Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Jessix schreef:
Popstra schreef:

Vanuit noord naar zuid is nu lastig want zowat alle spoorovergangen er tussen ( hier bij Woudenberg, Maarsbergen etc) gaan op slot ivm werkzaamheden. 3 tm 19 aug

Zeker komen Bram en zijn roedel aan deze kant van de A12. Vanuit Austerlitz, Maarn en Leersum ben je zo aan de zuid kant. Daar hoef je het spoor niet eens voor over te steken. Austerlitz, Bornia en Heidestein zijn veel bezocht.

Uiteraard maar wij kunnen niet naar zuid om ( veilig) in de bossen te wandelen komende tijd :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

DuoPenotti schreef:
Ja en hoe vaak dezelfde wolf achter wolfwerend raster dood

Dat zou ook al voldoende moeten zijn om een individuele wolf tot probleemwolf te bestempelen en voor een afschotvergunning in aanmerking te komen. Dat stond letterlijk in jet wolvenprotocol.

Maar ja, dat gebeurt dus gewoon niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Dat de veluwe natura 2000 uitgebreid word door de wolven is toch uiteindelijk het ( eind) doel van deze clubjes!?
Je kunt er vergif op in nemen dit elders ook gaat gebeuren.
Het loopt precies volgens hun plan.

Het grote probleem in ons land is ze geen spijkers met koppen slaan. Ijzers smeden als deze heet zijn..en dus een ,probleem, wolf gelijk uit de weg ruimen wanneer er weer een voorval is geweest.
Er moet overal eerst maanden dan niet jaren over gediscusieerd en beslist worden. Plus er een heel web van wetjes is en die die clubjes verdomd goed weten wat ze wel en niet kunnen doen met hun zeer gehaaide raadslieden/ advocaatjes.

Zie de toekomst somber in op dat gebied.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -2025.xlsx

Maar is maar bijgewerkt tot febr betreft individu.

Denk dat de bult onder het tapijt weer groter word

Dank je! Inderdaad vreemd dat ze dat nu niet meer openbaar delen. Hier aan had je mooi kunnen zien wat de bewegingsruimte is van de wolven.

Dat is iedere keer geweest.
Ze lopen gewoon gruwelijk achter steeds met invoeren.

3 tot 6 maanden achterstand, ik heb nog nooit anders gezien (en ik volg die lijst met vlagen redelijk intensief)

Ik vermoed dus dat het uiteindelijk nog wel aangevuld wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Popstra schreef:
Jessix schreef:

Zeker komen Bram en zijn roedel aan deze kant van de A12. Vanuit Austerlitz, Maarn en Leersum ben je zo aan de zuid kant. Daar hoef je het spoor niet eens voor over te steken. Austerlitz, Bornia en Heidestein zijn veel bezocht.

Uiteraard maar wij kunnen niet naar zuid om ( veilig) in de bossen te wandelen komende tijd :)

Het is maar wat je veilig noemt. :D Het is hier allemaal op loopafstand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Femke_Tweety schreef:

3 tot 6 maanden achterstand, ik heb nog nooit anders gezien (en ik volg die lijst met vlagen redelijk intensief)

Ik vermoed dus dat het uiteindelijk nog wel aangevuld wordt.

Ah ok, dat wist ik niet. :) Thanks!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Loretta schreef:
Knuffeldier schreef:
Loretta, ik ben niet werkzaam als ecoloog en ben niet erg op de hoogte wat huidige ecologen in de wandelgangen zeggen (anders dan in het nieuws). Toentertijd was iemand als Linnartz er zijn ik al, en keken 'we' reikhalzend uit naar de wolf, en verwachtte men dat hij als schuw dier diep in de bossen zou blijven, als hij hier kwam.

Ik ben zeer sceptisch, als paardeneigenaar, maar ook als ecoloog. Sociaal: Ik zou juist graag groeiende draagkracht voor de natuur zien, maar ik denk dat publiek nu alleen maar minder enthousiast wordt over bos en natuurbeleid in Nederland. Ecologisch is een wolf interessant, want we missen predatoren in de voedselkringloop. Maar in de filosofie werd nooit meegenomen dat wolven ook buiten het bos zouden gaan jagen. Alsmwolven schuw en in het bos blijven, met niet teveel, evt een aantal afgesloten gebieden (voor wolven, maar dan ook voor andere dieren die rust en ruimte nodig hebben) waar recreatie niet teveel impact van ondervindt - prima. Ruimtelijk: super ingewikkeld. We hebben al enorm ruimtegebrek in NL en dat wordt alleen maar groter (steeds meer inwoners). Grote gebieden afsluiten voor een paar wolven is dan on uitlegbaar. Agrarisch: grote ramp.

Dus ja, als ecoloog in functie lijkt me dit een ingewikkelde taak! Wat dat betreft ben ik blij dat ik er niet in werk nu - met die fanatieke clubs en dreigingen... (Doet me wat betreft polarisatie en bedreigingen van mensen echt wel aan de coronatijd denken).

