,je hoeft andere feesten niet de accepteren,vind je het niks,doe je niet mee,toch superwoman?

ik heb het idee dat het allemaal wel met een sisser afloopt. De hele heisa is veel te groot geworden met dingen erbij betrokken die er niks mee te maken hebben

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:15

Ik vond ergens on the go dit:
Klik

Erg interessant stuk en zeer uitgebreid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:18

Ik denk dat onderstaand tekstje leeft bij veel mensen en dat daarom er zo heftig gereageerd wordt door mensen.
Citaat:
Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:52

Nikass schreef:
Dit topic is echt een voorbeeld van de intolerantie van Nederland. Was gisteren op debat op 2 ook erg merkbaar. Mensen voelen zich zo vreselijk aangevallen als je aan "hun sinterklaasfeest" komt en mensen die zich niet prettig voelen omdat ze elk jaar met dit feest worden aangesproken als zwarte piet die moeten zich maar niet aanstellen. Ongelooflijk zeg! Een beetje begrip en respect voor je medemens is toch niet te veel gevraagd? De slavernij is niet iets wat in het verleden gebeurd is en wat nu geen gevolgen meer heeft.

Wat mij betreft hoeft het feest niet afgeschaft en ook niet rigoureus veranderd. Maar hoeveel moeite kost het om te zeggen: we begrijpen dat jullie er moeite mee hebben, laten we in gesprek gaan om te kijken of we jullie tegemoet kunnen komen?

In plaats van rot op naar je eigen land (hetgeen Nederland is, dus het slaat echt nergens op)
Of hysterisch doen over verbieden.
Daarnaast: gekleurde mensen die menen dat alle sinterklaasvierders racisten zijn, die draven ook door, want dat is natuurlijk niet zo. Maar als er dan Wilders-achtige opmerkingen worden geplaatst dan voed je die gedachte natuurlijk wel.

De tolerantie van de klagers is ook erg laag. Er zou ruimte voor discussie bestaan als op een normale manier gepraat word. Maar om gelijk een meerderheid te beschuldigen van racisme , terwijl we sinds jaar en dag geen kwaad bedoeld hebben met dit kinderfeest, dat is in het verkeerde keelgat geschoten. Het geen oren hebben dat we zwarte piet lief, behulpzaam en aardig vinden en er slavernij bij halen was ontactisch. Een Jamaicaanse vrouw van de VN oproepen is gewoon gemeen. Want waar blijft dan onze kans om dan op een redelijke manier met elkaar te praten? Een meerderheid wil dat dit feest blijft. Een nog grotere meerderheid heeft dit feest altijd gevierd....zoals ik. Wie denkt Verene Sheperd wel dat ze is, om mij/ons te beschuldigen van racisme ? De discussie gaat eigenlijk al lang niet meer over de zwarte pieten,, maar om die op onwetendheid gebaseerde uitspraak dat Nederlanders racisten zijn. Een gesprek is dit jaar niet meer mogelijk, in ieder geval niet bij mij, omdat ik me niet neer laat sabelen, terwijl ik in alle onschuld aan sinterklaasfeesten heb meegedaan. Het is heel moeilijk als je aangevallen word om geen dingen te roepen die niet zo wijs zijn. Maar zover ik weet zijn er heel veel mensen die in alle redelijkheid wilde praten over een aanpassing over het feest. Want het mag een feest worden van iedereen die hier woont. Maar doordat ons de poten vanonder de stoelen is weggezaagd is een normale discussie over het feest nu niet meer mogelijk. Volgend jaar nieuwe kansen, en dan met mensen die het feest altijd gevierd hebben en klagers rond de tafel op een normale manier....hoe kunnen we er weer een feest van maken....zonder verwijten! Dit jaar hang ik een poster van Sinterklaas en zwarte pieten op mijn raam. Iedereen mag het weten dat ik een voorstander ben van het Sinterklaasfeest....wat van mij OOK best aangepast mag worden, maar niet op deze manier!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:02

Over racisme gesproken _O-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:13

Mindim schreef:
Ik denk dat onderstaand tekstje leeft bij veel mensen en dat daarom er zo heftig gereageerd wordt door mensen.

klopt, maar ook de belediging om de sinterklaasfeest-vierders te beschuldigen van racisme vind ik zeer en zeer grof.
Dat is ook nog eens een belediging voor de mensen die echt racisme hebben meegemaakt.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:02

Wie is hier in feite racistisch ? De blanke Nederlander/Belg die zwarte piet wil behouden, of de kleurlingen die de blanke kindjes hun zwarte piet willen ontnemen? Wij dwarsbomen de vreemde culturen hun feesten toch ook niet (suikerfeest, offerfeest, Chanoeka .......)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:07

tweebelgen schreef:
Wie is hier in feite racistisch ? De blanke Nederlander/Belg die zwarte piet wil behouden, of de kleurlingen die de blanke kindjes hun zwarte piet willen ontnemen? Wij dwarsbomen de vreemde culturen hun feesten toch ook niet (suikerfeest, offerfeest, Chanoeka .......)

