Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:31

En ik vind dus niet dat de overheid discriminatie moet sponsoren. Want dat is wat religieus onderwijs mogelijk maakt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:37

Gnome schreef:
VVD, CDA, d66, Ja21 en BBB maargoed dan moet iedereen wel z'n max zetels halen die nu in de peilingen staan.

Ik denk niet dat D66 hier zich voor laat lenen. En gok zomaar dat CDA dat ook niet wil.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:39

MarlindeRooz schreef:
En ik vind dus niet dat de overheid discriminatie moet sponsoren. Want dat is wat religieus onderwijs mogelijk maakt.

Niet discriminatie sponseren. Ik ben het met je eens. Dus de SGP moet OF uit het bestel, OF zijn discriminerende standpunten, tegels en statuten aanpassen.
Ik begrijp werkelijk niet dat er een politieke partij kan bestaan die regel 1 van de grondwet al jarenlang aan zijn laars lapt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:42

Benzz schreef:
Gnome schreef:
VVD, CDA, d66, Ja21 en BBB maargoed dan moet iedereen wel z'n max zetels halen die nu in de peilingen staan.

Ik denk niet dat D66 hier zich voor laat lenen. En gok zomaar dat CDA dat ook niet wil.

Vooral niet omdat D66 echt centrum is, zoals ze het zelf zeggen, niet (radicaal) links, maar zeker niet rechts.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:58

_San87_ schreef:
journee schreef:

Met hetzelfde effect dat de vrijheid van onderwijs zou moeten verdwijnen. Dus feitelijk ben je het wat dat betreft met haar eens, alleen de achterliggende reden is anders. Zij wil nu de islamitische scholen beperken en jij alle bijzondere scholen. Dus wat nu erger is.. :')

Dat eerste. BigOne discrimineert niet.

Of de BBB discrimineerd alleen de islam en BigOne alle geloven? (@Bigone,Neem dit niet als persoonlijke kritiek op, want zo is het niet bedoeld :) )

Is bijvoorbeeld het alleen discrimineren van homo's minder erg dan het uitsluitend van de hele lhbtq+ Maatschappij?

De Nederlandse overheid bekostigd zowel openbaar als bijzonder onderwijs. Onder bijzonder onderwijs valt niet alleen religie, maar ook andere onderwijsvormen of levensvisies.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzonder_onderwijs

Het willen uitsluiten van bekostiging van bepaalde bijzondere scholen puur vanwege de religie is gewoon discriminatie.

Het lijkt er vaak op dat er lang niet altijd kritiek is op discriminatie of het tornen aan vrijheden in onze rechtstaat behalve als dit toevallig in het straatje van iemand past. Volgens mij heb je daar een mooi woord voor...?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:01

Als die religieuze scholen geen discriminatie en gelijkwaardigheid onderwijzen, mogen ze van mij prima bestaan.

Als jij ervoor kiest tegenstrijdig aan de grondwet te onderwijzen, heb je als school naar mijn mening geen bestaansrecht.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 25-10-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:02

Religie is geen excuus om te discrimineren. Geen enkele religie is dat.

Ik leef graag in een tolerant land waar iedereen zichzelf mag zijn. Dat betekent dat iedereen mag geloven wat die wil. Maar je eigen vrijhoud houdt op wanneer je die van een ander daarmee schaadt.

Dus meneer de schooldirecteur mag best vinden dat homos verwerpelijk mensen zijn en een zonde zijn. Maar zodra hij homoseksuele docenten ontslaat of niet aanneemt omdat ze “homo doen” dan tast zijn vrijheid van religie de vrijheid van de “homo” aan.

Alleen doet de homo niemand kwaad met homo en docent zijn. Maar de gelovige directeur doet wel iemand kwaad met gelovig zijn.

En dat iemand dat in zijn eigen privé bedrijf al niet wil (homos in dienst) is al verwerpelijk in mijn ogen. Maar zoiets belangrijks als het onderwijs moet zo neutraal mogelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-10-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:03

MarlindeRooz schreef:
Religie is geen excuus om te discrimineren. Geen enkele religie is dat.

Ik leef graag in een tolerant land waar iedereen zichzelf mag zijn. Dat betekent dat iedereen mag geloven wat die wil. Maar je eigen vrijhoud houdt op wanneer je die van een ander daarmee schaadt.

