Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:38

Het schijnt dat Kazachstan zojuist heeft aangekondigd geen deel meer te zullen uitmaken van de (of het) CSTO ingaande 2023.

Weet niet of het waar is, de info komt van een vaak zeer goed geinformeerd roddelaccount. Maar dat zou wel iets zijn. Wordt vervolgd (of niet als het niet waar blijkt te zijn :o )

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:05

irmaz schreef:
Het schijnt dat Kazachstan zojuist heeft aangekondigd geen deel meer te zullen uitmaken van de (of het) CSTO ingaande 2023.

Weet niet of het waar is, de info komt van een vaak zeer goed geinformeerd roddelaccount. Maar dat zou wel iets zijn. Wordt vervolgd (of niet als het niet waar blijkt te zijn :o )

Wat/waar gaan ze zich dan bij aansluiten? Enig idee?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:19

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

De NATO... _O-

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 22:22

Er gaat nep reclame rond op internet dat je woning boven de 19 graden verwarmen strafbaar is in Zwitserland. Pro-russische account verspreiden flyers met een nummer voor een klik-lijn om je buren aan te geven :+
Hoe sneu moet je dan wel niet zijn om te denken dat je daarmee de oorlog gaat winnen _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:27

Kuggur schreef:
Cowboy55 schreef:

De NATO... _O-

Dat is een gok neem ik aan?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:35

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Kuggur schreef:
De NATO... _O-

Nah, ze hebben vanmiddag de volledige steun van China gekregen *D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:41

Sizzle schreef:
Er gaat nep reclame rond op internet dat je woning boven de 19 graden verwarmen strafbaar is in Zwitserland. Pro-russische account verspreiden flyers met een nummer voor een klik-lijn om je buren aan te geven :+

Kun je vast oefenen voor wanneer je in het groot nieuw Russische rijk woont 8-)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:43

Deal met China….Dat is ook niet echt voor de hand liggend, maar OK. Kazachstan plaatst zichzelf in de rol van Faust en sluit een verbond met Mephisto. Succes daarmee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:44

irmaz schreef:
Sizzle schreef:

Kun je vast oefenen voor wanneer je in het groot nieuw Russische rijk woont 8-)

Alsof de gemiddelde Rus nog in staat is om de temperatuur in zijn hut op 19 graden te krijgen in de winter….. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 06:04

Babootje schreef:
Al even niet van Enzino gehoord, trouwens.. Is ie met vakantie?

We zitten hier op hetzelfde vakantierooster als NL. Maar druk met wat anders, hopelijk volgende week meer tijd. Ik lees verder wel gewoon mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 06:51

Russen stoken graag warm dacht ik (als ze geld hebben), dat was toch ook zo‘n wrijvingspunt met opgevangen Oekrainers. Misschien dat ze het daarom doen?
Geen idee, maar ik vind het wel grappig, ze zullen wel boos zijn dat de visa nu moeilijke te krijgen zijn en waar moeten ze dan gaan skieen komende winter :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:22

Ik las gisteren een bericht op Twitter dat als Poetin als strategie de gaskraan nu weer helemaal open zou draaien onze energiebedrijven omvallen omdat ze aan hoog tarief ingekocht hebben. Is dat zo of volkomen flauwekul? Ik zou denken duur gemengd met goedkoop is een forse prijsdaling waar we allemaal baat bij hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 07:25

De de kleinere leveranciers zal dat zo kunnen zijn ja, maar ik ga er vanuit dat ze de prijs niet evenredig omlaag gooien. In een goed hooi jaar wordt hooi ook niet ineens weer goedkoper.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:41

HEt was gisteren inderdaad zelfs al op NIeuwsuur (ik had het hier ook al gelezen) dat China Kazachstan bezocht heeft, die als de dood is voor een Russische inval en China heeft laten weten dat Kazachstan een soevereine zelfstandige staat is waar geen enkele inmenging geduld wordt (zo iets was de formulering). Daarmee kreeg ik niet de indruk dat China iets wil met Kazachstan, maar meer dat Poetin een waarschuwing kreeg zich niet met die land te gaan bemoeien. Een beetje op voorhand een ontmoedigingskaart trekken door Xi.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:54

