Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:05

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:20

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:20

Haha tegelijk :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Hoe staat het eigenlijk met het onderzoek waaruit zou moeten blijken hoeveel wolven Nederland 'kan hebben' ?? (en hoe gaat dat gemonitord worden?? )
Las ik goed dat Duitsland daar al uit is?? Of wordt dat Europabreed bepaald ??

Al die vakantieparken op de Veluwe kunnen dan wel sluiten, want als er een nest 'in de buurt' is mag je daar dus niet meer komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

onpaard schreef:
Prima plan meer ruimte voor de wolf.
Maar dan moet je wel 80% van de mensen het land uitzetten. Je kan niet alles hebben. We beginnen met de mensen met deze absurde ideeën. Probleem gelijk opgelost.

https://www.ad.nl/leusden/voorstanders- ... ~a7240de8/

Haha ik zei net tegen mijn man iets soortgelijks en toen las ik dit :')

Maar het idee is te absurd natuurlijk. Zonder mensen kan de wolf pas echt tot rust komen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Gemeenten roepen op niet naar natuurgebieden Utrechtse Heuvelrug te gaan vanwege 'probleemwolf' - https://nos.nl/r/660339

Van de gemeenten mogen we nu hele Heuvelrug liever niet meer op.

Het is wel ongekend, zoiets heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt in Nederland.

Ik hoop dat ze alle ondernemers fatsoenlijk gaan compenseren. Dit zijn grote beslissingen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat ontwikkelen....

(Mijn paard staat in het bos bij Zeist, randje van het wolventerrein. Ga er toch echt heen.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Is dat hele rust-gebeuren die de wolf zou ontberen niet een antropomorfisme??
De wolf is geen vluchtdier zoals een hert en zal dus veel minder stress door onrust ervaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Knuffeldier schreef:
Gemeenten roepen op niet naar natuurgebieden Utrechtse Heuvelrug te gaan vanwege 'probleemwolf' - https://nos.nl/r/660339

Het is wel ongekend, zoiets heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt in Nederland.

Ik hoop dat ze alle ondernemers fatsoenlijk gaan compenseren. Dit zijn grote beslissingen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat ontwikkelen....

(Mijn paard staat in het bos bij Zeist, randje van het wolventerrein. Ga er toch echt heen.)

De Heuvelrug ten noorden van de A12 is het advies om te mijden .Ten zuiden van de A12 ligt nog een heel stuk Heuvelrug. Daar lopen ook wolven, geen idee of Bram daar ook komt. Als hij een zender om had gehad hadden we dat kunnen weten :+

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Deskundigen hebben bepaald hoeveel wolven een gebied/land nodig heeft om het gewenste resultaat binnen de biodiversiteit te bereiken.
Het gewenste/ verwachte resultaat is berekend op basis van diverse facetten in een omgeving.
Wanneer dit aantal bereikt is, dan is het een kwestie van in stand houden om over zoveel jaar de balans op te maken of de resultaten kloppend zijn met de berekeningen.

Natte vingerwerk dus. Alle slachtoffers zijn bijkomende schade en een opoffering voor het grotere geheel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

dierenfan schreef:
Wintu schreef:
Als dit een voorbeeld gaat zijn, dan is het gebied hier straks niet meer leefbaar. Dan mogen wolven ongebreideld doorfokken en dan komen we er hier straks in om. Dat dit er is doorgekomen, ik vind niet dat een rechter zo een belangrijk besluit met zulke grote gevolgen mag nemen, ik vind het ongehoord.

Wolven zijn wel zeer territoriale dieren natuurlijk. Voller dan nu wordt dat gebied niet want die vechten elkaar dood en er moeten er dus verkassen naar ....???...
Dat door fokken doen ze toch wel, doen ze al jaren dus veranderd niets aan. Qua wild stand dat zal dramatisch worden dus weide dieren (en mogelijk huisdieren) houden wordt daar absoluut onmogelijk. Dat lijkt mij nog de grootste impact. Plus minder wild, geen/minder weide dieren is dat de dreiging richting huisdieren/kinderen/volwassenen steeds groter wordt.

