Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:23

tamary schreef:
Taiwan is gevalletje apart, omdat het eigenlijk de rechtmatige regering van China is. Opvolgers coupplegers van destijds zitten in Bejing. Is alles bij elkaar nogal een gevoelig onderwerp. En hoewel je zeker paralellen kan claimen tussen de Rusland-Oekraine situatie en de China-Taiwan situatie, zijn die er eigenlijk minder en minder hoe meer je er naar kijkt.

Uhmmmm….nee, niet zoals je het nu samenvat. Taiwan ging vroeger onder de naam Nationalistisch China. De Chinezen onder Tsang Kai Shek die de Chinese burgeroorlog tegen de communisten van Mao verloren. Het waren geen frisse jongens (net als het spul van Mao) maar in het kader van de containment politiek (het stoppen van de uitbreiding van het communisme) werd Taiwan door het westen erkend als souvereine staat. Of het westen dat nu nog steeds vindt is deel 2, maar Taiwan is GEEN onderdeel van China, behalve als je een Chinees politicus bent. Maar dat maakt het nog lang niet waar.

China wordt minder communistisch waar je bij staat, maar Taiwan vertrouwt het voor geen meter. Zou ik ook niet doen. De vraag is of t westen annexatie van Taiwan door China laat gebeuren omdat ze geloven dat Taiwan China verder laat afdrijven van het communisme. De Taiwanezen zijn daarmee een politieke speelbal. Ik zou pleite gaan als ik Taiwanees was met enige kennis of kunde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:08

Ik geloof niet dat het westen nog zo sterk voor Taiwan op de bres gaat staan maar Taiwan heeft een hele grote moderne troef: vrijwel alle chip-ontwerpen komen daar vandaan. Bezit je Taiwan dan bezit je alle moderne IC-technologie.

En China als grootste gevaar is letterlijk natuurlijk helemaal waar, maar China weet ook dat naast het voordeel van veel land en inwoners te hebben er ook een zware verantwoordelijkheid is. Voorlopig heeft China het westen nog erg nodig als drijvende macht. China is nog niet helemaal volwassen volgens mij.

Rusland is voorlopig uitgespeeld als wereldmacht als je het mij vraagt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:16

irmaz schreef:
Ik geloof niet dat het westen nog zo sterk voor Taiwan op de bres gaat staan maar Taiwan heeft een hele grote moderne troef: vrijwel alle chip-ontwerpen komen daar vandaan. Bezit je Taiwan dan bezit je alle moderne IC-technologie.

En China als grootste gevaar is letterlijk natuurlijk helemaal waar, maar China weet ook dat naast het voordeel van veel land en inwoners te hebben er ook een zware verantwoordelijkheid is. Voorlopig heeft China het westen nog erg nodig als drijvende macht. China is nog niet helemaal volwassen volgens mij.

De kennis van IC-technologie (of welke kennis dan ook) zit in de hoofden van mensen. Met het verdwijnen van de mensen verdwijnt de essentie van de kennis. Natuurlijk zijn er documenten en dat soort spul, maar als je iemand morgen alle info bezorgd om (laten we zeggen) een chip te produceren dan wil dat nog lang niet zeggen dat iemand dat dan zomaar kan. Dat is nou precies wat de Russen de das om doet in Oekraïne. De taktiek is helemaal niet zo moeilijk, maar als je de mensen, middelen, kennis en kunde niet hebt ben je de l*l.

En ja, Rusland is klaar. Met veel te veel nucleaire wapens. Dat is als een Iraanse Ayatollah met een rode knop. Be afraid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:56

Cowboy55 schreef:
tamary schreef:
Taiwan is gevalletje apart, omdat het eigenlijk de rechtmatige regering van China is. Opvolgers coupplegers van destijds zitten in Bejing. Is alles bij elkaar nogal een gevoelig onderwerp. En hoewel je zeker paralellen kan claimen tussen de Rusland-Oekraine situatie en de China-Taiwan situatie, zijn die er eigenlijk minder en minder hoe meer je er naar kijkt.

