Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

juval schreef:
de grootste partij mag het voortouw nemen bij de formatie, misschien krijgt Wilders het nog voor elkaar om een meerderheid te vinden, maar dat zal zeer lastig worden als vvd niet mee wil doen.

veel kleinere partijen misschien, komen we vanzelf achter toch, na de verkiezingen hoe dat gaat uitpakken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

mce schreef:
Dan voor uw reactie,
maar dan is het toch zinloos als de PVV groot wordt en ze niet mee mogen regeren, snappen die andere partijen dat niet?? Dan gaat het weer eeuwig duren voor er een kabinet komt natuurlijk.
Bizar eigenlijk,

Ik denk dat het prima mogelijk is, op basis van de peilingen, om zonder de PVV binnen een redelijke termijn een kabinet te vormen.

PVV gewoon weer in de oppositie want aan de resultaten van afgelopen jaar blijkt dat Wilders daar het liefste zit.

Voor een motie van wantrouwen moet je als oppositiepartij nog best lobbyen om een meerderheid te krijgen.
Coalitiepartners vallen elkaar normaal gesproken niet af en die hebben over het algemeen een meerderheid.

Douce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Ik vind het wel grappig dat uit die versimpelde kieswijzers steevast komt wat ik wil stemmen :').

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Ik denk dat als puntje bij paaltje komt CDA en PVDA/GL ineens wel gaan samenwerken uit landsbelang.
D66 en misschien CU erbij?

Of de VVD?

Ik verwacht, en hoop, geen kabinet met PVV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

mce schreef:
maar dan is het toch zinloos als de PVV groot wordt en ze niet mee mogen regeren, snappen die andere partijen dat niet?? Dan gaat het weer eeuwig duren voor er een kabinet komt natuurlijk.

De PVV kan wel de grootste worden maar haalt zeker geen absolute meerderheid, daarom zijn er nu al 4 partijen nodig om tot een meerderheid te komen. Zij kunnen dus alleen, en ook met medewerking van andere extreemrechtse partijen, niet heel veel doen als ze niet ook een deel van de regeringspartijen meekrijgen.

En van de andere kant: het was de PVV zelf heel gauw de stekker uit hun eigen kabinet trok. Daar was niet echt een duidelijke reden voor, ze deden het gewoon.

De partijen die dan gaan formeren hebben gezien dat afspraken met de PVV voor de PVV helemaal niet bindend zijn, en ook dat veel van de plannen van de PVV niet passen in de rechtstaat en niet uitvoerbaar zijn. Voor iedere partij die in redelijkheid het land wil besturen is dat natuurlijk nogal onaantrekkelijk, samen proberen te werken met iemand die gewoon op een dag wakker kan worden met het idee om de samenwerking eens onderuit te trekken, gewoon omdat het kan of omdat Wilders of zijn minister boos is omdat iets wat niet rechtmatig is, ook niet mag.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Over rechtstaat gesproken, vond de oproep van Dolf Jansen in dit was het nieuws om vooral voor een partij te stemmen die voor democratie is wel een goede. Die basis lijken we in dit land kwijt.

Maar goed, zolang er mensen de wetenschap dat Nederland groeit vast blijven houden aan asiel als oorzaak, wat feitelijk een klein aandeel is, vind ik het lastig. Mensen zijn minder rationeel als dat ik hoop, wat mij klaarblijkelijk weer elementair maakt :').
Laatst bijgewerkt door Douce op Gisteren, 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Het regeren wordt vooral een issue als je bijv straks een linkse tweede kamer hebt, maar een rechtse eerste kamer. Dan krijg je er nog geen moer doorheen. Andersom net zo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

fransje23 schreef:
Wilders had de kans maar heeft zijn kruit verschoten.
Alle coalitiepartners zijn dusdanig geschonden die durven dat niet aan of hoeven er niet eens over na te denken.

Het is een goede POLITIEKE zet om te blijven herhalen dat ze de PVV uitsluiten. Maar ze hebben het de PVV ook wel heel lastig gemaakt en als Wilders niet was opgestapt was het ook niet goed geweest, dan hadden ze die verwijten gehad.

Dus het is goed om te zeggen we sluiten de PVV uit. Voor de angstige twijfelaars.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Gnome schreef:
Het regeren wordt vooral een issue als je bijv straks een linkse tweede kamer hebt, maar een rechtse eerste kamer. Dan krijg je er nog geen moer doorheen. Andersom net zo.

