Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 19:11

Ik lees net dat ze de uitspraak dat het om een massagraf gaat terugnemen.

„In de bevrijde Oost-Oekraïense stad Isyum zijn meer dan 400 lichamen gevonden - maar volgens de eerste Oekraïense onderzoeken gaat het niet om een massagraf. Volgens de bevindingen zijn de mensen omgekomen toen Rusland de stad eind maart zwaar beschoot, vertelde Oleh Kotenko, de Oekraïense vertegenwoordiger voor vermiste personen, vrijdagavond aan het tv-station Nastoyashchee Vremya. Sommige begrafenisdiensten wisten niet wie de vele doden waren. Daarom staan er alleen nummers op sommige kruizen. Op dit moment proberen de autoriteiten een register te vinden met de plaatsen waar de lichamen zijn gevonden.

Het persbureau trok een eerder bericht van Reuters in dat verschillende lichamen waren gevonden met touwen om hun nek en vastgebonden handen. De verklaring van de gouverneur van de regio Kharkiv dat de lichamen waren gevonden met de handen op de rug gebonden, kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.“ (SRF)

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:12

Vanmiddag ging het om ongeveer 400 overleden mensen. Klopt dat niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 19:15

Er zijn wel 400 doden gevonden maar blijkbaar niet in een massagraf.

Ondertussen doet Rusland aan kontenlikken in Turkije:

„Rusland heeft volgens president Vladimir Poetin geen haast om zijn "speciale militaire operatie" in Oekraïne te beëindigen. Het neemt geleidelijk de controle over het Oekraïense grondgebied over, zegt Poetin. Het plan en hoofddoel van Rusland blijft ongewijzigd: Om de hele Donbass regio te "bevrijden".

Bovendien is de Oekraïense president Volodimir Selensky niet bereid tot vredesbesprekingen. Poetin daarentegen prees de Turkse president Tayyip Erdogan, die herhaaldelijk ontmoetingen met Selensky had voorgesteld. Het Turkse staatshoofd had een "belangrijke bijdrage" geleverd aan de pogingen om het conflict te beëindigen.“
(SRF)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:58

pien_2010 schreef:

Aantal zal wel kloppen, maar de beelden zijn van individuele graven met houten kruis met tekst of cijfers er op, tussen de bomen . Niet een lange greppel met lichamen achtig "begraafplaats" beeld dat aan massagraf doet denken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:19

tamary schreef:
pien_2010 schreef:

Aantal zal wel kloppen, maar de beelden zijn van individuele graven met houten kruis met tekst of cijfers er op, tussen de bomen . Niet een lange greppel met lichamen achtig "begraafplaats" beeld dat aan massagraf doet denken.

OK, noem het dan een geïmproviseerd kerkhof, noodzakelijk geworden door een massaal sterfte als gevolg van acute vergiftiging met Russisch lood? Wordt t niet een beetje semantisch, deze discussie?!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:29

tamary schreef:
pien_2010 schreef:

Op het nieuws lieten ze een geïmproviseerde begraafplaats zien plus massagraf in het zelfde gebied.

Ook eens met Cowboy55.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:33

Is trouwens niet bozig bedoeld richting Tamary.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 20:56

Dat het triest is dat er 400 mensen dood zijn is een feit.
Maar het maakt absoluut uit of er individueel begraven mensen zijn of een massagraf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:05

Sizzle schreef:
Dat het triest is dat er 400 mensen dood zijn is een feit.
Maar het maakt absoluut uit of er individueel begraven mensen zijn of een massagraf.

Ik had begrepen dat het een combinatie is, een aantal individuele graven en een aantal graven waarin meerdere doden in 1 graf zijn begraven. De reden van overlijden schijnt ook divers te zijn maar voorzover ik heb begrepen zijn de meeste overledenen door (oorlogs)geweld omgekomen. Dat de graven niet zijn voorzien van namen geeft wel een indicatie dat de familie en bekenden niet bij de begravenis betrokken zijn geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:14

Op het nieuws werd ook verteld dat er ook mensen bij zijn die vastgebonden handen hadden en dood geschoten. Tja, Zelensky zei terecht: "dat zonder deze inval, al deze mensen nog geleefd had". En zo is het natuurlijk ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 21:16

Een massagraf is meestal het gevolg van plaatselijke afschuwelijkheden met martelingen waar een aantal soldaten hun wildste fantasieen uitgeleefd hebben en dat in een gat gestort hebben.

Uiteraard is het net zo vreselijk treurig dat deze mensen in het vuurgeweld omgekomen zijn maar dat is toch echt een andere orde van misdaad zeg maar.