Dus meneer de schooldirecteur mag best vinden dat homos verwerpelijk mensen zijn en een zonde zijn. Maar zodra hij homoseksuele docenten ontslaat of niet aanneemt omdat ze “homo doen” dan tast zijn vrijheid van religie de vrijheid van de “homo” aan.

Alleen doet de homo niemand kwaad met homo en docent zijn. Maar de gelovige directeur doet wel iemand kwaad met gelovig zijn.

Precies.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:03

Nieuwe peilingen: D66 haalt het CDA in en zit nu vlak achter Groenlinks/Pvda.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:04

Benzz schreef:
Nieuwe peilingen: D66 haalt het CDA in en zit nu vlak achter Groenlinks/Pvda.

Hm, volgens mij heeft de klunzige uitspraak van Bontenbal het CDA best wat stemmen gekost...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:06

Toevoeging: men kiest er tevens niet voor om homo te zijn en je hebt wel de keuze of je gelooft of niet. Dat is aangeleerd. Dat is niet genetisch en/of aangeboren. Dus eigenlijk is iemand uitsluiten op geaardheid of geslacht nog veel oneerlijker. Omdat diegene er echt 0,0000 niks nada noppes aan kan doen dat hij een man / vrouw / homoseksueel is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:07

Waar komen de financieringen vandaan voor islamitische weekend scholen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:08

Kaja schreef:
Waar komen de financieringen vandaan voor islamitische weekend scholen?

Ik gok vanuit de moskee. Net als dat Christelijke cursussen door kerken worden betaald.

Hoezo?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:28

Ouders betalen voor de islamitische weekendscholen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:34

Juist, de overheid heeft hier geen rol in. Wat betekent ook geen zicht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:37

Dat geldt ook voor de reguliere zondagsscholen denk ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:59

Kaja schreef:

Die heeft ook geen zicht in wat er in kerken gebeurt. Of op de voetbal. Of achter welke voordeur dan ook.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:48

_San87_ schreef:
Vooral niet omdat D66 echt centrum is, zoals ze het zelf zeggen, niet (radicaal) links, maar zeker niet rechts.

Nee mja als vvd niet meer PvdA wil.. Dan zie ik over links ook geen kabinet ontstaan. Iemand zal moeten gaan buigen.

Vond het trouwens wel typisch om te lezen dat de lijsttrekkers in de reclameblokken gewoon met elkaar stonden te grappen en dan tijdens de uitzending is het alleen maar haat en nijd. Wat een poppenkast.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:23

MarlindeRooz schreef:
Kaja schreef:

Die heeft ook geen zicht in wat er in kerken gebeurt. Of op de voetbal. Of achter welke voordeur dan ook.

Hetzelfde geldt voor reformatorische scholen. Echter haakte ik even in op het BBB verzoek.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:26

Shadow0 schreef:
Kaja schreef:
Het is een goede POLITIEKE zet om te blijven herhalen dat ze de PVV uitsluiten. Maar ze hebben het de PVV ook wel heel lastig gemaakt en als Wilders niet was opgestapt was het ook niet goed geweest, dan hadden ze die verwijten gehad.

Niemand heeft het de PVV lastig gemaakt, echt helemaal totaal niet.

Het is maar net hoe je het bekijkt ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:36

Kaja schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hetzelfde geldt voor reformatorische scholen. Echter haakte ik even in op het BBB verzoek.

Ja alleen is het onderwijs erg fundamenteel voor een mens. Voetbal is optioneel. Onderwijs niet.

En de overheid betaalt het onderwijs.

En hoe werd het de PVV precies moeilijk gemaakt?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:42

Laten we het even houden bij weekendscholen, gezien sommige hier het zo naar vinden wat de BBB aan kaart. Over de dubbele functie van een islamitische weekendschool.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:49

Wat is er met die weekendscholen dan?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:02

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:16

Kaja schreef:
Laten we het even houden bij weekendscholen, gezien sommige hier het zo naar vinden wat de BBB aan kaart. Over de dubbele functie van een islamitische weekendschool.

De BBB kaart toch niet de weekendscholen maar het islamitisch basis en voorgezet onderwijs aan?

De weekendscholen zijn er in dit topic bijgehaald.