Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:41

Ja, maar de oorlog in Oekraïne is begonnen door Poetin en niet door Zelensky.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:59

Shadow0 schreef:

Precies.

Door al het gekrakeel van Wilders is het voor mij echte belangrijke nieuws van gisteren totaal ondergesneeuwd en lijkt het wel alsof niemand het gehoord heeft.

Duitsland waarschuwt nl dat het westen zich serieus moet voorbereiden op een confrontatie met Rusland gezien allerlei sabotage s en ook de Russische militaire capaciteit die in een enorm rap tempo met succes wordt opgevoerd. Tevens dat ze aanwijzingen hebben dat Poetin wel degelijk willens en wetens uit is op een confrontatie met de NAVO/ Europa.

Ik heb het nog niet zo duidelijk officieel verwoord horen worden.

Maar tja, Wilders heeft natuurlijk zijn eigen paradepaardjes die hij als onderwerpen belangrijk vindt. Dus het sneeuwde onder in de noodwet/ spoedwet debacle waar iedereen vond dat ze het over moesten hebben |(

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54753 ... eau-poetin

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:03

pien_2010 schreef:
Shadow0 schreef:

Precies.

Door al het gekrakeel van Wilders is het voor mij echte belangrijke nieuws van gisteren totaal ondergesneeuwd en lijkt het wel alsof niemand het gehoord heeft.

Duitsland waarschuwt nl dat het westen zich serieus moet voorbereiden op een confrontatie met Rusland gezien allerlei sabotage s en ook de Russische militaire capaciteit die in een enorm rap tempo met succes wordt opgevoerd. Tevens dat ze aanwijzingen hebben dat Poetin wel degelijk willens en wetens uit is op een confrontatie met de NAVO/ Europa.

Maar tja, Wilders heeft natuurlijk zijn eigen paradepaardjes die hij als onderwerpen belangrijk vindt. Dus het sneeuwde onder in de noodwet/ spoedwet debacle waar iedereen vond dat ze het over moesten hebben |(

Inderdaad, dit nieuws was echt nieuws, maar het is nergens op gepakt, alleen WIlders en Faber kwamen weer voorbij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:06

Shadow0 schreef:

Eens!

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:12

pien_2010 schreef:
Shadow0 schreef:

Precies.

Aansluitend vond ik dit stuk ook nieuws. En zijdelings heeft dat ook weer te maken met Geert Wilders. Omdat Geert beste buddy is met Orban.

https://nos.nl/artikel/2540805-cda-en-d ... ing-russen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:18

pien_2010 schreef:

In België zijn 6 militaire basissen deze week onder verhoogd toezicht geplaatst wegens concrete dreiging van sabotage en spionage.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:18

Bedankt Libra. Dit heeft er zeker mee te maken en van mij mag binnen de EU Orban uit Schengen gezet worden. Wat om nu het paard van Troje binnen te halen onder onze ogen, vind ik belachelijk.

Ook bedankt Pandora, dat gaat ook duidelijk ergens over!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:03

Zelensky heeft akkoord gegeven om de Nord Stream pijpleiding op te blazen. Verder ga ik er niet op in maar dit is mijn visie op de hele oorlog.
Ik snap dat Oekraïne geholpen moet worden mbt wapens en geld maar het mag ook een stukje minder.
Of er mogen op zijn minst eens vragen gesteld worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:15

Vragen zoals: waarom hebben we in Nederland zo ongelofelijk veel ruimte gelaten voor Rusland, Russisch geld, Russische belangen en de afhankelijkheid van Russisch gas? Eens. Ik weet nog hoe het al bij de Winterspelen van Sotchi duidelijk was hoe slecht we met de situatie omgingen en hoe we nauwelijks ons best hebben gedaan daar wat weerstand te bieden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:24

purny schreef:
Zelensky heeft akkoord gegeven om de Nord Stream pijpleiding op te blazen. Verder ga ik er niet op in maar dit is mijn visie op de hele oorlog.
Ik snap dat Oekraïne geholpen moet worden mbt wapens en geld maar het mag ook een stukje minder.

Oekraïne is onze buffer tegen Rusland.
De hulp aan Oekraïne is best beperkt, door allerlei restricties.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:36

Oekraine heeft tot nu toe steeds net te weinig steun gekregen om de oorlog te winnen en net te weinig om hem te verliezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:44

purny schreef:

Zelensky is eerst akkoord gegaan maar heeft zijn akkoord ingetrokken na overleg met de VS.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:51

mysa schreef:
purny schreef:

Zelensky is eerst akkoord gegaan maar heeft zijn akkoord ingetrokken na overleg met de VS.

Het blijft de Oekraine die achter de sabotage zat.
Maar dat is natuurlijk wel hoe het werkt in oorlog. Oekraine weet dat het westen uit eigen belang de oorlog wel moet blijven ondersteunen dus kan het zo'n streek uit halen.

Zo is het ook met die andere oorlog. Israel weet ook dat de VS Israel nodig heeft en het zich niet kan permiteren om Israel te laten vallen. Dus kan Israel ongestraft een complete bevolking plat bombarderen. Dat gaat nog heel wat verder dat een pijplijn sabboteren.

