Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:09

Het lijkt er op dat Ukraïne inmiddels het voordeel van een grotere (en sterkere) troepenmacht heeft t.o.v. Rusland. Volgens een pro-Russische bataljon commandant is Ukraïne bezig militaire versterking van mankracht aan te brengen op zulke schaal dat de Russische strijdkrachten niet eens denken aan verdere offensieven.
Ukr speelt het klaar om de indruk te wekken op 1 plek versterkingen aan te brengen om de vijand de indruk te geven dat daar een offensief plaats gaat vinden en toch ongemerkt een veel grotere macht in een andere lokatie op te stellen waarna daar het werkelijke offensief plaats vindt.
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 9246563328

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:36

pien_2010 schreef:
martichr schreef:

Je was me net voor. Zo gevaarlijk dit. Zou het een uitlokken zijn van een nucleaire ramp onder het mom van een ongeluk? Of is het eerder de bedoeling dat de mensen zonder stroom blijven zitten (ze waren onlangs weer aangesloten)?
Enfin , duidelijk is dat Rusland zich enorm verlaagd heeft en al een geruime tijd het label terroristische staat draagt. Daarin eens met Zelensky!

Dit is wel een andere kerncentrale (niet Zaporizja). De kerncentrale ligt op zo'n 200 kilometer afstand van het front, ten noordwesten van de stad Mykolajiv en op 150 kilometer afstand van de Moldavische grens. Het is qua grootte de tweede kerncentrale van Oekraïne. De kerncentrale produceert 10 procent van de nationale elektriciteitsproductie en voorziet zo'n vijf miljoen inwoners van stroom. Dit ligt niet in door Rusland bezet gebied. Het is wel duidelijk wat de bedoeling van Rusland hiermee is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:40

Ook waarnemers van het Internationaal Atoom Agentschap erin, als controleurs. Dat is mijn gedachten gang. Komen de Russen daarna met weer iets anders uiteraard.

Terrorisme vind ik nog uiterst zwak uitgedrukt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:33

Dat had ik even niet door Babootje. Wouw, als dyslexia knip en plak ik al die moeilijke namen maar neem dat niet op (hahahaha). Bedankt.

Dat maakt het wel ernstiger, want Rusland is dus nu op twee fronten een "nucleair ongeluk" aan het creëren. De terroristen.

Goed nieuws van de vele manschappen die nu in het leger gaan. HOpelijk ook zeer goed getraind. Want ze hebben nu nog een dikke 3 weken voordat de winter invalt.

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 13:41

Ik vind het wel jammer dat de USA Rusland niet als „state sponsor of terrorism“ wil benoemen.
Waarschijnlijk moeten ze daarvoor eerst actief Amerika aanvallen of zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:43

Of in ieder geval willen ze de stroomvoorziening voor de Oekrainers vernietigen zodat deze in de winter zonder licht en warmte zitten en bedrijven zonder bedrijfsvoering.
En nemen daarbij het risico op een nucleaire ramp voor lief.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:09

Een nucleaire ramp van bescheiden omvang, raakt de Russen niet direct. Wel wat gebieden, die men graag definitief wilde bezetten. zoals de Krim. Wat ik al eerder stelde: als wij het (Russen) niet kunnen gebruiken dan hebben jullie ( Oekraine) er ook niks meer aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:16

Dat klopt nikkel. De techniek van de verschroeide aarde.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:32

De tactiek van de verschroeide aarde, tot in de finesse.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:01

Telpeva schreef:
irmaz schreef:
Het ijzeren gordijn sluit zich weer, deze keer gelukkig om landsgrenzen heen in plaats van er dwars doorheen. Maar het blijft treurig want ook nu zullen weer veel families en vrienden worden gescheiden.
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 0819200000
[ Afbeelding ]

Omdat ik nieuwsgierig ben ben ik gaan zoeken op dat plaatje en ik kom uit bij nieuwsberichten over onder andere: Polen wil Afrikaanse immigranten die via Rusland het land in willen komen weren' en 'Polen heeft een hek aan de Wit Russische grens neergezet' en het twitter bericht zegt dat het hek er staat om Russen te weren.

Laat zeggen ik wil het bericht zelf best geloven maar ik denk dat het plaatje er wel bij verzonnen is.

