Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:04

Mijne zegt Partij van de dieren. _O-

Maar ik heb alleen gevraagd waar hij denkt dat ik op ga stemmen.

“ Oké hier komt m’n redenering:
Dieren & natuur: Je houdt duidelijk van dieren (honden, fosterpups, cosy games met dieren, vegetarisch eten, voorkeur voor diervriendelijke keuzes). Dat past sterk bij de Partij voor de Dieren. Ze gaan niet alleen over dieren, maar ook over rustiger leven, minder prestatiedruk en zorg voor mens én planeet — dat lijkt goed aan te sluiten bij jouw waarden.”

Ga ik alleen niet doen haha.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:13

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Ik had anders het idee, dat op bokt ook een grote groep tegen bijzondere scholen is en dus wat dat betreft ook geen moeite zouden hebben om de grondwet aan te laten passen? :+

Persoonlijk vind ik ik de vrijheden in Nederland, zoals de vrijheid van meningsuiting uiting, vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs juist de pijlers van de Nederlandse maatschappij. Iets waar wij als land juist trots op zouden moeten zijn.

De overheid heeft de mogelijkheid om scholen te controleren of zij ook aan alle wettelijke eisen voldoen, maar daar moet dan ook gebruik van worden gemaakt. Als bepaalde dingen in lesboeken in strijd zijn met een grondwet, dan heeft de overheid het recht om te eisen dat die onderdelen worden aangepast.

Er zijn scholen waar je als homo niet jezelf mag zijn. Zowel als docent als leerling mogen niet openlijk homo doen…

De grondwet hoeft trouwens niet per de aangepast te worden. Alleen nu wordt artikel 6 boven artikel 1 gezet. En dat kan natuurlijk ook andersom.

Ik vind trouwens dat gelovige scholen niet oké zijn. Op school leer je kennis en vaardigheden. Leren over je eigen religie kan je thuis, in je vrije tijd en in het gebedshuis doen.

Los daarvan denk ik dat het isoleren van kinderen binnen je eigen bubbel heel ongezond is. Heel veel reformatorische kinderen komen namelijk voor hun 18e niet uit hun bubbel zowat. Je kan namelijk zelfs bijpassende hbo-instituten vinden die reformatorisch zijn.

Dat zoveel reformatorische kinderen in een bubbel zouden leven is echt een misverstand en tegenwoordig niet meer het geval. Daar heeft de smartphone wel voor gezorgd.

https://www.robindewever.nl/refo-smartphone

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:20

Ik vind een opiniestuk van een duidelijk gelovig of in ieder geval oud EO-presentator niet echt heel overtuigend.

Natuurlijk is door het internet het wereldje wel groter. Maar toen ik op de universiteit zat zaten daar zeer veel reformatorische studenten die heel duidelijk in een bubbel leefden.

En mensen in het echt hebben toch een andere invloed op je dan een YouTube-filmpje of een TikTok.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-10-25 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:21

fransje23 schreef:
Ik verwacht, en hoop, geen kabinet met PVV.

Van de VVD zal het me niks verbazen mochten ze alsnog met de PVV in zee gaan.
Maar binnen de partij zal het wel voor onrust zorgen.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:22

Ik zie ook geen kabinet met pvv. Hoop centrum rechts. Stabiliteit en ook een kans dat je dan zo'n eerste kamer krijgt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:24

Opnieuw in het nieuws: De BBB trekt de neutraliteit van de Raad van State (RvS) in twijfel. Van der Plas pleit ervoor om de benoeming van de leden van het adviesorgaan op een andere manier in te vullen. "Wij vinden dat de Raad van State een afspiegeling moet zijn van de samenleving. Nu zie je vooral leden uit de links, progressieve hoek." Hoe Van der Plas de invulling wil regelen zegt ze niet. Maar ze gaat er wel vanuit dat ze de Grondwet gewoon kan aanpassen. Met haar 4 zetels ...

Populisme ten top: als onafhankelijke rechters uitspraken doen die je niet bevallen, maak je ze gewoon zwart. Net als Trump doet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:25

Gnome schreef:
Ik zie ook geen kabinet met pvv. Hoop centrum rechts. Stabiliteit en ook een kans dat je dan zo'n eerste kamer krijgt.

hoe zie jij centrum rechts? welke partijen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:26

Lieser schreef:
Opnieuw in het nieuws: De BBB trekt de neutraliteit van de Raad van State (RvS) in twijfel. Van der Plas pleit ervoor om de benoeming van de leden van het adviesorgaan op een andere manier in te vullen. "Wij vinden dat de Raad van State een afspiegeling moet zijn van de samenleving. Nu zie je vooral leden uit de links, progressieve hoek." Hoe Van der Plas de invulling wil regelen zegt ze niet. Maar ze gaat er wel vanuit dat ze de Grondwet gewoon kan aanpassen. Met haar 4 zetels ...

