Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:30

Sintara schreef:
Het dingetje is dat dat soort studies natuurlijk allang zijn gedaan. Daar had hij ook naar kunnen informeren

maar er worden wel steeds nieuwe dingen uitgevonden, zomaar blijven hangen in wat al gedaan is, is niet altijd de beste oplossing

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:31

Cer schreef:
Dan quote ik mezelf nog maar even .. want het stond er al ergens, maar ik begrijp dat je er overheen kan lezen, omdat het altijd lijkt alsof ik nergens iets van vind, blijkbaar :)
Cer schreef:
Een kweekgrond om virussen te laten muteren klinkt als een heel erg slecht idee

en dan zeg ik het mild
Nee, ik begin je berichten/nuances te waarderen.

Meerdere mensen geven sneller hun mening/reageren (deels) vanuit emotie, jij een stuk minder.

Daarom was ik er benieuwd naar. Maar inderdaad, ik had er overheen gelezen.

Bedankt voor je antwoord.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:32

Nee precies, je kunt beter nieuwe ontwikkelingen stimuleren

Laat de Trump organisatie nou juist medisch onderzoek gigantisch onderuit hebben gehaald in de usa ... :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:33

Ailill schreef:
Bedankt voor je antwoord.

en, vraag inderdaad gerust als iets onduidelijk lijkt, dan doe ik dat ook, en dan komen we ergens :)
Daarnaast, er is altijd ruimte om het oneens te zijn, en dat is ook niet erg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:35

Sintara schreef:
Nee precies, je kunt beter nieuwe ontwikkelingen stimuleren

Laat de Trump organisatie nou juist medisch onderzoek gigantisch onderuit hebben gehaald in de usa ... :=

Ja dat is echt wel ontzettend waardeloos -O-

Cer

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:36

Maar, ik las dat Europa (Nederland zelfs toch?) nu gaat lobbyen voor wetenschappers.. dus dat is dan wel iets positiefs, dat we kennis weer hierheen halen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:38

Er zit ergens nog een lichtpuntje in, voor Europa.
Dat 'we' nu de kans hebben om minder afhankelijk van de US te worden. :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:42

Cer schreef:
Maar, ik las dat Europa (Nederland zelfs toch?) nu gaat lobbyen voor wetenschappers.. dus dat is dan wel iets positiefs, dat we kennis weer hierheen halen?

Ja dat is ook wel de grap van de eeuw toch?
Grote bezuinigingen op het hoger onderwijs, inclusief ontslagen.. En dan lobbyen voor buitenlandse wetenschappers.
Er werd al cynisch geopperd dat 'we' dus Nederlanders in gaan ruilen voor Amerikanen op de universiteiten.
Spoiler:
Ik werk zelf in het hoger onderwijs, dus krijg hier vrij veel van mee

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:44

Nou ja, zo ver heb ik nu ook weer geen verstand van de materie (zie je, daarom is het soms wijs om er gewoon niks van te vinden, omdat er altijd heel veel kanten aan een verhaal zitten :+ )

ik heb geen idee hoe dat werkt, maar als het is wat jij zegt, LoveBodin, dan lijkt het me vrij oneerlijk, want de amerikaanse wetenschappers moeten ook betaald worden. Als dat ten koste gaat van Nederlanders.. sja..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:47

Cer schreef:

Wat wel vreemd is. Alleen bij de UTwente zijn al een hoop wetenschappers ontslagen ivm bezuinigingen.

Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, dan. Nederlanders ontslaan om Amerikanen aan te nemen? Of komt er toch meer geld vrij voor universiteiten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:51

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... land-halen

"Als je dat serieus wilt moet je wel stoppen met de plannen om Engels te verbieden in bachelorstudies en een half miljard te bezuinigen op universiteiten. Want daarmee jaagt het kabinet internationale onderzoekers juist het land uit"

Ja, het klinkt logisch he, als het er zo staat :P

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:53

Cer schreef:

En hoe gaat Nederland die betalen dan? Er zijn net bezuinigingen aangekondigd bij alle universiteiten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:56

Cer schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... land-halen

"Als je dat serieus wilt moet je wel stoppen met de plannen om Engels te verbieden in bachelorstudies en een half miljard te bezuinigen op universiteiten. Want daarmee jaagt het kabinet internationale onderzoekers juist het land uit"

Ja, het klinkt logisch he, als het er zo staat :P

Ja en dat zal ook wel moeten. Tot nu toe moeten we namelijk pittig bezuinigen (al is er bij ons nog geen sprake van ontslagen, maar de UTwente al wel, en er gaan natuurlijk geruchten rond dat zij niet de enigen zullen zijn).
Plus, ik weet niet hoe ze die mensen nu willen aannemen, want er zijn genoeg universiteiten met een aanneem stop (op 1e geldstroom in elk geval). Volgens mij moeten wij echt iets van 10% bezuinigen, dus er is echt geen geld om mensen nu aan te gaan nemen.
De bachelorstudies in Engels verbieden jaag je trouwens naar mijn mening geen internationale onderzoekers weg, wij zijn een hele internationale afdeling, mét een nederlandstalige bachelor (maar dat is niet per se de discussie hier natuurlijk). De bezuinigingen, ja die moeten wel stoppen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:08

Lieser schreef:
Cer schreef:

En hoe gaat Nederland die betalen dan? Er zijn net bezuinigingen aangekondigd bij alle universiteiten.

ik hoop toch serieus niet dat dit een echte vraag aan mij is?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:08

LoveBodin schreef:
De bachelorstudies in Engels verbieden jaag je trouwens naar mijn mening geen internationale onderzoekers weg, wij zijn een hele internationale afdeling, mét een nederlandstalige bachelor (maar dat is niet per se de discussie hier natuurlijk). De bezuinigingen, ja die moeten wel stoppen.

