Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:26

Nee, dat zeg ik ook niet,maar indien je de islam de vrije hand geeft, is het wel een uitstekende voedingsbodem voor extremisten.
Het punt is niet dat de gemiddelde moslim geen brave burger is, het punt is dat die godsdienst elementen bevat die niet wenselijk zijn in onze samenleving. Daar moet je dus grenzen aan stellen, dat kun je niet allemaal maar toestaan onder het mom van , "dat is hun cultuur, dat zijn ze zo gewend", dat moet hier allemaal ook mogen. Nee, je mag hier in de kerk geen haat prediken, je mag hier niet oproepen tot een heilige oorlog, je mag hier geen vrouwen besnijden, je mag hier geen gedwongen huwelijken sluiten, je mag hier geen eerwraak nemen, je mag hier geen vrouwen slaan omdat ze niet volgzaam zijn, en je mag hier geen mensen vermoorden omdat ze iets roepen op straat wat jouw profeet beledigd, je mag geen mensen vermoorden die cartoons maken over jouw godsdienst, en je mag geen mensen vermoorden die films maken die je niet aanstaan, en je mag geen politici bedreigen die waarheden vertellen over het lot van vrouwen in jouw godsdienst. Het zou fijn zijn, en ik meen dat er iemand van de PVDA was die dit schreef, als er een soort van nederlandse islam stroming kwam, waarin de beleving wat minder streng was, aangepast naar nederlandse maatstaven. Alles mag, niks moet dus :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:37

Heino schreef:
Waarom moet Nederland persé de typisch Nederlandse cultuur behouden? Is cultuur niet iets wat verandert in de loop der jaren? Waarom willen we persé "onze" cultuur behouden?

pardon?als een moslim zijn/haar cultuur graag wil behouden word dat heel logisch en terecht gevonden,en dan zou het raar zijn dat je als Nederlander graag je eigen cultuur houdt?

RoodZonnetje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:40

anshrop: dat ben ik absoluut met je eens, dat we het Nederlandse wetten- en regelsysteem moeten behouden. Maar inmengen van cultuur ben ik absoluut geen tegenstander van :)

Snoevie: geldt wat mij betreft net zo goed andersom hoor, ik vind heel veel culturen mooi dus waarom persé vasthouden aan je eigen als andere culturen ook mooie aanvullingen kunnen bieden?

Ik zie bijvoorbeeld echt het hoofddoekjesprobleem niet. Het stoort mij compleet niet dat iemand graag een hoofddoek draagt, belemmert mij ook niet in de omgang met iemand. Burqa wel, want dan zie je iemand's gezicht niet. Maar hoofddoekjes mogen wat mij betreft gewoon blijven, net als petten in de klas.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:45

ok sorry,duidelijk dan! :)

ik heb zelf ook geen probleem met een normaal hoofddoekje,of een pet,oid.

ik heb alleen moeite met burka's en bivakmutsen en andere gezichtsbedekkende zaken

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:20

anshrop schreef:
Nee, je mag hier in de kerk geen haat prediken, je mag hier niet oproepen tot een heilige oorlog, je mag hier geen vrouwen besnijden, je mag hier geen gedwongen huwelijken sluiten, je mag hier geen eerwraak nemen, je mag hier geen vrouwen slaan omdat ze niet volgzaam zijn, en je mag hier geen mensen vermoorden omdat ze iets roepen op straat wat jouw profeet beledigd, je mag geen mensen vermoorden die cartoons maken over jouw godsdienst, en je mag geen mensen vermoorden die films maken die je niet aanstaan,

wat een slimheid van jou!!

hebben nederland en de islam toch nog iets gemeen. want toevallig zijn als deze zaken volstrekt verboden in de islam!! maargoed, dat zijn hele studies, ik begrijp dat velen hier geen kennis over hebben :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:27

Helaas denken heel veel mensen er anders over die dit geloof aanhangen... Daar kun je niet onderuit volgens mij!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:29

nou breng mij dan maar ik contact met deze mensen. ik ken ze niet, en geloof me, ik ken veel moslims

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:30

en daarbij, al zou dat zo zijn, dan is het dus niet nodig om de islam aan te passen zoals anshrop zei, maar moeten de mensen zich gewoon aanpassen, zoals ieder mens die zich niet aan de regels houd. en dan moeten sommige moslims juist strenger hun geloof naleven, worden ze alleen maar beter van:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:32

jameyskatje schreef:
nou breng mij dan maar ik contact met deze mensen. ik ken ze niet, en geloof me, ik ken veel moslims

eh, volg je het nieuws wel?

Of laat me raden, het nieuws is nu zeker niet objectief... :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:41

jameyskatje schreef:

Wat al aangehaald werd, de Taliban bvb :) Ook al weet ik dat veel Moslims dat soort Moslims geen Moslims noemt. Zo noemen ze zichzelf wel.

Maar leef jij eigk alle leefregels zoals in die soenna's opgesteld staan na, jameyskatje, of niet? Want dat doet ook weer niet iedere Moslim heb ik begrepen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:53

ik sta er inderdaad voor om zoveel mogelijk, naar eigen mogelijkheid, de regels van de sunnah na te leven.

taliban is toch niet van toepassing op nederland. daarbij weten wij daar ook niet alles over, alles is tegenwoordig censuur, dus ik kan niet oordelen over de taliban.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:05

En wil je ook ooit naar Mekka of niet? Of ben je er al geweest?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:29

jameyskatje schreef:

dat jij ze niet kent, is erg fijn voor jou, betekent niet dat ze niet bestaan, en zou je daadwerkelijk met ze in contact willen komen?
dat ze bestaan is een feit, dat ze hier in nederland zijn ook.
Jij kunt niet oordelen over de taliban, want alles is censuur? hoe bedoel je dat? Alle negative berichtgeving over jouw geloof is verzonnen, gemanipuleerd? Steek je dan niet beetje veel je kop in het zand? Klinkt mij nl een beetje teveel als die neo nazis die roepen dat de holocaust een hersenspinsel was van idioten!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:53

jameyskatje schreef:
ik sta er inderdaad voor om zoveel mogelijk, naar eigen mogelijkheid, de regels van de sunnah na te leven.

taliban is toch niet van toepassing op nederland. daarbij weten wij daar ook niet alles over, alles is tegenwoordig censuur, dus ik kan niet oordelen over de taliban.

Er word anders wel gerecruteerd door taliban en al Quida in europa. dus het is niet zo dat hier geen extremisten zijn :o . Maar die heb je hier wel een stuk minder natuurlijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:30

jameyskatje schreef:
horseyfries schreef:
Doet het er uberhaupt toe of we allemaal niqaab of burkadragende vrouwen eerst uitgebreid gesproken hebben en of we weten waarom ze dat dragen?
Het punt is dat het in Nederland niet normaal is om een burka te dragen en als je je dus aan wilt passen aan het land, dan hoort daar ook bij dat je niet in een burka naar de winkel gaat.

Zoals velen hier al vertelden hebben zij zich op vakantie of woonachtig in moslimlanden ook aangepast aan de gebruiken en hun kleding aangepast. Waarom is dat omgekeerd zo moeilijk?
Ik zag gisteren nog op de Belgische tv een moslim man die gewoon zei dat men zich moest aanpassen aan het land waarin men woonde en dat hij dus tegen het dragen van hoofddoeken in België door moslima was!

op je eerste deel.

ja omdat er ook geen burka's in nederland zijn. maargoed, je bedoeld waarschijnlijk de niqaab. zoals ik al eerder heb vermeld; van mij mogen ze dat verbod invoeren. 1 een niqaab is niet verplciht in de islam. 2 op het gebied van veiligheid, een bivakmuts is ook niet maatschappelijk geaccepteerd.

op je 2e deel.
er is een groot verschil tussen een vakantie en ergens wonen. daarbij.. als ik ergens op vakantie ben waarbij het traditie is om een band om mijn middel te dragen uit reinheid of mijn hoofddoek af te doen, dan zal ik dit weigeren. dat mag ieder mens voor zich weten. je bent je niet verplciht om in een moskee een hoofddoek te dragen,.. waarom zou je als je niet eens moslim bent? ik persoonlijk heb dat nog nooit meegemaakt.
beheersen van de taal en jezelf kunnen mobiliseren in een land is belangrijker dan zo'n stukje stof. participeren bijvoorbeeld. opgaan in de samenleving.. nou geloof me. moslims zijn daar niet slecht in. jij komt met een voorbeeld van een belgische moslim man(die ik overigens zeer hypocriet durf te noemen, want hij noemt zichzelf moslim = iemand die aan islam doet = zich onderwerp aan God. maar ondertussen tegen de woorden van God ingaat en daar nog keihard voor uit komt. vreemd.).. ik kom met een voorbeeld als mezelf. volledig geemancipeerd en geparticipeerd, alles behalve onderdrukt en mooie ambities in het leven + hoofddoek. yeah, life's good

Ja, omdat er geen burka's in Nederland zijn? Het lijkt er een beetje op dat alles wat jij niet kent of niet gezien hebt, volgens jou ook niet bestaat. Ook hierboven lees ik weer van die uitspraken die idd het bestaan van alles wat jij niet wilt zien ontkent. Ik heb nieuws voor je: als jij iets niet kent of ziet wil dat niet zeggen dat het er niet is! Ik heb hier in België wel degelijk burka's gezien en het lijkt me sterk dat er in Nederland niet ook mensen met burka zouden zijn.