Populisme ten top: als onafhankelijke rechters uitspraken doen die je niet bevallen, maak je ze gewoon zwart. Net als Trump doet.

De vervelende D66 rechters ook altijd. :7

Dat die Jetten nog tijd over heeft hè. Naast zijn drukke baan als lijsttrekker ook nog alle rechters aansturen. Poeh!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:32

Lieser schreef:

Paniekvoetbal!

Wel bijzonder dat het allemaal zo door de vingers kan glippen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:39

MarlindeRooz schreef:
Ik vind een opiniestuk van een duidelijk gelovig of in ieder geval oud EO-presentator niet echt heel overtuigend.

Natuurlijk is door het internet het wereldje wel groter. Maar toen ik op de universiteit zat zaten daar zeer veel reformatorische studenten die heel duidelijk in een bubbel leefden.

En mensen in het echt hebben toch een andere invloed op je dan een YouTube-filmpje of een TikTok.

Dus jij weet beter wat er in de reformatorische gemeenschap speelt, dan mensen die zelf reformatorisch zijn? Want dat vind ik namelijk niet erg overtuigend. :)

Een goede reden voor mij om zelf iemand uit de reformatorische gemeenschap te benaderen om te vragen hoe het zit en wat blijkt? Dan wordt hetzelfde verteld als wat het linkje hierboven aangeeft. In 5 of 10 jaar kan er enorm veel veranderen, ook onder reformatorische jongeren. Dus misschien zijn het in dit geval niet zij, maar jijzelf die in een bubbel blijft hangen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:40

Douce schreef:
Ik vind het wel grappig dat uit die versimpelde kieswijzers steevast komt wat ik wil stemmen :').

Same _/-\o_

Het kan zo simpel zijn blijkbaar haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 14:41

Ik woon op de Bible Belt. Zat bij veel van deze mensen in de klas en ik spreek regelmatig mensen uit deze wereld. Daarbij kom ik zelf ook uit een Christelijk milieu met best wat strengere regels. Ben zelf altijd naar Christelijk onderwijs geweest (basisschool, middelbare en HBO).

Dus nee ik ben geen complete buitenstaander.

Edit: daarbij is het meer dan eens onderzocht dat opgroeien in gesloten gelovige gemeenschappen erg schadelijk kan zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:00

Lieser schreef:

Inmiddels nog maar 2 zetels. Het daalt gestaag. denk dat boeren inmiddels ook wel door hebben dat ze voornamelijk racistisch, discriminerend en neigend naar radicaal rechts gaan.

Het is duidelijk dat Mona Keizer een dikke vinger in de pap heeft. Waar is die sociale vd Plas gebleven van een paar jaar geleden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:03

Journee , bbb benoemt alleen islamitisch onderwijs! Daar neemt ze de Wilders afslag, op het moment dat ze zou zeggen dat onderwijs en geloof gescheiden moet worden was ik voorstander.

Douce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:07

Ze hebben nog 2 jaar wel enorm veel leden in de eerste kamer. Er werd hier genoemd dat de eerste kamer zo links is maar dat valt dus wel reuze mee.

Het valt me nu wel pas voor het eerst op dat Groenlinks - PVDA in de eerste kamer de grootste is en de PVV heel klein. Vermoed dat ik daarom zo verbaasd was toen de PVV bij de tweede kamerverkiezingen (maar ietsje later) zo groot was.

Hoe komt dat? Iemand daar een idee over?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:13

MarlindeRooz schreef:
Ik woon op de Bible Belt. Zat bij veel van deze mensen in de klas en ik spreek regelmatig mensen uit deze wereld. Daarbij kom ik zelf ook uit een Christelijk milieu met best wat strengere regels. Ben zelf altijd naar Christelijk onderwijs geweest (basisschool, middelbare en HBO).

Edit: daarbij is het meer dan eens onderzocht dat opgroeien in gesloten gelovige gemeenschappen erg schadelijk kan zijn.

Alleen al het feit dat jijzelf als niet reformatorische contact hebt met mensen die wel reformatorisch zijn, laat al zien dat men niet in een 'bubbel' leeft. En hoe jijzelf er ook tegenaan kijkt, als geen complete buitenstaander, als je niet van dezelfde kerk bent, ben je een nog steeds een buitenstaander. En dat is ook eigenlijk jouw kritiek, dat mensen zich 'afzonderen'.

