Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:25

suuzepuus schreef:
Hadden ze kinderen?

Twee pleegkinderen toch?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:27

benangelique schreef:
Ik ga er straks heen om weer wat boodschappen te halen. Ik vind dat ik dat verplicht ben aan de winkeliers, maar zie er erg tegen op

denk dat de sfeer nog heel gespannen zal zijn daar de komende tijd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:32

Quellian schreef:
Wat moet een 'simpele' burger nou met een wapen?

Dus je wil jagen en een olympische sport verbieden in NL?
KIjk eens hoeveel doden er door alcohol vallen. Dat is vele malen gevaarlijker dan vuurwapens :)*

Ook het punt van de automobiel is terecht.
Is het collectieve geheugen zó kort dat de aanslag op Koninginnendag alweer vergeten is?

Meer cameras en meer beperkingen leveren alleen maar meer frustraties en voorkomen NIETS :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:34

benangelique schreef:
Ik ga er straks heen om weer wat boodschappen te halen. Ik vind dat ik dat verplicht ben aan de winkeliers, maar zie er erg tegen op

Mijn complimenten voor dit inzicht en handelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:34

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:
Wat moet een 'simpele' burger nou met een wapen?

Dus je wil jagen en een olympische sport verbieden in NL?

Lijkt me een heel goed streven.
Maar dan nog, van de dader in dit geval was bekend dat hij psychische problemen had. Valt gewoon niet goed te praten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:39

Debbie schreef:
Oh.. hebben jullie gelezen dat een van de slachtoffers niet eens is overleden aan de kogels maar aan een hartstilstand? Is zich dus letterlijk doodgeschrokken.. :n

Citaat:
ALPHEN AAN DEN RIJN - Van de zes slachtoffers van de schietpartij in Alphen konden er drie geen kant op om de doodeenvoudige reden dat zij in een scootmobiel zaten. Op die manier waren zij wel heel eenvoudige slachtoffers voor de schutter.

Waar veel andere mensen winkels konden in rennen, zich verschuilen achter toonbanken en winkelstellingen om te ontkomen aan de dodelijke kogelregen, konden de 91-jarige Alie van Doorn, de 80-jarige Frans Deutekom en de 49-jarige Michael Boezaard geen kant op. Overigens overleed Frans Deutekom niet door kogels, maar aan een hartstilstand; hij schrok zich letterlijk dood. De 91-jarige vrouw werd nog wel een winkel binnengereden door te hulp geschoten omstanders, maar was toen al van dichtbij door haar hoofd geschoten.Inmiddels is duidelijk wie verder bij de schietpartij om het leven zijn gekomen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9515 ... html?p=2,1

:n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:40

Quellian schreef:
Maar dan nog, van de dader in dit geval was bekend dat hij psychische problemen had. Valt gewoon niet goed te praten.

Heb jij er enig idee van hoeveel mensen er ´psychische problemen´ hebben?
Wil je die allemaal uit verantwoordelijk functies ontheffen en uit de auto halen?

Achteraf weet iedereen met vingers te wijzen, maar als het om meer geld voor geestelijke zorg gaat of om verzwaring van de eisen voor een rijbewijs is NL hier te klein en daar te kort.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:42

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:

Heb jij er enig idee van hoeveel mensen er ´psychische problemen´ hebben?
Wil je die allemaal uit verantwoordelijk functies ontheffen en uit de auto halen?

Achteraf weet iedereen met vingers te wijzen, maar als het om meer geld voor geestelijke zorg gaat of om verzwaring van de eisen voor een rijbewijs is NL hier te klein en daar te kort.

idd ik denk dat half Nederland dan uit functie moet worden gehaald, 'normaal' is eigenlijk een ideaalbeeld

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:43

Een auto brengt je nog altijd van A naar B. Lijkt me wat raar om mensen met een psychisch probleem een rijbewijs te ontzeggen. En door alcohol te drinken heb je alleen jezelf, je schenkt niet letterlijk een ander vol.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:43

Ach anders was hij er ook wel illegaal aangekomen...als je iets echt wilt doen lukt het je wel.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:50

benangelique schreef:

Heel goed van je. Kan mij voorstellen dat je er tegenop ziet. Ik ga donderdag er even naar toe en wil dan ook nog bloemen neerlegen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:55

Sterkte Benangelique.

Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is geweest.

Misschien als hij er niet zo 'makkelijk' bij was gekomen dan had het minder gauw gebeurd maar dan had hij in het criminele circuit moeten zoeken en waar een wil is is een weg.
Ik vind dat met de huidige wetgeving er in elk geval nog enige vorm van controle op is, als straks alles verboden gaat worden, wordt het misschien wel nog veel interessanter om een wapen te hebben.

Ik heb niets met computerspelletjes, de laatste keer dat ik er een heb gezien was Grand Theft Auto 3 ofzo maar eigenlijk zijn dit soort spelletjes doodeng, zo niet énger (als je erin blijft hangen) dan een paar schietverenigingen in Nederland.
Iedereen kan deze spelletjes kopen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9516 ... html?p=9,1

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:56

Martine_R schreef:
En door alcohol te drinken heb je alleen jezelf, je schenkt niet letterlijk een ander vol.

Beetje kortzichtig... Sorry!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:58

Martine_R schreef:
Een auto brengt je nog altijd van A naar B. Lijkt me wat raar om mensen met een psychisch probleem een rijbewijs te ontzeggen. En door alcohol te drinken heb je alleen jezelf, je schenkt niet letterlijk een ander vol.

