Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:58

mysa schreef:
Dat moet je breder zien. In de boekhouding bijvoorbeeld: een aantal pakketten kan een automatisch ontvangen inkoopfactuur zelf lezen en op de juiste grootboekrekening boeken.

Klopt wij doen het bij de facturering. De robot leest de factuur en controleert of deze aan allerlei eisen/voorwaarden voldoet en verwerkt deze dan. Wij zijn allerlei andere administratieve processen aan het onderzoeken die wij nog verder kunnen automatiseren.

Onze nieuwbouw voor de (langdurige) zorg heeft ook allerlei elektronische snufjes, met name op het gebied van veiligheid.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:08

Mijn bloed begint te koken. Wat is dit? Wie heeft nou exact hetzelfde gedaan als ik?
‘Kijk dit nou’ appt een vriend mij, met een link naar een podcast. Ik hoor een man en een vrouw in het Engels praten over de militaire begraafplaats in Lviv, precies het onderwerp van mijn in februari te verschijnen boek.
Ik hoor ze vertellen over een boek dat ze hebben gelezen van een schrijfster die al die nabestaanden heeft gesproken, de priesters, zó indrukwekkend. Dat dit boek nou écht laat zien wat deze oorlog met gewone mensen doet. Er loopt zelfs een zwarte kat rond daar, lacht de vrouw in de podcast.
Mijn bloed begint te koken. Wat is dit? Wie heeft nou exact hetzelfde gedaan als ik? Hoe kan dit? Ik zie de boeklancering al instorten, wat heeft het allemaal voor zin gehad, al mijn energie, alle tranen, alle slapeloze nachten, alles voor niks.
Ik app terug: ‘what the fiets is dit?’ Een droog appje volgt: ‘dit ís jouw boek’. Ik blijk dus net een kwartier geluisterd te hebben naar AI-mensen. Mensen die niet bestaan. Mensen die geen bloed in hun aderen hebben, maar zich wel kunnen verspreken, die je kunt horen ademen en lachen, alsof ze aan je keukentafel zitten.
De vriend heeft mijn manuscript geüpload in een systeem en er een AI-podcast van gemaakt. Als de scherven van mijn uiteengespatte droom weer aan elkaar zijn gelijmd, krijg ik er kippenvel van.
De avond ervoor had namelijk de directeur van de AI-afdeling van een groot bedrijf me tijdens een borrel in mijn oor gezegd dat hij er zeker van was dat AI de Derde Wereldoorlog gaat veroorzaken. ,,Omdat niemand straks meer weet wat daadwerkelijk waar is. Alles is mogelijk.” Hij had er serieus bij gekeken. Dit was geen grap. De bitterbal in mijn hand werd koud.
Als je het eenmaal ziet, kun je het niet meer níet zien. Op X zie ik een filmpje van de voormalige president van Oekraïne, Poroshenko. Hij zegt dat als er nu verkiezingen zouden zijn in Oekraïne, Poetin zou winnen. Ik kijk het filmpje een aantal keer. Het kán bijna niet dat hij dit gezegd heeft.
Een beeld van Zelensky die Poetin de hand schudt? Geen probleem. Regeringen, politici, spindocters kunnen nóg meer een eigen waarheid creëren. Dat wat je niet wil geloven, geloof je niet. Daarom moeten wij journalisten overal bij zijn, verslag doen. Niet als hoeders van de waarheid, maar van de realiteit. En vervolgens hopen dat u ons nog gelooft.

Column van Phaedra Werkhoven!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:09

BigOne schreef:
juval schreef:
ik denk en hoop dat AI ons leven een stuk eenvoudiger zal maken. Zeker in de zorg zie ik wel mogelijkheden. Meer tijd voor handen aan het bed in plaats van administratieve lasten. Uiteraard moet alles wel goed werken en gecontroleerd kunnen worden. Zeker met de toenemende vraag naar zorg, vergrijzing en moeite om goede/gemotiveerde werknemers in de zorg op te leiden/en houden.
Ik zie er wel toekomst in. (optimist die ik ben haha)

Maar zolang de hand aan het bed alsnog elke handeling, hoe klein ook, moet registreren is er niet direct sprake van meer zorg. AI kan zeker voordelen hebben, echter, alles wat betreft electronica kan gehackt worden. Een klein foutje door een medewerker en misschien liggen van alle partijen de gegevens op straat. Zie de hack van politie, ik ben zeker niet tegen AI maar ook niet blind voor de gevaren ervan.

