Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:07

Karl, het woord verzonnen staat erbij !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:20

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Dit is imo pure methodiek. Je brengt iets heftigs (noodwet) waar van je zelf ook weet dat dit niet gaat gebeuren. Maar je bent geen slappe banaan dus houdt zolang mogelijk vol. Om vervolgens de spoedwet te presenteren waar je dan draagvlak voor krijgt. Als hij was begonnen met de spoedwet had hij gelijk de deksel op zijn neus gekregen.
Maar omdat hij dit zo slim heeft aangepakt denkt iedereen dat ze gewonnen hebben. Maar de echte winnaar is natuurlijk Wilders die met een hele strenge asielwet nu zal komen waar waarschijnlijk meer draagvlak voor is. Ik voel bewondering voor die slimme vos....

Ik heb geen enkele bewondering voor die achterbakse eikel. Ik vind heb beneden alle peil dat je alleen uit eigenbelang en aandacht een heel land volledig plat legt. Er is werkelijk niemand die hier iets aan heeft behalve Geert Wilders en zijn mignons.
En vergeet niet dat hij al die truks niet zelf bedenkt, dit wordt allemaal bedacht en weggeleerd door Rusland en de vriendjes Orban en die gekken waar hij vorige week mee op de foto stond. Die randdebielen doen exact hetzelfde en met dezelfde bewoording in hun eigen land.

Helemaal met je Eens.

Ik heb niets met Wilders dat weet jij ook, maar dat iemand elke keer in staat is zijn omgeving zo te manipuleren dat vind ik oprecht knap. Want de omgeving geeft hem al jaren die kans om zo de agenda te bepalen. En dat is zeker ook zijn omgeving (lees journalisten, talkshows etc) aan te rekenen. Alles wat je voedt groeit nl.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:42

Dit was Rob Oudkerk van de week bij WNL die tegen de verregaande samenwerking en een mogelijke fusie tussen PVDA/GL was.

https://youtu.be/cpcEHAAoHAc?si=ajDTSbIZZXfoILZp

Op zich heeft hij wel een punt. Van de oorspronkelijke PVDA en ooknde sociaal democratie is niets meer over. De hele samenwerking ademt vooral groen.

Aan de andere kant, moet je ook realistisch zijn. Als alleenstaande partij stelt de PVDA niets en dan ook niets meer voor. De binding met de arbeider is de PVDA gewoon kwijt. De oorspronkelijke achterban stemt nu PVV. De sociaal democratie is op sterven na dood.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:49

Daar kijk ik anders naar. Groen zijn heeft eigenlijk niets te maken met rechts, midden of links zijn. Dat met name de linkse partijen zich wereldwijd daar vooral de aandacht voor hebben is een feit maar doet niets af aan dat gegeven dat "groen" zijn dieper gaat als politieke partij kiezen.

Er zijn veel PvdAensen die dus altijd groen zijn geweest..Juist door de samenwerking/ fusie tussen die twee partijen krijg je meer aandacht voor betaalbare maatregelen mbt klimaat verandering. Met name in de EU heeft een Nederlandse PvdA er daar geweldige voorstellen over gedaan.

Ik was al lang geleden voorstander van een samenwerking tussen deze partijen (gewoon een groot links blok vormen) met daarin de verschillen. Van mij mag volt, pvdd zich daar ook bij voegen om die versplintering wat tegen te gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:59

Daar heb je zeker een punt Pien.
Het verkiezingsprogramma van de combinatie vorig jaar heeft mij over de streep getrokken PVDA/GL te stemmen omdat ze lieten zien dat groen beleid ook op een eerlijke en betaalbare manier voor de smalle beurs mogelijk was. Onder Rutte waren er alleen maar subsidies voor de beter gesitueerden terwijl de rest met een torenhoge energierekening bleef zitten.

Maar goed. Alleen stellen beide partijen geen donder voor. Met hun samenwerking zijn ze de tweede partij in het land geworden. Groter dan de VVD met potentie om in de toekomst nog eens aan de knoppen te zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:40

Het is voor mij juist de reden geweest er niet op te stemmen. En ik begrijp zijn kritiek ook goed. De gedachtengoed van de pvda (sociaal, opkomen voor de zwakkeren, samen dingen dragen) ligt me wel. De gedachtengoed van groen ook maar zoals het in nederland geuit wordt is dat gedacht vanuit de mensen die alle aanpassingen gemakkelijk kunnen betalen. En de pvda juist was voor de mensen met niet de royale financiele middelen om dat te doen.

