Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.
Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.
Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?
Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!
Nikass schreef:Dit topic is echt een voorbeeld van de intolerantie van Nederland. Was gisteren op debat op 2 ook erg merkbaar. Mensen voelen zich zo vreselijk aangevallen als je aan "hun sinterklaasfeest" komt en mensen die zich niet prettig voelen omdat ze elk jaar met dit feest worden aangesproken als zwarte piet die moeten zich maar niet aanstellen. Ongelooflijk zeg! Een beetje begrip en respect voor je medemens is toch niet te veel gevraagd? De slavernij is niet iets wat in het verleden gebeurd is en wat nu geen gevolgen meer heeft.
Wat mij betreft hoeft het feest niet afgeschaft en ook niet rigoureus veranderd. Maar hoeveel moeite kost het om te zeggen: we begrijpen dat jullie er moeite mee hebben, laten we in gesprek gaan om te kijken of we jullie tegemoet kunnen komen?
In plaats van rot op naar je eigen land (hetgeen Nederland is, dus het slaat echt nergens op)
Of hysterisch doen over verbieden.
Daarnaast: gekleurde mensen die menen dat alle sinterklaasvierders racisten zijn, die draven ook door, want dat is natuurlijk niet zo. Maar als er dan Wilders-achtige opmerkingen worden geplaatst dan voed je die gedachte natuurlijk wel.
Mindim schreef:Ik denk dat onderstaand tekstje leeft bij veel mensen en dat daarom er zo heftig gereageerd wordt door mensen.
tweebelgen schreef:Wie is hier in feite racistisch ? De blanke Nederlander/Belg die zwarte piet wil behouden, of de kleurlingen die de blanke kindjes hun zwarte piet willen ontnemen? Wij dwarsbomen de vreemde culturen hun feesten toch ook niet (suikerfeest, offerfeest, Chanoeka .......)
Ersina schreef:Nikass schreef:Dit topic is echt een voorbeeld van de intolerantie van Nederland. Was gisteren op debat op 2 ook erg merkbaar. Mensen voelen zich zo vreselijk aangevallen als je aan "hun sinterklaasfeest" komt en mensen die zich niet prettig voelen omdat ze elk jaar met dit feest worden aangesproken als zwarte piet die moeten zich maar niet aanstellen. Ongelooflijk zeg! Een beetje begrip en respect voor je medemens is toch niet te veel gevraagd? De slavernij is niet iets wat in het verleden gebeurd is en wat nu geen gevolgen meer heeft.
Wat mij betreft hoeft het feest niet afgeschaft en ook niet rigoureus veranderd. Maar hoeveel moeite kost het om te zeggen: we begrijpen dat jullie er moeite mee hebben, laten we in gesprek gaan om te kijken of we jullie tegemoet kunnen komen?
In plaats van rot op naar je eigen land (hetgeen Nederland is, dus het slaat echt nergens op)
Of hysterisch doen over verbieden.
Daarnaast: gekleurde mensen die menen dat alle sinterklaasvierders racisten zijn, die draven ook door, want dat is natuurlijk niet zo. Maar als er dan Wilders-achtige opmerkingen worden geplaatst dan voed je die gedachte natuurlijk wel.
De tolerantie van de klagers is ook erg laag. Er zou ruimte voor discussie bestaan als op een normale manier gepraat word. Maar om gelijk een meerderheid te beschuldigen van racisme , terwijl we sinds jaar en dag geen kwaad bedoeld hebben met dit kinderfeest, dat is in het verkeerde keelgat geschoten. Het geen oren hebben dat we zwarte piet lief, behulpzaam en aardig vinden en er slavernij bij halen was ontactisch. Een Jamaicaanse vrouw van de VN oproepen is gewoon gemeen. Want waar blijft dan onze kans om dan op een redelijke manier met elkaar te praten? Een meerderheid wil dat dit feest blijft. Een nog grotere meerderheid heeft dit feest altijd gevierd....zoals ik. Wie denkt Verene Sheperd wel dat ze is, om mij/ons te beschuldigen van racisme ? De discussie gaat eigenlijk al lang niet meer over de zwarte pieten,, maar om die op onwetendheid gebaseerde uitspraak dat Nederlanders racisten zijn. Een gesprek is dit jaar niet meer mogelijk, in ieder geval niet bij mij, omdat ik me niet neer laat sabelen, terwijl ik in alle onschuld aan sinterklaasfeesten heb meegedaan. Het is heel moeilijk als je aangevallen word om geen dingen te roepen die niet zo wijs zijn. Maar zover ik weet zijn er heel veel mensen die in alle redelijkheid wilde praten over een aanpassing over het feest. Want het mag een feest worden van iedereen die hier woont. Maar doordat ons de poten vanonder de stoelen is weggezaagd is een normale discussie over het feest nu niet meer mogelijk. Volgend jaar nieuwe kansen, en dan met mensen die het feest altijd gevierd hebben en klagers rond de tafel op een normale manier....hoe kunnen we er weer een feest van maken....zonder verwijten! Dit jaar hang ik een poster van Sinterklaas en zwarte pieten op mijn raam. Iedereen mag het weten dat ik een voorstander ben van het Sinterklaasfeest....wat van mij OOK best aangepast mag worden, maar niet op deze manier!
Mindim schreef:Ik denk dat onderstaand tekstje leeft bij veel mensen en dat daarom er zo heftig gereageerd wordt door mensen.Citaat:Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal. Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.
Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.
Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?
Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!
Nikass schreef:Wat een onzin, de wet overtreden mag helemaal niet, wat stel je je vreselijk aan zeg!
Je wordt achtergesteld?? Arme jij... praat in elk geval voor jezelf, want ik ben ook een Nederlander en ik word helemaal niet achter gesteld.
Air schreef:Door deze hele Zwarte Pieten discussie is mijn verzorgpaard gister 3 keer achter elkaar het paard van Sinterklaas genoemd.Ik vind dat schimmels verboden moeten worden als Sinterklaaspaard