Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:18

Kaja schreef:
BigOne schreef:
Dit is toch wel een gotspe, grondwet aanpassen want ze zijn het niet met ons eens ;
https://nos.nl/l/2587664#UPDATE-89756057

Ik ben ook benieuwd.

Dit gaat niet over weekendscholen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:19

Kaja schreef:
Shadow0 schreef:

Niemand heeft het de PVV lastig gemaakt, echt helemaal totaal niet.

Het is maar net hoe je het bekijkt ;)

Ik ben oprecht benieuwd naar een andere kant want ik ga mee met ShadowO.
:)
Maar misschien is er een totaal ander inzicht waar ik niet aan denk.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:43

fransje23 schreef:
Kaja schreef:
Laten we het even houden bij weekendscholen, gezien sommige hier het zo naar vinden wat de BBB aan kaart. Over de dubbele functie van een islamitische weekendschool.

De BBB kaart toch niet de weekendscholen maar het islamitisch basis en voorgezet onderwijs aan?

De weekendscholen zijn er in dit topic bijgehaald.

Het gaat de BBB om nieuwe islamitische scholen te verbieden, in dit artikel. De insteek blijft hetzelfde. Iets waar we al jaren mee bezig zijn. Als sommige hier zo eensgezind zijn met de islam en de vrijheid van hún geloofsovertuiging, dan mag de keerzijde ook benoemd worden. Financiering uit de Golfstaten. Onze normen en waarden worden hier niet vertegenwoordigd hoor.

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:44

Bij de Jehova getuigen in de kerk worden onze normen en waarden ook niet vertegenwoordigd.

Ook verbieden?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:49

MarlindeRooz schreef:
Bij de Jehova getuigen in de kerk worden onze normen en waarden ook niet vertegenwoordigd.

Ook verbieden?

Eerder heb ik reformatorische scholen ook aangehaald.

Maar nu even over de integratie, inclusiviteit en islamitische scholen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:49

Oh en de grondwet niet te vergeten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:51

Ik denk niet dat jij bepaalt waar anderen over moeten posten. Ik heb mijn algemene visie op religieus onderwijs al gegeven. Wat wil je horen?

Wat mensen in het weekend doen moeten ze zelf weten. Als je islamitische clubjes wil verbieden of de islam op zichzelf dan vind ik dat je elke vorm van religie moet verbieden. En dat is achterlijk en gaat tegen alle rechten van de mens in zowat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:54

Ik heb een heleboel islamitische collega's, prima mensen. Sommige van hun kinderen gaan naar weekend scholen, anderen niet. Maar allemaal hardwerkende mensen die gewoon hun leven hier leven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:59

Ik snap niet dat je een hekel hebt aan de islam, maar niet aan andere religies. Het bashen van 1 cultuur...bah.

Wat moet de gemiddelde moslim die hier al jaren woont en werkt doen om er nou werkelijk bij te horen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:01

Kaja schreef:
Het gaat de BBB om nieuwe islamitische scholen te verbieden, in dit artikel. De insteek blijft hetzelfde. Iets waar we al jaren mee bezig zijn.

Wie zijn 'we' precies?

Citaat:
Als sommige hier zo eensgezind zijn met de islam en de vrijheid van hún geloofsovertuiging, dan mag de keerzijde ook benoemd worden. Financiering uit de Golfstaten. Onze normen en waarden worden hier niet vertegenwoordigd hoor.

Je vertekent het. Volgens mij vind je zeker in dit topic juist een boel mensen die vinden dat de vrijheid van geloofsovertuiging nou juist niet een vrijbrief is voor allerlei narigheid. Maar alleen dat je niet eenzijdig de islam kunt benadelen of vervolgen terwijl de conservatief-christelijken vrijwel exact hetzelfde doen. OF we maken alle onderwijs (in elk geval het officiele onderwijs zoals beschreven in de leerplicht) seculier, of we houden de huidige uitzondering voor onderwijs op religieuze grondslag (binnen de grenzen van de wet en voor de goede orde: homoseksualiteit afwijzen mag nadrukkelijk niet, op geen enkele school) maar dan staat die uitzondering open voor alle geloven en niet selectief alleen voor christenen. Het een of het ander.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:11

Ja dat hoor ik hier vaker. Dat moet iedereen zelf weten. En dat bepaalde zaken verbieden, achterlijk is en tegen alle rechten van de mens in gaat. And so on….
Ik kan me het stukje vrouwen ook nog zo goed herinneren. Vrouwen zijn een belangrijk onderdeel van de verkiezingen, vrouwenrechten zijn heel belangrijk. Mannen daarentegen moeten hun plek maar eens weten. En nog belangrijker andere mannen aanspreken op ongewenst gedrag.
En homo’s? Ook zoiets. We zijn een gelijkwaardige samenleving, inclusiviteit voor iedereen.

Totdat we bij islamitische scholen aankomen. Een stop op nieuwe islamitische scholen.
Wat in strijd is met de Grondwet.

Een gotspe!

Terwijl er wel degelijk onderzoek is gedaan naar islamitische scholen, waar sprake is van antidemocratisch gedachtegoed. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Homo’s mogen er niet zijn.

