Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:48

Yamcha schreef:
Ik vind het hier offtopic. Het gaat over de verkiezingen.

nee het gaat over o.a. discriminatie.. en wilders stemmers die zogenaamd buitenlanders het land uit willen hebben
en ik vind dat dit ook onder discriminatie valt.. want schijnbaar mag je wel discrimineren bij homo's.. maar niet als het buitenlanders betreft

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:20

Even een nieuwe wending hier.. :D Het lukt Wilders namelijk wel om veel besprokeb te worden en emoties los te maken...

Misschien hier verder over gaan? :)

Bron: http://www.elsevier.nl/web/10236476/Afs ... effect.htm

Hoe groot wordt het Wilders-effect?
    maandag 8 juni 2009 10:22

Geert Wilders domineerde het debat met zijn collega's
    Sommige politici hebben moeite met rekenen. Behalve de PvdA was na afgelopen donderdag bijna niemand bereid om toe te geven dat ze niet echt hadden gewonnen.

Maar de Europese verkiezingen kennen twee grote verliezers: de PvdA én het CDA. De PvdA erkent dit onaangename feit. Maar het CDA? Die partij is trots dat ze met één zetel verschil toch nog de grootste partij zijn. Ik vermoed dat dit ook de houding van het CDA zal zijn bij de volgende verkiezingen.

Bizarre constatering
    Het is een bizarre constatering. Het CDA verliest en dat verlies zal alleen maar toenemen als ze niet op tijd de werkelijkheid onder ogen willen zien. Ze lijken doof en blind te zijn.

Hun aanhang loopt over naar de PVV en toch presenteert het CDA zich als een stabiele partij. Eigenlijk is het de vraag of het CDA, als ze bij de volgende verkiezingen fors verliezen, wel aan de vorming van een regering kan deelnemen.

Want als D66 en GroenLinks groeien, kunnen die met de PvdA en de SP samen een regering vormen. Ook zouden ze met de VVD een regering kunnen vormen.

Kloof
    Tijdens het slotdebat viel mij op dat alle partijen voor de eerste keer erkenden dat de PVV de winnaar van de verkiezingen was. De echte concurrent van de PvdA blijkt nu D66 te zijn.

Niet de VVD maar de PvdA heeft last van D66. Zelfs Amsterdam, het bolwerk van de PvdA, werd veroverd door D66.

Dat is een buitengewoon interessante ontwikkeling, want economisch gezien bestaat er een enorme kloof tussen de PvdA en D66. De aanhang van de PvdA is kennelijk minder links. Ook is de aanhang van de SP niet echt links. Zij stapte massaal over naar de PVV. De conclusie? De opvattingen van de kaders van de bestaande partijen corresponderen niet met de stemmers op die partijen. Dit is een ernstige en reële kloof tussen kiezers en gekozenen.

Spelregels
    Wat mij ook opviel, is de manier waarop SP, GroenLinks en D66 opereren. Tijdens het slotdebat voerden zij geen oppositie tegen de regeringspartijen, maar tegen hun collega/oppositiepartij, de PVV.

Zo vond Femke Halsema het schandalig dat Wilders en Rutte de uitslag vertaalde als een motie van wantrouwen tegen dit kabinet. Dit is bijzonder: dit kabinet wordt op cruciale momenten gesteund door de linkse oppositie.

Als niet Wilders maar de SP had gewonnen, zou het anders zijn gegaan. Na het referendum over het Europese Grondwetsverdrag eiste Harry van Bommel het aftreden van het kabinet op. Terecht ook! We hebben dus te maken met een omkering van politieke spelregels. Wie heeft baat bij deze omkering van waarden? Geert Wilders. Hij wordt immers belangrijker gevonden dan de echte machthebbers, te weten het kabinet Balkenende.

Harde aversie
    Wilders domineerde het debat. Hij is een uitstekende politicus en retoricus. Maar hij heeft zijn positie ook te danken aan de harde aversie tegen hem.

De positie van het CDA in het debat deed me denken aan de manier waarop het CDA in het debat met Fortuyn omging. Wat was dat? Afwezigheid. Van Geel zat er gewoon afwezig bij.

