Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:13

VVD NSC en PvdA/GL hebben niet zo veel zin in premier Wilders. Ik zie niet hoe ze aan 76 zouden moeten komen

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:14

secricible schreef:
Fearn schreef:
Misschien een domme vraag maar waarop is die exitpoll gebaseerd? Gezien de stemmen nog geteld moeten worden

Ik heb er de ballen verstand van :+

Mensen zijn gevraagd na het stemmen anoniem nogmaals hun stem te delen. Dat hebben ze gedaan dmv een steekproef in het land.

Wat een verschrikking dit...

Ah oke, thnx :)

Lau07
Moderator

Kimmie25501 schreef:
Normaal stille meelezer, maar ik wilde hierop wel even reageren. Ik vind dit echt verschrikkelijk. Ik kan wel janken. Maar goed het is wat het is, we moeten het ermee doen. Heel veel BBB stemmers lijken naar PVV te zijn gegaan. BBB heeft er maar zeven…

Ik denk dat veel BBB stemmers eerder naar NSC zijn gegaan, en dat veel VVD stemmers de overstap hebben gemaakt naar PVV. Binnen de VVD was er al langere tijd onrust over het 'slappere' beleid van de afgelopen jaren, en veel mensen hadden behoefte aan een rechtser geluid. :=

Jessix

Gefeliciteerd voor alle PVV stemmers. Ik zou het inderdaad wel zo eerlijk vinden dat ze ook echt gaan meedoen nu.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:15

Er gaat niks opgelost worden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:15

Dan maar ook even een ander geluid, Fijn! Ik heb zelf VVD gestemd, maar ik ben hier blij mee :j Ik hoop dat ze eruit gaan komen, ik ben er bang voor.

*nu hopen dat ik niet gestenigd wordt in dit topic.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:16

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:17

Celiien schreef:

Maak je geen zorgen. Ik ben al zovaak gestenigd.
Maar het zijn maar digitale stenen, dat overleef je wel :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:19

Ik heb niet zo op de pvv gelet, ik heb geen idee wat hun standpunten zijn… ik ga dat zo eerst maar eens bekijken..
Maar goed een partij kan het nooit helemaal alleen doen én er zijn over Max 4 jaar weer verkiezingen …

Idd, ben benieuwd hoe hij z’n plannen gaat verkopen / uitvoeren enzo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:20

Pvv stemmers gefeliciteerd.

Ik ben toch wat van de uitkomst geschrokken. Heel benieuwd naar wat voor formatie dit gaat worden.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:22

Nederland uit de EU en de gulden terug.. ik mag toch hopen dat dat m niet gaat worden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:24

Pfff nou als je zoekt op PVV en klimaat..... man-man-man.....om te janken dit...

Citaat:
Ook al ontkent de PVV het klimaatprobleem, de partij wijdt er wel een geheel hoofdstuk aan in zijn verkiezingsprogramma. De partij van Geert Wilders vindt dat het klimaat "altijd" verandert en dat Nederland zich prima kan aanpassen aan een hoger waterpeil.

We moesten volgens de partij van Geert Wilders maar eens snel stoppen met het reduceren van CO2, omdat onze inspanningen maar weinig invloed zouden hebben op de algehele opwarming van de aarde. Het Klimaatfonds van 28 miljard euro, daar mag volgens Wilders dan ook een harde streep door. Ook stoppen we met de Klimaatwet en stappen we uit het Klimaatakkoord van Parijs, als het aan Wilders ligt.

De rechtspopulisten vinden het goed dat de gasboringen in Groningen stroppen, maar pleiten tegelijk voor meer olie- en gasboringen in de Noordzee. Zonneparken, windturbines en biomassacentrales, daar heeft de PVV nog altijd niks mee.

Liever ziet de PVV dat gas- en kolencentrales open blijven. Ook komen er nieuwe kerncentrales bij in Nederland en blijft de salderingsregeling voor zonnepanelen overeind, als het aan de partij van Wilders ligt. De PVV is tegen een vlieg- en vleestaks en voor een lagere btw op energie. Want, zo schrijft de blonde politicus op Wilderiaanse wijze: "De Nederlanders worden gewoon uitgeknepen."

Over stikstof is de partij tot slot "glashelder": "De stikstofregels moeten worden geschrapt, op z’n minst versoepeld, zodat de boeren kunnen blijven boeren".

https://www.businessinsider.nl/van-klim ... t-klimaat/

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:25

PVV stemmers gefeliciteerd. Maar zelf moet ik even bijkomen van deze uitslag... Vraag me af hoe dit allemaal gaat uitpakken en sowieso of een werkbare formatie haalbaar is.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:25

Wat eigenlijk als die formatie niet lukt?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:26

Mars schreef:
Als GW zijn gematigde toon niet vast kan houden klapt t kabinet onder zijn leiding wel weer heel snel uit elkaar :+

Gaat er een kabinet met hem aan het roer komen dan? Yesilgoz wilde niet deelnemen aan een kabinet met Wilders als premier, Omtzigt wilde überhaupt niet met de PVV in zee, en alles linkser dan dat gaat het ook niet doen.