Die hack had niks met AI te maken, voor zover ik heb gelezen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:11

BigOne schreef:

Dit is wel oprecht eng, ja... En ik geloof ook zeker dat AI voor kwade bedoelingen gebruikt wordt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:13

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Dit is wel oprecht eng, ja... En ik geloof ook zeker dat AI voor kwade bedoelingen gebruikt wordt.

Alles dat voor kwade bedoeling gebruikt KAN worden ZAL (vroeg of laat) voor kwade bedoelingen gebruikt worden......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:53

Zie film de terminator voor diegene die hem niet kennen. Daarin gebeurd deels al wat nu werkelijkheid is. De mensheid wordt aangevallen door ai/robots enz omdat ze zeker weten dat de mensheid hun bestaan kan vernietigen -O- hoewel fictie heeft het me wel aan het denken gezet. Omdat het kan en deels al gebeurd %)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:01

karuna schreef:
Zie film de terminator voor diegene die hem niet kennen. Daarin gebeurd deels al wat nu werkelijkheid is. De mensheid wordt aangevallen door ai/robots enz omdat ze zeker weten dat de mensheid hun bestaan kan vernietigen -O- hoewel fictie heeft het me wel aan het denken gezet. Omdat het kan en deels al gebeurd %)

Ok kun je wat specifieker zijn wat nu al gebeurt wat gelijkenissen heeft met die film?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:08

Ik zou dan eerder neigen naar de Simpsons. Daar zijn ook een aantal dingen in gebeurd die nu uitkomen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:08

karuna schreef:

Welke AI/robots vallen ons vanuit eigen wil aan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:15

In de film wel. Let wel hij is van 1984 dus echt aardig opleeftijd en ver voor de AI opkomst nu. Daar begint het met meedenken over dingen en kleine dingen van ons over nemen op administratie gebied. Dan is het een zelfsturende drone die gebruikt kan worden voor oorlogsvoering. Ik geloof dat die dingen nu ook al in gebruik zijn hier en daar.

Uiteindelijk is de ai zo intelligent geworden dat ze al zelflerend de mensheid als bedreiging gaan zien en gaan aanvallen. Het is fictie natuurlijk maar de makers waren vol overtuiging dat het alleen dienend aan de mens gaat blijven en hielden geen rekening met hacks, foutjes, virussen of wat ook waardoor de systemen niet meer te controleren waren. En dat is nu wel aan de gang AI die overal voor gebruikt gaat worden en veel mensen geen rekening houden met dat het ook fout kan gaan.

Citaat:
As they hide in a parking lot, Reese explains to Sarah that an artificially intelligent defense network known as Skynet, created by Cyberdyne Systems, will soon become self-aware and trigger a global nuclear war to bring humankind to its extinction. Sarah's future son, John, will rally the survivors and lead a successful resistance movement against Skynet and its mechanical forces. On the verge of the resistance's victory, Skynet sends the Terminator back in time to eliminate Sarah, thereby preventing John's birth. The Terminator is an efficient and relentless killing machine with a perfect voice-mimicking ability and a durable metal endoskeleton covered by living tissue to appear human.

Vertaald

Citaat:
Terwijl ze zich verstoppen op een parkeerplaats, legt Reese aan Sarah uit dat een kunstmatig intelligent verdedigingsnetwerk bekend als Skynet, gecreëerd door Cyberdyne Systems, binnenkort zelfbewust zal worden en een wereldwijde nucleaire oorlog zal veroorzaken om de mensheid tot uitsterven te brengen. Sarah's toekomstige zoon, John, zal de overlevenden verzamelen en een succesvolle verzetsbeweging tegen Skynet en zijn mechanische krachten leiden. Op de rand van de overwinning van het verzet stuurt Skynet de Terminator terug in de tijd om Sarah uit te schakelen, waardoor de geboorte van John wordt voorkomen. De Terminator is een efficiënte en meedogenloze moordmachine met een perfect vermogen om stemmen na te bootsen en een duurzaam metalen endoskelet bedekt met levend weefsel om er menselijk uit te zien.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:27

_San87_ schreef:
karuna schreef:

Nou, zo ver zijn we nog lang niet.

Ik denk dat AI heel veel nuttigs gaat doen, maar dat het te breed is om te zeggen dat het goed of slecht is. Heel veel is heel nuttig en zinnig, maar ook veelkwaad kan doen. Veel mensen halen nieuws van social media, al helemaal jongeren, en feit van fictie scheiden is nu al lastig. Social media heeft behoorlijke invloed op de publieke opinie en ik denk dat kwaadwillenden AI in gaan zetten om de publieke opinie om nepnieuws te verspreiden. Deepfakes van politici, dingen die niet gebeurd zijn, framen. Dat gebeurt nu al, en de huidige generatie die nu opgroeit is helemaal verweven in de socials. Ik denk dat dat zeer, zeer onderschat wordt en dat overheid enorm achter de feiten aan hobbelt (ministerie van digitale zaken anyone?)

Voor de kunst- en media wordt het ook lastiger. AI generated liedjes die niet van echt te onderscheiden zijn, AI gegenereerde scripts (doei scriptschrijvers)... heel veel creatief, passievol mensenwerk kan vervangen worden door AI. En ik weet ook niet zo goed wat ik daarvan vind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:28

karuna schreef:
In de film wel. Let wel hij is van 1984 dus echt aardig opleeftijd en ver voor de AI opkomst nu. Daar begint het met meedenken over dingen en kleine dingen van ons over nemen op administratie gebied. Dan is het een zelfsturende drone die gebruikt kan worden voor oorlogsvoering. Ik geloof dat die dingen nu ook al in gebruik zijn hier en daar.

Uiteindelijk is de ai zo intelligent geworden dat ze al zelflerend de mensheid als bedreiging gaan zien en gaan aanvallen. Het is fictie natuurlijk maar de makers waren vol overtuiging dat het alleen dienend aan de mens gaat blijven en hielden geen rekening met hacks, foutjes, virussen of wat ook waardoor de systemen niet meer te controleren waren. En dat is nu wel aan de gang AI die overal voor gebruikt gaat worden en veel mensen geen rekening houden met dat het ook fout kan gaan.

Citaat:
As they hide in a parking lot, Reese explains to Sarah that an artificially intelligent defense network known as Skynet, created by Cyberdyne Systems, will soon become self-aware and trigger a global nuclear war to bring humankind to its extinction. Sarah's future son, John, will rally the survivors and lead a successful resistance movement against Skynet and its mechanical forces. On the verge of the resistance's victory, Skynet sends the Terminator back in time to eliminate Sarah, thereby preventing John's birth. The Terminator is an efficient and relentless killing machine with a perfect voice-mimicking ability and a durable metal endoskeleton covered by living tissue to appear human.

Vertaald

Citaat:
Terwijl ze zich verstoppen op een parkeerplaats, legt Reese aan Sarah uit dat een kunstmatig intelligent verdedigingsnetwerk bekend als Skynet, gecreëerd door Cyberdyne Systems, binnenkort zelfbewust zal worden en een wereldwijde nucleaire oorlog zal veroorzaken om de mensheid tot uitsterven te brengen. Sarah's toekomstige zoon, John, zal de overlevenden verzamelen en een succesvolle verzetsbeweging tegen Skynet en zijn mechanische krachten leiden. Op de rand van de overwinning van het verzet stuurt Skynet de Terminator terug in de tijd om Sarah uit te schakelen, waardoor de geboorte van John wordt voorkomen. De Terminator is een efficiënte en meedogenloze moordmachine met een perfect vermogen om stemmen na te bootsen en een duurzaam metalen endoskelet bedekt met levend weefsel om er menselijk uit te zien.

Ja, ik ken de Terminator. Jij zegt dat nu al deels gebeurt wat in die film gebeurde, dus ik vraag wat dat dan is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:31

Dat zeg ik, oa de drones die aanvallen doen worden al gebruikt. AI is al op heel veel plekken verweven in ons leven. En ook nu veel mensen zien er geen enkel kwaad in en houden geen rekening met het feit dat het ook misbruikt kan worden of door virussen en foutjes oncontroleerbaar kan worden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:32

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... ig-ervaren Weet niet of deze hier al gedeeld is? Onderzoek van Citisens naar de geloofwaardigheid en bekendheid van ministers en fractievoorzitters. PVV-ministers bungelen onderaan en Thierry Baudet heeft bij de fractievoorzitters een bedroevende score.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:33

Die drones Karuna worden toch door ons mensen aangestuurd. Die worden toch willens en wetens met bommen naar de plek van bestemming gestuurd door de mensen? Dus ik zie eerlijk niet de vergelijking.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:35

_San87_ schreef:
karuna schreef:

Geen enkele en mocht er toevallig eentje ontsporen, dan trek je gewoon de stekker eruit. Het "I'll be back" was ook maar een filmgrapje.

