Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:24

Citaat:
Rechter: overal waar de wolf is moet de mens zich terug trekken. KNETTERGEK!

Nieuwe bouwprojecten op de Veluwe moeten getoetst gaan worden aan de behoeften van de wolf. Die mogen geen grote negatieve effecten hebben op de wolf en zijn leefgebied.

Ook voor recreanten en gebiedsbeheerders wordt het om de wolf heen werken. „Zo mogen wolven niet gestoord worden op de plekken waar ze zich voortplanten. Daar zullen mensen afstand moeten houden. Op wegen waar veel wolven worden doodgereden, kan het vereist zijn om maatregelen te nemen zoals rasters en oversteekplaatsen of snelheidsverlaging.”

Lees verder: https://www.ad.nl/article/~aeea6fb8/

Bron Annemieke van Straaten
Afbeelding

Citaat:
Wolven op Veluwe moeten beter beschermd worden, bepaalt rechter: ‘Geweldige overwinning’
De Veluwe moet worden aangewezen als een Natura 2000-gebied voor wolven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald. Dat betekent dat wolven in dat gebied beter beschermd moeten worden. Het is een uitspraak met mogelijk grote gevolgen.
Ivo Spijkers 01-08-25, 19:14 Laatste update: 19:21

Centraal in de rechtbank stond vandaag de weigering van de overheid om de Veluwe als Natura 2000-gebied aan te wijzen voor de wolf. De Faunabescherming spande deze rechtszaak aan tegen het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) wilde die status op zijn vroegst pas in 2029 afgeven, als de wolf tien jaar in Nederland gevestigd is.
De rechter heeft nu gezegd dat er geen goede motivering is om zo lang te wachten. Ecologische gegevens tonen aan dat de wolf op de Veluwe leeft en er zal blijven. Zeven van de elf roedels leven op de Veluwe en het nageslacht is door Nederland en buurlanden verspreid. Dat gaat in de komende jaren niet drastisch veranderen. Alle gebieden op de Veluwe die nu de status Natura 2000 hebben, moeten in de toekomst ook voor de wolf gaan gelden.

Geweldige overwinning

Faunabescherming spreekt van een geweldige overwinning voor de wolf. Voorzitter Niko Koffeman is dolblij. „Het is belangrijk om de Veluwe aan te wijzen als Natura 2000-gebied. Dat geeft de verplichting om bijvoorbeeld nestgebieden af te sluiten om confrontaties tussen mensen en wolven te voorkomen.”
Niet alleen voor de Veluwe is deze uitspraak belangrijk, vertelt Koffeman: „Ook in het Drents-Friese Wold en op de Utrechtse Heuvelrug leven wolven. Die hebben na de Veluwe de grootste kans om ook Natura 2000-gebied voor wolven te worden.”
Daar zullen dan nieuwe rechtszaken over gevoerd moeten worden. „Ik verwacht dat wij daarop gaan inzetten, maar dat moet nog besloten worden.”
Ook over de Veluwe is het laatste woord niet gezegd, het ministerie kan nog in hoger beroep gaan. Koffeman: „Ik denk dat de staatssecretaris tijd gaat rekken. Een hoger beroep is kansloos, maar vergt wel tijd.”

Verreikende gevolgen

„Voor de bescherming van de wolf in Nederland is dit een belangrijke uitspraak”, zegt professor Arie Trouwborst van de Tilburg University, expert in het natuurbeschermingsrecht in Europa. „Dit betekent dat de meest geschikte wolvengebieden beschermd moeten worden, in elk geval de Veluwe waar zeven van de elf roedels wonen.”
Het is dan ook een uitspraak met mogelijk vergaande gevolgen. „Als de Veluwe een Natura 2000-gebied voor de wolf wordt, heeft de overheid de verplichting om te doen wat nodig is om de wolf daar te laten floreren. Er moeten bijvoorbeeld voldoende prooidieren zijn. Het kan dus zijn dat er op bepaalde tijden of plaatsen minder hoefdieren afgeschoten mogen worden.”
Nieuwe bouwprojecten op de Veluwe moeten getoetst gaan worden aan de behoeften van de wolf. Die mogen geen grote negatieve effecten hebben op de wolf en zijn leefgebied.