Daar bijt het voor mij ook met de huidige groene beweging. Leuk dat er minder fossiel moet en electrische autos en stoken en geen houtkachels meer enz. Maar het ov is uitgekleed buiten de grote stad en als fietsen geen optie is en het ov afwezig heb je geen andere keuze dan de auto. En electrisch is niet te betalen.Natuurgebieden dicht voor autos met de melding ga maar fietsen erheen. Ook daar als je niet kunt fietsen kun je er ook niet meer komen en sluit je een best grote groep mensen buiten.

En door dat zo te blijven benoemen hebben ze denk ik de eigenlijke doelgroep in de armen van rechts gejaagd die met leugens (o nee dat mag je niet zeggen, valse voorwendselen de mensen hebben gelokt met beloftes die meteen de toilet door gespoeld zijn een maal aan de macht)

Het is al ellendig genoeg dat sociaal denken in nederland een bijna vies woord aan het worden is. Iedereen moet zichzelf maar redden. Kun je dat niet eigen schuld dan ga je maar meer werken. Tjsa als je dat niet kunt, wederom uitsluiting van een grote groep mensen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:48

https://www.ad.nl/binnenland/schoof-leg ... ~a91f3f8d/

O ja dit artikel. Om als kabinet een brief over asielbeleid bewust naar een verkeerd adres te sturen waarvan je weet dat zij er niet over gaan in de hoop meer aandacht te krijgen komt op mij niet echt proffessioneel over 8)7

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:07

Loretta schreef:
Dit was Rob Oudkerk van de week bij WNL die tegen de verregaande samenwerking en een mogelijke fusie tussen PVDA/GL was.

https://youtu.be/cpcEHAAoHAc?si=ajDTSbIZZXfoILZp

Op zich heeft hij wel een punt. Van de oorspronkelijke PVDA en ooknde sociaal democratie is niets meer over. De hele samenwerking ademt vooral groen.

Aan de andere kant, moet je ook realistisch zijn. Als alleenstaande partij stelt de PVDA niets en dan ook niets meer voor. De binding met de arbeider is de PVDA gewoon kwijt. De oorspronkelijke achterban stemt nu PVV. De sociaal democratie is op sterven na dood.

Ik snap het het punt dat het lijkt dat PvdA/GL alleen maar bezig is met groen maar dat is ook de framing van de media, door Timmermans iedere keer maar weer aan te spreken op zijn rol in Europa en zijn Green Deal. Als je andere PvdA-ers zoals Kati Piri volgt op twitter en je ziet alle moties die ze indienen dan gaan die allemaal over mensen, zorg, werk, uitkeringen en bestaansrecht.
De PvdA moest wel fuseren, hun stemmers hadden een gemiddelde leeftijd van boven de 55 (ik dacht zelfs 65 maar dat weet ik niet zeker) en was daarmee de partij geworden voor de ouderen. GroenLinks had juist vooral de jongere stemmers. In een tabel met gemiddelde leeftijd van de stemmers stond GroenLinks met de jongste en de PvdA met de oudste, op 50+ na.

M.i. laat Rob Oudenkerk wel zien wie de PVV stemmers zijn en waar ze vandaan komen en had zelf waarschijnlijk wel een ministerpostje aanvaard als de PVV het hem gevraagd hadden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:22

Benzz schreef:
juval schreef:
Rutte hield dat 12 jaar vol :)

Ik heb Rutte op twitter nog nooit een reactie zien geven: Man neergestoken, dader man met afrikaans uiterlijk terwijl het een verwarde witte man was. En dat ook niet willen terugnemen.

het ging toch over liegen (van Faber)? Rutte had de bijnaam Pinokkio met een bepaalde reden.

verder zou ik hem ook absoluut niet met Wilders willen vergelijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:41

karuna schreef:
Het is voor mij juist de reden geweest er niet op te stemmen. En ik begrijp zijn kritiek ook goed. De gedachtengoed van de pvda (sociaal, opkomen voor de zwakkeren, samen dingen dragen) ligt me wel. De gedachtengoed van groen ook maar zoals het in nederland geuit wordt is dat gedacht vanuit de mensen die alle aanpassingen gemakkelijk kunnen betalen. En de pvda juist was voor de mensen met niet de royale financiele middelen om dat te doen.