Dat staat toch haaks op elkaar?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:14

Maar dat is niet uniek voor Islamitische scholen. Dan moet je geen enkele religieuze school toestaan. Dat is het punt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:16

Daar merk ik onder mijn Islamitische collega's niets, van de homoseksuelen en vrouwen in ons bedrijf werken prima samen met de islamitische werknemers. Nooit een wanklank.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:18

Kaja schreef:
Ja dat hoor ik hier vaker. Dat moet iedereen zelf weten. En dat bepaalde zaken verbieden, achterlijk is en tegen alle rechten van de mens in gaat. And so on….
Ik kan me het stukje vrouwen ook nog zo goed herinneren. Vrouwen zijn een belangrijk onderdeel van de verkiezingen, vrouwenrechten zijn heel belangrijk. Mannen daarentegen moeten hun plek maar eens weten. En nog belangrijker andere mannen aanspreken op ongewenst gedrag.
En homo’s? Ook zoiets. We zijn een gelijkwaardige samenleving, inclusiviteit voor iedereen.

Totdat we bij islamitische scholen aankomen. Een stop op nieuwe islamitische scholen.

Een gotspe!

Terwijl er wel degelijk onderzoek is gedaan naar islamitische scholen, waar sprake is van antidemocratisch gedachtegoed. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Homo’s mogen er niet zijn.

Dat staat toch haaks op elkaar?

Wat staat haaks op wat?

Volgens mij zegt iedereen hier zowat dat ze discriminatie en homohaat niet vinden kunnen.

Alleen is het ook discriminatie om alles wat islamitisch is te verbieden en alles wat christelijk is niet. Terwijl beiden intolerant gedachtengoed hebben.

Daarbij is bepalen wat mensen in hun vrije tijd en in hun eigen huis doen erg Noord-Korea achtig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:21

Kaja schreef:

Een stop op islamitische scholen alleen omdat het islamitische scholen zijn is inderdaad heel erg in strijd met de grondwet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:22

_San87_ schreef:
Maar dat is niet uniek voor Islamitische scholen. Dan moet je geen enkele religieuze school toestaan. Dat is het punt.

Nogmaals ik haak enkel in op het bericht over de BBB en het verbieden van islamitische scholen.
Het gaat mij niet enkel om de islam. Ik vind dat we op elke vorm van antidemocratisch gedachtegoed heel scherp moeten zijn. En als dat betekent dat de Grondwet aangepast moet worden, dan moet de Grondwet aangepast worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:23

Kaja schreef:
_San87_ schreef:

Nogmaals ik haak enkel in op het bericht over de BBB en het verbieden van islamitische scholen.
Het gaat mij niet enkel om de islam. Ik vind dat we op elke vorm van antidemocratisch gedachtegoed heel scherp moeten zijn. En als dat betekent dat de Grondwet aangepast moet worden, dan moet de Grondwet aangepast worden.

Maar de grondwet hoeft niet aangepast te worden als we alle religieuze scholen verbieden denk ik? Want dat kan je onder artikel 1 schuiven. Maar dat is denk ik heel ingewikkeld.

Maar waarom moeten we het dan specifiek over islamitische scholen hebben? Want dat zeg je meermaals.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:27

Kaja schreef:
Het gaat de BBB om nieuwe islamitische scholen te verbieden, in dit artikel. De insteek blijft hetzelfde. Iets waar we al jaren mee bezig zijn. Als sommige hier zo eensgezind zijn met de islam en de vrijheid van hún geloofsovertuiging, dan mag de keerzijde ook benoemd worden. Financiering uit de Golfstaten. Onze normen en waarden worden hier niet vertegenwoordigd hoor.

Maar wat zijn onze normen en waarden dan?

Mijn noemen en waarden worden ook niet vertegenwoordigd door de SGP,

Wat mij persoonlijk betreft mag geloof in zijn geheel afgeschaft worden. Er zijn al teveel oorlogen en onderdrukking geweest vanwege geloof.
Maar ik weet ook dat heel veel mensen wel veel uit het geloof halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:28

Kaja schreef:
Het gaat mij niet enkel om de islam.

Als de BBB bedoelt dat ze alle religieuze scholen willen verbieden dan moeten ze dat zeggen. Maar dat zeiden ze dus niet. En jij haalt het aan alsof het je wel degelijk alleen gaat om islamitische scholen.

Maar als je inmiddels begrijpt dat je niet kunt discrimineren op de specifieke religie dan zijn we eruit toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:34

Kaja schreef:

Misschien moet de politiek dan eerst het goede voorbeeld geven?
Er zijn partijen die antidemocratisch zijn en partijen die vrouwen en homo's uitsluiten.

Hoe zouden die een verwijt kunnen maken naar welke school dan ook?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:38

Hebben jullie de interviews van NRC gezien?
Best interessant en wat leuke diepgang, klein stukje:

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:48

Shadow0 schreef:
Kaja schreef:
Het gaat mij niet enkel om de islam.

Als de BBB bedoelt dat ze alle religieuze scholen willen verbieden dan moeten ze dat zeggen. Maar dat zeiden ze dus niet. En jij haalt het aan alsof het je wel degelijk alleen gaat om islamitische scholen.

Maar als je inmiddels begrijpt dat je niet kunt discrimineren op de specifieke religie dan zijn we eruit toch?

Ik begrijp inmiddels wel dat jij wel héél selectief leest, laten we het daarop houden ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:49

fransje23 schreef:
Kaja schreef:

Er zijn partijen die antidemocratisch zijn en partijen die vrouwen en homo's uitsluiten.

Ja precies, zo praten we recht wat krom is. Duidelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:52

Kaja schreef:

Wie is "we" in deze context?
:)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:53

Kaja schreef:
fransje23 schreef:

Volgens mij lees jij nu selectief.

Misschien werken wat voorbeelden:
https://pointer.kro-ncrv.nl/ondanks-oph ... uwelijk-af

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1400 ... -onderwijs

Kort samengevat: niets is voorbehouden aan enkel de islam.