Ook voor recreanten en gebiedsbeheerders wordt het om de wolf heen werken. „Zo mogen wolven niet gestoord worden op de plekken waar ze zich voortplanten. Daar zullen mensen afstand moeten houden. Op wegen waar veel wolven worden doodgereden, kan het vereist zijn om maatregelen te nemen zoals rasters en oversteekplaatsen of snelheidsverlaging.”

Hoger beroep

„We kunnen nu nog niet op vooruitlopen op de vraag of we in hoger beroep gaan”, laat Sebastiaan Heuschen, woordvoerder van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, weten. „We bestuderen de uitspraak en nemen dan pas een besluit.”
Op dit moment wordt er gewerkt aan een wetsvoorstel om op te kunnen treden bij probleemwolven, vervolgt Heuschen. „Er moeten namelijk meer mogelijkheden komen om op te treden bij incidenten met probleemwolven. In een dichtbevolkt land is maatwerk nodig, dat heeft het incident van 30 juli (het bijtincident in Austerlitz, red.) weer aangetoond.”
Laatst bijgewerkt door tienus63 op Gisteren, 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

DuoPenotti schreef:
Echt hoe is ons land ooit zo gestoord geworden?

Het is vooral de Europese wetgeving die ons dwars zit.
Maar bedenk wel. Nederland heeft de verlaagde beschermings status van de wolf nog niet geimplementeerd. Wij zitten hier nog met de hoogste beschermingsstatus te werken.

Ik weet niet hoe groot het effect daarvan hierop precies is. De wolf blijft helaas beschermd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

https://www.telegraaf.nl/vrouw/praat-me ... t7zyccsxXA we kunnen meepraten op Facebook over dit onderwerp, natuur afsluiten voor de wolf ja of nee. Ik hoop toch oprecht dat mensen niet serieus op die plannen van Koffeman ingaan. Wat een idioot plan. Sorry heb er geen andere woorden voor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Zijn er zichtmeldingen bekend rondom omgeving Tynaarlo , Zuidlaren , Annen? (Drenthe)

Ik heb zojuist denk ik een flink aantal sporen gevonden. Veel foto's gemaakt van verschillende sporen. En ik zie veel verschil tenopzichte van een hond.

Uploaden doet het nog steeds niet. Maar als mensen mee willen kijken dan pak ik straks mijn laptop erbij.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:42

In Nooitgedacht liep gisteren of eergisteren een wolf.

Als je de zoekfunctie gebruikt met de afkorting van de provincie, vind je ze zo terug in het topic.
G Groningen
Frl Friesland
Dr Drenthe
Ov Overijssel
Fl Flevoland
Gld Gelderland
U Utrecht
NB Noord-Brabant
L Limburg
Z Zeeland
NH Noord-Holland
ZH Zuid-Holland

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

SusanH schreef:
https://www.telegraaf.nl/vrouw/praat-me ... t7zyccsxXA we kunnen meepraten op Facebook over dit onderwerp, natuur afsluiten voor de wolf ja of nee. Ik hoop toch oprecht dat mensen niet serieus op die plannen van Koffeman ingaan. Wat een idioot plan. Sorry heb er geen andere woorden voor.

Ik heb even gekeken, nou mn bloeddruk is weer erg gestegen!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

tienus63 schreef:
In Nooitgedacht liep gisteren of eergisteren een wolf.

Als je de zoekfunctie gebruikt met de afkorting van de provincie, vind je ze zo terug in het topic.
G Groningen
Frl Friesland
Dr Drenthe
Ov Overijssel
Fl Flevoland
Gld Gelderland
U Utrecht
NB Noord-Brabant
L Limburg
Z Zeeland
NH Noord-Holland
ZH Zuid-Holland

Bedankt!