Tegen jouw laatste alinea heb ik zeker niets in te brengen, alleen blijkt dus dat die 'gesloten gemeenschap' met de komst van de iPhone niet meer zo gesloten is als vroeger. Reformatorische leerlingen en studenten van nu zijn dus niet hetzelfde als 5 of 10 jaar geleden. Dat lijkt mij alleen maar een positieve ontwikkeling. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:13

Douce schreef:
Ze hebben nog 2 jaar wel enorm veel leden in de eerste kamer. Er werd hier genoemd dat de eerste kamer zo links is maar dat valt dus wel reuze mee.

Het valt me nu wel pas voor het eerst op dat Groenlinks - PVDA in de eerste kamer de grootste is en de PVV heel klein. Vermoed dat ik daarom zo verbaasd was toen de PVV bij de tweede kamerverkiezingen (maar ietsje later) zo groot was.

Hoe komt dat? Iemand daar een idee over?

Mijn idee is dat er in 2023 bij de tweede Kamerverkiezingen veel mensen op PVV gestemd hebben die normaal niet stemmen.

En bij de eerste kamer is het opkomstpercentage nog lager. :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:15

[code][/code]
journee schreef:
MarlindeRooz schreef:

Alleen al het feit dat jijzelf als niet reformatorische contact hebt met mensen die wel reformatorisch zijn, laat al zien dat men niet in een 'bubbel' leeft. En hoe jijzelf er ook tegenaan kijkt, als geen complete buitenstaander, als je niet van dezelfde kerk bent, ben je een nog steeds een buitenstaander. En dat is ook eigenlijk jouw kritiek, dat mensen zich 'afzonderen'.

Tegen jouw laatste alinea heb ik zeker niets in te brengen, alleen blijkt dus dat die 'gesloten gemeenschap' met de komst van de iPhone niet meer zo gesloten is als vroeger. Reformatorische leerlingen en studenten van nu zijn dus niet hetzelfde als 5 of 10 jaar geleden. Dat lijkt mij alleen maar een positieve ontwikkeling. :)

Ik denk dat jij een andere definitie hebt van “bubbel” dan de meeste andere mensen. :o

Ik heb niks tegen afzonderen. Alleen onderwijs wat door de overheid betaald wordt hoeft niet doordronken te zijn van welke religie dan ook.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:17

juval schreef:
Gnome schreef:

hoe zie jij centrum rechts? welke partijen

VVD, CDA, d66, Ja21 en BBB maargoed dan moet iedereen wel z'n max zetels halen die nu in de peilingen staan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:20

BigOne schreef:
Journee , bbb benoemt alleen islamitisch onderwijs! Daar neemt ze de Wilders afslag, op het moment dat ze zou zeggen dat onderwijs en geloof gescheiden moet worden was ik voorstander.

Met hetzelfde effect dat de vrijheid van onderwijs zou moeten verdwijnen. Dus feitelijk ben je het wat dat betreft met haar eens, alleen de achterliggende reden is anders. Zij wil nu de islamitische scholen beperken en jij alle bijzondere scholen. Dus wat nu erger is.. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:21

journee schreef:
BigOne schreef:

Met hetzelfde effect dat de vrijheid van onderwijs zou moeten verdwijnen. Dus feitelijk ben je het wat dat betreft met haar eens, alleen de achterliggende reden is anders. Zij wil nu de islamitische scholen beperken en jij alle bijzondere scholen. Dus wat nu erger is.. :')

Dat eerste. BigOne discrimineert niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:23

BigOne schreef:

Precies, daar zit bij mij ook de walging.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:23

_San87_ schreef:
Vrijheid van onderwijs is imo alleen niet passend wanneer dit onderwijs in strijd is met de grondwet. En daar wringt het hem nog wel eens met godsdienstige scholen.

En dat zijn dus echt niet alleen islamitische

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:26

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Ik denk dat jij een andere definitie hebt van “bubbel” dan de meeste andere mensen. :o

Ik heb niks tegen afzonderen. Alleen onderwijs wat door de overheid betaald wordt hoeft niet doordronken te zijn van welke religie dan ook.

Dat hoeft inderdaad niet. Maar doordat de overheid de scholen bekostigd, heeft de overheid ook invloed op het onderwijs binnen de school. Van oorsprong waren de meeste bijzondere scholen privaat bezit en werden niet door de overheid gefinancierd of gecontroleerd. Dat lijkt me ook niet echt wenselijk. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:29

rien10 schreef:
_San87_ schreef:
Vrijheid van onderwijs is imo alleen niet passend wanneer dit onderwijs in strijd is met de grondwet. En daar wringt het hem nog wel eens met godsdienstige scholen.

En dat zijn dus echt niet alleen islamitische

Klopt. Ik ben ook fervent voorstander van onderwijs en religie scheiden.