Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:pien_2010 schreef:Dat zou wel eens een hele goede analyse kunnen zijn. Maar of China Kazachstan wil gaan inlijven en of Kazachstan dat toe zou laten dat geloof ik niet. Maar zeg nooit nooit.
Nee dat gaat China nooit doen. China heeft een sterke regel mbt (in hun ogen) soevereine landen en zal nooit een soeverein land aanvallen.
irmaz schreef:pien_2010 schreef:Dat zou wel eens een hele goede analyse kunnen zijn. Maar of China Kazachstan wil gaan inlijven en of Kazachstan dat toe zou laten dat geloof ik niet. Maar zeg nooit nooit.
Nee dat gaat China nooit doen. China heeft een sterke regel mbt (in hun ogen) soevereine landen en zal nooit een soeverein land aanvallen.
https://t.me/s/rospartizanCitaat:In de nacht van 7 september ontspoorden op het station van Utyashevo in de regio Tyumen drie goederenwagons met steenslag.
- In Serov, regio Sverdlovsk, ontspoorde in de middag van 7 september een locomotief bij het station Serov-Sortirovochny.
- Op de avond van 9 september ontspoorde op het treinstation van Georiyevsk in Stavropol het perron van een zware goederentrein met rails en dwarsliggers.
Leuke bonus:
- In Tsjeljabinsk zijn in een week tijd vijf trams ontspoord. In Tsjeljabinsk zijn geen partizanen nodig, daar valt toch alles uit elkaar....
Het volgende doel is om de najaarstrektocht naar het Russische leger, die op 1 oktober begint, te verstoren.
De psychologische en fysieke terreur van de propagandisten van Poetin blijft relevant.
Creëer onafhankelijke revolutionaire/guerrillacellen, verspreid het idee van gewelddadig verzet, blijf in contact - er is veel werk voor de boeg. Nee tegen oorlog, ja tegen rebellie.
irmaz schreef:Ik geloof niet dat ik deze link al geplaatst had: De status van het Russische leger sinds de 90-er jaren door de ogen van Mark Hertling, voormalig generaal van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa:
https://www.thebulwark.com/i-commanded- ... an-armies/
Babootje schreef:https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... erdag_15-9
Burgemeester: Explosies gemeld in het door Rusland bezette Melitopol.
De burgemeester van Melitopol, Ivan Fedorov, maakte melding van twee krachtige explosies in de door Rusland bezette stad in de oblast Zaporizja op 15 september. Fedorov gaf geen details over de aanval, maar zinspeelde op verwachte Russische verliezen
Babootje schreef:https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 7508140034
Gouverneur: Gevluchte Russische troepen verwoestten de energievoorziening, waardoor 5.000 inwoners van Balakliia, Kharkiv Oblast, zonder gas zaten.
Volgens de gouverneur van de oblast Kharkiv, Oleh Syniehubov, hebben Russische soldaten, voordat ze zich terugtrokken uit Balakliia, het gebouw van de lokale gasmaatschappij verwoest
elnienjo schreef:Hoe duiden degenen die zich in deze oorlog verdiepen het contact van Poetin met de Chinese leider? Is dat positief of negatief voor ons?
pien_2010 schreef:elnienjo schreef:Hoe duiden degenen die zich in deze oorlog verdiepen het contact van Poetin met de Chinese leider? Is dat positief of negatief voor ons?
Xi , dat zag ik een tijdje geleden voorbij komen, heeft Poetin gewaarschuwd als het gaat om nucleaire wapens te gebruiken en gewaarschuwd voor de gevaren van ongelukken met de nucleaire fabriek → ik was toen opgelucht, want dat maakt het risico , zo denk ik, toch kleiner en dat is goed nieuws voor op de eerste plaats de Oekraïners en dus ook op de 2de plaats voor het westen (dus ons).
Xi heeft gewaarschuwd dat hij geen zin heeft in gedoe (ik zeg het eventjes plat) in Kazachstan. Dat is 1. gunstig voor de bewoners van Kazachstan (hij blijkt → nog onbevestigd→ dat vandaag herhaald te hebben, en 2. Voor die regio, en 3. Voor ons want niemand zit op een escalatie van het conflict te wachten.
Xi balanceert (zie nieuwsuur gisteravond) tussen de belangen die hij zelf heeft met Europa (waaronder Nederland ) en denk dan aan de handel→ dus gaat hij niet voor de sancties liggen, maar hij heeft natuurlijk ook belangen en dus zal hij ook Poetin te vriend willen houden. En een Rusland aan de leiband van China is voor Xi geen gek scenario. Wij hebben ook China nodig→ dus ook gunstig voor ons→ Nederland en Europa nu
nikkel schreef:Uiteindelijk en op de heel lange termijn, vind ik persoonlijk China een groter gevaar dan Rusland.
China als vervanger van europa voor de energie en voedselexporten lijkt een goede zet te zijn van Rusland voor de korte termijn. China kan dan daarna Rusland maken en breken.
nikkel schreef:Uiteindelijk en op de heel lange termijn, vind ik persoonlijk China een groter gevaar dan Rusland.
China als vervanger van europa voor de energie en voedselexporten lijkt een goede zet te zijn van Rusland voor de korte termijn. China kan dan daarna Rusland maken en breken.
elnienjo schreef:Als China het voor het zeggen zou krijgen in Rusland is dat op zich toch niet ongunstig? Zij zijn erg gericht op handel drijven met het westen.
elnienjo schreef:Vanuit westers perspectief zou je dat zo kunnen zien ja. Of je het moet willen dat twee van zulke grote landen onder leiding staan van een dictator, dat betwijfel ik dan weer.nikkel schreef:Uiteindelijk en op de heel lange termijn, vind ik persoonlijk China een groter gevaar dan Rusland.
Als China het voor het zeggen zou krijgen in Rusland is dat op zich toch niet ongunstig? Zij zijn erg gericht op handel drijven met het westen.
elnienjo schreef:Van Kazachstan had ik al begrepen dat Xi daar geen trammelant wil vanwege herstel zijderoute. Maar Poetin kan hij ook niet openlijk afvallen omdat hijzelf ook soortgelijke dingen doet met HK en Taiwan. Het is geluk dat China gebaat is bij westerse consumptie dus hopelijk vinden ze het belangrijk dat wij hier niet verarmen door de sancties.
elnienjo schreef:Hoe duiden degenen die zich in deze oorlog verdiepen het contact van Poetin met de Chinese leider? Is dat positief of negatief voor ons?