Daar bijt het voor mij ook met de huidige groene beweging. Leuk dat er minder fossiel moet en electrische autos en stoken en geen houtkachels meer enz. Maar het ov is uitgekleed buiten de grote stad en als fietsen geen optie is en het ov afwezig heb je geen andere keuze dan de auto. En electrisch is niet te betalen.Natuurgebieden dicht voor autos met de melding ga maar fietsen erheen. Ook daar als je niet kunt fietsen kun je er ook niet meer komen en sluit je een best grote groep mensen buiten.

En door dat zo te blijven benoemen hebben ze denk ik de eigenlijke doelgroep in de armen van rechts gejaagd die met leugens (o nee dat mag je niet zeggen, valse voorwendselen de mensen hebben gelokt met beloftes die meteen de toilet door gespoeld zijn een maal aan de macht)

Het is al ellendig genoeg dat sociaal denken in nederland een bijna vies woord aan het worden is. Iedereen moet zichzelf maar redden. Kun je dat niet eigen schuld dan ga je maar meer werken. Tjsa als je dat niet kunt, wederom uitsluiting van een grote groep mensen.

Ik ben nooit fan geweest van Rob Oudkerk. Laat hij vooral naar zijn eigen handelen en opmerkingen uit het verleden kijken.

Ik heb geen moeite met de samenwerking van GL en PvdA.
Er zou alleen een nieuwe, aansprekende lijsttrekker moeten komen, niet uit 1 van de bloedgroepen, een nieuw persoon.
Een fris gezicht.

GL heeft nog nooit geregeerd en PvdA ook al een tijd niet.
Zij zijn sowieso al heel lang niet de grootste partij, dus om van alles in de schoenen te schuiven van links, begrijp ik nooit.

Er is maar 1 stabiele partij, die jaren de grootste is geweest en geregeerd heeft en dat is toch echt de VVD.

De transitie naar groene energie is onvermijdelijk, dan kun je als arbeider/modale burger beter op een partij stemmen, die rekening houdt met bijvoorbeeld subsidies voor verduurzamen van (oude) woningen, dan op een partij die bijvoorbeeld de diesel voor boeren goedkoper maakt.

De beeldvorming door (rechtse) media zoals Telegraaf en WNL draagt ook zeker bij, aan het wijzen naar links.
Halsema werd stevig aangepakt bij Jinek, maar Wiersma en Van der Plas worden weinig kritisch ondervraagd.
Kijk naar het populaire VI, altijd zit Weird Duk daar, maar een Sander Schimmelpenninck durven ze niet uit te nodigen.
Of tegen Hein de Haas hebben ze niets in te brengen, dus die komt niet meer.

Maar ook bijvoorbeeld dat jonge mannen op conservatieve partijen stemmen, zoals FvD vind ik een voorbeeld van de invloed van met name sociaal media waar mannen als Andrew Tate worden verheerlijkt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:42

juval schreef:
het ging toch over liegen (van Faber)? Rutte had de bijnaam Pinokkio met een bepaalde reden.

verder zou ik hem ook absoluut niet met Wilders willen vergelijken.

Ik vind het liegen van Faber wel next level hoor. Rutte hield het bij zichzelf en loog over zichzelf (had geen actieve herinnering) maar Faber liegt over iets dat niet bestaat en maakt anderen deelgenoot in haar leugen door te beweren dat die er al mee bezig zijn.

Ik ben absoluut geen fan van Rutte en vind dat hij ruim 10 jaar te lang in dat torentje heeft gezeten, maar wat er nu gebeurt vind ik echt niet kunnen :n
Liegen en bekwaam zijn kan ik nog enig begrip voor opbrengen, maar liegen, onbekwaam en kwaadaardig zijn gaat bij mij echt de grens over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:49

Electra63 schreef:
karuna schreef:

Ik ben nooit fan geweest van Rob Oudkerk. Laat hij vooral naar zijn eigen handelen en opmerkingen uit het verleden kijken.

Ik heb geen moeite met de samenwerking van GL en PvdA.
Er zou alleen een nieuwe, aansprekende lijsttrekker moeten komen, niet uit 1 van de bloedgroepen, een nieuw persoon.
Een fris gezicht.