Ik was bezig een melding aan te maken bij het wolvenmeldpunt. Maar ze vragen heel veel informatie zoals afmetingen. Helaas had ik geen meetlint mee en ik kan geen 100% goede info geven. Dus dat houdt dan op.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Wintu schreef:
Ik vind dit echt heel kwalijk, een rechter bepaald hier uiteindelijk het lot van veel nederlanders. Zoals in het artikel al zegt, als dit goedkeuring krijgt, dan is de natuur voor de mens in nederland afgelopen, recreatie is afgelopen en dat allemaal door het besluit van een rechter. Ik vind dit te zwart wit.

De rechter kan niet anders dan de wet te volgen. De rechter heeft die wet niet gemaakt, dat was de regering. Het is dus zaak een nieuwe wet voor te bereiden om dit te kunnen aanpassen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

josien_m_ schreef:
Wintu schreef:
Ik vind dit echt heel kwalijk, een rechter bepaald hier uiteindelijk het lot van veel nederlanders. Zoals in het artikel al zegt, als dit goedkeuring krijgt, dan is de natuur voor de mens in nederland afgelopen, recreatie is afgelopen en dat allemaal door het besluit van een rechter. Ik vind dit te zwart wit.

De rechter kan niet anders dan de wet te volgen. De rechter heeft die wet niet gemaakt, dat was de regering. Het is dus zaak een nieuwe wet voor te bereiden om dit te kunnen aanpassen.

Maar dus met 0,0 gedachten aan de mensen die wonen en werken op de Veluwe.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Op gedachten kan een rechter geen vonnis wijzen, gelukkig maar. Eerst een betere wet!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Wat is er in Zweden anders dan in Nederland? Die horen toch ook bij de EU? Daar word wel beheerd...(of snap ik het nu even niet?)
Die vallen toch ook onder diezelfde wetgeving/regelgeving?

De wolf is er, maar tot hoe ver mag die gaan dan? We weten toch allemaal dat ze vermenigvuldigen? En dat op zich Nederland zeg maar het "einde" is ipv dat ze nog verder kunnen doortrekken naar een ander land...

Maar ja die lui die van die wolven houden zijn knettergek.
Hoe kun je dit toch steeds weer recht banketstaaf.
Heel cru gezegd had dat jongetje dan dus eigenlijk 100 meter verderop gepakt moeten worden uit de speeltuin, dat was namelijk "ons territorium" 8)7 .
En dan was het vast: maar die jongen stak de tong uit en Bram was beledigd.
Überhaupt een naam geven aan iets waarvan je zo vasthoud dat het natuur is...
Puur en alleen gedaan om dat beest menselijker te maken en zieltjes te winnen....

Toch niet best als je de hond uit laat dat je op de grond aan het checken bent voor sporen. En niet eens in het bos maar naast je achtertuin...
Word er moedeloos van...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

josien_m_ schreef:
Wintu schreef:

In het beleid staat dat na tien jaar na de eerste welpen van een gevestigd wolvenpaar hier naar wordt gekeken, enkel vind de rechter dat niet nodig om nog zo lang te wachten omdat hij geen verandering aan de horizon ziet. Hoe is dit dan precies de wet volgen. Ik lees daar namelijk een mening van de rechter? Hij vindt de motivering niet voldoende, hij richt een pot ellende aan die rechter. Misschien dat men de natura2000 nog niet wilde toekennen, omdat het momenteel escaleert met de wolven, maar daar heeft de rechter dus een stokje voor gestoken. Op naar de volgende slachtoffers. Walgelijk dat dit op deze manier moet.

Wet veranderen, dat duurt in Nederland eeuwen en ondertussen groeit alles maar door. Zo een uitspraak is toch compleet onhoudbaar?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Beetje vreemd in de berichtgeving, bij de ene krant staat dat de rechter besloten heeft het aan te wijzen als natura 2000, bij de faunabescherming staat dat ook, maar bij een gelderse krant staat dat Rummenie nu een beslissing moet nemen. Dus ik weet het even niet meer.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:41

Wat ik lees in de uitspraak van de rechter, is dat ipv wachten tot 2029 tot een uitspraak, deze er nu moet gaan komen. Rummenie lijkt laatste woord te hebben in toekenning.

Dat we niet tot 2029 wachten vat ik op als dat de rechter urgentie ziet van niet afwachten tot nog verdere escalatie, maar nu actie ondernemen.

