Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:06

karijn schreef:
Ook als je als vrouw je hele leven thuis bent gebleven, ontvang je echt wel een pensioen, alleen het is geen vetpot. AOW heet dat...

Maar daar heb je dan als werkschuwe huisvrouw geen cent aan bijgedragen, dat wordt betaald door de mannen en de vrouwen die wel werken. En die mogen dan nog twee jaar langer doorklussen....

Blue_Eyes

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:12

Werkschuwe huisvrouw? De toon mag wel wat minder, zou ik zeggen. Ik zie aan mijn moeder, die altijd heeft gewerkt maar sinds een jaar (onvrijwillig) thuis is, dat ze het nu zeker zo druk heeft als toen ze nog werkte. Alles wat ze doet, gebeurt grondiger, ze doet vrijwilligerswerk, ze helpt mensen uit de brand. Werkschuw? Dacht het niet. Dat geldt ook voor vrouwen die nooit betaald werk hebben verricht, maar altijd en vrijwillig een leven hebben geleid zoals mijn moeder nu.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:20

Nou nou wat een toon!!
Je hebt mensen die niet graag thuisblijven om voor de kinderen en het huishouden te zorgen, je hebt mensen die moeten werken en ook die graag werken maar dat wil niet zeggen dat degenen die dat wel doen werkschuw zijn, integendeel!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:21

Maar over die vrouwen heb ik het niet. De vraag was, wat vind je van vrouwen die niet willen werken, en waarbij de man het geld binnen brengt. Mijn mening over niet willen werken lijkt me duidelijk. En als Karijn dan over de AOW begint, die opgebracht wordt door de werkende mens, dan mag ik daar toch kanttekeningen bij plaatsen?

Vrouwen die wel willen werken, maar tijdelijk thuis zitten omdat kinderopvang te duur is, of omdat ze op (behoorlijk) latere leeftijd ontslagen zijn, arbeidsongeschikt zijn, die vrouwen, daar heb ik het niet over. En al helemaal niet al ze zich nog steeds nuttig in de maatschappij plaatsen. Ik heb het over vrouwen die niet WILLEN werken, en dan het kotertje als lekker excuus hebben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:23

Is dat niet iets van de man en de vrouw?
Zolang ze het samen geen probleem vinden heb ik er ook geen moeite mee.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:26

Nou, ik dus wel. Want als die vrouw, die NIET WIL werken, wel van mij verwacht dat ik haar AOW betaal, of eventueel haar bijstandsuitkering als haar kerel haar verlaat, dan heb ik daar geen zin in. Uitkeringen zijn er imo voor mensen die niet (meer) KUNNEN werken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:35

PattyOosten schreef:
Nou, ik dus wel. Want als die vrouw, die NIET WIL werken, wel van mij verwacht dat ik haar AOW betaal, of eventueel haar bijstandsuitkering als haar kerel haar verlaat, dan heb ik daar geen zin in. Uitkeringen zijn er imo voor mensen die niet (meer) KUNNEN werken.

Ik mag het misschien niet zeggen maar het valt me op dat jij altijd van erg van je eigen regeltjes bent. Ik heb het idee dat je het allemaal een beetje oneerlijk vindt. :(:) Jij doet jouw ding en je werkt en ik heb daar vrede mee en ik werk niet en ongeacht wat de reden is zou jij daar ook vrede mee moeten hebben, lijkt mij. En altijd het riedeltje van, ik werk voor jou en blablabla... Ja, zo kunnen we wel bezig blijven...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:37

Je hebt mensen die naar ons land komen en dan een uitkering krijgen of AOW en daar heb ik wel bezwaar tegen.
Ik wil niet discrimineren maar als ik zie dat ik 32 jaar heb gewerkt, en nu in de ww loop, naar wat ik nu krijg ga je wel naar dat soort dingen kijken maar ik heb nog steeds geen probleem met moeders die thuisblijven om voor haar gezin te zorgen want van werken word je minder moe!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:40

chanicha schreef:
Je hebt mensen die naar ons land komen en dan een uitkering krijgen of AOW en daar heb ik wel bezwaar tegen.
Ik wil niet discrimineren maar als ik zie dat ik 32 jaar heb gewerkt, en nu in de ww loop, naar wat ik nu krijg ga je wel naar dat soort dingen kijken maar ik heb nog steeds geen probleem met moeders die thuisblijven om voor haar gezin te zorgen want van werken word je minder moe!