Wat mij op valt in elk artikel wordt benoemd 'in 2024 is er een poedel mee genomen'
Als een hond een hond vermoord heeft dan is die hond blijvend vermoord. Doet een wolf het dan is de hond mee genomen.......altijd maar dat afzwakken en ontkennen. Voor de gemiddelde burger is die poedel dus meegenomen en niet gruwelijk vermoord.

Ben ik niet met je eens. Als ik zie hoeveel roedels er al op de Veluwe zitten, dan zitten er in Drenthe met 2 roedels nog maar weinig. Dus ik zie daar zeker nog wel wat meer verschijnen. Op de Veluwe hebben ze ook een stuk kleiner territorium per roedel, dan normaliter, ze passen zich aardig aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Knuffeldier schreef:

De kosten van de wolf voor de maatschappij zijn gewoon gigantisch hoog. En wat krijgt de natuur er nu precies door terug? En hoe staat dit tegenover alle kosten?

Voor alle recreatieondernemers in de omgeving is dit het tweede jaar op rij waarbij ze in het hoogzeizoen een enorme omzetdaling krijgen. En dat allemaal door 1 en dezelfde wolf. En dan over die uitspraak van gisteren over het beschermen van wolven op de Veluwe. Dat gaat uiteraard in meer gebieden spelen en dat wordt een behoorlijk breed probleem.

Tja, de overheid moet heel snel werk gaan maken om wetgeving aan te passen omtrent de wolf. Want dit staat in geen enkele verhouding meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

DuoPenotti schreef:

Dank beide :D

Ongelooflijk stukje weer.

Ik zie het nog wel gebeuren, alle grote gebieden afgesloten voor de mens, precies wat alle clubs willen en dan straks nog meer natuur realiseren op het land van boeren. Schijt aan de plattelandsbewoners. De kleine stukjes die overblijven staan straks stijf van de recreatie. En alleen leden van de clubjes mogen straks nog de gebieden in, hebben ze eindelijk hun natte droom, natuurgebied enkel voor zichzelf.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Wintu schreef:
onpaard schreef:
Prima plan meer ruimte voor de wolf.
Maar dan moet je wel 80% van de mensen het land uitzetten. Je kan niet alles hebben. We beginnen met de mensen met deze absurde ideeën. Probleem gelijk opgelost.

https://www.ad.nl/leusden/voorstanders- ... ~a7240de8/

Zit achter een betaalmuur

DUO PENOTTI JAMMES help :D

Lay_D schreef:

Opvallend dat een groep leken beter het gedrag van wolven kan inschatten dan experts.
Experts zeggen fat deze wolf beslist afgeschoten moet worden omdat hij zich dit gedrag heeft aangeleerd en steeds extremer reageert.
Deze leken zeggen dat dat niet nodig is als hij maar zijn eigen stukje land krijgt. Dan trekt hij zich daar wel terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

Prima, lekker een eigen stukje land in de dierentuin geven met een hoog hek er om waar ze horen wat mij betreft. Wolf blij, en vooral ieder ander blij!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Dank beide :D

Ongelooflijk stukje weer.

Ik zie het nog wel gebeuren, alle grote gebieden afgesloten voor de mens, precies wat alle clubs willen en dan straks nog meer natuur realiseren op het land van boeren. Schijt aan de plattelandsbewoners. De kleine stukjes die overblijven staan straks stijf van de recreatie. En alleen leden van de clubjes mogen straks nog de gebieden in, hebben ze eindelijk hun natte droom, natuurgebied enkel voor zichzelf.

Maar we mogen er uiteraard wel aan mee betalen. We moeten er zelfs aan meebetalen.
De wetgeving moet echt aangepast worden. Zodat deze clubjes een stuk minder juridische mogelijkheden hebben om dingen af te dwingen.

En laten we ook niet vergeten dat BBB staatssecretaris Jean Rummenie gewoon niets gedaan heeft. In Mei toen alles in Europa rond was had hij nog niets voor elkaar. En nu zitten we inmiddels in Augustus en ligt er nog niets.

https://archive.is/6u3ze

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Ik kan me echt niet voorstellen dat alle grote gebieden definitief en continue worden afgesloten voor de mens. Ik denk dat de meer rechtse clubs in de politiek (als ze van vakantie terug zijn...) zich hier echt wel tegen keren.

Voor de horeca ondernemers vind ik het echt zuur. Ben je nog niet eens bekomen van lockdowns en corona, heb je nu (sommigen voor het tweede jaar) dat mensen niet kunnen/mogen/durven komen door de wolf...

Ik mis de verhoudingen ook totaal. Prima als er wat wolven zijn, maar de schade en impact op de maatschappij zijn, zoals Loretta ook al noemt, gigantisch. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat blijvend geaccepteerd gaat worden.

Ik ben zelf overigens opgeleid als ecoloog. Tijdens mijn studietijd, kleine 20 jaar geleden, keek men met groot enthousiasme naar de Oostvaardersplassen. De populaties zouden zichzelf in stand houden, en niet te groot worden. Nu lees ik hier dat Staatsbosbeheer zelf enorm hard pleit voor afschieten van 1/3 van de populatie, omdat die anders volgens haar met een kwart zal toenemen: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... sen-verbod

Aan de ene kant denk ik: stuur die wolven daarheen en zet er een groot hek omheen. Aan de andere kant denk ik: wat nou als het met wolven ook zo de pan uitrijdt, dat er echt ongekend veel komen? Hoeveel slachtoffers zijn er nodig, dier en mens, om dan toch tot andere gedachten te komen?

Wat is ons wildbeheer een soap geworden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:51

DuoPenotti schreef:

Citaat:
1 augustus 2025/AD
Die werkgroep is de realiteit helemaal kwijt!
Er ligt een afschotvergunning met goedkeuring van de rechter
---
Voorstanders van de wolf willen grote afgesloten rustgebieden om zo bijtincidenten te voorkomen: ‘Afschieten is geen optie’

Zijn confrontaties tussen wolven en mensen op de Utrechtse Heuvelrug verleden tijd als er grote rustgebieden worden aangewezen voor deze roofdieren? Voorstanders van het beschermen van wolven verwachten van wel. En helpt dat ook voor ‘probleemwolf’ Bram?
Initiatiefnemer van de Werkgroep Wolf Leusden (WWL) Devorah van Dijkhuizen uit Leusden verwacht dat het instellen van tijdelijke rustzones – maar het liefst permanente – nieuwe confrontaties tussen mensen en wolven, inclusief Bram, kan voorkomen op andere plekken op de Utrechtse Heuvelrug.
„De recreatiedruk op de Utrechtse Heuvelrug is momenteel enorm voor de wolf”, zegt Van Dijkhuizen. „Afschieten of wegjagen is geen oplossing. Ook als je hem uitschakelt, keert de wolf vanzelf terug. We zullen moeten leren omgaan met de wolf.”

Afgelopen woensdag werd een 6-jarige jongen bij de Pyramide van Austerlitz gegrepen door een wolf. Kort daarna vaardigden drie gemeenten in het gebied een advies uit om niet meer de bossen in te gaan met kinderen.
De provincie gaat ervan uit dat het de probleemwolf was. „Alles wijst erop, mede omdat er al eerder in dit gebied incidenten waren met deze wolf”, zegt een provinciewoordvoerder. Dna-onderzoek zal het definitieve bewijs moeten leveren, maar daarvan is de uitslag pas half augustus bekend.

De Werkgroep Wolf Leusden (WWL) pleit voor het afsluiten van drie gebieden, minstens tot eind september: boswachterij Austerlitz, landgoed Den Treek-Henschoten in Leusden en militair oefenterrein de Leusderheide. Het gebied rond de piramide valt onder Den Treek.

Pas zonder menselijke verstoring komen de wolven volledig tot rust, meent de werkgroep, een burgerinitiatief van momenteel zo’n twintig mensen dat zich binnenkort omvormt tot stichting en zich inzet voor bescherming van ‘alle wolven in Nederland’.

Wolvenexpert Leo Linnartz vindt het desgevraagd een ‘lovenswaardig pleidooi’, maar voor wolf Bram gaat dat niet meer werken, denkt hij. Bram was betrokken bij meerdere bijtincidenten en mag van de rechter worden afgeschoten. „Als een wolf eenmaal het idee heeft dat hij wegkomt met het bijten van mensen, is het hek van de dam. Dan gaat het van incident naar incident, totdat hij iemand doodbijt. Hoeveel risico accepteren we als samenleving?”
Permanente rustgebieden

Wolvenexpert Linnartz is, evenals de Werkgroep Wolf Leusden, voorstander van het instellen van rustgebieden voor wolven, het liefst permanente, zoals op de Veluwe. „De Utrechtse Heuvelrug is er groot genoeg voor. Als mens moeten we bereid zijn een stapje terug te doen.”
De Werkgroep Wolf Leusden vindt het afschieten van Bram pas in laatste instantie een oplossing. „Als tijdens de afsluiting blijkt dat Bram toch nog in onze tuinen komt, ja, pas dán heb je een reden om het dier af te schieten. Maar volgens ons is onomstotelijk aangetoond, onder meer uit filmbeelden van een expert en wildcamera’s, dat Bram zijn rol als vader in de roedel prima opneemt”, zegt Van Dijkhuizen. „De wolf gedraagt zich natuurlijk.”
Geen waarschuwingsborden

De werkgroep betreurt het dat de beheerder van het landgoed Den Treek-Henschoten, de gemeente Leusden en de provincie geen waarschuwingsborden tegen de wolf hebben geplaatst bij de Pyramide van Austerlitz.

Van Dijkhuizen vindt dat de overheid in deze zaak ernstige bestuurlijke nalatigheid kan worden verweten. „Toen na incidenten in 2024 werd besloten Den Treek-Henschoten af te sluiten, heeft zich geen enkel nieuw incident voorgedaan, tien maanden lang niet. Die maatregel hadden ze dit jaar moeten herhalen.”

In november 2024 namen Provinciale Staten een motie aan om rustgebieden voor flora en fauna in te stellen in de provincie. Die is nog niet uitgevoerd door Gedeputeerde Staten. De PvdD heeft daarover recent vragen gesteld.

https://www.ad.nl/leusden/voorstanders- ... kAsT6B-ZVA

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19XGJX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:57

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:59

Citaat:
1 augustus 2025/Gelderland
Niet alleen voor de Veluwe is deze uitspraak belangrijk, vertelt Koffeman: „Ook in het Drents-Friese Wold en op de Utrechtse Heuvelrug leven wolven. Die hebben na de Veluwe de grootste kans om ook Natura 2000-gebied voor wolven te worden.”
---
Wolven op Veluwe moeten beter beschermd worden, bepaalt rechter: ‘Geweldige overwinning’

De Veluwe moet worden aangewezen als een Natura 2000-gebied voor wolven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald. Dat betekent dat wolven in dat gebied beter beschermd moeten worden. Het is een uitspraak met mogelijk grote gevolgen.

Centraal in de rechtbank stond vandaag de weigering van de overheid om de Veluwe als Natura 2000-gebied aan te wijzen voor de wolf. De Faunabescherming spande deze rechtszaak aan tegen het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) wilde die status op zijn vroegst pas in 2029 afgeven, als de wolf tien jaar in Nederland gevestigd is.

De rechter heeft nu gezegd dat er geen goede motivering is om zo lang te wachten. Ecologische gegevens tonen aan dat de wolf op de Veluwe leeft en er zal blijven. Zeven van de elf roedels leven op de Veluwe en het nageslacht is door Nederland en buurlanden verspreid. Dat gaat in de komende jaren niet drastisch veranderen. Alle gebieden op de Veluwe die nu de status Natura 2000 hebben, moeten in de toekomst ook voor de wolf gaan gelden.
Geweldige overwinning

Faunabescherming spreekt van een geweldige overwinning voor de wolf. Voorzitter Niko Koffeman is dolblij. „Het is belangrijk om de Veluwe aan te wijzen als Natura 2000-gebied. Dat geeft de verplichting om bijvoorbeeld nestgebieden af te sluiten om confrontaties tussen mensen en wolven te voorkomen.”

Niet alleen voor de Veluwe is deze uitspraak belangrijk, vertelt Koffeman: „Ook in het Drents-Friese Wold en op de Utrechtse Heuvelrug leven wolven. Die hebben na de Veluwe de grootste kans om ook Natura 2000-gebied voor wolven te worden.”

Daar zullen dan nieuwe rechtszaken over gevoerd moeten worden. „Ik verwacht dat wij daarop gaan inzetten, maar dat moet nog besloten worden.”

Ook over de Veluwe is het laatste woord niet gezegd, het ministerie kan nog in hoger beroep gaan. Koffeman: „Ik denk dat de staatssecretaris tijd gaat rekken. Een hoger beroep is kansloos, maar vergt wel tijd.”
Verreikende gevolgen

„Voor de bescherming van de wolf in Nederland is dit een belangrijke uitspraak”, zegt professor Arie Trouwborst van de Tilburg University, expert in het natuurbeschermingsrecht in Europa. „Dit betekent dat de meest geschikte wolvengebieden beschermd moeten worden, in elk geval de Veluwe waar zeven van de elf roedels wonen.”

Het is dan ook een uitspraak met mogelijk vergaande gevolgen. „Als de Veluwe een Natura 2000-gebied voor de wolf wordt, heeft de overheid de verplichting om te doen wat nodig is om de wolf daar te laten floreren. Er moeten bijvoorbeeld voldoende prooidieren zijn. Het kan dus zijn dat er op bepaalde tijden of plaatsen minder hoefdieren afgeschoten mogen worden.”

Nieuwe bouwprojecten op de Veluwe moeten getoetst gaan worden aan de behoeften van de wolf. Die mogen geen grote negatieve effecten hebben op de wolf en zijn leefgebied.

Ook voor recreanten en gebiedsbeheerders wordt het om de wolf heen werken. „Zo mogen wolven niet gestoord worden op de plekken waar ze zich voortplanten. Daar zullen mensen afstand moeten houden. Op wegen waar veel wolven worden doodgereden, kan het vereist zijn om maatregelen te nemen zoals rasters en oversteekplaatsen of snelheidsverlaging.”
Hoger beroep

„We kunnen nu nog niet op vooruitlopen op de vraag of we in hoger beroep gaan”, laat Sebastiaan Heuschen, woordvoerder van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, weten. „We bestuderen de uitspraak en nemen dan pas een besluit.”

Op dit moment wordt er gewerkt aan een wetsvoorstel om op te kunnen treden bij probleemwolven, vervolgt Heuschen. „Er moeten namelijk meer mogelijkheden komen om op te treden bij incidenten met probleemwolven. In een dichtbevolkt land is maatwerk nodig, dat heeft het incident van 30 juli (het bijtincident in Austerlitz, red.) weer aangetoond.”
https://www.ad.nl/binnenland/wolven-op- ... i48if7HM5A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19WmPm ... tid=wwXIfr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

En weer gaan er dromers vanuit dat een gebied geschikt is en dat de wolf er dus een biodivers waardevolle functie kan vervullen omdat er wolven welpen krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Knuffeldier schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat alle grote gebieden definitief en continue worden afgesloten voor de mens. Ik denk dat de meer rechtse clubs in de politiek (als ze van vakantie terug zijn...) zich hier echt wel tegen keren.

Voor de horeca ondernemers vind ik het echt zuur. Ben je nog niet eens bekomen van lockdowns en corona, heb je nu (sommigen voor het tweede jaar) dat mensen niet kunnen/mogen/durven komen door de wolf...

Ik mis de verhoudingen ook totaal. Prima als er wat wolven zijn, maar de schade en impact op de maatschappij zijn, zoals Loretta ook al noemt, gigantisch. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat blijvend geaccepteerd gaat worden.

Ik ben zelf overigens opgeleid als ecoloog. Tijdens mijn studietijd, kleine 20 jaar geleden, keek men met groot enthousiasme naar de Oostvaardersplassen. De populaties zouden zichzelf in stand houden, en niet te groot worden. Nu lees ik hier dat Staatsbosbeheer zelf enorm hard pleit voor afschieten van 1/3 van de populatie, omdat die anders volgens haar met een kwart zal toenemen: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... sen-verbod

Aan de ene kant denk ik: stuur die wolven daarheen en zet er een groot hek omheen. Aan de andere kant denk ik: wat nou als het met wolven ook zo de pan uitrijdt, dat er echt ongekend veel komen? Hoeveel slachtoffers zijn er nodig, dier en mens, om dan toch tot andere gedachten te komen?

Wat is ons wildbeheer een soap geworden.

Dat idee om de wolven naar de Oostvaarder Plassen te sturen met een hek eromheen, vind ik schandalige dierenmishandeling voor de paarden (en andere grazers) daar die geen kant op kunnen. Afschuwelijk. Ze hebben het toch al heel slecht daar maar dan komen er ook nog wolven bij! Net zo lang tot die het hele gebied hebben leeggevreten, en dan? :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

SusanH schreef:
Knuffeldier schreef:

De Heuvelrug ten noorden van de A12 is het advies om te mijden .Ten zuiden van de A12 ligt nog een heel stuk Heuvelrug. Daar lopen ook wolven, geen idee of Bram daar ook komt. Als hij een zender om had gehad hadden we dat kunnen weten :+

Vanuit noord naar zuid is nu lastig want zowat alle spoorovergangen er tussen ( hier bij Woudenberg, Maarsbergen etc) gaan op slot ivm werkzaamheden. 3 tm 19 aug

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Knuffeldier schreef:

Ik vind het eigenlijk wel interresant om te zien hoe je er als ecoloog tegen aan kijkt. Zijn er veel van jouw vakgenoten die op zijn minst heel kritisch tegenover de huidige gang van zaken aan kijken? En tegen de mogelijkheden en onmogelijkheden van natuur in Nederland?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:14

tienus63 schreef:
Citaat:
Zijn de medewerkers WUR/ WENR en INBO België nou echt allemaal met vakantie?

Op dit moment is de provincie er nog niet in geslaagd de juiste instantie te vinden die het dna-onderzoek kan uitvoeren. Het duurt ook langer omdat het zomervakantie is, bevestigt de woordvoerder.

De mogelijke wolf die een 6-jarige jongetje woensdagochtend aanviel bij de Pyramide van Austerlitz is waarschijnlijk 'probleemwolf' GW3237m. "We handelen wel op de aanname dat het GW3237m is", deelt een woordvoerder van de provincie. Half augustus zou het dna-onderzoek, dat nog niet is gestart, afgerond moeten zijn.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392619 ... nttG5IsqUw

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1GL8em ... tid=wwXIfr

Hopelijk is er dna materiaal naar for gen gestuurd.
Die hebben van een wolf van een scheermesje dat de veearts heeft gebruikt om de omgeving van de wond bij paarden Bitburg schoon te maken, kunnen halen.
Natuurlijk werd daar betrokkenheid van een wolf eerst ontkend.
Citaat:
Bitburg- Stahl

Thesen sind Out, Fakten und somit Ergebnisse "IN"

Eines der verletzten Pferde im Bereich um Bitburg, wurde nunmehr nachweislich! von einem Täter mit Wolfs DNA verletzt!

Dazukommend wurden ja auch seitens Berichten der Bevölkerung-/Jägerschaft,
2 Exemplare dort gesichtet!

Und nein, daran gibt's auch nichts zu kritisieren!

Auch die ewige Theorie des Verursachers: Fuchs/ Hund und "der Wolf kam anschließend vorbei"....obsolet.

Ob solche Aussagen vor Gericht Bestand hätten??
Eher nicht!

Da muss man wirklich über eine Menge Phantasie verfügen, das glauben zu wollen!

Die Tierhalter selbst, haben übrigens die Rasierer und Haare des Veterinärs der das Pferd behandelt hat, zu einem zertifizierten und akkreditierten, Labor gesandt! https://www.forensik-hh.de

Ein Mitarbeiter des "Wolfs Managements" war wohl auch vor Ort, darüber mögen die Betroffenen hier aber gern im Kommentar, selbst berichten.

Wir waren nämlich nicht dort!somit könnten wir lediglich zitieren.

Wir haben aber heute die Freigabe bekommen, das Ergebnis mitzuteilen!

p.s Ein Tip an all die Menschen, darunter auch selbst Pferdehalter, die die Familie verhöhnt haben!

:"Eine kleine Entschuldigung, insbesondere an das junge Mädchen, welches um sein Pferd kummert, wäre sicher ganz wunderbar"

Bron rissbegleiterin wolfssichtungen und Wolfsrisse
https://www.facebook.com/share/1Avt3L2A ... tid=wwXIfr

En geval in België waar de instantie op hond uitkwamen en For Gen op wolf.
https://www.facebook.com/share/p/1CPVcs ... tid=wwXIfr

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Het idee om massaal het bos in te gaan met groepen vind ik wel een goede tegenhanger. Ze proberen mensen bang te maken en de natuur te verbieden. Door juist te gaan, bied je tegengas.