Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:22

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:26

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Dat zou wel eens een hele goede analyse kunnen zijn. Maar of China Kazachstan wil gaan inlijven en of Kazachstan dat toe zou laten dat geloof ik niet. Maar zeg nooit nooit.

Nee dat gaat China nooit doen. China heeft een sterke regel mbt (in hun ogen) soevereine landen en zal nooit een soeverein land aanvallen.

Dat heeft ieder land eigenlijk wel.
Stap één als je een land wilt veroveren, is daarom altijd: stoppen met het te zien als een soeverein land.
Stap twee is vervolgens ermee doen wat je toch al van plan was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:54

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Dat zou wel eens een hele goede analyse kunnen zijn. Maar of China Kazachstan wil gaan inlijven en of Kazachstan dat toe zou laten dat geloof ik niet. Maar zeg nooit nooit.

Nee dat gaat China nooit doen. China heeft een sterke regel mbt (in hun ogen) soevereine landen en zal nooit een soeverein land aanvallen.

Dat idee had ik ook. Ik denk dat het meer gaat om de stabiliteit vanwege die zijderoute.

Artikel NRC gelezen waarvoor dank. Het is goed dat de Russische invloed van FvD boven op tafel liggen. Want er zijn genoeg aanhangers die daarop afhaken zoals hier in Frankrijk bij Seymour.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:09

Van een Russisch partizanen account op Telegram:
Citaat:
In de nacht van 7 september ontspoorden op het station van Utyashevo in de regio Tyumen drie goederenwagons met steenslag.
- In Serov, regio Sverdlovsk, ontspoorde in de middag van 7 september een locomotief bij het station Serov-Sortirovochny.
- Op de avond van 9 september ontspoorde op het treinstation van Georiyevsk in Stavropol het perron van een zware goederentrein met rails en dwarsliggers.

Leuke bonus:
- In Tsjeljabinsk zijn in een week tijd vijf trams ontspoord. In Tsjeljabinsk zijn geen partizanen nodig, daar valt toch alles uit elkaar....

Het volgende doel is om de najaarstrektocht naar het Russische leger, die op 1 oktober begint, te verstoren.
De psychologische en fysieke terreur van de propagandisten van Poetin blijft relevant.
Creëer onafhankelijke revolutionaire/guerrillacellen, verspreid het idee van gewelddadig verzet, blijf in contact - er is veel werk voor de boeg. Nee tegen oorlog, ja tegen rebellie.
https://t.me/s/rospartizan
Het kanaal heeft ruim 26000 volgers en lijkt nog erg in de opstart fase.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:14

Wouw.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:53

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:50

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... erdag_15-9
Burgemeester: Explosies gemeld in het door Rusland bezette Melitopol.

De burgemeester van Melitopol, Ivan Fedorov, maakte melding van twee krachtige explosies in de door Rusland bezette stad in de oblast Zaporizja op 15 september. Fedorov gaf geen details over de aanval, maar zinspeelde op verwachte Russische verliezen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:52

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 7508140034
Gouverneur: Gevluchte Russische troepen verwoestten de energievoorziening, waardoor 5.000 inwoners van Balakliia, Kharkiv Oblast, zonder gas zaten.

Volgens de gouverneur van de oblast Kharkiv, Oleh Syniehubov, hebben Russische soldaten, voordat ze zich terugtrokken uit Balakliia, het gebouw van de lokale gasmaatschappij verwoest

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:17

irmaz schreef:
Ik geloof niet dat ik deze link al geplaatst had: De status van het Russische leger sinds de 90-er jaren door de ogen van Mark Hertling, voormalig generaal van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa:
https://www.thebulwark.com/i-commanded- ... an-armies/

Super artikel!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:59

Wat er nu gebeurt is duidelijk, als wij ( de russen) er niet blijven, dan hebben zij ( de oekrainers) er ook niets meer aan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:28

Babootje schreef:
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... erdag_15-9
Burgemeester: Explosies gemeld in het door Rusland bezette Melitopol.

De burgemeester van Melitopol, Ivan Fedorov, maakte melding van twee krachtige explosies in de door Rusland bezette stad in de oblast Zaporizja op 15 september. Fedorov gaf geen details over de aanval, maar zinspeelde op verwachte Russische verliezen

Dit bericht zie ik nu al een aantal dagen voorbij komen op Twitter maar ik zie nooit een vervolg hierop. Niet wie het doet en ook niet wat er nu ontploft is. :?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:30

Hoe duiden degenen die zich in deze oorlog verdiepen het contact van Poetin met de Chinese leider? Is dat positief of negatief voor ons?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:34

Babootje schreef:
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 7508140034
Gouverneur: Gevluchte Russische troepen verwoestten de energievoorziening, waardoor 5.000 inwoners van Balakliia, Kharkiv Oblast, zonder gas zaten.

