Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:55

Met de laatste alinea ben ik het absoluut mee eens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:58

In een eerder bericht schreef ik dat er onder de Russische soldaten kaartjes verspreid worden waarop contact informatie staat hoe ze zich kunnen overgeven mochten ze dat willen. Hier is een filmpje te zien met hoe de Ukraïners de kaartjes in bezet gebied krijgt: https://twitter.com/VolodyaTretyak/stat ... 3856222213

En het (best wel schattige) verhaal van een Russische militair die door zo'n leaflet zich aan heeft weten te sluiten bij het Freedom of Russia legioen dat meevecht aan Ukraïnse zijde. https://wartranslated.com/story-from-a-russian-soldier/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:11

irmaz schreef:
In een eerder bericht schreef ik dat er onder de Russische soldaten kaartjes verspreid worden waarop contact informatie staat hoe ze zich kunnen overgeven mochten ze dat willen. Hier is een filmpje te zien met hoe de Ukraïners de kaartjes in bezet gebied krijgt: https://twitter.com/VolodyaTretyak/stat ... 3856222213

En het (best wel schattige) verhaal van een Russische militair die door zo'n leaflet zich aan heeft weten te sluiten bij het Freedom of Russia legioen dat meevecht aan Ukraïnse zijde. https://wartranslated.com/story-from-a-russian-soldier/

Boeiende verhalen. Als je pamfletten naar de Russische kant schiet ben je er redelijk zeker van dat je mensen kunt overhalen. Ben je dat niet, dan heb je de vijand net voorzien van een flinke berg gratis schijtpapier :D

De vertaling van het verhaal van de overgelopen soldaat is gedaan door ene Volodimir Tretjak. Opvallend detail: Vladislav Tretjak (familie?) was de beste ijshockey keeper van de Sovjet Unie, wellicht de beste ijshockey keeper van de wereld ooit. Rare gewaarwording wat mij betreft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:29

Citaat:
#Georgia biedt de mogelijkheid van een referendum over het openen van een 'tweede front' tegen #Rusland, verklaarde Irakli #Kobakhidze, hoofd van de regerende #Georgische Droompartij.

Hij beloofde dat de autoriteiten 'zich zullen gedragen zoals de mensen zeggen'.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1569952486454165505
In 2008 heeft Rusland een "Speciale Operatie" in Georgië uitgevoerd waarna er binnen de landsgrenzen van Georgië een gebied ontstond dat nu door Rusland ondersteunde "rebellen" wordt geleid.
2 dagen geleden heeft het Amerikaanse senaat militaire steun van 2 miljard dollar aan Georgië toegezegd.
Het is mij onduidelijk of dit referendum bedoeld is om openlijk uit te spreken dat Georgië tegen of voor een oorlog met Rusland is maar er wordt dus serieus over gesproken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:39

Ik vrijwillig en het is noodweer. Dus niemand komt, dus volop tijd om twitter te bekijken.
Wat ik veel tegenkom is:

Verschillende onbevestigende tweets:
1.De Krim eerder vrij als gedacht? Gaat goed daar?
2.Ruikt men in Azerbeidzjan, Belarus ea landen kansen want lijkt onrustig met name land 1 aan de grens?
3. Finse president geeft aan dat Poetin de strijd al verloren heeft en die uitspraak baart opzien.
4. De 1ste (vreselijke beelden en verhalen) duiken op.

Ik kan nu geen links plakken met telefoontje maar dat lees ik. Georgia zag ik ook wat van voorbij komen. In Georgia zitten veel (jonge) gevluchte Russen .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-09-22 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:42

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:47

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:50

pien_2010 schreef:
Ik vrijwillig en het is noodweer. Dus niemand komt, dus volop tijd om twitter te bekijken.
Wat ik veel tegenkom is:

Verschillende onbevestigende tweets:
1.De Krim eerder vrij als gedacht? Gaat goed daar?
2.Ruikt men in Azerbeidzjan, Belarus ea landen kansen want lijkt onrustig met name land 1 aan de grens?
3. Finse president geeft aan dat Poetin de strijd al verloren heeft en die uitspraak baart opzien.
4. De 1ste (vreselijke beelden en verhalen) duiken op.

Ik kan nu geen links plakken met telefoontje maar dat lees ik. Georgia zag ik ook wat van voorbij komen. In Georgia zitten veel (jonge) gevluchte Russen .

Ik hoop dat het waar is, maar ik las dat er op Twitter ook een hoop trollen actief zijn die positieve Oekraïne berichten moeten posten om draagvlak voor de sancties te houden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:54

irmaz schreef:
<<)
Citaat:
Volgens vertrouwde Russische bron is er na een grootschalige terugtrekking uit de richting van Charkov een opstand begonnen onder DNR-bataljons tegen RUS-commandanten.
https://twitter.com/VDV_Textbooks/statu ... 7077391360

Met als doel wat? Hopen dat Oekraine gaat zeggen: "OK DNR, nu jullie ineens lief zijn laten we jullie 'onafhankelijke en zelfstandige' Republiek met rust?" Of is het meer een kwestie geweest van: "We hebben niks aan jullie Russen zoek het maar lekker zelf uit".