Overigens hoop ik niet dat deze gebieden in NL worden toegekend. Er is nu al zoveel druk op schaars land. Als we ook om wolven heen moeten gaan werken wat betreft bouwen, infrastructuur, recreatie etc / hoe dan?!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:43

En wat betreft verkiezingen en stemmen: op een partij kiezen om 1 van de standpunten lijkt me echt een slecht idee. Wat anderen ook zeggen... blijf alsjeblieft kijken naar waar ze nog meer voor staan (stemmen om een enkel punt is wat bijv FvD in coronatijd zo groot maakte, of BBB rondom boeren). Wat zijn je kernwaarden, bijvoorbeeld rondom huizen, koopkracht, milieu etc? En kijk vooral ook naar wat partijen de laatste jaren hebben gerealiseerd (zo hoop ik dat niemand nog op de VVD gaat stemmen - wat hebben die veel kapot gemaakt in 15 jaar!)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:58

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:
Ik ben dus gestopt met fb vanwege dit soort berichten en de reacties daar op. Algoritme...
Op de 1 of andere manier wond het me vreselijk op in kwaadheid.
Ben blij ik er af ben. Stuk meer rust aan mn kop en nieuws zie ik toch wel hier en op tv

Gelijk heb je.
Die mensen zijn zo geïndoctrineerd door de Leugenveld en Animal rights, faunabescherming enz enz dat ze die onzin voor waar aannemen.

En het ergste, geen journalist die eens op onderzoek uitging, nee ze blijven het als een koe herkauwen.

Dat er eens een krant op ging staan en zou zeggen nou daar daar daar, allemaal niet kloppend.
En dat eens groot koppen.

Het is al een wonder de kop van Nu.nl.

Een wolven expert in Duitsland. Een man die al vele jaren wolven opvangt en ermee werkt en echt hart heeft voor deze dieren heeft iets op z’n Facebook geschreven over het laatste voorval met Bram en hoe Bram een probleem wolf is geworden doordat hij als jonge wolf door mensen is gevoerd en dat hij afgeschoten mag worden en ook zou moeten omdat dit herhaling blijft komen en de kans groot is dat de volgende keer een kind het niet overleefd.

En dan nog zijn er mensen die er tegenin gaan en zeggen dat het door het kind/ moeder komt of dat het verzonnen is of dat het een hond was.. tegen zo een expert en iemand die zich voor wolven inzet gaan ze zelfs in.. zelfs hem geloven ze niet ..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:14

Knuffeldier schreef:
En wat betreft verkiezingen en stemmen: op een partij kiezen om 1 van de standpunten lijkt me echt een slecht idee. Wat anderen ook zeggen... blijf alsjeblieft kijken naar waar ze nog meer voor staan (stemmen om een enkel punt is wat bijv FvD in coronatijd zo groot maakte, of BBB rondom boeren). Wat zijn je kernwaarden, bijvoorbeeld rondom huizen, koopkracht, milieu etc? En kijk vooral ook naar wat partijen de laatste jaren hebben gerealiseerd (zo hoop ik dat niemand nog op de VVD gaat stemmen - wat hebben die veel kapot gemaakt in 15 jaar!)

Ik kan gewoon niet op een pro wolf partij stemmen, dat zou een partij zijn die zo weinig idee heeft wat er leeft in die gebieden en wat voor impact dit op het platteland heeft, daar kan ik me niet mee identificeren.

Met stemmen ben ik egoïstisch, ik stem op wat mij goed past. Een wolf heeft op mijn leven meer impact dan asielzoekers of huizenproblematiek, koopkracht of milieu, tuurlijk heb ik daar mijn ideeën over, maar die dingen beïnvloeden mijn dagelijkse leven een stuk meter. Tot nu toe kan ik nooit een partij vinden, waar de meeste van mijn kernwaarden samen komen. Momenteel vind ik het vooral slappe hap, veel beloftes, weinig wordt er waar gemaakt. Geloof in de politiek staat hier in huis op een enorm laag pitje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:15

Sassy4barrel schreef:
DuoPenotti schreef:

Gelijk heb je.
Die mensen zijn zo geïndoctrineerd door de Leugenveld en Animal rights, faunabescherming enz enz dat ze die onzin voor waar aannemen.