Dat was afgelopen kabinetsperiode natuurlijk ook zo.
Eerste Kamer is momenteel best versnipperd alle kanten op.

In de eerste Kamer is de BBB nog heel groot maar die hebben zoals het er nu naar uit ziet in de tweede kamer geen rol van betekenis meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

Kaja schreef:
Het is een goede POLITIEKE zet om te blijven herhalen dat ze de PVV uitsluiten. Maar ze hebben het de PVV ook wel heel lastig gemaakt en als Wilders niet was opgestapt was het ook niet goed geweest, dan hadden ze die verwijten gehad.

Dus het is goed om te zeggen we sluiten de PVV uit. Voor de angstige twijfelaars.

Nee, Wilders had bijna alle kaarten in de hand.
Maar heeft het weggegooid.

Het is geven en nemen en als de andere helft niet mee wil werken aan iets wat juridisch niet haalbaar is maken ze je het niet lastig dan voorkomen ze problemen.
Samenwerken is geven en nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

In de eerste Kamer is de BBB nog heel groot maar die hebben zoals het er nu naar uit ziet in de tweede kamer geen rol van betekenis meer.

maar door de positie in de eerste kamer is het misschien toch nog een interessante kandidaat voor een coalitie

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Misschien wel, voor het verwachte aantal zetels in de tweede kamer niet.

Vraag mij ook af of de BBB niet beter in de oppositie de wonden kan gaan likken en zich herpakken.
Ze zijn de draad nu kwijt en spelen paniekvoetbal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Kaja schreef:

Niemand heeft het de PVV lastig gemaakt, echt helemaal totaal niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

De PVV had gewoon moeten blijven zitten en laten zien wat ze waard zijn. Maar lopen weg als het een beetje lastig wordt. Dan moet je niet naar anderen gaan wijzen. Je had de kans om dingen voor elkaar te krijgen, maar hebt die kans zelf verspeeld door voortijdig de handdoek in de ring te gooien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

juval schreef:
fransje23 schreef:

maar door de positie in de eerste kamer is het misschien toch nog een interessante kandidaat voor een coalitie

Daarom zaten zij in de huidige coalitie; ze staan nu op 2-4 zetels.
De keuze die zij hebben gemaakt (met Mona) om meer naar rechts te gaan, doet ze geen goed.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Ik vind dat wel een bijzonder argument altijd:
"Ze hebben de kans niet gehad."

Net alsof ieder andere partij in een kabinet vrijheid had om zonder overleg alleen zijn plannen door te voeren. Zo werkt het dus niet in een democratie en wat dat betreft is het speelveld gelijk.

Je hoort toch ook niemand over alle vallen bij de VVD: "Maar ze hebben geen kans gehad!"

Jawel, evenveel kans als altijd. Je moet gewoon altijd samen blijven werken.

Ze hebben inderdaad niet de kans gehad om te regeren zoals in een dictatuur en toen dat bleek zijn ze als een boze kleuter uit de club gegaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Shadow0 schreef:
Kaja schreef:

Niemand heeft het de PVV lastig gemaakt, echt helemaal totaal niet.

Precies, als er 1 partij is, die eeuwig (20 jaar) vanuit de oppositie en in het kabinet heeft tegengewerkt en nooit constructief heeft meegewerkt aan oplossingen, dan is dat Wilders.
En dan vooral anderen verwijten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

BigOne schreef:
Dit is toch wel een gotspe, grondwet aanpassen want ze zijn het niet met ons eens ;
https://nos.nl/l/2587664#UPDATE-89756057

Ik had anders het idee, dat op bokt ook een grote groep tegen bijzondere scholen is en dus wat dat betreft ook geen moeite zouden hebben om de grondwet aan te laten passen? :+

Persoonlijk vind ik ik de vrijheden in Nederland, zoals de vrijheid van meningsuiting uiting, vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs juist de pijlers van de Nederlandse maatschappij. Iets waar wij als land juist trots op zouden moeten zijn.

De overheid heeft de mogelijkheid om scholen te controleren of zij ook aan alle wettelijke eisen voldoen, maar daar moet dan ook gebruik van worden gemaakt. Als bepaalde dingen in lesboeken in strijd zijn met een grondwet, dan heeft de overheid het recht om te eisen dat die onderdelen worden aangepast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Vrijheid van onderwijs is imo alleen niet passend wanneer dit onderwijs in strijd is met de grondwet. En daar wringt het hem nog wel eens met godsdienstige scholen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Als we naar de verkiezing een midden kabinet krijgen met ; GroenLinks PvdA, D66, CDA en VVD dan is er ook een meerderheid in de eerste kamer. Ik hoop hier een beetje op. Zal wel lastig worden omdat VVD Timmermans heeft uitgesloten en de verschillen groot zijn tussen die twee partijen, GroenLinks PvdA en Vvd. Toch hoop ik erop. Ik denk dat we dan een stabiel kabinet krijgen met capabele mensen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

rien10 schreef:
Ha ha, ik heb er ook een gezien. "heb je TV? Nee? -> SGP"
Zal eens kijken of ik hem kan plaatsen hier.