Waarom is dat zo raar? Een auto is met de verkeerde bedoelingen minstens net zo'n dodelijk wapen als een geweer.
Zelfs als je geen verkeerde bedoelingen hebt en als enige 'psychisch probleem' bijvoorbeeld een concentratiestoornis, dan kun je met een auto nog genoeg leed veroorzaken. Ook onbewust.

Het verschil tussen auto's en vuurwapens is vooral dat er veel meer auto's dan vuurwapens in omloop zijn in Nederland.
Bovendien worden auto's over het algemeen een stuk onzorgvuldiger gebruikt dan vuurwapens: hoeveel (sport)schutters of jagers zouden hun lippen stiften, een cd wisselen, de TomTom instellen, een telefoontje plegen, etc. terwijl ze staan te schieten?

Over alcohol: Was het maar zo dat je alleen jezelf ermee hebt. Ja, als je het 'geluk' hebt om na een avond doorzakken alleen die boom te raken en net níet die tegenligger. Zeker in combinatie met verkeer heb je met alcohol niet alleen jezelf, maar giet je (figuurlijk) inderdaad heel makkelijk anderen vol.
Ook zonder het verkeer in te gaan kan alcohol een hoop doen. Wel eens iemand gezien die na wat te veel bier nét wat agressiever, onvoorzichtiger of handtastelijker werd? Of iemand die nét wat minder geremd wordt en wat meer gevoelig voor groepsdruk en dan bijvoorbeeld auto's, brievenbussen, voortuintjes, verkeersborden, bushokjes e.d. bewerkt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:59

Martine_R schreef:
Lijkt me wat raar om mensen met een psychisch probleem een rijbewijs te ontzeggen. En door alcohol te drinken heb je alleen jezelf, je schenkt niet letterlijk een ander vol.

:?

Een rijdende auto heeft al snel meer energie dan een handgranaat. Dat een auto een potentieel dodelijk wapen is, is al gebleken. Idem psychische problemen achter het stuur; zie Koninginnendag.

Alcohol maakt meer kapòt dan je lief is.
Ook geen fijne combinatie met autorijden.

De combinatie van alcohol met psychische problemen en autorijden is helemaal potentieel gevaarlijk en ook niet in het minst ongewoon.

Natuurlijk is evaluatie van alles en nog wat na een drama als dit nodig, doch het vingerwijzen en makkelijk oplossingen opgooien veroorzaakt alleen meer problemen.
Voor je het weet komt er weer een populistische niet-oplossing vanuit de politiek en heeft de NL-er er weer een beperkende maar verder zinloze maatregel bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:00

het spelen van games heeft geen invloed/is geen oorzaak op moordpartijen, is onderzoek naar gedaan. Het punt blijft het psygische probleem. Hoe heeft die jongen zo ver heen kunnen raken dat ie dacht: Ik ga er (letterlijk) met een grote knaller uit.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:00

oomens schreef:
Het verschil tussen auto's en vuurwapens is vooral dat er veel meer auto's dan vuurwapens in omloop zijn in Nederland.
Bovendien worden auto's over het algemeen een stuk onzorgvuldiger gebruikt dan vuurwapens: hoeveel (sport)schutters of jagers zouden hun lippen stiften, een cd wisselen, de TomTom instellen, een telefoontje plegen, etc. terwijl ze staan te schieten?

:)*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:01

...... kind van een alcoholist zijn.... Nee je hebt echt niet alleen jezelf ermee :n

(ik vul je even aan :) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:01

stef schreef:
hHet punt blijft het psygische probleem. Hoe heeft die jongen zo ver heen kunnen raken

_/-\o_
en dat was met de moord op Fortuyn en de aanslag op Koninginnendag idem.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:10

Wat ik mij afvraag (ken het hele winkelcentrum niet) , hebben de winkels daar geen nooduitgang die naar buiten leid? Hier heb je dat namelijk wel bij zowat alle winkels.

LadyMadonna

Re: Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:11

en wat voegt dat doe? Denk je serieus dat je een nooduitgang kan bereiken als de kogels om je oren vliegen? Het enige wat je dan kan doen is duiken, proberen ergens achter te kruipen en een schietgebedje (banketstaaf woordkeus maar k weet even niks anders) zeggen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:11

StillAngel schreef:
Wat ik mij afvraag (ken het hele winkelcentrum niet) , hebben de winkels daar geen nooduitgang die naar buiten leid? Hier heb je dat namelijk wel bij zowat alle winkels.

Ja natuurlijk wel, maar en dan?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:13

Wil ook geen discussie aangaan hoor maar was daar gewoon even benieuwd naar en natuurlijk gaat het wel te snel om te ontsnappen. :P

Heb vanochtend gewoon gejankt om het stukje wat in de krant stond over de heldin.. echt wauw :(

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:14

StillAngel schreef:

dit ging zo snel, dat je op dat moment je in elk hoekje probeert te verstoppen, een brand bouwt zich op en dan kan je echt weg lopen en iedereen wegleiden, maar dit gaat zo snel en onverwacht, ging ook geen alarm bv.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:19

Het winkelcentrum is niet zo heel ruim opgezet en bestaat uit een aantal gangen met tegenover elkaar winkeltjes.
Er zijn weinig obstakels zoals pilaren of onzinnige kunstwerken waar je je achter zou kunnen verstoppen daar.

Ik kan me niet herinneren of er achter uitgangen per winkel zijn, omdat het op een etage ligt ipv. op de begane grond.