Dat kun je oneerlijk vinden en dat is het misschien ook wel maar wat schiet je ermee op? Als ze er recht op hebben kun je er niets van zeggen.

Hoe bedoel je, minder moe? Als ik zie dat moeders werken en opa en of oma past op en de ouders komen thuis en er is stof gezogen, gedweild en kleding is opgevouwen, heerlijk lijkt me dat. :)
Wil je zeggen dat de moeder niets doet thuis?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:45

Ik ben misschien wel van mijn eigen regeltjes, maar ik vind bijvoorbeeld AOW vangen op je 67e, terwijl je nooit 1 dag gewerkt hebt, behoorlijk belachelijk en asociaal. Temeer daar de stratenmaker dadelijk tot zijn 67e bikkelhard moet werken voor het zelfde bedrag.

Nogmaals. Wanneer een moeder tot het kind 4 jaar is, thuis wil blijven, dan kan ik daar prima mee leven. Maar daarna, zou er echt wel gewerkt kunnen worden. Al helemaal als vrijwilliger, maar liever gewoon als betaalde kracht. En wat er bij mij echt niet in gaat, is dat iemand niet WIL werken, maar wel een uitkering wil ontvangen!?

Ik neem toch aan dat jij ook geen zin hebt om bijvoorbeeld mijn hypotheek een maandje te betalen, omdat ik even geen zin heb om te werken?

En daarom heb ik nooit zin om de uitkering te betalen voor iemand die niet wil werken, of er geen zin in heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:53

BraveSpots schreef:
In België is het heel normaal dat kinderen op school eten. En dat was het al in mijn kindertijd en wsl vroeger ook al.
Ik zou het net heel raar vinden als je verplicht bent telkens in de middag te gaan sleuren met die kinderen. Zeker als je wat verder woont en niet zomaar eens vlug heen en weer wandelen naar de school.

Op ons dorpsschooltje ben ik anders echt niet de enige die met enige regelmaat ervoor kiest om peuter/kleuter een dagje thuis te houden omdat het net niet helemaal fit is, om 10 over 12 op te halen voor een middagslaapje en een middag bij mama en op andere manieren geen volledige schooldagen te maken. Veel huismoeder/parttime werkende dames daar hoor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:53

Je mag ook voor je regeltjes zijn hoor maar het valt me op. :)
Asociaal vind ik het niet, ieder heeft zo zijn eigen achtergrond. Mijn man heeft ook een lichamelijk zwaar beroep dat je niet eens tot je 67e kunt uitoefenen maargoed, het zal toch moeten.

Iemand die niet wil werken ontvangt ook niet zomaar een uitkering. Of je moet het op een niet eerlijke manier verkrijgen maar zo zijn er altijd mensendie ergens gebruik of beter gezegd, misbruik van maken.

Dat met dat AOW, daar zie ik persoonlijk het probleem niet van in maargoed, jij mag er moeite mee hebben natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:54

Patty, gelukkig bepaal jij helemaal niets. ;)

Ik heb zelf jarenlang keihard gewerkt, kreeg daarna een kindje, die inmiddels ruim 5 is en ik studeer weer, omdat ik straks een leuke parttime baan wil, maar nu nog effe niet. Of ik ga toch proberen om een leuke parttime job te vinden in mijn oude werk (al denk ik dat dat lastig wordt, want die willen vooral fulltime werkende mensen of 4 dagen per week en nee, dat ga ik niet doen voorlopig, want dan zie ik mijn kind te weinig). Nou en of ik mijn AOW straks vang, hoor, als ik het geluk heb die leeftijd te mogen bereiken....... :D

