Citaat:Sinds de terugkeer van de wolf in Nederland roeptoeteren de zelfbenoemde wolvenexperts, groene graaiers, wolvenknuffelaars en de meeste politieke slaapkoppen, dat het beschermen van vee tegen predatie een cruciale kwestie is geworden. Elektrische wolfwerende afrasteringen vormen in hun ogen een beproefde methode om wolven op afstand te houden. Ze zeggen daarbij ook dat effectiviteit van deze hekken echter sterk afhankelijk is van een correcte installatie en regelmatig onderhoud en dat elektrische afrasteringen functioneren door het uitzenden van een korte, maar krachtige elektrische puls op het moment dat een dier de draad aanraakt. Hoewel de schok onaangenaam is, is deze niet schadelijk, maar werkt het als een effectief afschrikmiddel. Met name wolven zijn bijzonder gevoelig voor deze schokken en zullen, na een negatieve ervaring, de afrastering vermijden. Hoewel wolven zelden springen, kunnen ze dit toch doen als ze zich niet bedreigd voelen. Een belangrijk detail hierbij is dat een wolf tijdens het springen geen contact heeft met de grond. Omdat het elektrische circuit van een afrastering afhankelijk is van aarding via de grond, krijgt de wolf tijdens de sprong geen schok, zelfs als hij de draad aanraakt. Daarom is het van cruciaal belang om de afrastering zo te ontwerpen dat springen wordt ontmoedigd, aldus de wolvenknuffelaars. Maar als wolven wel degelijk simpel over goedgekeurde wolfwerende rasters volgens norm BIJ12 heen springen en schapen aanvallen en opvreten, blijven de zelfbenoemde wolvenexperts, wolvenknuffelaars, BIJ12, de media en de meeste politici oorverdovend stil! Ruim tien jaar geleden begonnen de ambtenaren en de wolvenclubjes te vergaderen over de wolf en hun zakken te vullen en in 2025 lopen ze ook hier weer achter de feiten aan. We hebben moedige eerlijke en transparante politici en bestuurders en objectieve deskundigen zonder een roze wolvenbril nodig ( en die zijn er wel, maar zijn zeldzaam) met gezond verstand en de mentaliteit hebben niet banketstaaf maar poetsen, die doorhebben hoe groot de belangen wolf zijn ( halvering veestapel, jagers weg, natuurgebieden dicht), hoe de groene graaiers Rewilding (oernatuur terug)er door heen willen drukken in Nederland en hoe we belazerd worden in dit dossier en dat de wolf één groot verdienmodel is! Ik maak me grote zorgen! Toch blijft deze luis in de pels vechten tegen de bierkaai, omdat ik denk dat dat wel degelijk zin heeft, ondanks dat ik moet roeien met de riemen die ik heb. Annemieke van Straaten.
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1VzDk3 ... tid=wwXIfr