Enige mogelijke optie die ik zie voor een meerderheid zou PvdA/GL, VVD, NSC en D66 zijn, dan zou je volgens de exitpoll op 79 uitkomen. Vraag is alleen hoe met name PvdA/GL en VVD daar in staan met deze uitslag. Anders kom je bij een minderheidskabinet uit wat Omtzigt graag wil.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:27

Cer schreef:

Als niemand wat wil en er ook niemand in is voor een minderheidskabinet: nieuwe verkiezingen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:27

Tango1979 schreef:
Nou dat wordt anderhalf jaar formeren....

Nederland wil gewoon zo lang mogelijk Mark Rutte houden, gezien hij niet meer verkiesbaar is, dan maar zo. :+

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:28

Hier gaat de vlag uit. Blij dat pvda niet gewonnen heeft volgens deze uitslag. Nu wachten op het definitieve!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:29

Ik had deze uitslag niet direct verwacht, maar aan de andere kant verbaasd het mij ook niet. Met alle problemen die er nog liggen en opgelost moeten worden. Beloftes van samenwerking waar weer op terug wordt gekomen. Dat wekt natuurlijk geen vertrouwen.

Bovendien heeft Wilders toegezegd dat hij zich ervan bewust was dat een premier er voor alle Nederlanders behoort te zijn. Wat er ook over de man te zeggen valt, over het algemeen staat hij wel voor wat hij zegt.

In dat geval zal hij op veel vlakken water bij de wijn willen doen om te kunnen regeren. We gaan het zien...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:32

Men kan allemaal wel niet met de PVV willen werken, maar anderzijds, als ze de grootste worden, kun je de stemmen van zoveel stemmers dan overboord gooien? Dan heeft men toch lak aan een groot deel van de stemmers. Als Nederland zo rechts stemt, dan kun je toch niet met een voornamelijk links kabinet aankomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:32

Celiien schreef:
Dan maar ook even een ander geluid, Fijn! Ik heb zelf VVD gestemd, maar ik ben hier blij mee :j Ik hoop dat ze eruit gaan komen, ik ben er bang voor.

*trekt onheilspellend een baksteen uit de grond*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:33

Wintu schreef:
Men kan allemaal wel niet met de PVV willen werken, maar anderzijds, als ze de grootste worden, kun je de stemmen van zoveel stemmers dan overboord gooien? Dan heeft men toch lak aan een groot deel van de stemmers. Als Nederland zo rechts stemt, dan kun je toch niet met een voornamelijk links kabinet aankomen.

Natuurlijk. Ze hebben immers niet de meerderheid dus als ze geen coalitie of regering kunnen vormen is de kans aan de andere grote partijen, waar óók veel mensen op hebben gestemd.

Zou wat zijn als een partij zonder meerderheid wel de volledige controle zou hebben :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:33

De vorige keer dat hij mee deed, bleek hij juist absoluut niet te staan voor wat hij gezegd had en heeft hij juist doelbewust het kabinet op het minst gunstige moment laten knallen na het eerst al heel lang te rekken waardoor we zo lang mogelijk zonder een functionerend kabinet zaten.

Als er uiteindelijk besloten wordt om pvv niet mee te laten regeren, schuif je 25% van de stemmen aan de kant. Maar tegelijkertijd kies je alsnog voor 50+% van de stemmen, behalve als er voor een minderheidskabinet gekozen wordt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:37

Raineri schreef:
Celiien schreef:

*trekt onheilspellend een baksteen uit de grond*

*duikt weg*

Ik vind, los van zijn programma, hem oprecht een heel goed politicus. Partijpunten waar ik het niet mee eens ben is o.a. de nexit, kijk maar naar de brexit en hoe dat is gegaan.

En niets zo veranderlijk als een politicus. Kan best zijn dat zowel NSC en VVD bijdraaien, en dan heb je ineens een coalitie..
En ik verwacht dat Timmermans afzwaait bij GL-PVDA.. Klein vermoeden :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:37

Cer schreef:

Dan mogen we weer opnieuw naar de stembus.

Dit is wel serieus een signaal naar de VVD dat ze worden afgestraft.
Laatst bijgewerkt door purny op 22-11-23 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt