Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:24

Haha, zag ergens deze reactie en ik moest er echt om lachen.
Want zo absurd is het wel aan het worden.

Citaat:
Fantastisch weer een mijlpaal in dit overgereguleerde Europa. Ik ga nu een werkgroep opstarten voor behoud en bescherming van de rat. En plekken creëren waar zij met hun jongen veilig zijn. Zodat ze in alle rust op kunnen groeien. Tijdelijk moeten mensen uit nestgebieden geweerd worden. Ratten dragen bij aan de biodiversiteit en leveren een enorme bijdrage aan het ecosysteem. Géén groter beest dan de mens en vergeet niet! De rat was hier eerst (sarcastisch bedoeld)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:27

SusanH schreef:
De Heuvelrug ten noorden van de A12 is het advies om te mijden .Ten zuiden van de A12 ligt nog een heel stuk Heuvelrug. Daar lopen ook wolven, geen idee of Bram daar ook komt. Als hij een zender om had gehad hadden we dat kunnen weten :+

Er loopt een wolf op het Veld, maar ik gok dat dat niet Bram is.
Degene die hem tegenkomen zeggen dat steeds dat de wolf wegloopt.
Zowel mensen met honden als ruiters.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 10:28

Meld nummer voor de Belgische bokkers, naast de groep Geen Wolf in Nederland die de meldingen vanuit België ook deelt, via whatsapp te bereiken op +31 6 17 01 88 89, kunnen aanvallen en zichtmeldingen bij een Duitse groep gedaan worden bij Rissbegleiterinnen Südeifel, NRW, Belgien.
Deze groep is ook te vinden op Facebook en ze zijn 24/7 te bereiken via +49 1523 7208 714.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:30

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Echt hoe is ons land ooit zo gestoord geworden?

Het is vooral de Europese wetgeving die ons dwars zit.
Maar bedenk wel. Nederland heeft de verlaagde beschermings status van de wolf nog niet geimplementeerd. Wij zitten hier nog met de hoogste beschermingsstatus te werken.

Ik weet niet hoe groot het effect daarvan hierop precies is. De wolf blijft helaas beschermd.

Ik denk eerder dat de faunaclub heel handig deze rechtzaak aangespannen heeft op dit ene punt: waarom tot 10 jaar wachten? En dat het ministerie op geen enkele wijze goed heeft kunnen onderbouwen waarom dat zo is - want de hele huidige regering bestaat uit incompetente mensen - en heeft de rechter dus de enige mogelijke uitspraak gedaan: er is niet aangetoond waarom tot 10 jaar wachten, dus er zal niet tot 10 jaar gewacht hoeven worden.

Dit heeft dus niet met Europa te maken, en ook niet met deze rechter, want je ziet andere landen heel anders met dezelfde wetgeving omgaan, maar met dat er competentere en meer gedreven mensen voor de faunaclub werken dan voor de NL regering. Net als de bouwbesluiten etc.

Bloodymary

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:36

En zodra ze een voet buiten dat gebied zetten, mogen ze dan wel direct worden afgeschoten? Lijkt me wel een mooi compromis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:37

Nado schreef:
Ik denk eerder dat de faunaclub heel handig deze rechtzaak aangespannen heeft op dit ene punt: waarom tot 10 jaar wachten? En dat het ministerie op geen enkele wijze goed heeft kunnen onderbouwen waarom dat zo is - want de hele huidige regering bestaat uit incompetente mensen - en heeft de rechter dus de enige mogelijke uitspraak gedaan: er is niet aangetoond waarom tot 10 jaar wachten, dus er zal niet tot 10 jaar gewacht hoeven worden.

Dit heeft dus niet met Europa te maken, en ook niet met deze rechter, want je ziet andere landen heel anders met dezelfde wetgeving omgaan, maar met dat er competentere en meer gedreven mensen voor de faunaclub werken dan voor de NL regering. Net als de bouwbesluiten etc.

