Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:30

Over de kerncentrale het volgende. Die levert wel degelijk weer stroom volgens Yuillia aan een deel van de regio, ook al was dat gestopt. Haar ouders wonen daar niet zo heel ver vandaan.
Ik had het dus toch goed met mijn opmerking hier in dit topic. Hij is dus niet afgesloten op dit moment meer.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:40

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 3782718464
Ja dat klopt. Las ik ook op Twitter.

IAEA: de door Rusland bezette kerncentrale in Zaporizja, na reparatie opnieuw aangesloten op het elektriciteitsnet.

Het International Atomic Energy Agency zei dat een van de vier beschadigde hoogspanningslijnen die de centrale van elektriciteit voorzagen, was gerepareerd.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:57

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Vandaag was ik op stap met Yuillia <3 (zo gezellig) en van haar hoorde ik dat de wapens uit Iran zijn aangekomen en erg succesvol. Dat maakt de situatie weer zorgelijk volgens haar.

Het zijn drones en ze lijken volgens de berichten inderdaad goed in het raken van objecten, iets waar de Russische drones niet direct in uitblonken. Ik heb wel vertrouwen in de inventiviteit en technische kennis van de Ukraïners en verwacht dat dit tijdelijk is.

De Iraanse drones die werken dan.. blijkbaar is een flink percentage al defect before takeoff.. wat vreemd is, want ze waren redelijk uitgebreid getest..

https://www.timesofisrael.com/iran-deli ... ne-report/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 17:10

Regio Charkiw wordt ondertussen alweer flink gebombardeerd door de russen :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:04

Sizzle schreef:
Regio Charkiw wordt ondertussen alweer flink gebombardeerd door de russen :(

Klopt, voornamelijk van grotere afstand, waarbij vooral burgerdoelen en infrastructuur worden geraakt.
Er wordt ook veel door Ukrains afweer tegengehouden.

Verder:
US geheime dienst heeft geen indicatie dat China Rusland wapens levert of geleverd heeft.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0356657153
Biden: 'Geen indicatie' dat China wapens of hulp naar Russen stuurt.

De Amerikaanse president Joe Biden vertelde CBS '60 Minutes' dat er 'tot nu toe' geen aanwijzingen zijn dat China wapens of militaire voorraden naar Rusland stuurde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:09

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 5716449281
Oekraine vordert nog steeds gestaag:

Gouverneur: Oekraïense troepen steken de rivier de Oskil over. (Vlakbij Kupiansk)

Volgens Serhiy Haidai, gouverneur van de Oblast Luhansk, zijn de Oekraïense troepen de rivier overgestoken. Eerdere, onbevestigde berichten circuleerden over Oekraïense troepen die het oostelijke deel van Kupiansk innamen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:19

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:51

Dank je wel Babootje.

Een ongeruste tweet van Isa Yusibov van 5 minuten geleden. Isa goed op de hoogte van wat allemaal gebeurt in deze regio, vandaar dat ik het toch even vermeld.

https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 2145337344

Citaat:
Verontrustend: Iran heeft 45,000 man gemobiliseerd naar de Aze-Arm grens. Pelosi naar de Armeense hoofdstad, Russische PM en voorzitter parlement naar Azerbeidzjan. Er gaat iets gebeuren.

Ik ben benieuwd of dit klopt en zo ja wat er dan gaat gebeuren. Als Iran gaat meehelpen wordt het nog meer een zooitje en nog groter als dat het al was. |(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:17

Dat zit er dik in dat Iran gaat helpen, idem met Syrie.
Immers was eerder voor de oorlog ook al een gedeelde actie met Iran bezig om de EU te verzwakken via de poolse grens.
N-Korea gaat vast ook nog helpen want een deel van het nucleare kapitaal in N-Korea wordt gegenereerd door slavenwerk in, en (drugs) handel metRusland.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:40

Meh….de dag dat je als “Nucleaire Superpower” serieus afhankelijk wordt van landen als Iran en Noord-Korea om in de race te blijven is de dag dat je wellicht moet gaan toegeven dat je geen Superpower meer bent……just saying.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:45

Zolang ze daarmee Oekraine nog langer kunnen blijven lastig vallen is dat eerst nog even irrelevant lijkt mij.
Ik heb nou niet bepaald het idee dat Putin bezig is met zijn imago tov het westen.
Vraag is meer wat Europa kan doen om die landen van dat idee weg te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 21:01

Dat expres migranten naar Schengen leiden is blijkbaar stiekum ook nog steeds aan de gang, alleen niet meer via Polen. Dat wist ik niet.