En ik heb bewondering voor huismoeders die echt jarenlang voor hun kids gezorgd hebben, vrijwilligerswerk gedaan hebben, of dat nou op school is of ergens anders. Je krijgt tegenwoordig ook niet zomaar een uitkering, WAO of WIA meer, dus hou nou eens op met dat gezeur over onterechte uitkeringen. Heb je het zelf wel eens gehad eigenlijk? Ik heb wel eens WW gehad en ook WAO, nou, geloof me, daar zaten een hele hoop regeltjes en eisen aan vast, voordat je daar voor in aanmerking kwam, hoor. ;)

AOW krijgt elke Nederlander en ik vind dat helemaal prima.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:55

Ik vind het oneerlijk maar ik lig er niet wakker van hoor!
Als een moeder thuis is heb je iedere dag de dingen te doen in je huis, kinderen wegbrengen, ophalen en 's middags hetzelfde ritueel en dan tussendoor je boodschappen en huishouden, je loopt de hele dag op de klok te kijken, ik vind dat ze dat een betaalde baan moeten maken!
Dat van de AOW vind ik nergens op slaan want dat is een récht in Nederland waar hard voor gevochten is.
Dat mensen werken om hun hypotheek te betalen is hún goedrecht maar als er mensen zijn waarvan de man genoeg verdient om het alleen te kunnen betalen is dat hún goedrecht.
Ik ben er niet voor om kinderen naar een voorschool, school en naschoolse opvang te doen, ook als ze niet lekker zijn, ik had een collega die dat deed en die at pas om acht uur 's avonds, je kan mij niet vertellen dat dat gezond is.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 06-11-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:56

Urielle, ik heb mijn 5-jarige deze week ook twee ochtendjes thuis gehad, omdat ze zo moe was. En vooral tegen de vakanties merk je het heel erg aan de jonge kinderen, dat ze op zijn. Ben dan blij dat ik mijn bijbaantje kan verzetten en dat ik nu even niet op kantoor zit. Want mijn kind zou toch echt voorgaan op het werk, hoor, of mijn baas daar nou blij mee is of niet. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:57

Twiggy, goed gezegd, zo zie ik het ook. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:03

Ik doe dat ook wel eens, en als je bedenkt dat in Belgie vanaf 2,5 school is van 8.30 uur tot 15.20 uur ongeveer, en op woensdag de middag vrij, dan vind ik dat al pittige weken voor van die kleintjes. Mijn dochter trok het niet maar moest toen wel omdat wij allebei nog werkten, en ben nu blij dat ik de vrijheid kan nemen om haar (nu ze 4 is :o ) thuis te houden als ik haar vermoeid vind ogen.

BraveSpotsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:09

Urielle schreef:
BraveSpots schreef:
In België is het heel normaal dat kinderen op school eten. En dat was het al in mijn kindertijd en wsl vroeger ook al.
Ik zou het net heel raar vinden als je verplicht bent telkens in de middag te gaan sleuren met die kinderen. Zeker als je wat verder woont en niet zomaar eens vlug heen en weer wandelen naar de school.

Op ons dorpsschooltje ben ik anders echt niet de enige die met enige regelmaat ervoor kiest om peuter/kleuter een dagje thuis te houden omdat het net niet helemaal fit is, om 10 over 12 op te halen voor een middagslaapje en een middag bij mama en op andere manieren geen volledige schooldagen te maken. Veel huismoeder/parttime werkende dames daar hoor.

Als kleuter of peuter vind ik dan ook normaal hoor. Ik had het meer over de basisschoolleeftijd. 6+ zeg maar.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:11