Uhmmmm….nee, niet zoals je het nu samenvat. Taiwan ging vroeger onder de naam Nationalistisch China. De Chinezen onder Tsang Kai Shek die de Chinese burgeroorlog tegen de communisten van Mao verloren. Het waren geen frisse jongens (net als het spul van Mao) maar in het kader van de containment politiek (het stoppen van de uitbreiding van het communisme) werd Taiwan door het westen erkend als souvereine staat. Of het westen dat nu nog steeds vindt is deel 2, maar Taiwan is GEEN onderdeel van China, behalve als je een Chinees politicus bent. Maar dat maakt het nog lang niet waar.

China wordt minder communistisch waar je bij staat, maar Taiwan vertrouwt het voor geen meter. Zou ik ook niet doen. De vraag is of t westen annexatie van Taiwan door China laat gebeuren omdat ze geloven dat Taiwan China verder laat afdrijven van het communisme. De Taiwanezen zijn daarmee een politieke speelbal. Ik zou pleite gaan als ik Taiwanees was met enige kennis of kunde.

China heeft met hongkong bewezen zich niet aan afspraken/beloftes te houden, logisch dat Taiwan de boel totaal niet vertrouwd. China's beloftes voor een hereniging zijn bewezen waardeloos.
Of China minder communistisch wordt is de vraag, het veranderd zeker, maar niet richting iets kapitalistisch/democratisch oid. Eerder hangt het op corruptie en machtshonger samen met een meer juridisch (via leningen met gemene addertjes onder het gras) wapen uit breiden van het Chinese rijk. Zijn ook erg gefixeerd om ten koste van individu/bevolking te bewijzen dat hun bestuurssysteem beter is dan democratie/westen. En houden ze hardnekkig aan vast ookal is overduidelijk hoe problematisch de lockdowns zijn (incl. idioterie en machtsmisbruik wat daar gebeurt, van ontsmetten met veel vloeistof (alles stuk en voedsel weggooien) van woningen van negatief! getesten tot het eisen dat mensen binnen blijven tijdens aardbeving, want lockdown is belangrijker). Interessante is dat mensen er inmiddels tegen in verzet komen, iets wat paar jaar geleden nog ondenkbaar was. Die veranderingen gaan qua overheid eerder naar communisme china-style 2.0 of zelfs iets soort van nieuws, maar niet naar iets herkenbaar westers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:15

irmaz schreef:

En wij hebben China nodig we kunnen ons geen boycot/sancties veroorloven.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:28

Interessante posts Karl, Irmaz , Cowboy, tamary. Waarvoor dank. IK leer echt veel van dit topic iets dat ik merk in gesprek met anderen over bv Oekraïne. Dat komt zeer zeker ook door dit topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:21

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 5544753153
VS legt nieuwe sancties op tegen Kadyrov, Russische functionaris die betrokken is bij de deportatie van Oekraïense kinderen.

Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft sancties aangekondigd tegen twee entiteiten en 22 personen die betrokken zijn bij Russische agressie tegen Oekraïne.

Dit zijn onder meer de Tsjetsjeense sterke man Ramzan Kadyrov en zijn familie, evenals Maria Lvova-Belova, de Russische presidentiële commissaris voor kinderrechten. Lvova-Belova heeft "de Russische inspanningen geleid om duizenden Oekraïense kinderen naar Rusland te deporteren", aldus het ministerie van Financiën.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:41

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:30

En wij hebben China nodig we kunnen ons geen boycot/sancties veroorloven. Hetzelfde wat gebeurt is met Rusland.

Vanuit economisch (welvaarts) standpunt, misschien wel.

Daar staat echter tegenover, dat china een maak industrie heeft, waarbij de monteurs een inkomen genieten. Als de productie naar andere landen wordt overgebracht, heeft china een probleem. china is erop gericht om te exporteren, omdat de binnenlandse vraag nog niet voldoende is ontwikkeld.

Europa moet gewoon op eigen benen kunnen staan. Dat kost tijd en economische inspanning, tijdelijk welvaarts verlies, maar er is geen andere optie wil men onafhankelijk blijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:44

nikkel schreef:
En wij hebben China nodig we kunnen ons geen boycot/sancties veroorloven. Hetzelfde wat gebeurt is met Rusland.

Daar staat echter tegenover, dat china een maak industrie heeft, waarbij de monteurs een inkomen genieten. Als de productie naar andere landen wordt overgebracht, heeft china een probleem. china is erop gericht om te exporteren, omdat de binnenlandse vraag nog niet voldoende is ontwikkeld.

Europa moet gewoon op eigen benen kunnen staan. Dat kost tijd en economische inspanning, tijdelijk welvaarts verlies, maar er is geen andere optie wil men onafhankelijk blijven.

Europa zal altijd duurder blijven dan China. Als China niet meer kan functioneren als productieland zullen ze vast een groter gevaar worden voor ons dan wanneer ze ons als een fijne structurele bron van inkomsten hebben.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:16

Als China niet meer kan functioneren als productieland zullen ze vast een groter gevaar worden voor ons dan wanneer ze ons als een fijne structurele bron van inkomsten hebben.

Dat is een stelling, die jij voor jezelf om welke reden dan ook, heb aangenomen. China zal zich moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit en europa zal wat moeten inleveren omdat producten niet meer voor een appel en een ei kunnen worden aangeschaft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:39

elnienjo schreef:
nikkel schreef:

Europa zal altijd duurder blijven dan China. Als China niet meer kan functioneren als productieland zullen ze vast een groter gevaar worden voor ons dan wanneer ze ons als een fijne structurele bron van inkomsten hebben.

China wil van alles, maar ziet ook dat ze qua corruptie dezelfde problemen hebben als Rusland (en dat maakt de slagkracht van hun leger een groot twijfelpunt), en dat de beroepsbevolking rap verouderd. Hoewel je inmiddels in China 3 kinderen mag inmiddels (enkel als getrouwd stel trouwens), willen veel mensen al geen 1 kind, laat staan meer. Kinderen zijn (net als in veel andere aziatische landen) te duur. Als ontwikkelingen qua demografie zo doorgaan heeft China in 2100 nog zo'n 700-800 miljoen inwoners (nu 1,4 miljard). En lopen ze in de tussentijd vast op vergrijzing en ontbreken aow en ouderenzorg. Verder zijn de dienstplichtige soldaten verwende enigkindjes met ouders die ze begrijpelijk niet dood willen zien. Niet voor niets is China meer van zaken doen in hun voordeel en bluf, vraag is hoe veel beter China het zou doen in een gewapend conflict in vergelijking met Rusland. Neemt niet weg dat de propaganda machine er ook goed draait, China net als Rusland zichzelf superieur verklaard heeft boven alle anderen en het voor andere partijen inderdaad balanceren is om het bij de Pavlov reacties en sterke taal te laten. En dat alles is voordat de weerpatronen zo verschoven dat de impact op interne veiligheid (hitte boven 50C zou er gemeten zijn), droogte, milieuvervuiling en mislukte oogsten tot wanhoopssprongen gaan motiveren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:48

Goed punt Tamary. Ik denk ook dat Xi niet staat te springen om een oorlog met het westen te beginnen en van hetzelfde voetstuk te vallen als waarvan Poetin gevallen is.
De hele wereld heeft straks nog maar 1 grote vijand en dat is het klimaat.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:18

Dat is een door zichzelf ( vooral door de westerse leefstijl) veroorzaakt probleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:47

nikkel schreef:

Dat is een door zichzelf ( vooral door de westerse leefstijl) veroorzaakt probleem.

Nou niet alleen door de westerse leefstijl, maar ieder land dat olie gas steenkool verbruikt.
Van de 5 grootste vervuilers ter wereld (% wereldwijde broeikasgasemissies) is China met afstand de grootste vervuiler.
5. de VS - Exxon mobile met 1,98%
4. Iran Nat. Iranion oil met 2,98%
3. Rusland Gazprom met 3,91
2 Saudi Arabie Aramco met 4,52%
1 China (steenkool) met 14, 32%

En is India het meest vervuilde land ter wereld ook door het gebruik van kolencentrales.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:10

Volgens mij in Europa scoort Polen ook hoog met al die kolencentrales.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:13