Er is idd een verschil tussen ergens op vakantie zijn en ergens wonen: juist als je ergens woont zou je nog meer mogen verwachten dat diegene zich aanpast aan de cultuur van het land waarin hij/zij woont!!
Dat jij een Belgische moslimman die tenminste de moeite neemt te integreren in het land waarin hij woont hypocriet durft te noemen vind ik helemaal erg, dat zijn idd behoorlijk extreme opvattingen en je beschrijving van jezelf lijkt dan ook eerder een beeld van hoe je jezelf graag wilt zien, wat niet wil zeggen dat het ook werkelijk zo is.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:04

Helemaal met je eens Horseyfries! Ook ik heb die vrouwen in het echt gezien.. Niet in Nederland, nee op vakantie in Zwitserland.. Paar vrouwen in Burka nee geen niquaab.. met een gaas voor het gezicht..

Midden op een berg, kinderen erbij en de mannen die op een eindje afstand stonden.. Sorrie, het wekte een afschuw gevoel bij me, geen angst maar afschuw over wat een vrouw aangedaan wordt..

Jameyskatje, je doet net alsof je helemaal het licht hebt gezien, en waarschijnlijk is dat ook zo in jouw gevoel. Maar je beseft niet in je fanatisme om een ander te overtuigen van jouw geluk dat je heel extreem op die manier overkomt en het lijkt alsof je hiermee een reeel beeld verloren bent en niet meer echt kunt kijken wat er om je heen gebeurt. Het lijkt of je de buitenwereld hoe dan ook wilt overtuigen van het feit van jouw geluk naar dit geloof. Mede de uitspraken die je hierover maakt o.a. over de belgische moslim zet me aan het denken hierover. Het neigt naar extremisme. Heb het eergisteren ook al aangegeven..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:09

mooi. dus ik ben een extremist :P of een risico.. oeioei. kijk maar uit :P hahahaha terwijl mensen mij juist 1 van de openste moslima's vinden die ze ooit hebben ontmoet, typisch hoe tegenovergesteld de meningen via internet of irl kunnen zijn he ;). wat ben ik de boktpsychologen en analysten toch dankbaar

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:21

Op mij kom je ook niet over als een extremist, snap niet hoe mensen daar nou weer bij komen :?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:29

"Een extremist" is iemand die extreem denkt over iets. Zij zegt eerder dat ze die Belgische moslim een hypocriet vind omdat hij voor het aanpassen aan de cultuur van een land is.
Dat vind ik persoonlijk een extreme opvatting. Jij vind dat blijkbaar niet.

Verder vind ik het nogal zwak dat je nu alleen maar lacherig doet Jameyskatje, maar niet ingaat op de vraag hoe je zo zeker weet dat er geen burka's zijn in Nederland.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:32

Ik mis geloof ik wat uitspraken, waar staan die? (vind het topic een beetje te groot om alles opnieuw door te lezen :P)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:16

jameyskatje schreef:
mooi. dus ik ben een extremist :P of een risico.. oeioei. kijk maar uit :P hahahaha terwijl mensen mij juist 1 van de openste moslima's vinden die ze ooit hebben ontmoet, typisch hoe tegenovergesteld de meningen via internet of irl kunnen zijn he ;). wat ben ik de boktpsychologen en analysten toch dankbaar

Nee jameyskatje, Jesser zegt niet dat jij een extremist bent. Jesser zegt dat jouw uitspraak over oa.de Belgische Moslim naar het extremisme neigt.

Heino, om je een boel zoeken te besparen ;) : enkele andere uitspraken van Jameyskatje die iemand als extreme uitspraken zou kunnen zien die ik me zo even vlug herinner zijn bv.: " de hele westerse maatschappij is verdorven en jaimeyskatje zou heel graag naar een land gaan waar recht werd gesproken door de shariawetgeving zonder westerse invloed."
Verder is het ontkennen van de slechte dingen die in naam van de Islam gebeuren misschien ook een beetje extreem pro-Islamdenken? (Ik heb hier even een nieuwe uitdrukking gemaakt, maar ik denk dat je die wel snapt? :o )