Dat is zeker niet semantisch, ongeacht dat die mensen gewoon nog hadden kunnen leven als de russen thuisgebleven waren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:37

Voor mensen die iets meer willen weten over Navalny (en de dans om de macht in Rusland) is dit een heel overzichtelijke en compleet verhaal waarin een beeld van Navalny wordt getoond dat wij (in het westen) niet te zien krijgen. Lees en huiver: https://twitter.com/MuKappa/status/1568287369958129666

Heel kort samengevat: Navalny is geen beter alternatief voor Putin.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:45

irmaz schreef:
Voor mensen die iets meer willen weten over Navalny (en de dans om de macht in Rusland) is dit een heel overzichtelijke en compleet verhaal waarin een beeld van Navalny wordt getoond dat wij (in het westen) niet te zien krijgen. Lees en huiver: https://twitter.com/MuKappa/status/1568287369958129666

Wie is Madi Kapparov en van wiens centen gaat hij naar de betere scholen van deze wereld? Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar het CV van de knul maakt me zenuwachtig als het gaat over objectieve berichtgeving.

Edit: een zoon van Nurlan Kapparov wellicht, baas van KazAtomProm en goed voor $110.000.000 toen hij in 2015 in China aan een hartaanval stierf?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-09-22 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:55

Oeps Kyrgysisië -Tajikistan lijkt serieus te worden. Blijkbaar is een grens"fittie" tussen deze 2 landen een jaarlijks terugkerend fenomeen maar deze keer lijkt het serieuzer te worden.
Citaat:
Het Kirgizische parlement heeft nu verklaard dat als de 'invasie' van zijn grondgebied door Tadzjikistaanse strijdkrachten niet tegen de ochtend wordt gestopt, er een staat van beleg zal bestaan ​​en een algemene mobilisatie in het land zal worden bevolen.
https://twitter.com/sentdefender/status ... 6912729091

Overigens is die grensfittie een onenigheid over water...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:57

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Wie is Madi Kapparov en van wiens centen gaat hij naar de betere scholen van deze wereld? Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar het CV van de knul maakt me zenuwachtig als het gaat over objectieve berichtgeving.

Edit: een zoon van Nurlan Kapparov wellicht, goed voor $110.000.000 toen hij in 2015 in China aan een hartaanval stierf?

Geen idee, ik kwam de draad tegen en het is niet de eerste keer dat ik hoor dat Navalny niet de de persoon is die wij denken. Alleen had ik nog niet eerder een goed uitgewerkt verhaal gezien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:01

Ik heb het nog niet gelezen maar ik heb ook wel twijfels bij Navalny hoor. Ik volg de Russische politiek al vrij lang en ben toch af en toe wat dingen tegengekomen waardoor ik sceptisch ben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:27

mysa schreef:
Ik heb het nog niet gelezen maar ik heb ook wel twijfels bij Navalny hoor. Ik volg de Russische politiek al vrij lang en ben toch af en toe wat dingen tegengekomen waardoor ik sceptisch ben.

Hij zal eerdaags wel uit een ziekenhuisraam vallen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:30

Kan maar zo. Hij ziet er in elk geval ellendig uit, zag ik laatst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:46

mysa schreef:

Klopt, ik ook. Navalny heeft ook een eigen agenda alleen wat lastig uit te voeren op het moment.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:52

BigOne schreef:
mysa schreef:

Klopt, ik ook. Navalny heeft ook een eigen agenda alleen wat lastig uit te voeren op het moment.

Moet ineens denken aan de film: Things to do in Denver when you’re dead. Puur op de titel overigens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:42

En deze tweet verscheen vandaag:
Citaat:
Over Aleksej Navalny: "Navalny’s collega’s bellen Grozev met slecht nieuws: de Russische gevangenisdienst heeft Navalny’s recht op vertrouwelijke communicatie met zijn advocaten ingetrokken. Dit is een teken dat hij binnenkort wordt vermoord’, zegt Grozev."
https://twitter.com/hdevreij/status/1570992551662067714
Wederom: hoe waar alles is weet ik niet -O-
Ik heb het gevoel dat we zo'n 20 jaar geleden vergeten zijn om op de rest van de wereld te blijven letten en vergeten zijn dat er iedere dag geschedenis wordt gemaakt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:56

irmaz schreef:
En deze tweet verscheen vandaag:
Citaat:
Over Aleksej Navalny: "Navalny’s collega’s bellen Grozev met slecht nieuws: de Russische gevangenisdienst heeft Navalny’s recht op vertrouwelijke communicatie met zijn advocaten ingetrokken. Dit is een teken dat hij binnenkort wordt vermoord’, zegt Grozev."
https://twitter.com/hdevreij/status/1570992551662067714
Wederom: hoe waar alles is weet ik niet -O-
Ik heb het gevoel dat we zo'n 20 jaar geleden vergeten zijn om op de rest van de wereld te blijven letten en vergeten zijn dat er iedere dag geschedenis wordt gemaakt...

Grozev (Bellingcat) is denk ik wel betrouwbaar. Hij zegt dat Navalny's collega's huilden aan de telefoon.
Dat is denk ik ook niet voor niets. Ik geloof dit wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:27

Heftig, als dit waar gaat blijken te zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:32

Dit gaat om die vader waarvan zijn dochter vorige maand is overleden tijdens die ontploffende auto?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:35

Dat was Doegin, pro Kremlin.
Navalny is oppositie. In de gevangenis.