Uiteindelijk is en blijft oorlog een smerige activitiet wat de mensheid maar moeilijk af kan leren. We zitten er nu eenmaal weer mee opgescheept en er rest ons niets anders dan ook maar in wapens te gaan investeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:53

denken jullie dat de uitslag van de amerikaanse presidentverkiezingen nog invloed zullen gaan hebben op de conflicten/oorlogen in de wereld?

Vanmiddag landbouwdebat aangehoord. morgen gaan ze weer verder. Op zich geen gekke dingen gehoord.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:00

Loretta schreef:
Wat was dan precies de rol van Zelensky bij de Nordstream sabotage?

Geen idee, maar er was nul invloed op de daling van de gasprijs hierdoor.. die begon augustus 2022 en de daling zette na september 2022 gewoon door.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:03

martichr schreef:
Loretta schreef:
Wat was dan precies de rol van Zelensky bij de Nordstream sabotage?

Geen idee, maar er was nul invloed op de daling van de gasprijs hierdoor.. die begon augustus 2022 en de daling zette na september 2022 gewoon door.

Maar strategisch gezien was het wel een slimme zet.
Ook al is het achterbaks, maar oorlog is nu eenmaal achterbaks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:04

juval schreef:
denken jullie dat de uitslag van de amerikaanse presidentverkiezingen nog invloed zullen gaan hebben op de conflicten/oorlogen in de wereld?

Vanmiddag landbouwdebat aangehoord. morgen gaan ze weer verder. Op zich geen gekke dingen gehoord.

Dat denk ik wel. Trump is veel onvoorspelbaarder en dus gevaarlijker als Harris. Harris zal meer de Boden lijn volgen. Eigenlijk weten we van Trump niet hoe hij zal reageren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:05

https://x.com/JoWe_XRDrenthe/status/184 ... ER7Aw&s=19

Hier is ook door de serieuze media te weinig aandacht voor.
Wilders zit met een Keppel op vooraan om 7 oktober te herdenken, maar ondertussen is hij dik bevriend met allerlei antisemitische bevriende Europese politieke leider.
Wat een hypocriet.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:29

juval schreef:

Juval als ik het goed begrijp, door het meelezen hier, ben jij boer. En ik ben erg benieuwd hoe jij vind hoe Wiersma het doet? En dan voornamelijk hoe ze het mestbeleid wilt uitvoeren? Leeft dit onder de boeren daadwerkelijk en hebben zij een mening over de verdeling? Dat nu ook de kippen en varkenshouderij mee moeten doen terwijl zij al onder het mest plafond zitten?
En hoe kijk jij na de afroming rechten bij verkoop? Wat ook geld voor het huren van rechten?
Ik herinner mij nog heel goed de trekkers en omgekeerde vlaggen hier in de buurt. En de wanhoop bij de boeren. En toch in mijn menig waren de boeren beter af onder Adema beleid dan nu. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
Voel je niet verplicht om te antwoorden,hoor.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:36

purny schreef:

Er mogen best vragen gesteld worden, maar bij voorkeur door mensen die ook geïnteresseerd zijn in de feiten. Nu is het een losse flodder zonder onderbouwing en wanneer je vervolgens gaat roepen dat dit jouw visie op de hele oorlog is dan maak je je vrij belachelijk. De oorlog was al anderhalf jaar bezig toen die pijpleidingen werden opgeblazen en de gasprijzen gingen nadien omlaag..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:46

Citaat:
En toch in mijn menig waren de boeren beter af onder Adema beleid dan nu. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
dat zeiden mijn man en ik gisteren nog. Het is gewoon belachelijk dat kippen en varkens die amper veroorzaker zijn van het mestoverschot dat die boeren ook moeten inkrimpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:51

Die pijplijn is uiteindelijk maar een voetnoot in de hele oorlog. Ondertussen is de dreiging in de wereld wel enorm toegenomen en zijn Poetin zijn ambities aardig duideliik. En vorig jaar begon die andere oorlog in net midden oosten ook nog eens. Ondertussen heeft China ook nog eens de wens om Taiwan te annexeren, dus ook daar neemt de dreiging toe.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:00

Loretta schreef:
Die pijplijn is uiteindelijk maar een voetnoot in de hele oorlog. Ondertussen is de dreiging in de wereld wel enorm toegenomen en zijn Poetin zijn ambities aardig duideliik. En vorig jaar begon die andere oorlog in net midden oosten ook nog eens. Ondertussen heeft China ook nog eens de wens om Taiwan te annexeren, dus ook daar neemt de dreiging toe.

Noord Korea lijkt nu ook militairen te leveren, niet alleen wapens. Ondertussen laten wij Oekraïne vechten met 2 handen op de rug, China ziet dit met genoegen gebeuren, die zullen zich niet bepaald afgeschrikt voelen door de NAVO.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:42

juval schreef:

Heb je werkelijk alles gezien? Grote schande zoals v/d Plas Eline Vedder de maat nam. Ik vind van der Plas een aanfluiting in de politiek, oreren over omgangsvormen van de rest en dat dat allemaal beter moet maar ondertussen. Bah wat een naar mens is het “ geworden”.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:49

juval schreef:

Ik zou zeggen dat als de overwinning van Harris niet heel overtuigend en duidelijk is, we vrij snel daarna in WO III belanden en alle remmen los zijn.

Als Harris het redt hebben we wellicht een kans om een deel van de geest weer in de fles te krijgen. Hoop ik. Zou ik waarderen.