Jaimeyskatje, mag ik jouw vragen hoe jij jezelf als gelovige ziet; als orthodox of misschien ultra-orthodox? Mag ik door de uitspraak die jij deed over de Belgische Moslim concluderen dat je de liberale stromingen of de verlichting in de Islam afwijst?
Deze vragen zijn geen aanval op jou, absoluut niet, enkel interesse in hoe jij je geloof beleeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:41

waarom is iemand hypocriet als diegene voor integreren is?
dat is juist prijzenswaardig,als je je wil aanpassen aan het land waar je woont.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:57

jameyskatje schreef:
(die ik overigens zeer hypocriet durf te noemen, want hij noemt zichzelf moslim = iemand die aan islam doet = zich onderwerp aan God. maar ondertussen tegen de woorden van God ingaat en daar nog keihard voor uit komt. vreemd.)..

die reden heb ik gegeven.
dus als je zegt in het woord van god te GELOVEN maar je gaat er wel openlijk tegenin, vind ik dat heel vreemd en hypocriet.

stel ik ben een christen en zeg: jaa ik geloof wel in de bijbel, maar ik geloof niet dat jezus is gestorven voor onze zonde, ookal staat dat in de bijbel, dat stukje verwerp ik. wat ben je dan voor christen? dan ben je een religie-shopper.. neem je alleen uit je religie wat jou uitkomt.

integratie en islam kunnen heel goed samen. sterker nog. islam belemmerd integratie helemaal niet. dus ik vind dit geen aanpassen of integratie, maar gewoon het creeeren van je eigen waarheid. en natuurlijk iets zeggen wat veel niet-moslims graag horen.

men vind moslims enkel prijzenswaardig wanneer ze hun geloof verloochenen en zich de hele dag lopen te verantwoorden om de niet-moslims maar tevreden te houden. zoals stellingen over hoofddoeken, homoseksualitiet, doen aan rente en drinken van alcohol.. dan is het vaak van 'ja van mijn geloof mag het niet maar....' dan vraag ik me altijd af 'schaam je je voor je geloof? heb je eigenlijk helemaal geen kennis over je geloof? of durf je gewoon niet te zeggen wat het geloof ons leert?'. het is niet iets om je voor te schamen, maarja, als je geen kennis hebt moet je gewoon zeggen dat je het antwoord niet weet. daarbij worden ook enkel moslims dit soort vragen voorgelegd. andere religieuzen (joden. katholieken, christenen etc, ik ken er genoeg) krijgen dit soort vragen aanzienlijk minder.. waarom?

het lijkt nu allemaal heel zwart wit, ik bedoel maar; ik ben gek, jullie niet.
maar daar is een simpele verklaring vooor; 1 tegen 100 :)

zoals ik al vaker heb gezegd; er worden op bokt (een paardenforum) zooovaaaak topics geopend over islamitische discussies.. waarom dan niet op een islamitische forum zoals http://www.ontdekislam.nl/forum ?? als je het echt wilt weten...

If you wanne be fare, ask muslims. moslimS met kennis. ipv te blijven gissen en 'analyseren' op een paardenforum waar mensen toch enkel maar emotioneel reageren (niet iedereen hoor, veel wel) en komen met verhaaltjes als 'ja wat ik eens heb gehoord/gezien....'

dan zullen de rollen eens omgedraaid zijn, dan is het 100 tegen 1 ipv 1 tegen 100. (woordje 'tegen' klinkt negatief, maar jullie begrijpen dat ik dat spelprogramma bedoel)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:01

wat kan jij ontzettend overdrijven om maar je eigen mening van de daken te schreeuwen zeg,waarom zou je meteen naar dat forum moeten gaan om te discussieren?aan de andere kant,misschien tref je dan ook eens mensen die eerlijk en serieus met je in discussie willen en niet alleen de mooie kanten met alle geweld naar voren willen halen en de negatieve dingen niet willen belichten.
je eigen mening is nog altijd niet direct te waarheid!

ik vind iemand die probeert te integreren inderdaad prijzenswaardig ja.
en dat betekend helemaal niet iemand die anderen probeert tevreden te houden,waar haal je dat in vredesnaam vandaan???

je zult moeten accepteren dat niet iedereen de Islam zo mooi/rooskleurig bekijkt als jij.

zelf ben ik niet gelovig,maar wel geintresseerd in de manier van leven van anderen.
maar ik heb er nogal moeite mee dat als je bepaalde negatieve dingen over een geloof aandraagt,er meteen keihard tegenin gegaan word.

ieder zn mening!

geldt heus niet alleen voor moslims(voor dat daar weer over gestuikeld word)maar voor sommige andere gelovigen gaat dat ook op

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:02

je hebt meningen en feiten meid ;) maargoed, is weer een kwestie van overtuiging he. vind het overdreven of niet. kan niet zeggen dat ik onderdrukt en meningloos ben he l;)

ga nu gtst kijken, doen wij moslima's oook aan :P