precies, rechtextremisten zijn ook een minderheid, maar die geven we ook niet hun zin, al tolereren we dat ze er zijn. Ik vind het zeer kwalijk dat een klein groepje Sint en piet nu misbruikt om zn punt te maken, ze verpesten een kinderfeest voor miljoenen kinderen en voor de ouders die het zelf als kind ook erg leuk vinden en er niets vreemds mee bedoel(d)en, gewoon een leuk kinderfeest, waar je in gelooft of niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:38

Ersina schreef:
Nikass schreef:
Dit topic is echt een voorbeeld van de intolerantie van Nederland. Was gisteren op debat op 2 ook erg merkbaar. Mensen voelen zich zo vreselijk aangevallen als je aan "hun sinterklaasfeest" komt en mensen die zich niet prettig voelen omdat ze elk jaar met dit feest worden aangesproken als zwarte piet die moeten zich maar niet aanstellen. Ongelooflijk zeg! Een beetje begrip en respect voor je medemens is toch niet te veel gevraagd? De slavernij is niet iets wat in het verleden gebeurd is en wat nu geen gevolgen meer heeft.

Wat mij betreft hoeft het feest niet afgeschaft en ook niet rigoureus veranderd. Maar hoeveel moeite kost het om te zeggen: we begrijpen dat jullie er moeite mee hebben, laten we in gesprek gaan om te kijken of we jullie tegemoet kunnen komen?

In plaats van rot op naar je eigen land (hetgeen Nederland is, dus het slaat echt nergens op)
Of hysterisch doen over verbieden.
Daarnaast: gekleurde mensen die menen dat alle sinterklaasvierders racisten zijn, die draven ook door, want dat is natuurlijk niet zo. Maar als er dan Wilders-achtige opmerkingen worden geplaatst dan voed je die gedachte natuurlijk wel.

De tolerantie van de klagers is ook erg laag. Er zou ruimte voor discussie bestaan als op een normale manier gepraat word. Maar om gelijk een meerderheid te beschuldigen van racisme , terwijl we sinds jaar en dag geen kwaad bedoeld hebben met dit kinderfeest, dat is in het verkeerde keelgat geschoten. Het geen oren hebben dat we zwarte piet lief, behulpzaam en aardig vinden en er slavernij bij halen was ontactisch. Een Jamaicaanse vrouw van de VN oproepen is gewoon gemeen. Want waar blijft dan onze kans om dan op een redelijke manier met elkaar te praten? Een meerderheid wil dat dit feest blijft. Een nog grotere meerderheid heeft dit feest altijd gevierd....zoals ik. Wie denkt Verene Sheperd wel dat ze is, om mij/ons te beschuldigen van racisme ? De discussie gaat eigenlijk al lang niet meer over de zwarte pieten,, maar om die op onwetendheid gebaseerde uitspraak dat Nederlanders racisten zijn. Een gesprek is dit jaar niet meer mogelijk, in ieder geval niet bij mij, omdat ik me niet neer laat sabelen, terwijl ik in alle onschuld aan sinterklaasfeesten heb meegedaan. Het is heel moeilijk als je aangevallen word om geen dingen te roepen die niet zo wijs zijn. Maar zover ik weet zijn er heel veel mensen die in alle redelijkheid wilde praten over een aanpassing over het feest. Want het mag een feest worden van iedereen die hier woont. Maar doordat ons de poten vanonder de stoelen is weggezaagd is een normale discussie over het feest nu niet meer mogelijk. Volgend jaar nieuwe kansen, en dan met mensen die het feest altijd gevierd hebben en klagers rond de tafel op een normale manier....hoe kunnen we er weer een feest van maken....zonder verwijten! Dit jaar hang ik een poster van Sinterklaas en zwarte pieten op mijn raam. Iedereen mag het weten dat ik een voorstander ben van het Sinterklaasfeest....wat van mij OOK best aangepast mag worden, maar niet op deze manier!

Dus omdat een aantal mensen extreme uitspraken doet, doet heel bokt daar maar aan mee? Het is blijkbaar leuker te rellen dan tot een oplossing te komen. Veuelen84 plaatst een heel interessant artikel en de opmerkingen die daarop volgen worden alleen maar steeds dommer. :roll:

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:40

Tieneke schreef:
Mijn halve familie is Afrikaans. Ze doen altijd vrolijk mee met Sinterklaas...èn zwarte piet.

Straks is het ook nog discriminatie van alle mensen die 'Piet' heten :+

Wij zitten onze collega P.iet ook te pesten dat hij straks niet meer mag komen want hij wordt afgeschaft :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:41

Mindim schreef:
Citaat:
Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal. Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!