Volgens de gouverneur van de oblast Kharkiv, Oleh Syniehubov, hebben Russische soldaten, voordat ze zich terugtrokken uit Balakliia, het gebouw van de lokale gasmaatschappij verwoest

En ook dit bericht is weer wat vreemd, de Russen hebben een paar dagen geleden, ruim nadat de RF het gebied verlaten hadden, met een lange afstandsraket, afgeschoten vanuit Russisch grondgebied, een elektriciteitsstation geraakt. Tenminste dat was toen het bericht :?

Ik heb het idee dat er bewust een hele hoop oude en nieuwe berichten de media in worden geholpen om vooral veel verwarring over de werkelijke stand van zaken te creëren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:39

elnienjo schreef:
Hoe duiden degenen die zich in deze oorlog verdiepen het contact van Poetin met de Chinese leider? Is dat positief of negatief voor ons?
Wie bedoel je met ons?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:00

elnienjo schreef:

Xi , dat zag ik een tijdje geleden voorbij komen, heeft Poetin gewaarschuwd als het gaat om nucleaire wapens te gebruiken en gewaarschuwd voor de gevaren van ongelukken met de nucleaire fabriek → ik was toen opgelucht, want dat maakt het risico , zo denk ik, toch kleiner en dat is goed nieuws voor op de eerste plaats de Oekraïners en dus ook op de 2de plaats voor het westen (dus ons).

Xi heeft gewaarschuwd dat hij geen zin heeft in gedoe (ik zeg het eventjes plat) in Kazachstan. Dat is 1. gunstig voor de bewoners van Kazachstan (hij blijkt → nog onbevestigd→ dat vandaag herhaald te hebben, en 2. Voor die regio, en 3. Voor ons want niemand zit op een escalatie van het conflict te wachten.

Xi balanceert (zie nieuwsuur gisteravond) tussen de belangen die hij zelf heeft met Europa (waaronder Nederland ) en denk dan aan de handel→ dus gaat hij niet voor de sancties liggen, maar hij heeft natuurlijk ook belangen en dus zal hij ook Poetin te vriend willen houden. En een Rusland aan de leiband van China is voor Xi geen gek scenario. Wij hebben ook China nodig→ dus ook gunstig voor ons→ Nederland en Europa nu

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:04

Uiteindelijk en op de heel lange termijn, vind ik persoonlijk China een groter gevaar dan Rusland.

China als vervanger van europa voor de energie en voedselexporten lijkt een goede zet te zijn van Rusland voor de korte termijn. China kan dan daarna Rusland maken en breken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:10

Ailill schreef:
elnienjo schreef:
Wie bedoel je met ons?

De EU

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:13

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:

Xi , dat zag ik een tijdje geleden voorbij komen, heeft Poetin gewaarschuwd als het gaat om nucleaire wapens te gebruiken en gewaarschuwd voor de gevaren van ongelukken met de nucleaire fabriek → ik was toen opgelucht, want dat maakt het risico , zo denk ik, toch kleiner en dat is goed nieuws voor op de eerste plaats de Oekraïners en dus ook op de 2de plaats voor het westen (dus ons).

Xi heeft gewaarschuwd dat hij geen zin heeft in gedoe (ik zeg het eventjes plat) in Kazachstan. Dat is 1. gunstig voor de bewoners van Kazachstan (hij blijkt → nog onbevestigd→ dat vandaag herhaald te hebben, en 2. Voor die regio, en 3. Voor ons want niemand zit op een escalatie van het conflict te wachten.

Xi balanceert (zie nieuwsuur gisteravond) tussen de belangen die hij zelf heeft met Europa (waaronder Nederland ) en denk dan aan de handel→ dus gaat hij niet voor de sancties liggen, maar hij heeft natuurlijk ook belangen en dus zal hij ook Poetin te vriend willen houden. En een Rusland aan de leiband van China is voor Xi geen gek scenario. Wij hebben ook China nodig→ dus ook gunstig voor ons→ Nederland en Europa nu

Van Kazachstan had ik al begrepen dat Xi daar geen trammelant wil vanwege herstel zijderoute. Maar Poetin kan hij ook niet openlijk afvallen omdat hijzelf ook soortgelijke dingen doet met HK en Taiwan. Het is geluk dat China gebaat is bij westerse consumptie dus hopelijk vinden ze het belangrijk dat wij hier niet verarmen door de sancties.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:15

nikkel schreef:
Uiteindelijk en op de heel lange termijn, vind ik persoonlijk China een groter gevaar dan Rusland.