Ik vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat er vanuit een dergelijk vakgebied niet verder gekeken wordt dan enkel de ecologie. En je hebt gelijk. Dit drukt gigantisch op het draagvlak van natuurbescherming.

En jij kijkt net als ik ook vanuit het perspectief van paardeneigenaar. En daarin maak ik me dus ook ernstig zorgen. En dat terwijl je paardenhouders juist heel goed aan je had kunnen binden omtrent draagvlak ten opzichte van natuurbescherming. Dat geldt trouwens voor heel veel plattelandsbewoners die men nu tegen zich in het harnas keert.
En als je het zelfs al prima vindt dat een wolf een kind grijpt dan kan ik daar niet met mijn verstand bij.

Maar was er ten tijde van jouw opleiding dan helemaal niemand die zich af vroeg of dit allemaal wel inpasbaar was in de kleinschalige Nederlandse natuur? Was er dan ook helemaal niemand die zich af vroeg hoe het zou gaan met al die natuurgeniedjes die kleiner waren dan het gemiddelde wolventerretorium in het buitenland?

Om het enigszins te kunnen begrijpen zul je het vanaf een andere kant moeten bekijken. En niet alleen dat. Ook vanuit je eigen perspectief met andere ogen/gedachtes.
Citaat:
En dat terwijl je paardenhouders juist heel goed aan je had kunnen binden omtrent draagvlak ten opzichte van natuurbescherming.

Als ik het voor je in mag vullen, dan snap ik dat je wijst naar het beschermen van de natuur. Maar waar jij wellicht je mesthoop op een correcte manier hebt aangelegd en leeghaalt, biedt dat geen garantie voor de andere paardenhouders. Dat jij netjes op de aangewezen paden rijdt, zijn er genoeg die dwars over heide heen knallen en daar rijden waar je niet mag rijden voor natuurbehoud.

Nogmaals ik ben zo vrij geweest dit voor je in te vullen, als ik er naast zit, dan verneem ik dat graag.

Al met al, maken we hedendaags meer misbruik van de natuur dan dat we er goed aan doen. Dat geldt niet voor iedereen maar zoals altijd lijden de goede onder de kwaden. We zijn dus enorm afhankelijk van natuurdeskundigen en wetenschappers die onderzoek hebben gedaan. De wolf is daar een zeer belangrijk onderdeel van geworden, dat wordt niet zomaar losgelaten.

Cinnepin

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Hoor ik nou net op de radio dat de waarschuwing geldt voor de HELE Utrechtse heuvelrug? Ik ga in Rhenen gewoon nog het bos in...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

In Rhenen zit ook een paartje. Ze zijn meerdere keren gespot bij de hondenschool.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Maar die hebben voor zover ik weet nog geen problemen veroorzaakt?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Nee, klopt. Wolven leggen met gemak 40 km per dag af. Misschien is dat de reden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:03

Afbeelding
De bijeenkomst komende woensdag Austerlitz.

Actie : Evenement / Bijeenkomst !
In plaats van uit de bos te blijven , gaan we met zoveel mogelijk mensen er naar toe om onze zorgen ed te uiten !

Doel : Live podcastopname van Geleidewolf met ervaringsdeskundigen die hun licht werpen op de gebeurtenissen van woensdag 30 juli; Het voorval waarbij een kind door een wolf werd aangevallen en meegesleurd het bos in . We nodigen u van harte uit deze opname live bij te wonen, maar vooral zelf vragen te stellen en uw verhaal te delen in de Geleidewolf podcast. Ook willen we met deze bijeenkomst laten zien dat de groep mensen die zich zorgen maakt over het beleid groeit, dus ook als u geen vragen heeft , maar u wel zorgen maakt ! U bent van harte welkom om doormiddel van uw aanwezigheid u steun te tonen.

Kom in grote getale ! Doe uw zegje en steun de roep van `` Weg met de Wolf ``.

Locatie (deze kan nog wijzigen ivm vergunning ed )en tijden staan in de flyer .

Woensdag 6 aug van 14.00 tot 16.00 uur.
Zeisterweg 98 Woudenberg.

https://www.facebook.com/share/p/1MTMQ2 ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Cinnepin schreef:
Hoor ik nou net op de radio dat de waarschuwing geldt voor de HELE Utrechtse heuvelrug? Ik ga in Rhenen gewoon nog het bos in...

Het is sowieso een waarschuwing, geen verbod. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Ze kunnen het ook niet verbieden.

Zoals half grappend in Austerlitz gezegd wordt;

'Wat willen ze doen, ons hele dorp evacueren??'

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Christiene schreef:
In Drenthe pakken ze nog geen kinderen mensen is misschien net wat ruimer en meer bos verspreid dan in Utrecht geen idee.

Ze worden hier wel gezien maar honden met lijn en al worden nog niet gepakt .