„Migranten komen de EU binnen via Servië,
Keller-Sutter is ook bezorgd over het feit dat meer mensen uit andere landen en uit Oekraïne vluchten. Intussen wordt in de Balkan een nieuwe strategie waargenomen: migranten uit India, Cuba, Burundi en Tunesië reizen zonder visum naar Servië. Van daaruit worden ze door smokkelaars het Schengengebied binnengebracht.
Volgens de minister van Justitie zijn sommige EU-lidstaten van mening dat deze vluchtelingenstromen bewust naar Europa worden gesluisd om daar instabiliteit en onveiligheid aan te wakkeren. Een uitstekend voorbeeld van deze tactiek is het land van Alexander Loekasjenko, de enige heerser van Wit-Rusland en een boezemvriend van Poetin. Zijn land haalde actief vluchtelingen binnen, om ze vervolgens over de Poolse grens naar Europa te deporteren. Dit is waarschijnlijk een verraderlijke berekening - de vluchtelingenstroom is bedoeld om wantrouwen en onenigheid te zaaien tussen de afzonderlijke EU-landen en tussen hun inwoners en de migranten.“

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:06

Zonder twijfel heb je gelijk

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:36

Sizzle schreef:
Zolang ze daarmee Oekraine nog langer kunnen blijven lastig vallen is dat eerst nog even irrelevant lijkt mij.
Ik heb nou niet bepaald het idee dat Putin bezig is met zijn imago tov het westen.
Vraag is meer wat Europa kan doen om die landen van dat idee weg te krijgen.

Niks, lijkt me. Het gerucht gaat dat de grote baas van Iran, de Ayatollah Khamenei, op het punt staat het te begeven. De man is 83 overigens. Maar ik gok dat er weer een volgende opstaat. Khatami gok ik. Die is pas 79 :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:03

Putin heeft nu toch wel een openlijk binnenlands probleem gekregen. Alla Poegatsjova, de diva van Rusland, heeft zich openlijk uitgesproken tegen de oorlog in Ukraïne.

Volgens Jelle Brandt Corstius op Twitter (https://twitter.com/jellebc/status/1571518753006837766):
Citaat:
Dit nieuws gaat Poetin harder raken dan een al dan niet tactische kernbom: Alla Poegatsjova, de diva van Rusland en daarvoor de Sovjet-Unie, spreekt zich openlijk en spijkerhard uit tegen de oorlog. Dit heeft meer impact dan de hele Russische oppositie bij elkaar.

Ook Bob Deen had het er vanavond bij Nieuwsuur over.

Ze schreef:
Citaat:
Zet mij ook maar op de lijst van buitenlandse agenten, want ik ben solidair met mijn man, een oprecht en eerlijk persoon, een echte patriot van Rusland. Ik wens voor mijn moederland welvaart, vrede, vrijheid van meningsuiting en een einde aan de dood van onze jongens voor fictieve doelen in een oorlog die van Rusland een verschoppeling maakt.' Geloof me, elke Rus zal dit binnenkort hebben gehoord of gelezen. Misschien gaat de passieve meerderheid eens nadenken over het nut van deze kloteoorlog

Haar man is een populaire Russische komiek die zich al eerder tegen de oorlog heeft uitgesproken en daardoor op een lijst van "buitenlandse agenten" is geplaatst. Hij woont niet meer in Rusland.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:08

Uh-oh….bewaking naar ziekenhuisramen op de 4e verdieping. Doe maar rustig aan overigens…..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:08

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:41

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:46

martichr schreef:

Je was me net voor. Zo gevaarlijk dit. Zou het een uitlokken zijn van een nucleaire ramp onder het mom van een ongeluk? Of is het eerder de bedoeling dat de mensen zonder stroom blijven zitten (ze waren onlangs weer aangesloten)?
Enfin , duidelijk is dat Rusland zich enorm verlaagd heeft en al een geruime tijd het label terroristische staat draagt. Daarin eens met Zelensky!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:51

irmaz schreef:
Het ijzeren gordijn sluit zich weer, deze keer gelukkig om landsgrenzen heen in plaats van er dwars doorheen. Maar het blijft treurig want ook nu zullen weer veel families en vrienden worden gescheiden.
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 0819200000
[ Afbeelding ]

Omdat ik nieuwsgierig ben ben ik gaan zoeken op dat plaatje en ik kom uit bij nieuwsberichten over onder andere: Polen wil Afrikaanse immigranten die via Rusland het land in willen komen weren' en 'Polen heeft een hek aan de Wit Russische grens neergezet' en het twitter bericht zegt dat het hek er staat om Russen te weren.

