Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:47

Het bijvoeren van die dieren zou het probleem alleen maar voor zich uit schuiven. Nulstand op wolven zou een hoop leed onder wilde prooidieren veroorzaken.

Zou leuk zijn als al die dierenvrienden zich even wat dieper in (dierlijke) ecosystemen verdiepen voordat ze gillen dat je geen dierenvriend bent als......

Needje

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:54

Hoezo leed voor wilde prooidieren dan?
Wolf is er jaren niet geweest en had niet het idee dat ze het erg slecht hadden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:57

pien_2010 schreef:
Het einde nadert als het om de eerste exit poll gaat (vanavond 21 uur). Ik wil in elk geval alle deelnemers van dit topic bedanken. Ik vond het leuk en leerzaam en heb fijn gediscussieerd met jullie allemaal.

Later gaan we over de uitslag babbelen, maar omdat het nu even stilte is voor de storm wil ik nu alvast bedanken.

Duimen voor een hoge opkomst!

Wat lief van je Pien. Jij zorgt altijd voor een positieve noot. Dat is een mooie eigenschap van je.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:57

Dat vind ik ook, dat mag zeker gezegd worden! Bedankt voor je input Pien!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:14

Je hebt twee soorten dierenliefhebbers:
De één geeft om alle dieren in het algemeen, de andere alleen om dieren die wat opleveren cq niet in de weg lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:15

Nikass schreef:
De één geeft om alle dieren in het algemeen, de andere alleen om dieren die wat opleveren cq niet in de weg lopen.

..die snap ik niet..

Hoe zit dat met huisdieren dan? Of vallen die onder 'die wat opleveren'?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:16

Opkomst valt tot dusver wat tegen. Van Nu.nl:

Citaat:
Om 13.45 uur heeft 28 procent van de kiesgerechtigden gestemd, meldt onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de NOS. Dat is minder dan tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Toen gold het op dat tijdstip voor 33 procent van de kiesgerechtigden.

In 2021 waren er ook landelijke verkiezingen, maar vanwege de coronapandemie kon toen op meerdere dagen worden gestemd. Daarom is ervoor gekozen de cijfers te vergelijken met die van 2017.In 2017 was de totale opkomst 81,9 procent. In 2021 was dat 78,7 procent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:29

Sterregoud, juistere Pvdd heeft tegen bijvoeren in de Oostvaardersplassen gestemd omdat het een al tientallen jaren uit de hand gelopen probeersel was van natuurmonumenten. Bijvoeren zou ook nog inhouden dat de dieren veel jonkies kregen die vervolgens het jaar erop weer afgeknald moesten worden. Oostvaardersplassen was/is niets anders dan een sterfhuisconstructie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:29

Nikass schreef:

Dat is wel erg zwart wit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:40

pien_2010 schreef:
Het einde nadert als het om de eerste exit poll gaat (vanavond 21 uur). Ik wil in elk geval alle deelnemers van dit topic bedanken. Ik vond het leuk en leerzaam en heb fijn gediscussieerd met jullie allemaal.

Later gaan we over de uitslag babbelen, maar omdat het nu even stilte is voor de storm wil ik nu alvast bedanken.

Duimen voor een hoge opkomst!

Jij ook bedankt Pien. Ik lees je bijdrage altijd graag. We hebben ons deel weer gedaan. Nu is het aan hen om er iets goeds van te maken.

Ik ben heel benieuwd. Niet naar de uitkomst maar naar de formatie straks. Dat zal niet makkelijk worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:43

BigOne schreef:
Sterregoud, juistere Pvdd heeft tegen bijvoeren in de Oostvaardersplassen gestemd omdat het een al tientallen jaren uit de hand gelopen probeersel was van natuurmonumenten. Bijvoeren zou ook nog inhouden dat de dieren veel jonkies kregen die vervolgens het jaar erop weer afgeknald moesten worden. Oostvaardersplassen was/is niets anders dan een sterfhuisconstructie.

Dit is inderdaad ook mijn argument bij de Oostvaardersplassen.

Wat betreft het leed van prooidieren: het is al langer bekend dat een soort ongeremd kan groeien bij de afwezigheid van natuurlijke vijanden, dat konden we mooi zien in de Oostvaardersplassen. Die ongeremde groei heeft, net als in de OVP, veel nadelen. Er blijft te weinig (plantaardig) voedsel over om al die prooidieren te voeren, en daarnaast heeft kaalvreterij enorme bodemversobering tot gevolg waar álle soorten dan weer wat van maken. Het is een systeem wat zichzelf in stand zou moeten zouden, maar haal je de vijanden weg, dan lukt dat dus niet meer.

Er wordt zelfs gesteld dat de jacht (grotendeels) kan stoppen als er weer natuurlijke vijanden terugkomen.

Helaas kijken veel mensen niet dieper dan de eerste één a twee lagen, en ja, dan zie je verhongerende dieren zoals in de OVP. Maar bij oorzaak-gevolg en causaliteit wordt niet stilgestaan, wat juist nodig is om dit soort problemen effectief aan te kunnen pakken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:44

Dit topic loopt al vanaf de vorige verkiezingen. Dus we kunnen nog wel even door gaan tijdens de formatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:45

Loretta schreef:
Dit topic loopt al vanaf de vorige verkiezingen. Dus we kunnen nog wel even door gaan tijdens de formatie.