Ik ben toen ik zwanger was en mijn zoontje werd geboren gestopt met werken.
Mensen die meteen na de zwangerschapsverlof gaan werken moeten dat helemaal zelf weten, geen probleem mee, maar ik wou er voor mijn zoontje zijn, zelf opvoeden, zelf verzorgen, zelf alles meemaken en niet naar een kinderdagverblijf brengen en dan aan het eind van de dag horen, hij heeft dit gedaan of dat gedaan. Ik kon dat gewoon niet, ik wou het zélf meemaken.
MIjn nu ex was het daar volkomen mee eens en wou ook dat ik thuis zou blijven.
Ik heb 6 jaar niet gewerkt en ik kan je zeggen, ik had tijd tekort hoor!
Een huishouden 'runnen' is een fulltime baan!
Toen mijn relatie stuk liep moest ik wel werk zoeken, maar gelukkig zat mijn zoontje toen op school en kon hij een keer
overblijven en een keer naar mijn ex schoonmoeder toe tussen de middag.
De andere dagen heb ik er wel voor gezorgd dat ik er was voor hem. Na school was ik thuis en was mijn zoontje lekker
in z'n eigen huis en niet bij de naschoolse opvang.
Ik heb ondertussen een nieuwe relatie en ik heb twee huisjes waar ik schoon maak in de week. De rest ben ik thuis en zorg ik
voor het huishouden, doe de boodschappen, de was en noem maar op. Ik heb weer tijd tekort op sommige dagen.
Ik ben niet te lui om te werken, maar het valt niet mee om iets te vinden wat onder de schooltijden valt en wat ik ook
leuk vind om te doen. Daarom ben ik twee keer in de week gaan schoonmaken. MIjn vriend vind dit prima en vind ook dat ik voor
mijn zoontje thuis moet zijn uit school.
Ik heb voordat ik een kind kreeg wel fulltime gewerkt, maar nu is dat allemaal verandert en heb ervoor gekozen om minder te werken.
Iedereen in nederland heeft recht op een aow uitkering. Bijna iedereen heeft ook in zijn leven gewerkt, dus ook meebetaald hieraan, dus ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen dit ook echt krijgt later.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:12

MamboBeach schreef:
Je mag ook voor je regeltjes zijn hoor maar het valt me op. :)
Asociaal vind ik het niet, ieder heeft zo zijn eigen achtergrond. Mijn man heeft ook een lichamelijk zwaar beroep dat je niet eens tot je 67e kunt uitoefenen maargoed, het zal toch moeten.

Iemand die niet wil werken ontvangt ook niet zomaar een uitkering. Of je moet het op een niet eerlijke manier verkrijgen maar zo zijn er altijd mensendie ergens gebruik of beter gezegd, misbruik van maken.

Dat met dat AOW, daar zie ik persoonlijk het probleem niet van in maargoed, jij mag er moeite mee hebben natuurlijk.

Ik vind het niet erg hoor, ik hou wel van een pittige discussie :D Je schrijft dat iemand die niet wil werken niet zomaar een uitkering krijgt, maar dat is in het geval van de AOW dus niet waar. Die krijg je als je maar gewoon lekker je hele leven in NL woont. En jou man moet dus dadelijk 2 jaar langer doorwerken in een beroep dat eigenlijk te zwaar is voor mannen van die leeftijd. Dat komt omdat er te weinig mensen werken en we te veel ouderen hebben. Als nu alle huisvrouwen met schoolgaande kinderen ook hun (belasting) steentje bijdragen, zou dat enorm schelen. Of niet dan?

Twiggy2008 schreef:
Patty, gelukkig bepaal jij helemaal niets. ;)

Ik heb zelf jarenlang keihard gewerkt, kreeg daarna een kindje, die inmiddels ruim 5 is en ik studeer weer, omdat ik straks een leuke parttime baan wil, maar nu nog effe niet. Of ik ga toch proberen om een leuke parttime job te vinden in mijn oude werk (al denk ik dat dat lastig wordt, want die willen vooral fulltime werkende mensen of 4 dagen per week en nee, dat ga ik niet doen voorlopig, want dan zie ik mijn kind te weinig). Nou en of ik mijn AOW straks vang, hoor, als ik het geluk heb die leeftijd te mogen bereiken....... :D

En ik heb bewondering voor huismoeders die echt jarenlang voor hun kids gezorgd hebben, vrijwilligerswerk gedaan hebben, of dat nou op school is of ergens anders. Je krijgt tegenwoordig ook niet zomaar een uitkering, WAO of WIA meer, dus hou nou eens op met dat gezeur over onterechte uitkeringen. Heb je het zelf wel eens gehad eigenlijk? Ik heb wel eens WW gehad en ook WAO, nou, geloof me, daar zaten een hele hoop regeltjes en eisen aan vast, voordat je daar voor in aanmerking kwam, hoor. ;)

AOW krijgt elke Nederlander en ik vind dat helemaal prima.