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Andere EU landen hebben met dezelfde Europese wetgeving te dealen. En als je dan kijkt dat ze hier in Mei toen Europa uiteindelijk het verlagen van de beschermingsstatus voorelkaar had. Stond er hier in Nederland nog helemaal niets op papier. Het is Augustus en we wachten nog steeds.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:38

Loretta, ik ben niet werkzaam als ecoloog en ben niet erg op de hoogte wat huidige ecologen in de wandelgangen zeggen (anders dan in het nieuws). Toentertijd was iemand als Linnartz er zijn ik al, en keken 'we' reikhalzend uit naar de wolf, en verwachtte men dat hij als schuw dier diep in de bossen zou blijven, als hij hier kwam.

Ik ben zeer sceptisch, als paardeneigenaar, maar ook als ecoloog. Sociaal: Ik zou juist graag groeiende draagkracht voor de natuur zien, maar ik denk dat publiek nu alleen maar minder enthousiast wordt over bos en natuurbeleid in Nederland. Ecologisch is een wolf interessant, want we missen predatoren in de voedselkringloop. Maar in de filosofie werd nooit meegenomen dat wolven ook buiten het bos zouden gaan jagen. Alsmwolven schuw en in het bos blijven, met niet teveel, evt een aantal afgesloten gebieden (voor wolven, maar dan ook voor andere dieren die rust en ruimte nodig hebben) waar recreatie niet teveel impact van ondervindt - prima. Ruimtelijk: super ingewikkeld. We hebben al enorm ruimtegebrek in NL en dat wordt alleen maar groter (steeds meer inwoners). Grote gebieden afsluiten voor een paar wolven is dan on uitlegbaar. Agrarisch: grote ramp.

Dus ja, als ecoloog in functie lijkt me dit een ingewikkelde taak! Wat dat betreft ben ik blij dat ik er niet in werk nu - met die fanatieke clubs en dreigingen... (Doet me wat betreft polarisatie en bedreigingen van mensen echt wel aan de coronatijd denken).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:43

In Drenthe pakken ze nog geen kinderen mensen is misschien net wat ruimer en meer bos verspreid dan in Utrecht geen idee.

Ze worden hier wel gezien maar honden met lijn en al worden nog niet gepakt .

Pony’s koeien wel en schapen das helemaal een grote drama. Eef hond was geloof ik al wel gepakt en katten zou ook zomaar kunnen

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:43

Hele domme vraag waarschijnlijk: was de Veluwe al geen natura2000 gebied?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:44

Loretta schreef:
Nado schreef:

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Andere EU landen hebben met dezelfde Europese wetgeving te dealen. En als je dan kijkt dat ze hier in Mei toen Europa uiteindelijk het verlagen van de beschermingsstatus voorelkaar had. Stond er hier in Nederland nog helemaal niets op papier. Het is Augustus en we wachten nog steeds.

En iemand noemde eerder al: wij werken nog met de hoogste beschermings status van de wolf - omdat Rummenie zijn werk niet doet en er geen huidig plan ligt. Heel Europa kijkt daar met afzien naar.

* Edit - exact wat Loretta zegt.
Laatst bijgewerkt door Knuffeldier op 02-08-25 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:45

SunnyHorse schreef:
Hele domme vraag waarschijnlijk: was de Veluwe al geen natura2000 gebied?

Jawel, maar niet voor wolven. Die waren daar nog niet in meegenomen, zoals ik het begrijp.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 10:51

De grenzen van een Natura2000 gebied met wolven worden veel ruimer. Omdat een wolf een enorm territorium heeft.
Andere dieren in Natura2000 zijn veel honkvaster.

Het boek Nederwolf is wat dat betreft wel een aanrader om te lezen.
De auteurs kunnen alvast beginnen met een opvolger van dat boek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:08

Knuffeldier schreef:
Loretta, ik ben niet werkzaam als ecoloog en ben niet erg op de hoogte wat huidige ecologen in de wandelgangen zeggen (anders dan in het nieuws). Toentertijd was iemand als Linnartz er zijn ik al, en keken 'we' reikhalzend uit naar de wolf, en verwachtte men dat hij als schuw dier diep in de bossen zou blijven, als hij hier kwam.