Pony’s koeien wel en schapen das helemaal een grote drama. Eef hond was geloof ik al wel gepakt en katten zou ook zomaar kunnen

Er was gister bericht toch, vanuit Appelscha:
Citaat:
Appelscha Friesland
01-08-2025
06.45 uur

Wolf liep op de golfbaan de Hildenberg nieuwsgierig achter man die daar liep aan. Deze man had dat niet in de gaten. Toen hij mij zag of rook ging hij weer terug naar het bos richting de tilgrupsweg.
Hij liep heel relaxed en het was een grote wolf.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

D

Dus dat scheelde niet veel..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:02

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -2025.xlsx

Maar is maar bijgewerkt tot febr betreft individu.

Denk dat de bult onder het tapijt weer groter word

Dank je! Inderdaad vreemd dat ze dat nu niet meer openbaar delen. Hier aan had je mooi kunnen zien wat de bewegingsruimte is van de wolven.

Ik vermoed dus dat het uiteindelijk nog wel aangevuld wordt.[/quote]
Deze lijst is tot en met 21 juli 2025 bijgewerkt, werkgroep Wolf
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 2082220953

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:13

Wintu schreef:
Dank beide :D

Ongelooflijk stukje weer.

Ik zie het nog wel gebeuren, alle grote gebieden afgesloten voor de mens, precies wat alle clubs willen en dan straks nog meer natuur realiseren op het land van boeren. Schijt aan de plattelandsbewoners. De kleine stukjes die overblijven staan straks stijf van de recreatie. En alleen leden van de clubjes mogen straks nog de gebieden in, hebben ze eindelijk hun natte droom, natuurgebied enkel voor zichzelf.

Moeten we vanaf het platteland maar eens een paar weken meermaal daags onze honden in de Randstad gaan uitlaten. Daar zijn ze wel veilig voor de wolf. Kijken hoe snel de bewoners dan het zin eraf hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:15

Femke_Tweety schreef:
Ze kunnen het ook niet verbieden.

Zoals half grappend in Austerlitz gezegd wordt;

'Wat willen ze doen, ons hele dorp evacueren??'

Precies! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

@tienus63 Dank je wel!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:12

Knuffeldier schreef:
Wie weet of er mensen in groepen de bossen in willen gaan, als protest, en waar info (tijd/plek) daarover te vinden is?

Met grote groepen het bos in gaan zou ik dan niet doen, er leeft vanzelf nog veel meer wild in het bos, waarvan al veel opgejaagd door de wolf, waarom zou je daar nu nog een element van stress aan toe willen voegen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

Wintu schreef:
Knuffeldier schreef:
Wie weet of er mensen in groepen de bossen in willen gaan, als protest, en waar info (tijd/plek) daarover te vinden is?

Met grote groepen het bos in gaan zou ik dan niet doen, er leeft vanzelf nog veel meer wild in het bos, waarvan al veel opgejaagd door de wolf, waarom zou je daar nu nog een element van stress aan toe willen voegen.

Een verzameling mensen bij de Pyramide is niet zo'n punt.

Dat is een toeristische attractie, en daar is het in de zomer normaal gesproken altijd heel druk.

Grote parkeerplaats, horeca, speeltuin etc.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:27

Femke_Tweety schreef:
Wintu schreef:

Een verzameling mensen bij de Pyramide is niet zo'n punt.

Dat is een toeristische attractie, en daar is het in de zomer normaal gesproken altijd heel druk.

Grote parkeerplaats, horeca, speeltuin etc.

Dat is al toeristisch, dat bedoel ik dan ook niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

Maar de vraag was ook als protest, datum en tijd.

En dat is er dus, bij de pyramide (mits vergunning)

En dat lijkt me gewoon echt prima.

Persoonlijk hoop ik op heel grote opkomst.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:33

Wintu schreef:
SusanH schreef:
https://www.telegraaf.nl/vrouw/praat-me ... t7zyccsxXA we kunnen meepraten op Facebook over dit onderwerp, natuur afsluiten voor de wolf ja of nee. Ik hoop toch oprecht dat mensen niet serieus op die plannen van Koffeman ingaan. Wat een idioot plan. Sorry heb er geen andere woorden voor.

Ik heb even gekeken, nou mn bloeddruk is weer erg gestegen!

Het is natuurlijk wel zo dat mensen zich in de natuur ook heel raar gedragen. Zo heb ik ooit gehad dat ik op een ruiterpad de bocht om kwam galopperen en daar een gezinnetje met 2 kleine kinderen midden op het ruiterpad zaten te picknicken.

Mensen doen echt heel raar in de natuur en daar mag best eens op gewezen worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

Knuffeldier schreef:
SunnyHorse schreef:
Hele domme vraag waarschijnlijk: was de Veluwe al geen natura2000 gebied?

Jawel, maar niet voor wolven. Die waren daar nog niet in meegenomen, zoals ik het begrijp.

Maar ze zijn al wel meegenomen in de recreatieve zonering. Alle afsluitingen die er nu zijn zijn er mede voor de wolf, als strikt beschermde diersoort. Er zijn echt hele grote stukken natuur waar je als mens nu niet meer mag komen. Ik zou het jammer vinden als het op de Heuvelrug ook die kant op gaat.