Ik heb zelf zwanger eindexamen gedaan, mijn zoon is inmiddels twintig en werkt full-time. Ik heb een avond HEAO gedaan toen hij dus een kleine man was. Mijn moeder was thuis als ik naar school moest. Eigenlijk ideaal dus. Naast die studie werkte ik ook op zaterdag en soms avonden, ik ben begonnen met werk op mijn 14e. Toen mijn zoon drie was is hij drie dagen per week naar het KDV gegaan en ben ik drie dagen gaan werken. Toen hij naar school ging werden dat vier dagen en ging Mike naar de BSO of naar vriendjes of familie. Op school. de BSO en het KDV ben ik altijd actief geweest als luizenmama, sportdag, uitjes, lezen en poetstruus. Naast mijn werk dus. Mijn zoon is een gelukkig man, ik verdien een lekker centje, en heb altijd voor mijzelf kunnen zorgen (met hulp van mama in het begin).

Ik ben nu zg gehandicapt, en zou me best af kunnen laten keuren, maar ik kan best werken. Wat niet gaat is pony rijden EN werken. Dus rijd ik niet. Maar ik teer op niemands zak, en wil dat ook absoluut niet. En misschien ben ik daarom ook wel zo fel richting mensen die niet WILLEN. Ik wil zo veel niet, maar wat moet, moet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:14

Citaat:
Mijn moeder was thuis als ik naar school moest. Eigenlijk ideaal dus.

Als jij dat ideaal vindt is dat prima, maar er zijn legio mensen die daar niet voor kiezen - ik wilde zelf veel meer meemaken van mijn kinderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:15

Nou Bravespot ik heb mijn kinderen iedere dag op de fiets 2x gebracht en 2x gehaald omdat we twee drukke wegen over moesten, natuurlijk baalde ik weleens als het regende of stormde maar ik liet ze echt niet alleen gaan en ik ben blij dat ik dat gedaan heb!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:15

IngridB schreef:
Daarom ben ik twee keer in de week gaan schoonmaken. MIjn vriend vind dit prima en vind ook dat ik voor
mijn zoontje thuis moet zijn uit school.
Ik heb voordat ik een kind kreeg wel fulltime gewerkt, maar nu is dat allemaal verandert en heb ervoor gekozen om minder te werken.
Iedereen in nederland heeft recht op een aow uitkering. Bijna iedereen heeft ook in zijn leven gewerkt, dus ook meebetaald hieraan, dus ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen dit ook echt krijgt later.

Als jij je inkomsten van het schoonmaken opgeeft aan de Belastingdienst kan ik er best vrede mee hebben. Maar als je het zwart doet not so much.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:17

Mijn kinderen gaan ook echt niet alleen naar school fietsen, tot ze in groep 8 zitten. Ze moeten hier het gevaarlijkste kruispunt van de stad over, dat ook op de lijst staat van meest gevaarlijke kruispunten in Nederland. No way dat die alleen gaan vanaf hun 6e. :n Ik zie hier iedere week wel een ongeluk gebeuren.

BraveSpotsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:19

chanicha schreef:
Nou Bravespot ik heb mijn kinderen iedere dag op de fiets 2x gebracht en 2x gehaald omdat we twee drukke wegen over moesten, natuurlijk baalde ik weleens als het regende of stormde maar ik liet ze echt niet alleen gaan en ik ben blij dat ik dat gedaan heb!

Ik beweer ook niet dat dat iets slechts is.

Ik zeg alleen dat het voor mij absloluut niet handig lijkt als je kind smiddags niet op school blijft. Want zelfs parttime werken wordt dan haast onmogelijk.

Ik zal later allesinds geen job hebben waarmee ik smiddags enkele uren vrijaf kan krijgen om heen en weer de kinderen op te halen en terug te brengen. En mijn vriend evenmin.