Sizzle schreef:
Russen stoken graag warm dacht ik (als ze geld hebben), dat was toch ook zo‘n wrijvingspunt met opgevangen Oekrainers. Misschien dat ze het daarom doen?
Geen idee, maar ik vind het wel grappig, ze zullen wel boos zijn dat de visa nu moeilijke te krijgen zijn en waar moeten ze dan gaan skieen komende winter :D

Russen stoken heel warm ja, dat is altijd al zo geweest en ergens begrijpelijk want als het binnen heel warm is, schijn je buiten beter tegen extreme kou te kunnen. Bovendien was gas altijd gratis in de ussr en volgens mij in Rusland nu nog.

Al zijn er in Siberië nog hele regio's die geen pijpleidingen hebben..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:07

mysa schreef:
Sizzle schreef:

Russen stoken heel warm ja, dat is altijd al zo geweest en ergens begrijpelijk want als het binnen heel warm is, schijn je buiten beter tegen extreme kou te kunnen. Bovendien was gas altijd gratis in de ussr en volgens mij in Rusland nu nog.

Al zijn er in Siberië nog hele regio's die geen pijpleidingen hebben..

Wat ik van klanten begrijp is het grootse deel van Moskou verwarmt door de staat. Zodra het een aantal dagen achtereen nachts onder een bepaald punt komt gaat de (stads?) verwarming aan. Daar zijn de meeste huizen en appartementencomplexen op aangesloten. Je hebt zelf weinig invloed op de temperatuur. Ze zegt dat ze vaak een raam open hebben, omdat het anders te warm wordt. Wat er voor betaald wordt weet ik zo niet. Zal een (laag) vast bedrag per maand zijn

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:45

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:05

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:12

pien_2010 schreef:
HEt was gisteren inderdaad zelfs al op NIeuwsuur (ik had het hier ook al gelezen) dat China Kazachstan bezocht heeft, die als de dood is voor een Russische inval en China heeft laten weten dat Kazachstan een soevereine zelfstandige staat is waar geen enkele inmenging geduld wordt (zo iets was de formulering). Daarmee kreeg ik niet de indruk dat China iets wil met Kazachstan, maar meer dat Poetin een waarschuwing kreeg zich niet met die land te gaan bemoeien. Een beetje op voorhand een ontmoedigingskaart trekken door Xi.

Kazachstan is voor China van heel groot belang, de Zijderoute gaat daar dwars doorheen. Ik vermoed dat China het prima vond dat Rusland zijn invloed in de landen rond de zwarte zee uit zou breiden omdat dat voor China makkelijk zou zijn: ze hoeven dan niet met ieder los land (Tjetjenië, Georgië, Ukraïne, Azebaijan en Armenië) aparte afspraken te maken, dus minder onzekerheid en risico. Nu de "speciale operatie" van Rusland in Ukraïne zo'n fiasco is (en niet alleen omdat ze verliezen) en het Westen zo duidelijk bij het gekozen standpunt voor sancties blijft is het voor China belangrijk om Kazachstan te steunen tegen Rusland. Dat is tenminste mijn analyse...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:20

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:21

Dat zou wel eens een hele goede analyse kunnen zijn. Maar of China Kazachstan wil gaan inlijven en of Kazachstan dat toe zou laten dat geloof ik niet. Maar zeg nooit nooit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:22

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:30

pien_2010 schreef:
[
Kun je samenvatting in het kort geven ajb? Ik mag het niet lezen, dus zie zelfs geen titel.

zie PB

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:43

pien_2010 schreef:
Dat zou wel eens een hele goede analyse kunnen zijn. Maar of China Kazachstan wil gaan inlijven en of Kazachstan dat toe zou laten dat geloof ik niet. Maar zeg nooit nooit.

Nee dat gaat China nooit doen. China heeft een sterke regel mbt (in hun ogen) soevereine landen en zal nooit een soeverein land aanvallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:44