Een dag later kwam Balkenende met zijn onbegrijpelijke verklaring: de kans dat het CDA met de PVV gaat regeren, is heel klein. Hoe kun je dat weten als je nog niet onderhandeld hebt? Het CDA moet echt gaan bezinnen voordat het te laat is. Want de PVV gaat zich nu echt richten op de aanhang van het CDA.

Fortuyn-effect
    Onlangs vroeg ik me af of Wilders een Fortuyn-effect kan veroorzaken. Nu vraag ik me af hoe groot het Fortuyn-effect van Wilders zal zijn.

We gaan een harde politieke periode tegemoet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:22

kiwiko je geeft er een leuke aanvulling aan :D :D gezien ik voor de pvv en dus voor Wilders gestemd heb en ik volgens sommige hier achterlijk en dom ben kan ik je inbreng toch wel waarderen.

Weet je het heeft helemaal geen zin om met dat soort mensen in discussie te gaan Limamambo ze verlagen zich enorm.. en tot Wilders Niveau komen ze niet want zoals ik al eerder aangaf zoveel klasse kun je niet krijgen.. bovendien degene die het hier over de LPF had en dus Pim fortuyn mag zich goed schamen je weet niet hoe het gelopen was als hij niet zou zijn vermoord.

Maar niets dan goeds over balkenende (kots) hoor da's een prima man ;) zij hebben Fortuyn zo zwart gemaakt en zoals hij al zei als mij iets overkomt zijn zij verandwoordelijk .. en dat is ook zo.. maar goed door jullie zou het met wilders ook weleens die kant op kunnen gaan hoop dat je ook dan trots op jezelf bent maar niet gaan lopen mekkeren als hij vermoord wordt he wees dan ook blij

* spelfoutje eruit gehaald er zitten er meer in maar dat moet je mij als achterlijke pvv stemmer maar niet kwalijk nemen hoor ;)
Laatst bijgewerkt door SecretLIN op 09-06-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:24

Fransje ik reageer straks op je bericht ga nu even verder bezig met mijn leven haha moet namelijk ook nodig weer eens douchen ;) maar ja da's erg offtopic :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:27

fransje23 schreef:

Wilders is een bevlieging, houdt toch nooit stand. (kijk naar z'n populistische voorgangers als LPF, Verdonk etc) D66 daarin tegen is de toekomst ;) (is mijn bescheiden mening 8-) )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:31

Moderatoropmerking:
Gezien het feit dat er in de afgelopen pagina's weer enorm op de man wordt gespeeld in plaats van de bal moest ik er maar eens een slotje voor overleg aan wagen... Kan even duren, dus geduld. Ik hou jullie op de hoogte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:32

SecretLIN schreef:
Weet je het heeft helemaal geen zin om met dat soort mensen in discussie te gaan Limamambo ze verlagen zich enorm.. en tot Wilders Niveau komen ze niet want zoals ik al eerder aangaf zoveel klasse kun je niet krijgen.. ;)

Zou je dat kunnen toelichten.
Ik geloof namelijk dat de niet Wilders stemmers nogal verschillend zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:34

ik ben niet eens een wilders stemmer :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:35

Wat maakt dan dat deze man naar jouw zeggen 'klasse' bezit? Dar ben ik echt heel erg benieuwd naar...

Amandavd

joopie7 schreef:
fransje23 schreef:

Wilders is een bevlieging, houdt toch nooit stand. (kijk naar z'n populistische voorgangers als LPF, Verdonk etc) D66 daarin tegen is de toekomst ;) (is mijn bescheiden mening 8-) )

Jahoor, nee, Alexander Pechtold, dat is een echte vechter. Die man heeft nog nooit een zinnig woord gezegd. Slappe hap is het.

lies

Prrrr schreef:
Gezien het feit dat er in de afgelopen pagina's weer enorm op de man wordt gespeeld in plaats van de bal moest ik er maar eens een slotje voor overleg aan wagen... Kan even duren, dus geduld. Ik hou jullie op de hoogte.