Die foto zal inderdaad oud zijn. Meen hem ook al eens eerder gezien te hebben. Als die muur zo snel gebouwd is als de foto suggereert had The Donald in elk geval de verkeerde mensen ingehuurd voor zijn Wall _O-

Edit: volgens mij is dit een Hongaars hek van vorig jaar. Om Afrikanen vanuit Servië te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 19-09-22 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:04

Finland heeft wel hekken gebouwd langs de grens, weet niet of het de hele 1500 km was maar wel foto’s van gezien.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:05

nikkel schreef:
Een nucleaire ramp van bescheiden omvang, raakt de Russen niet direct. Wel wat gebieden, die men graag definitief wilde bezetten. zoals de Krim. Wat ik al eerder stelde: als wij het (Russen) niet kunnen gebruiken dan hebben jullie ( Oekraine) er ook niks meer aan.

Als de Krim nucleair besmet raakt dan wordt de Zwarte Zee dat ook. En dus ook Turkije, Bulgarije, Roemenië, Oekraïne, Georgië en Rusland zelf. Sotsji bijvoorbeeld, Vlad’s pride and joy.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:08

Denk je dat Vlad er ook maar 1 seconde wakker van ligt.?? Ik denk van niet. Wel de inwoners van de direct betroffen gebieden en daarna ook de mensen die getroffen worden van het verminderde voedsel op de termijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:10

nikkel schreef:
Denk je dat Vlad er ook maar 1 seconde wakker van ligt.?? Ik denk van niet. Wel de inwoners van de direct betroffen gebieden en daarna ook de mensen die getroffen worden van het verminderde voedsel op de termijn.

Vlad misschien niet, de jetset oligarchen wel. Geen jetset oligarchen geen Vlad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:32

Cowboy55 schreef:
nikkel schreef:

Vlad misschien niet, de jetset oligarchen wel. Geen jetset oligarchen geen Vlad.

Is dat niet weer simpel op te lossen met enkeltje raam.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:03

Ik denk zuiver persoonlijk, dat de invloed van jetset oligarchen veel ste hoog wordt ingeschat. Er zijn er al een aantal uit het raam gegaan. dus de rest houd zich wel koest (als ze verstandig zijn).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:22

nikkel schreef:
De tactiek van de verschroeide aarde, tot in de finesse.

Nee, helemaal niet.
Waar hier over gepraat wordt is alleen maar wraak.
De tactiek van de verschroeide aarde is het berekend terugtrekken van verdedigers over (in het algemeen) eigen grondgebied. Door deze tactiek toe te passen dwing je de aanvaller enorm lange bevoorradingslijnen te onderhouden. Logistiek is alles in oorlogvoering.
Heeft hier dus niets mee te maken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:02

Waar hier over gepraat wordt is alleen maar wraak.

Daar kan ik me in vinden. Het eindresultaat ( effect) van beide, is hetzelfde. Het woordgebruik dan wel interpretatie zegt mij minder.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:54

Citaat:
Nationalistische militaire bloggers worden lastig voor het Kremlin

Een goede analyse over de rol van een aantal pro-Russische aktieve bloggers zoals de hier al een aantal keer genoemde Igor Girkin (je weet wel, de hoofdverdachte van het neerhalen van de MH17). Deze bloggers zijn bijzonder goed op de hoogte en geven vrij nauwkeurig de situatie in de betwistte gebieden in Ukraïne weer en hun ongezouten mening over de recente verliezen van het Russische leger. Ze verstoren daarmee in toenemende mate de sprookjes die het Kremlin spint.
De moeite om het lezen absoluut waard, het is in het Nederlands: https://www.raamoprusland.nl/dossiers/o ... et-kremlin

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:05

Bron De Telegraaf
Oekraïne: bij hack gegevens van Russische huurlingen buitgemaakt

Hackers van het Oekraïense leger hebben de website van het Russische huurlingenbedrijf Wagner gehackt en de persoonsgegevens buitgemaakt van alle strijders die zijn aangesloten bij de organisatie. "Elke beul, moordenaar en verkrachter zal zwaar worden gestraft", kondigde de Oekraïense minister van Digitale Transformatie Mychajlo Fedorov de hack op Telegram aan. "Wraak is onvermijdelijk."

Wagner is een particulier huurlingenbedrijf dat geldt als het schaduwleger van het Kremlin. Het bewaakt Russische belangen in allerlei landen en huurlingen van Wagner vechten in Syrië en in Oekraïne. Voor de strijd in Oekraïne ronselt het bedrijf ook misdadigers in Russische gevangenissen. In ruil voor kwijtschelding van hun straffen moeten ze vechten in Oekraïne. Volgens Oekraïne maken de strijders van Wagner zich op grote schaal schuldig aan oorlogsmisdaden.

