tamary schreef:Taiwan is gevalletje apart, omdat het eigenlijk de rechtmatige regering van China is. Opvolgers coupplegers van destijds zitten in Bejing. Is alles bij elkaar nogal een gevoelig onderwerp. En hoewel je zeker paralellen kan claimen tussen de Rusland-Oekraine situatie en de China-Taiwan situatie, zijn die er eigenlijk minder en minder hoe meer je er naar kijkt.
Uhmmmm….nee, niet zoals je het nu samenvat. Taiwan ging vroeger onder de naam Nationalistisch China. De Chinezen onder Tsang Kai Shek die de Chinese burgeroorlog tegen de communisten van Mao verloren. Het waren geen frisse jongens (net als het spul van Mao) maar in het kader van de containment politiek (het stoppen van de uitbreiding van het communisme) werd Taiwan door het westen erkend als souvereine staat. Of het westen dat nu nog steeds vindt is deel 2, maar Taiwan is GEEN onderdeel van China, behalve als je een Chinees politicus bent. Maar dat maakt het nog lang niet waar.
China wordt minder communistisch waar je bij staat, maar Taiwan vertrouwt het voor geen meter. Zou ik ook niet doen. De vraag is of t westen annexatie van Taiwan door China laat gebeuren omdat ze geloven dat Taiwan China verder laat afdrijven van het communisme. De Taiwanezen zijn daarmee een politieke speelbal. Ik zou pleite gaan als ik Taiwanees was met enige kennis of kunde.