Dat sowieso, politiek blijft en er is altijd genoeg discussie.

Mijn stem zit erin. Gelukkig niet zo druk dus ik kon er goed met m’n pup terecht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:46

Loretta schreef:

Leuk! En inderdaad Pien, iedereen alvast bedankt voor de bijdragen van alle kanten! Interessante dingen komen er voorbij en ik leer veel!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:57

Hier wordt er voor mij gestemd. Ben zelf op vakantie dus een van mijn ouders stemt voor mij.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:08

Loretta schreef:

Niet heel lang meer, we zitten bijna op 500 pagina's :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:14

Exitium schreef:
Loretta schreef:

Niet heel lang meer, we zitten bijna op 500 pagina's :+

Ben bang dat de komende formatie op zich al weer 500 pagina's gaat vullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:16

BigOne schreef:
Bij geen vermogen krijg je uitstel !!

Graag meer details uit betrouwbare, te checken bron. Uitstel: Hoe lang? Onder welke voorwaarden?

Want volgens mij zijn we nog steeds niet verder gekomen dan dat GL/PVDA via een appje aangegeven zou hebben dat uitstel wel zal kunnen. Maar als je het dan bvb. 6 maanden later ofzo alsnog moet betalen dan schiet je daar niet bijzonder veel mee op als erfgenaam met alleen een huis maar weinig spaargeld / inkomen verder....

Kijk, van mij hoeven we er niet over door te gaan. Maar als ik dan weer die halve bewering langs zie komen dat er niemand (met een huis onder de 1,4 miljoen) in de problemen zal komen door het af moeten dragen van erfbelasting, dan is dat volgens mij gewoon niet helemaal met zekerheid waar.

Tenzij ik een stukje gemist heb hoor waar keihard bewijs werd geplaatst dat een weduwe met weinig inkomsten het kindsdeel niet zal hoeven te betalen tot haar huis daadwerkelijk naar de kinderen gaat. Of iets dergelijks.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:22

Jeetje, ik heb `10 pagina's bijgelezen. Hier ook druk bij de stembus. Mooi zo.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:00

Loretta schreef:
Nikass schreef:

Dat is wel erg zwart wit.

Inderdaad. Juist degene die beweren om alle dieren te geven, doen juist het tegenovergestelde. Die zwart/wit mentaliteit zorgt juist voor ongeloofwaardigheid. Partijen die beweren voor alle dieren te zijn, blijken vooral vóór dieren in het wild te zijn. Dat (landbouw) huisdieren het over het algemeen veel beter hebben dan dieren in wild, daar wordt liever geen aandacht aan besteedt. Natuurlijk zijn er altijd dingen die beter moeten, zeker in de vleesindustrie. Ik vind het ook heel goed dat daar door partijen aandacht aan wordt gegeven. Wat echter wordt genegeerd is het feit dat 'de natuur zichzelf regelt' per definitie dierenleed betekent.

Even kort door de bocht: Goed weer= veel voedsel= veel dieren, maar: veel dieren= weinig voedsel = sterfte, en zo houdt de natuur zich in stand. Zeker in een land als Nederland, waar dieren niet zo maar naar grazigere weiden kunnen trekken (zoals bijvoorbeeld in Afrika) omdat dieren feitelijk op groene eilandjes worden gehouden, is het voorkomen van dierenleed de verantwoordelijkheid van de mens. Daarvoor kan bijvoorbeeld bejaging nodig zijn. Een snelle dood is altijd te verkiezen boven een lange lijdensweg. Iemand die dit niet accepteert hoeft mij niet te vertellen dat hij voor alle dieren is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:09

Groene eilandjes ? Oostvaardersplassen is zeker geen groen eilandje , al 20 jaar een dorre doodse bende.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:18

Ik ben ook net wezen stemmen. Ik ben op vakantie op Ameland en had een kiezerspas aangevraagd zodat ik buiten m'n gemeente kon stemmen. Wandelend naar het stembureau en dan door naar het strand! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:49

vikawiek schreef:
Ik ben ook net wezen stemmen. Ik ben op vakantie op Ameland en had een kiezerspas aangevraagd zodat ik buiten m'n gemeente kon stemmen. Wandelend naar het stembureau en dan door naar het strand! :D

Dat klinkt als super gaaf. Dan is je "plicht" doen, zoals mijn ouders ons leerde, geen straf. Goed gedaan,!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:50

BigOne schreef:
Groene eilandjes ? Oostvaardersplassen is zeker geen groen eilandje , al 20 jaar een dorre doodse bende.

Dat geloof ik best, maar je neemt mij iets te letterlijk. Voor de duidelijkheid, met groen eiland bedoel ik alle stukjes 'natuur' tussen de (snel)wegen en woonwijken/steden in. :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:03

Opkomstpercentage loopt iets in :)

Citaat:
De opkomst was om 15.45 uur 40 procent, meldt onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de NOS. In 2017 was dat op hetzelfde tijdstip 43 procent. De cijfers worden met dat jaar vergeleken omdat in 2021, tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen, op drie dagen gestemd kon worden.