Ik ben zeer sceptisch, als paardeneigenaar, maar ook als ecoloog. Sociaal: Ik zou juist graag groeiende draagkracht voor de natuur zien, maar ik denk dat publiek nu alleen maar minder enthousiast wordt over bos en natuurbeleid in Nederland. Ecologisch is een wolf interessant, want we missen predatoren in de voedselkringloop. Maar in de filosofie werd nooit meegenomen dat wolven ook buiten het bos zouden gaan jagen. Alsmwolven schuw en in het bos blijven, met niet teveel, evt een aantal afgesloten gebieden (voor wolven, maar dan ook voor andere dieren die rust en ruimte nodig hebben) waar recreatie niet teveel impact van ondervindt - prima. Ruimtelijk: super ingewikkeld. We hebben al enorm ruimtegebrek in NL en dat wordt alleen maar groter (steeds meer inwoners). Grote gebieden afsluiten voor een paar wolven is dan on uitlegbaar. Agrarisch: grote ramp.

Dus ja, als ecoloog in functie lijkt me dit een ingewikkelde taak! Wat dat betreft ben ik blij dat ik er niet in werk nu - met die fanatieke clubs en dreigingen... (Doet me wat betreft polarisatie en bedreigingen van mensen echt wel aan de coronatijd denken).

Ik vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat er vanuit een dergelijk vakgebied niet verder gekeken wordt dan enkel de ecologie. En je hebt gelijk. Dit drukt gigantisch op het draagvlak van natuurbescherming.

En jij kijkt net als ik ook vanuit het perspectief van paardeneigenaar. En daarin maak ik me dus ook ernstig zorgen. En dat terwijl je paardenhouders juist heel goed aan je had kunnen binden omtrent draagvlak ten opzichte van natuurbescherming. Dat geldt trouwens voor heel veel plattelandsbewoners die men nu tegen zich in het harnas keert.
En als je het zelfs al prima vindt dat een wolf een kind grijpt dan kan ik daar niet met mijn verstand bij.

Maar was er ten tijde van jouw opleiding dan helemaal niemand die zich af vroeg of dit allemaal wel inpasbaar was in de kleinschalige Nederlandse natuur? Was er dan ook helemaal niemand die zich af vroeg hoe het zou gaan met al die natuurgeniedjes die kleiner waren dan het gemiddelde wolventerretorium in het buitenland?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:10

Popstra schreef:
SusanH schreef:

De Heuvelrug ten noorden van de A12 is het advies om te mijden .Ten zuiden van de A12 ligt nog een heel stuk Heuvelrug. Daar lopen ook wolven, geen idee of Bram daar ook komt. Als hij een zender om had gehad hadden we dat kunnen weten :+

Vanuit noord naar zuid is nu lastig want zowat alle spoorovergangen er tussen ( hier bij Woudenberg, Maarsbergen etc) gaan op slot ivm werkzaamheden. 3 tm 19 aug

Zeker komen Bram en zijn roedel aan deze kant van de A12. Vanuit Austerlitz, Maarn en Leersum ben je zo aan de zuid kant. Daar hoef je het spoor niet eens voor over te steken. Austerlitz, Bornia en Heidestein zijn veel bezocht.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:14

Loretta schreef:
j.

Maar was er ten tijde van jouw opleiding dan helemaal niemand die zich af vroeg of dit allemaal wel inpasbaar was in de kleinschalige Nederlandse natuur? Was er dan ook helemaal niemand die zich af vroeg hoe het zou gaan met al die natuurgeniedjes die kleiner waren dan het gemiddelde wolventerretorium in het buitenland?

In die tijd bestond de EHS nog, en was de verwachting dat de natuurgebieden verbonden zouden zijn.

Ik weet het allemaal niet precies meer hoor, het is lang geleden. Maar ik had het idee dat men niet dacht dat het er zoveel zouden worden, en ook dat ze echt veel schuwer zouden zijn, en alleen met veel geluk diep in de bossen voor de mens zichtbaar zouden zijn. Het idee was ook wat romantisch denk ik: we jagen nu vaak met predatormodel. Dus schieten van dieren die anders door een predator gepakt zouden kunnen worden (oud, ziek). Die rol zou de wolf dan kunnen innemen, waardoor wij minder zouden hoeven jagen, en het ecosysteem zichzelf meer zou dragen.
Laatst bijgewerkt door Knuffeldier op 02-08-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:15

Wie weet of er mensen in groepen de bossen in willen gaan, als protest, en waar info (tijd/plek) daarover te vinden is?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:19

Wo 6 piramide van Austerlitz, volgens mij 14.00

Ik zal het straks exact opzoeken voor je (kan nu even niet)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:23

Al gevonden.

https://xon.nu/nieuws/actiegroep-wolven ... S1Me52czcw

Ik ben die dag sowieso in de buurt, dus denk dat ik wel even ga kijken (mits ik voldoende fit ben)

De groep die het organiseert ken ik verder niet, ik weet dus ook niet of ik al hun standpunten volledig onderschrijf.

De geleidewolf podcasts vind ik doorgaans erg goed.

En op de een of andere manier laten zien dat ik me zorgen maak wil ik wél, en dit lijkt me een geschikte gelegenheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:27

Ben ik nou gek of was er een bronbestand waarbij de identificatienummer van desbetreffende wolf ook vermeld werd??! Ik meen me toch te herinneren dat je daar kon zien welke aanvallen een bepaalde wolf op zijn naam (of liever gezegd nummer) had staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:27

Knuffeldier schreef:
In die tijd bestond de EHS nog, en was de verwachting dat de natuurgebieden verbonden zouden zijn.

Ik weet het allemaal niet precies meer hoor, het is lang geleden. Maar ik had het idee dat men niet dacht dat het er zoveel zouden worden, en ook dat ze echt veel schuwer zouden zijn, en alleen met veel geluk diep in de bossen voor de mens zichtbaar zouden zijn. Het idee was ook wat romantisch denk ik: we jagen nu vaak met predatormodel. Dus schieten van dieren die anders door een predator gepakt zouden kunnen worden (oud, ziek). Die rol zou de wolf dan kunnen innemen, waardoor wij minder zouden hoeven jagen, en het ecosysteem zichzelf meer zou dragen.

Eigenlijk denk ik zelf dat het tijd wordt dat een andere lichting ecologen het stokje over neemt. Frans Vera had in zijn tijd vernieuwende ideen. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat het niet werkt. en dan is het tijd om het anders te gaan doen inplaats van vast blijven houden aan een concept dat gefaald heeft. Wat dat betrefd heb ik het idee dat er binnen dat wereldje een enorme tunnelvisie heerst.

Ik heb zelf geen ecologische achtergrond. Maar ik volg wel de hele natuursoap met belangstelling maar ook wel met grote verbazing. Wat dat betreft vind ik het wel heel waardevol dat iemand die wel die ecologische kennis heeft zich in dit topic mengt.

Ik denk dat je wel blij mag zijn dat je ergens anders een baan in hebt gevonden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:28

Jessix schreef:
Ben ik nou gek of was er een bronbestand waarbij de identificatienummer van desbetreffende wolf ook vermeld werd??! Ik meen me toch te herinneren dat je daar kon zien welke aanvallen een bepaalde wolf op zijn naam (of liever gezegd nummer) had staan.

Klopt, erg verstopt op de site van Bij12

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:30

Femke_Tweety schreef:
Jessix schreef:

Klopt, erg verstopt op de site van Bij12

Daar heb ik wel een bestand gevonden, maar daar staat niet (meer?) op welke individuele wolf het betreft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:35

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:37

DuoPenotti schreef:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -2025.xlsx

Maar is maar bijgewerkt tot febr betreft individu.

Denk dat de bult onder het tapijt weer groter word

Dank je! Inderdaad vreemd dat ze dat nu niet meer openbaar delen. Hier aan had je mooi kunnen zien wat de bewegingsruimte is van de wolven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:40

Ja en hoe vaak dezelfde wolf achter wolfwerend raster dood