GL heeft nog nooit geregeerd en PvdA ook al een tijd niet.
Zij zijn sowieso al heel lang niet de grootste partij, dus om van alles in de schoenen te schuiven van links, begrijp ik nooit.

Er is maar 1 stabiele partij, die jaren de grootste is geweest en geregeerd heeft en dat is toch echt de VVD.

De transitie naar groene energie is onvermijdelijk, dan kun je als arbeider/modale burger beter op een partij stemmen, die rekening houdt met bijvoorbeeld subsidies voor verduurzamen van (oude) woningen, dan op een partij die bijvoorbeeld de diesel voor boeren goedkoper maakt.

De beeldvorming door (rechtse) media zoals Telegraaf en WNL draagt ook zeker bij, aan het wijzen naar links.
Halsema werd stevig aangepakt bij Jinek, maar Wiersma en Van der Plas worden weinig kritisch ondervraagd.
Kijk naar het populaire VI, altijd zit Weird Duk daar, maar een Sander Schimmelpenninck durven ze niet uit te nodigen.
Of tegen Hein de Haas hebben ze niets in te brengen, dus die komt niet meer.

Maar ook bijvoorbeeld dat jonge mannen op conservatieve partijen stemmen, zoals FvD vind ik een voorbeeld van de invloed van met name sociaal media waar mannen als Andrew Tate worden verheerlijkt.

Goede post electra! Dank je wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:43

Citaat:
De gedachtengoed van groen ook maar zoals het in nederland geuit wordt is dat gedacht vanuit de mensen die alle aanpassingen gemakkelijk kunnen betalen.

Please mind:
dit is het gedachtegoed van de vvd.

Niet van de milieubeweging of GroenLinks of noem maar op.

Citaat:
Maar het ov is uitgekleed buiten de grote stad en als fietsen geen optie is en het ov afwezig heb je geen andere keuze dan de auto. En electrisch is niet te betalen.

Ook dit is vvd.
De blabla is "eigen verantwoordelijkheid".
...en vooral ook de auto industrie terwille zijn.

Citaat:
|(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:55

Warmtepompen, van het gas af, electrisch rijden is toch echt groen. Ik snap het ook dat er iets moet gebeuren op een gegeven moment is het spul op. maar niet te betalen voor heel veel mensen. De steden die geen diesels meer willen hebben. Ook iets wat voor sommige mensen een groot probleem opleverd. Bv veel rolstoelbussen zijn oud en diesel. En helaas lang niet elke stad heeft de uitzondering voor gehandicapten kaarten. Dan kun je domweg niet meer daarheen -O-

Ik weet er moet iets gebeuren maar met dergelijke dingen vooral naar voren schuiven als partij dan jaag je helaas veel stemmers weg bij je partij vrees ik. Ik ben naar links gegaan maar ik vermoed dat de meesten naar rechts zijn gegaan naar de valse beloftes. -O-

Al ben ik wat betreft de lawaaimakende dure warmtepompen eerder een voorstander van de juiste energiezuinige electrische kachel al dan niet ket steen aan de binnekant als warmte opslag of ir plaat. Samen met een electrische boiler. Veel goedkoper in aanschaf. Praktischer lokaal te verwarmen en stil en eenvoudig zelf te plaatsen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:06

Ik ben ook niet heel groen en milieubewust, maar ik begrijp heel goed dat we zoveel mogelijk van het gas af moeten.
In Groningen willen we niet meer boren en afhankelijk zijn van bijv. Rusland, is zeker ongewenst.

Ik denk, dat de transitie gewoon moet en dat heeft verder niet veel met sociaal-democratie te maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:09

Alleen als een partij dat heel erg naar voor schuift. Er continue berichten zijn over wat warmte pompen kosten en autos weg enz. Ook al komen die berichten niet bij die partij vandaan kan het heel goed er voor zorgen dat mensen daarom niet meer op een dergelijke partij willen stemmen omdat ze bang zijn dat ze financieel helemaal de vernieling ingaan omdat ze kosten moeten maken verplicht die ze niet kunnen maken.