Internationaal en Nederlandse taal gaan niet heel erg makkelijk samen, ik snap helemaal niet waarom het Engels geweerd wordt in het hoger/WO onderwijs, want je kan eigenlijk niet zonder. Van mij mag er ook vanaf de kleuterschool Engels worden onderwezen zodat iedereen de kans krijgt om die taal te gebruiken in een internationale omgeving. We zijn maar een klein landje.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:11

Veronica2 schreef:
LoveBodin schreef:

Internationaal en Nederlandse taal gaan niet heel erg makkelijk samen, ik snap helemaal niet waarom het Engels geweerd wordt in het hoger/WO onderwijs, want je kan eigenlijk niet zonder. Van mij mag er ook vanaf de kleuterschool Engels worden onderwezen zodat iedereen de kans krijgt om die taal te gebruiken in een internationale omgeving. We zijn maar een klein landje.

Er zit nog wel wat ruimte tussen wetenschappelijke teksten in het Engels leren lezen en (bijna) alle bachelors alleen nog in het Engels aanbieden. Dat laatste doen ze in Frankrijk, Duitsland en Spanje ook niet, en die wetenschappers redden zich prima.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:15

Cer schreef:

Ja dat is zeer positief. In Frankrijk Marseille zijn ze daar al volop mee bezig. Nederland wetenschap land en de VS zijn zo met elkaar verweven ook als het om onderzoek gaat.
Het is goed als alle democratische landen deze mensen opvangen zodat de kennis voor de democratische landen bewaard blijft want dat is zeer belangrijk . Wel is voor mij duidelijk dat onder Trump de VS meer en meer zal afglijden naar een dictatuur want juist dictaturen hebben er belang bij om de mensen dom te houden, geen tegenspraak te willen laat staan objectief wetenschappelijk onderzoek die voor al die kennis waarden staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:45

LoveBodin schreef:
Cer schreef:

Ja dat is ook wel de grap van de eeuw toch?
Grote bezuinigingen op het hoger onderwijs, inclusief ontslagen.. En dan lobbyen voor buitenlandse wetenschappers.
Er werd al cynisch geopperd dat 'we' dus Nederlanders in gaan ruilen voor Amerikanen op de universiteiten.
Spoiler:
Ik werk zelf in het hoger onderwijs, dus krijg hier vrij veel van mee

En we willen ook minder kennis-migranten toch ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:27

Het schijnt dat diverse landen inmiddels hun reizigers afraden om naar de US of A te gaan.
Omdat er al wat mensen vastgehouden werden aan de grens en soms zelfs meerdere weken detained gehouden werden....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:35

Mocht je gaan dan mag je eerst van al je social media eventuele kritiek op trump en z’n minions wel verwijderen. Anders kun je inderdaad zomaar vastgehouden worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:37

Inderdaad, UK en Duitsland doen dat op dit moment. Die landen zullen hun adviezen ook gewoon publiceren op de sites van hun ministeries van buitenlandse zaken.
Maar toch is het al sinds kweetniethoelang gedoe om de VS binnen te komen, sinds 9/11 is de esta al verplicht en voor die tijd was het ook al raadzaam om een gewoon visum te hebben. En dan nog kon je soms lang wachten bij immigration omdat ze nog vraag zus of zo hadden. Terwijl je dus uit een bevriend land komt en ook beschikt over de geaccepteerde uiterlijke kenmerken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:41

Nou ik had al geen behoefte om te gaan en dat wordt alleen maar bevestigd de laatste jaren.
Canada heeft me wel altijd getrokken :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:51

Ik ben twee keer in florida geweest toen Biden er zat. Dat was genoeg, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt er nu nog heen te gaan.Nog los van de kosten, :n

de eerste keer waren we al bijna teruggestuurd meteen bij aankomst :oo we hadden nog geen hotel of adres, dat zouden we bij aankomt wel gaan uitzoeken. Alleen huurauto en heen en terugvlucht En tsja dat samen met een gehandicapte en iemand die in een chemische fabriek werkt. Oeps dat scheelde echt niet veel ze waren bang dat we zouden willen blijven of zo geen idee? :? Dankzij mijn duwer van het vliegveld mochten we door,

De tweede keer wel hotel en toen kwamen we bijna weer bij dezelfde man terecht. Dat tegen de duwer gezegd en die manouvreerde ons soepel naar een andere rij. De man herkende ons wel en maakte zo n ik zie jullie wel gebaar. %) :l 8)7

Ik snap de negatieve reisadviezen wel ja. Voor het zelfde geld wordt er tijdens je verblijf opeens iets gewijzigd en dan? Brrrr :x

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:54

Nou, wij zijn vorig jaar naar onder andere yellowstone geweest (via Denver omhoog naar Glacier), en dat was echt prachtig, een fantastische reis. De mensen waren vriendelijk, onderweg en ook bij de douane (erg mee gelachen ook) Ik zou er zeker graag nog een keer naar terug gaan :j
om er nu van alles bij te halen vind ik wat overdreven. Overal werken horken van mensen, dat is niet voorbehouden aan de US. Genoeg mensen doen gewoon hun best hoor daar.

Gezien de onrust gaan we niet, en kijken we inderdaad naar Canada, als we uberhaupt al Europa uitgaan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:58

Wij zijn ook vooral lieve mensen tegengekomen, en mooie natuur erg rolstoelvriendelijk ook. :j Manatees, dolfijnen, koraal. behalve die druif bij de douane. Maar te duur te ver en daarin alleen al niet meer haalbaar. Maar los daarvan ik zou het gewoon niet meer aandurven nu. Teveel onzekerheden en je weet maar nooit wanneer vlam in de pan slaat daar %)