Edit; ik hoop dat het zo lukt.
[ Afbeelding ]

Hij klopt weer voor mij |(
Ik heb chatgpt gevraagd mij in een hokje te plaatsen obv sociaal demografische kenmerken. Klopt ook helemaal. Generaliseren loont kennelijk

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

prompter schreef:
De PVV had gewoon moeten blijven zitten en laten zien wat ze waard zijn. Maar lopen weg als het een beetje lastig wordt. Dan moet je niet naar anderen gaan wijzen. Je had de kans om dingen voor elkaar te krijgen, maar hebt die kans zelf verspeeld door voortijdig de handdoek in de ring te gooien.

Mee eens! Bij regeren in een democratie heb je ook andere partijen en de wet waar je rekening mee moet houden. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van partijen bij voorbaat uitsluiten vanwege verschillende standpunten. Ga eerst met elkaar in gesprek voordat je een conclusie trekt dat het niet gaat lukken. Iedereen in een coalitie weet dat men water bij de wijn zal moeten doen om ergens te komen.

En daar zit het probleem bij de PVV. Geert wilde geen water bij de wijn maar liep weg en liet het landsbestuur aan de andere partijen over. En gek genoeg zijn het NSC, BBB, en VVD hier het hardst voor gestraft betreft verlies van zetels. Hoe kan de PVV dan verwachten dat partijen nog met de partij in zee durven, die fout gaan ze echt niet nogmaals maken. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

journee schreef:
BigOne schreef:
Dit is toch wel een gotspe, grondwet aanpassen want ze zijn het niet met ons eens ;
https://nos.nl/l/2587664#UPDATE-89756057

Ik had anders het idee, dat op bokt ook een grote groep tegen bijzondere scholen is en dus wat dat betreft ook geen moeite zouden hebben om de grondwet aan te laten passen? :+

Persoonlijk vind ik ik de vrijheden in Nederland, zoals de vrijheid van meningsuiting uiting, vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs juist de pijlers van de Nederlandse maatschappij. Iets waar wij als land juist trots op zouden moeten zijn.

De overheid heeft de mogelijkheid om scholen te controleren of zij ook aan alle wettelijke eisen voldoen, maar daar moet dan ook gebruik van worden gemaakt. Als bepaalde dingen in lesboeken in strijd zijn met een grondwet, dan heeft de overheid het recht om te eisen dat die onderdelen worden aangepast.

Er zijn scholen waar je als homo niet jezelf mag zijn. Zowel als docent als leerling mogen niet openlijk homo doen…

De grondwet hoeft trouwens niet per de aangepast te worden. Alleen nu wordt artikel 6 boven artikel 1 gezet. En dat kan natuurlijk ook andersom.

Ik vind trouwens dat gelovige scholen niet oké zijn. Op school leer je kennis en vaardigheden. Leren over je eigen religie kan je thuis, in je vrije tijd en in het gebedshuis doen.

Los daarvan denk ik dat het isoleren van kinderen binnen je eigen bubbel heel ongezond is. Heel veel reformatorische kinderen komen namelijk voor hun 18e niet uit hun bubbel zowat. Je kan namelijk zelfs bijpassende hbo-instituten vinden die reformatorisch zijn.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op Gisteren, 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

Raineri schreef:
rien10 schreef:
Ha ha, ik heb er ook een gezien. "heb je TV? Nee? -> SGP"
Zal eens kijken of ik hem kan plaatsen hier.

Edit; ik hoop dat het zo lukt.
[ Afbeelding ]

Hij klopt weer voor mij |(
Ik heb chatgpt gevraagd mij in een hokje te plaatsen obv sociaal demografische kenmerken. Klopt ook helemaal. Generaliseren loont kennelijk

[ Afbeelding ]

:') _/-\o_

Wij maken het onszelf ook veel te moeilijk door bij alle partijen standpunten te vergelijken, dat blijkt maar weer. :D
Laatst bijgewerkt door journee op Gisteren, 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt