Knuffeldier schreef:Loretta, ik ben niet werkzaam als ecoloog en ben niet erg op de hoogte wat huidige ecologen in de wandelgangen zeggen (anders dan in het nieuws). Toentertijd was iemand als Linnartz er zijn ik al, en keken 'we' reikhalzend uit naar de wolf, en verwachtte men dat hij als schuw dier diep in de bossen zou blijven, als hij hier kwam.
Ik ben zeer sceptisch, als paardeneigenaar, maar ook als ecoloog. Sociaal: Ik zou juist graag groeiende draagkracht voor de natuur zien, maar ik denk dat publiek nu alleen maar minder enthousiast wordt over bos en natuurbeleid in Nederland. Ecologisch is een wolf interessant, want we missen predatoren in de voedselkringloop. Maar in de filosofie werd nooit meegenomen dat wolven ook buiten het bos zouden gaan jagen. Alsmwolven schuw en in het bos blijven, met niet teveel, evt een aantal afgesloten gebieden (voor wolven, maar dan ook voor andere dieren die rust en ruimte nodig hebben) waar recreatie niet teveel impact van ondervindt - prima. Ruimtelijk: super ingewikkeld. We hebben al enorm ruimtegebrek in NL en dat wordt alleen maar groter (steeds meer inwoners). Grote gebieden afsluiten voor een paar wolven is dan on uitlegbaar. Agrarisch: grote ramp.
Dus ja, als ecoloog in functie lijkt me dit een ingewikkelde taak! Wat dat betreft ben ik blij dat ik er niet in werk nu - met die fanatieke clubs en dreigingen... (Doet me wat betreft polarisatie en bedreigingen van mensen echt wel aan de coronatijd denken).
Ik vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat er vanuit een dergelijk vakgebied niet verder gekeken wordt dan enkel de ecologie. En je hebt gelijk. Dit drukt gigantisch op het draagvlak van natuurbescherming.
En jij kijkt net als ik ook vanuit het perspectief van paardeneigenaar. En daarin maak ik me dus ook ernstig zorgen. En dat terwijl je paardenhouders juist heel goed aan je had kunnen binden omtrent draagvlak ten opzichte van natuurbescherming. Dat geldt trouwens voor heel veel plattelandsbewoners die men nu tegen zich in het harnas keert.
En als je het zelfs al prima vindt dat een wolf een kind grijpt dan kan ik daar niet met mijn verstand bij.
Maar was er ten tijde van jouw opleiding dan helemaal niemand die zich af vroeg of dit allemaal wel inpasbaar was in de kleinschalige Nederlandse natuur? Was er dan ook helemaal niemand die zich af vroeg hoe het zou gaan met al die natuurgeniedjes die kleiner waren dan het gemiddelde wolventerretorium in het buitenland?