Mensen maken zich wel heel makkelijk druk na wat vrij fantaseren.

koeke schreef:
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... ig-ervaren Weet niet of deze hier al gedeeld is? Onderzoek van Citisens naar de geloofwaardigheid en bekendheid van ministers en fractievoorzitters. PVV-ministers bungelen onderaan en Thierry Baudet heeft bij de fractievoorzitters een bedroevende score.

Timmermans zit daar maar vlak boven, ik denk dat die wel door de mand is gevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:40

karuna schreef:
Dat zeg ik, oa de drones die aanvallen doen worden al gebruikt. AI is al op heel veel plekken verweven in ons leven. En ook nu veel mensen zien er geen enkel kwaad in en houden geen rekening met het feit dat het ook misbruikt kan worden of door virussen en foutjes oncontroleerbaar kan worden.

Maar dat is allemaal door mensen aangestuurd...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:43

Helaas al niet meer en werken ze hard aan zelfstandigheid of het is er zelfs al. Artikel is ietsje ouder al, en zo gedetaileerd zal de ontwikkeling niet uitlekken

Ik quote even een stukje uit een enorm lang artikel over drones
Citaat:
Vanwege dit soort elektronische veldslagen wordt hard gewerkt om drones steeds meer taken zelfstandig te laten uitvoeren. Mocht de communicatie wegvallen of worden verstoord, dan neemt een robot de controle over om de missie zelfstandig af te maken of terug naar huis te vliegen.

https://decorrespondent.nl/11040/alles- ... eb15d632c3

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:45

Dan ben ik bij deze op zoek naar een drone die zelfstandig kan beslissen om de ramen te lappen, het resultaat te evalueren, sommige stukjes over te doen, de rest van de straat mee te nemen en weer terug naar huis te vliegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:48

Veronica2 schreef:
Dan ben ik bij deze op zoek naar een drone die zelfstandig kan beslissen om de ramen te lappen, het resultaat te evalueren, sommige stukjes over te doen, de rest van de straat mee te nemen en weer terug naar huis te vliegen.

Hahahahahha, ik zoek met je mee Veronica2!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:29

Veronica2 schreef:

Die zal er binnenkort, euh correctie wanneer ramenlappen mannenwerk wordt, wel komen. Het is best eenvoudig met een lichtsensor te meten wanneer ramen vies zijn :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:39

irmaz schreef:
Veronica2 schreef:

Die zal er binnenkort, euh correctie wanneer ramenlappen mannenwerk wordt, wel komen. Het is best eenvoudig met een lichtsensor te meten wanneer ramen vies zijn :D

Dat zou top zijn, het liefst dan ook eentje die bij de buren centjes op kan halen als daar de ramen ook gedaan zijn. Fantastisch idee, al zeg ik het zelf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:40

Voor mensen die graag willen weten wie er onze huizen inpikt (sorry voor deze populistische tekst) ben ik op zoek gegaan wie er allemaal in Nederland wonen. De data die ik gevonden heb is van het CBS en is te vinden op: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 3743/table

Het blijkt dat er in 2023 16,3 miljoen Nederlanders in Nederland woonden. Dus geen 18 miljoen zoals er wordt beweerd. Er wonen wel ongeveer 18 miljoen mensen in Nederland, maar bijna 1,5 miljoen mensen hebben geen Nederlandse identiteit. Zoals je in onderstaande grafiek kan zien is de grootste groep daarvan Europees, gevolgd door Aziatisch, samen zijn zij goed voor bijna 90% van degenen die "onze huizen inpikken"

Afbeelding
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dit hadden verwacht, ik eigenlijk niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:41

Ja, klinkt wel logisch. Veel expats komen uit Aziatische landen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:50

En vluchtelingen uit landen waar (burger) oorlog wordt gevoerd.