Wat een onzin, de wet overtreden mag helemaal niet, wat stel je je vreselijk aan zeg!
Je wordt achtergesteld?? Arme jij... praat in elk geval voor jezelf, want ik ben ook een Nederlander en ik word helemaal niet achter gesteld.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:50

Nikass mag ik even kwijt dat je een mooi voorbeeld van de pot verwijt de ketel bent? Anderen zijn dom of stellen zich aan, terwijl je nu zelf reageert op iemand die alleen een quote heeft geplaatst. :+ Ik vind je eigen reacties ook niet op een normale manier daardoor.

Door deze hele Zwarte Pieten discussie is mijn verzorgpaard gister 3 keer achter elkaar het paard van Sinterklaas genoemd. :+ Ik vind dat schimmels verboden moeten worden als Sinterklaaspaard ;)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:54

Zo, denk kom even mee lezen, maar zie al wel dat er een behoorlijk onprettige sfeer hier hangt door een aantal reacties.
Erg jammer.

Nikass: Er staat niet dat Mindim zelf er zo over denkt, maar plaatst een stukje tekst dat ergens anders stond.

Overigens kan ik me in dat stuk tekst voor een groot deel wel vinden.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat we in ons eigen land onze eigen tradities niet mogen leven?
Maar we staan wel allemaal open voor tradities van andere culturen.

Achtergesteld in eigen land? Nou nee, niet bepaald, maar wanneer er iets op discriminatie gegooid wordt lijkt het wel of NL ineens begint te panieken, omdat ze wellicht iemand tegen het hoofd zullen stoten.
Heb meerdere voorbeelden van "buitenlandse" mensen die van alles voor elkaar hebben gekregen omdat ze met discriminatie begonnen te gooien, terwijl ze geen recht van spreken hadden.

Edit: Even toevoeging. Daarnaast hebben brutale mensen ook de halve wereld. Als je maar een grote bek op zet dan kom je overal wel. Misschien dat daarom nu "wij" als Hollanders zo reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:01

Nikass schreef:
Wat een onzin, de wet overtreden mag helemaal niet, wat stel je je vreselijk aan zeg!
Je wordt achtergesteld?? Arme jij... praat in elk geval voor jezelf, want ik ben ook een Nederlander en ik word helemaal niet achter gesteld.

Ik quote een stukje dat op internet circuleert, vandaar dat het ook in een citaat box staat. Dat heb ik er ook duidelijk bij verteld ;) Ik snap dat je begrijpend lezen wat moeilijk vind, arme jij.
Misschien moet je eens wat beter lezen, eer je zo hoog van de toren blaast. Over tolerant zou ik ook maar niets zeggen, aangezien jij zelf ook totaal niet tolerant overkomt.

Maar desalniettemin, snap ik het stukje wat ik heb geplaatst prima. Het stukje van de wet overtreden kan ik in die context ook niet plaatsen. Misschien moet je eens wat minder vanuit emotie reageren, want jij bent nou typisch zo iemand die anderen beticht van discriminatie, maar zelf a tolerant is en evenmin zich wil openstellen voor de visie van anderen en dat maakt je geen haar beter ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:28

Dames, zullen we het leuk houden hier? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:29

Air schreef:
Door deze hele Zwarte Pieten discussie is mijn verzorgpaard gister 3 keer achter elkaar het paard van Sinterklaas genoemd. :+ Ik vind dat schimmels verboden moeten worden als Sinterklaaspaard ;)

Dat meen je niet hé?
Mijn merrie komt eigenlijk uit vlaanderen, ze is het zat om steeds voor amerigo uitgemaakt te worden. Allereerst is dat een jongensnaam en ten tweede vind ze het niet kloppen, in belgië heet het paard van sinterklaas slechtweervandaag geloof ik.
Het arme dier voelt zich er de hele decembermaand al beroert van, en jij hebt het nu al weer gehoord?

Ik zeg: afschaffen die stomme knol! -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:56

Marjoow schreef:
Dames, zullen we het leuk houden hier? :)

Dat wil ik best hoor, maar als iemand maar dingen tegen me gaat roepen, omdat men mijn post niet goed leest, dan plaats ik daar een reactie op.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:07

xHaithi schreef:
Ik vond ergens on the go dit:
Klik

Erg interessant stuk en zeer uitgebreid :)

Erg goed geschreven en heel interessant. Ik heb er veel van geleerd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:11

Is het echt zo dat er op bepaalde scholen niet over de holocaust onderwezen wordt? Want dat zou ik echt schandalig vinden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:35

zwartgemaakte honden en katten _/-\o_

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:39

Mensen verkleden zich met sinterklaas als zwarte piet om gediscrimineerd te worden, dat begrijpt iedereen natuurlijk. Doh!

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:01

ik vind zwarte piet niet discriminerend (sorry ik weet niet hoe je het schrijft). Het lijkt me wel irritant dat als je donker bent dat sommige kleine kinderen gaan zeggen: hé dat is zwarte piet. Maar daar kunnen de ouders ook iets van zeggen.

Ik ga weer in de meeleesmodus.