Laat zeggen ik wil het bericht zelf best geloven maar ik denk dat het plaatje er wel bij verzonnen is

-

Zijn er meer mensen die zich een beetje zorgen maken om Londen? Er zijn daar vandaag zo veel belangrijke mensen aanwezig op een relatief kleine plek. Hoop dat hier geen bom op valt ofzo

https://nos.nl/liveblog/2445135-eerste- ... oor-dienst
Citaat:
Elizabeths directe familieleden zullen rond 12.00 uur de baar naar binnen begeleiden, langs leden van de Britse regering en het parlement, premiers en gouverneurs-generaal van de veertien andere landen waar Elizabeth staatshoofd van was en vertegenwoordigers uit bijna alle 185 landen waarmee het land diplomatieke betrekkingen heeft. Uit Nederland zijn koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix aanwezig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:31

pien_2010 schreef:
martichr schreef:

Je was me net voor. Zo gevaarlijk dit. Zou het een uitlokken zijn van een nucleaire ramp onder het mom van een ongeluk? Of is het eerder de bedoeling dat de mensen zonder stroom blijven zitten (ze waren onlangs weer aangesloten)?
Enfin , duidelijk is dat Rusland zich enorm verlaagd heeft en al een geruime tijd het label terroristische staat draagt. Daarin eens met Zelensky!

Zoiets vermoed ik langzaam ook. Geen bom.gooien maar "per ongeluk" toch nucleaire sjit

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:36

In tegenstelling tot wat een aantal mensen denken, krijgt Rusland geen steun van China en India:

https://www.nytimes.com/2022/09/16/worl ... raine.html

Het niet steunen is nu nog passief, geen wapens en onderdelen leveren, omdat ze de handelsboycot volgen. Maar bij het gebruik van kernwapens kan dit heel snel actief niet steunen worden en dan heeft Rusland zichzelf helemaal in een hoekje geschilderd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:45

Wat ik al eerder schreef (typte): een kat in het nauw etc. Als alle middelen niet meer helpen, plat bombarderen etc, kan een bommetje zo gegooid zijn.

Rusland vindt altijd wel een partij, die nog wat wapens over heeft. ( Noord Korea bijv)

Er wordt door Rusland van alles gedaan, om schade en daarmee het leven uiterst moeilijk te maken. Als het breken van Oekraine op deze manier niet lukt, dan gaan er andere zaken gebeuren.

Als je een kerncentrale aanvalt, dan hoef je geen kernbommen te gooien. Het effect is dat er geen electriciteit is in een gebied. Electriciteit is een levensbehoefte in onze maatschappij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:07

Karl66 schreef:
In tegenstelling tot wat een aantal mensen denken, krijgt Rusland geen steun van China en India:

Het niet steunen is nu nog passief, geen wapens en onderdelen leveren, omdat ze de handelsboycot volgen. Maar bij het gebruik van kernwapens kan dit heel snel actief niet steunen worden en dan heeft Rusland zichzelf helemaal in een hoekje geschilderd.

Klopt! Zelfs is hij nonverbaal wat te kakke gezet, door hem te laten wachten daar hij dit bij elke regeringsleider zelf als wapen altijd in zette.

De Turkse afvaardiging groette elkaar hartelijk met een omhelzing en te zien was dat Poetin dit volkomen belachelijk vond en zo iets had→ "wat doen die gasten in hemelsnaam" . VOnd ik wel hilarisch, want is gewoon de normale zuidelijke begroeting (doen ze hier onderling ook).

Ik ga niet kijken naar de begrafenis want ik vind het ook dood eng. Is zelfs ooit een film van gemaakt en toen ging het (geloof ik→ is zolang geleden dat ik deze film gezien heb) om de VS president die ontvoerd werd in London tijdens zo'n grote gebeurtenis.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:57

Karl66 schreef:

Klopt m.i. inderdaad. India heeft zelfs openlijk voor gestemd in een stemming van de VN over of er volgende week een eerder opgenomen toespraak van Zelensky in de VN raad mag worden getoond.
China is niks zonder de EU dus kan nooit volledig in de hoek van Rusland plaats nemen. Overigens zijn India en China ook niet de grootste vrienden maar is India wel een grote afzetmarkt voor China.