China als vervanger van europa voor de energie en voedselexporten lijkt een goede zet te zijn van Rusland voor de korte termijn. China kan dan daarna Rusland maken en breken.

Als China het voor het zeggen zou krijgen in Rusland is dat op zich toch niet ongunstig? Zij zijn erg gericht op handel drijven met het westen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:36

Dat is precies dan ook het enige, wat gewicht in de schaal brengt. Als de inlandse consumptie (incl. diensten) groot genoeg is, heb je export , echter, als inkomstenbron niet meer nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:39

nikkel schreef:

Grappig, dat vond mijn vader in de jaren zestig al. En hij hield zich, oa voor BuZa, bezig met de USSR. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:40

nikkel schreef:

De 1stre alinea mee eens. De 2de moet ik eventjes over nadenken. Dat weet ik gewoon niet.

elnienjo schreef:
Als China het voor het zeggen zou krijgen in Rusland is dat op zich toch niet ongunstig? Zij zijn erg gericht op handel drijven met het westen.

China zal het nooit te zeggen krijgen in Rusland. Xi zit niet op Rusland te wachten en Poetin staat dit nooit toe. MAAR samenwerking tussen Xi en Poetin dat heeft voor beiden partijen nut. Bv Poetin steunt China om Taiwan in te lijven en tja dan kan Xi natuurlijk niet te hard roeptoeteren over Oekraïne. Dus het is een balanceer act van en voor Xi. Want hij heeft Europa ook nodig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:48

elnienjo schreef:
nikkel schreef:

Vanuit westers perspectief zou je dat zo kunnen zien ja. Of je het moet willen dat twee van zulke grote landen onder leiding staan van een dictator, dat betwijfel ik dan weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:20

elnienjo schreef:
Van Kazachstan had ik al begrepen dat Xi daar geen trammelant wil vanwege herstel zijderoute. Maar Poetin kan hij ook niet openlijk afvallen omdat hijzelf ook soortgelijke dingen doet met HK en Taiwan. Het is geluk dat China gebaat is bij westerse consumptie dus hopelijk vinden ze het belangrijk dat wij hier niet verarmen door de sancties.

HK is sec een interne aangelegenheid, want weer deel van China, en Taiwan is geen internationaal erkend land. Oekraine is en een internationaal erkend land incl. internationaal recht van toepassing, etc.

Taiwan is gevalletje apart, omdat het eigenlijk de rechtmatige regering van China is. Opvolgers coupplegers van destijds zitten in Bejing. Is alles bij elkaar nogal een gevoelig onderwerp. En hoewel je zeker paralellen kan claimen tussen de Rusland-Oekraine situatie en de China-Taiwan situatie, zijn die er eigenlijk minder en minder hoe meer je er naar kijkt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:15

elnienjo schreef:

Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.

China is het in de basis eens met Rusland en heeft echt geen moeite met de inval. Maar omdat China zijn geld verdient aan het westen ze ons geld niet kunnen missen, houden ze zich aan de sancties en helpen daarmee Rusland te verzwakken. Omdat het westen uiteindelijk belangrijker voor ze is.

Het verhaal Kazachstan heeft nog een heel ander staartje voor Rusland. Deze oorlog heeft landen in de armen van de Navo gedreven, heeft Rusland economisch verzwakt en heel belangrijk, heeft laten zien dat Rusland militair toch niet zo geducht is. En dat Rusland het zich zeker niet kan veroorloven om ergens een tweede front te openen, zolang ze in Oekraïne actief zijn. Het gevolg is dat een aantal landen in de invloedsfeer van Rusland hun kans schoon zien en onder die invloed uit proberen te komen. Het gevolg is dat Rusland daardoor geopolitiek verzwakt en dat de kaarten in die regio opnieuw geschud worden.
Dat heeft het risico dat de wereldpolitiek instabieler wordt, maar het heeft ook als gevolg dat de grote machten zoals China, India, de VS maar wellicht ook de EU daar weer kansen zien om hun macht te versterken.