Als je de vervuiling per hoofd van de bevolking neemt, kom je tot iets andere conclusies. Ik heb daarover cijfers gelezen, maar weet niet meer waar. De vervuilingseenheid lag extreem hoog in de Verenigde arabische emiraten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:00

Pffffffffffffff de eerste massagraven zijn gevonden en het forensisch team is er mee bezig

https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 8013739010
Vertaald
Citaat:
Er worden massagraven ontdekt in Izyum na de bevrijding van de russen. De huidige grootste begraafplaats heeft 440 ongemarkeerde graven.
@ZelenskyyUa
: "De noodzakelijke procedurele acties zijn daar al begonnen. Meer informatie - duidelijk, geverifieerd - zou morgen beschikbaar moeten zijn."

En dit gezeur begint ook weer, armen Joodse mensen
https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 2714767362
Citaat:
De rabbijn in Moskou is erg bezorgd over de toekomst van de Joodse community in Rusland. "If you have the chance to go, just go."
Met daarbij het filmpje waarop de oproep te zien is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:19

Israel heeft al veel Russische joden opgevangen. Dat zullen er nog wel meer worden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:52

Met als gevolg dat de palestijnen o.a op de westbank, het nog veel moeilijker krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:06

Als gevolg van de gevolgen voor ŕusland vanwege haar oorlog in Oekraïne, dreigt er in die regio instabiliteit te ontstaat, oude conflicten laaien weer op en dat kan nogal gevolgen hebben voor onze toekomstigen energieleveringen. In onderstaand artikel geschiedenis lesje gecombineerd met de huidige situatie. Ik vind het erg interessant.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ukasus-gas

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:09

pien_2010 schreef:
Pffffffffffffff de eerste massagraven zijn gevonden en het forensisch team is er mee bezig

https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 8013739010
Vertaald
Citaat:
Er worden massagraven ontdekt in Izyum na de bevrijding van de russen. De huidige grootste begraafplaats heeft 440 ongemarkeerde graven.
@ZelenskyyUa
: "De noodzakelijke procedurele acties zijn daar al begonnen. Meer informatie - duidelijk, geverifieerd - zou morgen beschikbaar moeten zijn."

En dit gezeur begint ook weer, armen Joodse mensen
https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 2714767362
Citaat:
De rabbijn in Moskou is erg bezorgd over de toekomst van de Joodse community in Rusland. "If you have the chance to go, just go."
Met daarbij het filmpje waarop de oproep te zien is.

En worden er ookin de door Rusland verlaten gebieden veel martelkamers gevonden.

Bron De Telegraaf.
Oekraïne: martelkamers gevonden in heroverde gebieden

Oekraïne zegt na de herovering van gebieden in de regio Charkov op zeker tien locaties martelkamers te hebben gevonden. Het leger heeft in dit deel van Oekraïne recent snel veel grondgebied kunnen terugnemen.

Rusland maakte vorig weekend bekend een deel van zijn troepen in Charkov terug te trekken en in te zetten in de regio Donetsk. Zij verlieten onder meer de plaats Balaklia. Daar zijn volgens de Oekraïense politiechef twee martelkamers gevonden, meldt persbureau Interfax Oekraïne.

De politiechef vertelde ook dat in de afgelopen week 204 strafzaken zijn geopend naar mogelijke oorlogsmisdaden door Russische soldaten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:04

Vreselijk vind ik dit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:06

pien_2010 schreef:
Vreselijk vind ik dit.

Ja, blijkbaar inherent aan oorlog voeren. De praktijken van IS waren schokkend, maar dit is niet heel anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:03

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Vreselijk vind ik dit.

Ja, blijkbaar inherent aan oorlog voeren. De praktijken van IS waren schokkend, maar dit is niet heel anders.

Zeg dat wel. Was ook zo afschuwelijk. Yullia en ik delen veel nieuwtjes over de oorlog. Heel bewust heb ik de massagraven die gevonden zijn en de martelkamers nieuws niet met haar gedeeld. Ze kwam er dus zelf mee vanavond. |(

Ik vond dat zo van een intense triestheid. Want voor ons is het dan toch nog verder weg. Maar het is haar volk.

Ik ben er wat ontdaan over en dat geldt ook voor mijn man.