Dat is toch iets waar je als partij aan moet denken lijkt me. Zeker als je merkt dat je je achterban steeds verder verliest,

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:22

Ik ben juist blij dat ze die berichten delen. Na mijn maatstaven mogen ze dat nog veel meer doen. Ik twijfelde juist om op de combi te stemmen omdat ik bang was dat het minder groen werd. En nog vind ik het soms te soft.
Dat heb ik ook met het standpunt over Israël/Gaza. Je merkt dat er binnen GL/PvdA een tweedeling is.
Gl wilt een distantie van Israëls beleid en is pro Palestina en PvdA worstelt daarmee. Ik zeg het nu wat kort door de bocht. Maar je merkt daar wel degelijk verschil

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:34

karuna schreef:
Warmtepompen, van het gas af, electrisch rijden is toch echt groen. Ik snap het ook dat er iets moet gebeuren op een gegeven moment is het spul op. maar niet te betalen voor heel veel mensen. De steden die geen diesels meer willen hebben. Ook iets wat voor sommige mensen een groot probleem opleverd. Bv veel rolstoelbussen zijn oud en diesel. En helaas lang niet elke stad heeft de uitzondering voor gehandicapten kaarten. Dan kun je domweg niet meer daarheen -O-

Ik weet er moet iets gebeuren maar met dergelijke dingen vooral naar voren schuiven als partij dan jaag je helaas veel stemmers weg bij je partij vrees ik. Ik ben naar links gegaan maar ik vermoed dat de meesten naar rechts zijn gegaan naar de valse beloftes. -O-

Al ben ik wat betreft de lawaaimakende dure warmtepompen eerder een voorstander van de juiste energiezuinige electrische kachel al dan niet ket steen aan de binnekant als warmte opslag of ir plaat. Samen met een electrische boiler. Veel goedkoper in aanschaf. Praktischer lokaal te verwarmen en stil en eenvoudig zelf te plaatsen.

Ik denk dat veel op dit gebied verkeerd vertaald is door de media. De nadruk (en grote subsidies) zijn niet bedoeld om iedereen te verplichten om deze (nog dure) technologie in huis te halen. Ze zijn bedoeld om het bedrijfsleven te stimuleren een andere kant op te gaan en dat mbv subsidies ook mogelijk te maken.
Doordat een technologie meer ingezet wordt wordt deze ook goedkoper, zie bv prijzen elektrische autos 10 jaar geleden en nu.

De Russische invasie in Ukraïne heeft een zware wissel getrokken op de transitie omdat gas ineens zo duur werd, waardoor juist de mensen met een kleine beurs in de knel kwamen en er op dat moment nog geen betaalbare alternatieven waren, de elektrificatie van huishoudens was nog maar net begonnen.

En wat nog erger is, met het nieuwe kabinet gaat een deel nu doodbloeden waardoor huishoudens met kleine beurs nog steeds kwetsbaar blijven voor gebeurtenissen in de wereld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:44

En wie heeft ervoor gezorgd dat het gas onbetaalbaar werd? Zelensky.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:24

Ja allemaal de schuld van Zelensky -O- (bedoel je niet Poetin)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:42

purny schreef:

Voor de inval in Oekraïne had Gazprom door de levering te stagneren de prijs al met een factor 4 de lucht in gejaagd.. kun je uitleggen hoe dat de schuld van Zelensky is? Om over de prijsstijgingen na de invasie nog maar te zwijgen overigens, ook de schuld van het slachtoffer zeker?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:57

Wat was dan precies de rol van Zelensky bij de Nordstream sabotage?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:03

purny schreef:

Waar baseer je dit op ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:50

purny schreef:

De laatste stand van zaken op het gebied van die Nordstream 2 sabotage:
Citaat:
Een dag na het rapport van de Post verwierp de Oekraïense president de beschuldigingen dat Oekraïne de pijpleiding had vernietigd. Zaluzhny ontkende later tegenover de Washington Post elke betrokkenheid bij de sabotage.

Hier is een uitgebreide (engelstalige) rapportage mbt het hele geval waarin onze MIVD een cruciale rol heeft gespeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Stre ... s_sabotage

Er lijkt geen sluitend bewijs te zijn en alles is gebaseerd op verhalen. Degene die het meest te winnen had bij de sabotage was Rusland. Omdat zij de gaskraan dicht hadden gedraaid en daarmee niet aan de leververplichting hadden voldaan moesten ze, volgens het levercontract, miljarden aan schadevergoeding aan Duitsland betalen. Als de pijplijn door andere oorzaken buiten werking zou zijn was het overmacht en zouden ze dat niet hoeven te betalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:30

Sowieso heeft de oorlog in Oekraïne heel veel invloed op onze economie en natuurlijk de gasprijs.