En het ergste, geen journalist die eens op onderzoek uitging, nee ze blijven het als een koe herkauwen.

Dat er eens een krant op ging staan en zou zeggen nou daar daar daar, allemaal niet kloppend.
En dat eens groot koppen.

Het is al een wonder de kop van Nu.nl.

Een wolven expert in Duitsland. Een man die al vele jaren wolven opvangt en ermee werkt en echt hart heeft voor deze dieren heeft iets op z’n Facebook geschreven over het laatste voorval met Bram en hoe Bram een probleem wolf is geworden doordat hij als jonge wolf door mensen is gevoerd en dat hij afgeschoten mag worden en ook zou moeten omdat dit herhaling blijft komen en de kans groot is dat de volgende keer een kind het niet overleefd.

En dan nog zijn er mensen die er tegenin gaan en zeggen dat het door het kind/ moeder komt of dat het verzonnen is of dat het een hond was.. tegen zo een expert en iemand die zich voor wolven inzet gaan ze zelfs in.. zelfs hem geloven ze niet ..

We worden door het gros uitgelachen. Dat de WUR de hele situatie een interessant experiment noemt ... ik weet niet eens wat ik daar op moet zeggen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:29

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:35

Wintu schreef:
Dat de WUR de hele situatie een interessant experiment noemt ... ik weet niet eens wat ik daar op moet zeggen.

Dat het verbijsterend is dat de medisch ethische commissie dit experiment op mensen heeft goed gekeurd?

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:46

tamary schreef:
Wintu schreef:
Dat de WUR de hele situatie een interessant experiment noemt ... ik weet niet eens wat ik daar op moet zeggen.

Dat het verbijsterend is dat de medisch ethische commissie dit experiment op mensen heeft goed gekeurd?

Goede tamary!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:55

tamary schreef:
Wintu schreef:

Nou dat idd

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:56

onpaard schreef:
Prima plan meer ruimte voor de wolf.
Maar dan moet je wel 80% van de mensen het land uitzetten. Je kan niet alles hebben. We beginnen met de mensen met deze absurde ideeën. Probleem gelijk opgelost.

https://www.ad.nl/leusden/voorstanders- ... ~a7240de8/

Zit achter een betaalmuur

DUO PENOTTI JAMMES help :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:59

Wintu schreef:
Als dit een voorbeeld gaat zijn, dan is het gebied hier straks niet meer leefbaar. Dan mogen wolven ongebreideld doorfokken en dan komen we er hier straks in om. Dat dit er is doorgekomen, ik vind niet dat een rechter zo een belangrijk besluit met zulke grote gevolgen mag nemen, ik vind het ongehoord.

Wolven zijn wel zeer territoriale dieren natuurlijk. Voller dan nu wordt dat gebied niet want die vechten elkaar dood en er moeten er dus verkassen naar ....???...
Dat door fokken doen ze toch wel, doen ze al jaren dus veranderd niets aan. Qua wild stand dat zal dramatisch worden dus weide dieren (en mogelijk huisdieren) houden wordt daar absoluut onmogelijk. Dat lijkt mij nog de grootste impact. Plus minder wild, geen/minder weide dieren is dat de dreiging richting huisdieren/kinderen/volwassenen steeds groter wordt.

Wat mij op valt in elk artikel wordt benoemd 'in 2024 is er een poedel mee genomen'
Als een hond een hond vermoord heeft dan is die hond blijvend vermoord. Doet een wolf het dan is de hond mee genomen.......altijd maar dat afzwakken en ontkennen. Voor de gemiddelde burger is die poedel dus meegenomen en niet gruwelijk vermoord.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:05

Citaat:
Overigens hoop ik niet dat deze gebieden in NL worden toegekend. Er is nu al zoveel druk op schaars land. Als we ook om wolven heen moeten gaan werken wat betreft bouwen, infrastructuur, recreatie etc / hoe dan?!

Of juist wel, misschien dat het draagvlak voor de wolf dan eindelijk af gaat nemen.