Wel aardig dan dat we ondertussen door kunnen kletsen :+

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:37

Pechtold zegt meer zinnigs in één zin wat Wilders waarschijnlijk z'n hele leven zal doen ;)

edit; En waarom zou Nederland een "vechter" nodig hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:47

joopie7 schreef:
Pechtold zegt meer zinnigs in één zin wat Wilders waarschijnlijk z'n hele leven zal doen ;)

Hoera, ook een Pechtold fan! Hij maakt zich niet altijd even populair, maar het waarheidsgehalte van zijn uitspraken is niet gering.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:55

joopie7 schreef:

Bne je nou blind of gewoon achterlijk? Met vechter bedoel ik iemand die eens wat zegt en eens wat wil doen aan de problemen in Nederland. In de hedendaagse politiek moet je altijd maar aardig voor mensen zijn, die mensen zitten daar de hele daag uit hun neus te vreten, altijd maar dat zachte gedoe. Wordt eens hard.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:14

Nou zeg :\ Beetje normale toon mag ook wel. En ik snap niet hoe je er bij komt dat D66 niets wil doen aan de problemen. (Alleen hebben hun de "vervelende" gewoonte om problemen te willen oplossen inplaats van te provoceren en het alleen maar erger te maken).

Oh ja en in de politiek doen ze echt wel wat, iedergeval "normale" partijen, Wilders loopt inderdaad de kantjes er vannaf en zit de hele dag uit z'n neus te vreten, hij kan nog niet eens een begroting opstellen. (en integenstelling tot jouw heb ik daar wel concrete voorbeelden van)

Roepen zonder inhoud is geen kunst, met geschreeuw maakt je dingen kappot waar mensen jaren over gedaan hebben om op te bouwen. Maar ga vooral zo door hoor, alleen je maakt jezelf wel een beetje belachelijk zo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:17

joopie7 schreef:
Nou zeg :\ Beetje normale toon mag ook wel. En ik snap niet hoe je er bij komt dat D66 niets wil doen aan de problemen. (Alleen hebben hun de "vervelende" gewoonte om problemen te willen oplossen inplaats van te provoceren en het alleen maar erger te maken).

Oh ja en in de politiek doen ze echt wel wat, iedergeval "normale" partijen, Wilders loopt inderdaad de kantjes er vannaf en zit de hele dag uit z'n neus te vreten, hij kan nog niet eens een begroting opstellen. (en integenstelling tot jouw heb ik daar wel concrete voorbeelden van)

Roepen zonder inhoud is geen kunst, met geschreeuw maakt je dingen kappot waar mensen jaren over gedaan hebben om op te bouwen. Maar ga vooral zo door hoor, alleen je maakt jezelf wel een beetje belachelijk zo.

Jouw houding irriteert me mateloos, je reageert alleen maar op dingen waar je een antwoord op wil geven. En na dat er tig keer op de man gespeeld wordt naar mij toe sla ik inderdaad eens terug. Als d66 inderdaad concrete oplossingen heeft, laat maar eens zien dan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:31

Over intelligentie. Ik merk dat veel mensen (en dan vooral de PVV-ers, sorry) hier geen inhoudelijke discussie kunnen voeren. Waarom niet? Omdat men als de argumenten op zijn, men met onzinnige twijfels aan de betrouwbaarheid van citaten op de proppen komt. Of men op een vraag met een wedervraag gaat antwoorden. Of dat men een argument ondersteunt met uitspraken als "ja dat baseer ik op eigen ervaring". Eigen ervaring prima, maar dat is gewoonweg geen geldig argument omdat je je eigen ervaringen niet persé kan doortrekken naar het grotere geheel. Dit roept veel frustratie op bij sommige mensen, ook bij mij, omdat het dan niet meer inhoudelijk discussiëren is maar basisschool welles-niettessen. Misschien heb ik de mazzel dat ik veel debattrainingen gehad heb en dergelijke drogredenen kan herkennen, al werkt dat op dit moment juist in mijn nadeel omdat ik me er mateloos aan erger.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:33

xx_Horsiex schreef:
Als d66 inderdaad concrete oplossingen heeft, laat maar eens zien dan.