Het bericht over de hack kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:09

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 2180152321
Intussen beginnen de Russen ook op elkaar te schieten
Op 16 september raakten individuele Russische eenheden van twee afzonderlijke brigades in een dodelijke vriendelijke vuurgevecht rond de nederzettingen Novodruzhevsk, Shipylivka en Zolotarivka nadat de ene per ongeluk op de andere had geschoten, het escaleerde.
21 soldaten werden gedood en 53 gewond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:19

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 8662673410
En zijn ze nog steeds erg op zoek naar vers kanonnenvlees

Generale Staf: Russische volmachten in de oblast Donetsk proberen 500 fabrieksarbeiders te mobiliseren.

De generale staf van de Oekraïense strijdkrachten zei dat Russische volmachten in de oblast Donetsk het uitstel van de mobilisatie voor ongeveer 500 arbeiders van de Yenakiyeve Metallurgical Factory hebben geannuleerd.
De Generale Staf meldde ook dat mannen de door Rusland bezette Krim niet langer mogen verlaten zonder toestemming van militaire commissariaten.

De Generale Staf meldde ook dat mannen de door Rusland bezette Krim niet langer mogen verlaten zonder toestemming van militaire commissariaten.
------

https://twitter.com/DefenceHQ/status/15 ... 3215442945
Britse geheime dienst meldt:
Rusland heeft in de afgelopen 10 dagen hoogstwaarschijnlijk ten minste vier gevechtsvliegtuigen in Oekraïne verloren, waardoor het verlies sinds het begin van de invasie op ongeveer 55 staat.
Er is een reële mogelijkheid dat deze stijging van de verliezen gedeeltelijk het gevolg is van het feit dat de Russische luchtmacht een groter risico aanvaardt bij haar pogingen om onder druk van de Oekraïense opmars luchtsteun te verlenen aan de Russische grondtroepen.
Het situationeel bewustzijn van Russische piloten is vaak slecht; er is een realistische mogelijkheid dat sommige vliegtuigen over vijandelijk gebied zijn afgedwaald en in dichtere luchtverdedigingszones zijn terechtgekomen omdat de frontlinies snel zijn verplaatst.
Het aanhoudende gebrek aan luchtoverwicht van Rusland blijft een van de belangrijkste factoren die ten grondslag liggen aan de kwetsbaarheid van zijn operationele ontwerp in Oekraïne.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:42

Een interview met een Russische krijgsgevangen Wagner-huurling die gerecruteerd was uit de Russische gevangenis. Als ik het goed heb begrepen zat de man al ruim 20 jaar gevangen in Russische strafkampen. Het gesprek is Engels ondertiteld.
https://www.youtube.com/watch?v=hxsHFkxYOtY

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:07

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 6393946112
ISW (Institute for the Study of Wars) meldt: dringende oproepen van Russische proxies om zich bij Rusland aan te sluiten, veroorzaakt paniek.

Het Instituut voor de Studie van Oorlog zei dat de oproepen van Russische volmachten om de oblasten Loehansk en Donetsk onmiddellijk te annexeren "proxytroepen en sommige besluitvormers van het Kremlin in paniek brengt
Aangezien Rusland geen van beide oblasten in zijn geheel controleert, zou het annexeren van proxy-gebieden betekenen dat de door het Kremlin gecontroleerde gebieden "volgens de definitie van het Kremlin gedeeltelijk" zouden worden "bezet" door legitieme Oekraïense autoriteiten en oprukkende Oekraïense troepen", aldus de ISW.
Dit zou "het Kremlin in de vreemde positie plaatsen om te eisen dat Oekraïense troepen het "Russische" grondgebied niet meer bezetten, en de vernederende positie om die eis niet af te kunnen dwingen", aldus de ISW.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:16

Exclusieve videobeelden van Russische troepen die zich "hergroeperen" als onderdeel van een "gecontroleerde terugtrekking". De innovatieve manier van de "hergroepering" zou de verklaring van Peskov van vandaag ondersteunen dat Rusland zijn "militaire interventie" in Oekraïne zal voortzetten "totdat de doelstellingen zijn bereikt"
https://twitter.com/SergiyKyslytsya/sta ... 0256805888