Die kan ze je ongetwijfeld geven. Helaas is mijn ervaring hier dat zodra je met punten op de proppen komt, er wederom niet inhoudelijk op ingegaan wordt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:34

Ik denk niet dat we nu echt zitten te wachten op een vechter eigenlijk. Die doen maar en komen er dan achter dat het helemaal niet kan of mag. Zo van eerst doen en dan pas denken. Dat helpt dus niet!
We hebben meer aan mensen (en dan niet 1, maar veel meer) die op een constructieve wijze aan de slag gaan. Het is leuk dat er mensen zijn die roepen dat iets niet deugt etcetera, maar daar hebben we gewoon helemaal niets aan! We moeten samen de schouders eronder zetten en zorgen dat het leuk is om in Nederland te wonen! Niet altijd maar klagen dat er van alles mis is, en ok, het is niet leuk als je in een probleemwijk woont en niet in het donker de straat op kunt, maar ons leuke kikkerlandje is wel een beetje groter dan jouw straat of buurt! We moeten een beetje groter denken, een beetje relativeren.
Kortom: we moeten een regering hebben die ons bindt (zegt Cohen dat ook niet altijd?). Mijn dochter leerde op de kinderopvang altijd 'samen spelen, samen delen', dat houdt niet op als we groter worden! ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:38

Heino schreef:
xx_Horsiex schreef:
Als d66 inderdaad concrete oplossingen heeft, laat maar eens zien dan.

Die kan ze je ongetwijfeld geven. Helaas is mijn ervaring hier dat zodra je met punten op de proppen komt, er wederom niet inhoudelijk op ingegaan wordt.

Oh ik wil er wel op in gaan hoor. Laat maar komen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:41

Zoek maar even terug, ik weiger dat wéér te doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:43

Heino schreef:

Nou dan blijf ik bij mijn standpunt. Slappe hap.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:45

En wederom een voorbeeld van niet inhoudelijk willen discussiëren en lezen. Bah.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:49

xx_Horsiex schreef:
Heino schreef:

Nou dan blijf ik bij mijn standpunt. Slappe hap.

Zelfs als alles voor je opgezocht zal worden, zal je hetzelfde blijven zeggen.
Je staat absoluut niet open voor enige waarheid over blondie, en ja dan heb je altijd gelijk he

Neem een voorbeeld aan LImaMambo die nog probeert haar standpunten te onderbouwen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:54

Vooruit dan maar, een paar dingen van D'66:
Citaat:
Nederland heeft de afgelopen kabinetsperiode een integratiebeleid gevoerd dat gekenmerkt wordt door hardvochtigheid en willekeur. Het heeft vele vluchtelingen en immigranten onnodig hard getroffen en groot persoonlijk leed teweeg gebracht.
Daarnaast is het internationale aanzien van Nederland geschaad. In het integratiedebat wordt gehamerd op de Nederlandse gebruiken en tradities, zonder besef dat deze al eeuwenlang beïnvloed worden door ontmoetingen met andere culturen.
Het krampachtig vasthouden aan zogenaamde 'gezamenlijke' Nederlandse gebruiken heeft impliciet tot gevolg dat grote groepen van de Nederlandse bevolking worden uitgesloten.
D66 wil af van het 'onder dwang' integreren en inburgeren. Een open samenleving in een globaliserende wereld biedt ruimte voor verschil.
D66 verwacht wel van immigranten met een reguliere verblijfsvergunning dat zij met het oog op participatie in de samenleving zich de Nederlandse taal eigen maken. De overheid dient dit te faciliteren.

En over emancipatie van nieuwe Nederland zeggen ze: [quote]
Integratie van nieuwe Nederlanders is een tweezijdig proces, dat alleen succesvol kan verlopen als ook de autochtone bevolking betrokken is
[/quote

Als je op de site van D'66 kijkt onder Standpunten en dan bij Veiligheid en rechtstaat kun je verschillende dingen aanklikken, helemaal onderaan staan de concrete dingen die D'66 wil.