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:36

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 9417152515
Oekraïense inlichtingendienst: Russische bezetters beginnen de Krim, Zuid-Oekraïne, te verlaten met hun families.
Een "dringende evacuatie" van Russische volmachten, inlichtingenofficieren en militaire commandanten vindt plaats, zei het hoofddirectoraat van de inlichtingendienst.

Dat kan natuurlijk te maken hebben met een decreet van Poetin dat burgers in De Krim in de dienstplichtige leeftijd vanaf 19 september De Krim niet meer mogen verlaten.

https://twitter.com/WhereisRussia/statu ... 1883701248
Een nieuw Russisch decreet stelt dat het vanaf 19 september aan burgers van de Krim die in aanmerking komen om dienst te nemen, het schiereiland niet mag verlaten zonder formele toestemming van de regionale autoriteiten.
Er is geen detail over wie in aanmerking komt voor dienstneming.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:40

Rusland heeft mobiele providers bevolen om de resterende inwoners af te sluiten van mobiel internet.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 9966689281
Gouverneur: mobiel internet afgesneden in de door Rusland bezette oblast Luhansk.​

Rusland beval de lokale mobiele operator om de resterende inwoners om "veiligheidsredenen" van het mobiele internet af te sluiten, zei de gouverneur van de Oblast Luhansk, Serhiy Haidai, op 14 september.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:45

Babootje schreef:
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 9417152515
Oekraïense inlichtingendienst: Russische bezetters beginnen de Krim, Zuid-Oekraïne, te verlaten met hun families.
Een "dringende evacuatie" van Russische volmachten, inlichtingenofficieren en militaire commandanten vindt plaats, zei het hoofddirectoraat van de inlichtingendienst.

Dat kan natuurlijk te maken hebben met een decreet van Poetin dat burgers in De Krim in de dienstplichtige leeftijd vanaf 19 september De Krim niet meer mogen verlaten.

Dat werkt altijd wel motiverend. Inlichtingenofficieren en militaire commandanten gaan pleite, de niet getrainde inwoners van de Krim mogen blijven en vechten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:45

Cowboy55 schreef:
Boeiende verhalen. Als je pamfletten naar de Russische kant schiet ben je er redelijk zeker van dat je mensen kunt overhalen. Ben je dat niet, dan heb je de vijand net voorzien van een flinke berg gratis schijtpapier

En de impliciete boodschap:
nu is het papier, maar morgen kan het gewone munitie zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:17

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:
<<)
Volgens vertrouwde Russische bron is er na een grootschalige terugtrekking uit de richting van Charkov een opstand begonnen onder DNR-bataljons tegen RUS-commandanten.
https://twitter.com/VDV_Textbooks/statu ... 7077391360

Met als doel wat? Hopen dat Oekraine gaat zeggen: "OK DNR, nu jullie ineens lief zijn laten we jullie 'onafhankelijke en zelfstandige' Republiek met rust?" Of is het meer een kwestie geweest van: "We hebben niks aan jullie Russen zoek het maar lekker zelf uit".

Misschien omdat ze niet willen dat de Russische commandanten verder vluchten maar blijven om Dontetsk te blijven verdedigen? Er staat ook niet bij waar die opstanden plaats vinden, ook in Kherson zitten eenheden van DPR en ik kan me voorstellen dat je flink baalt wanneer je elders in Ukraïne vast zit terwijl "jouw" moeizaam veroverde land ineens weer Ukraïns dreigt te worden terwijl jij daar niet mee kan vechten.
Wat ook nog kan zijn is dat de DNR bataljons eisen om beter bewapend en bevoorraad te worden, het schijnt dat ze ergens onderaan het lijstje bungelen op dat gebied.
En wie weet heeft Ukraïne dingen beloofd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:27

Vermoed ook dat de DNR en Luhansk liefde voor Rusland aardig bekoeld is gezien het gedrag van de russen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:58

Langzamerhand komt er wel een hele hoop ellende te voor schijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:54

Babootje, bedankt voor het plaatsen van de links, ik zag het vanochtend allemaal langs komen maar kon niets met mijn telefoontje. Ik hoopte dat mijn bericht zou prikkelen en je er mee aan de slag zou gaan of iemand anders.
Nikkel het is niet te geloven. Ik denk dat de Krim het volgende is dat valt en terug gewonnen wordt! Dat zou toch wat zijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-09-22 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:03

Pien, ik hoop het van ganser harte alleen ik ben erg bang voor de russische reactie die dan komt. Hetgeen absoluut niet wil zeggen, dat je de Krim dan maar moet opgeven. tot nu toe hebben de Russen zich niet gestoord aan God noch gebod.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:15

nikkel eens, dus ik heb de Oekraïense vlag toegevoegd waarmee ik alle hoop en vingers cross, croix les doigts, duimen voor Oekraïne etc mee wil uitdrukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:23

Ze kunnen er niet meer omheen...

https://twitter.com/JuliaDavisNews/stat ... 8989390850
Kijk hoe Poetin-loyalist op de Russische staatstelevisie toegeeft dat Rusland zijn recente nederlagen in Oekraïne moet erkennen. Hij stelde ook een radicale oplossing voor van "de Oekraïense kwestie": erkennen dat het Oekraïense volk echt bestaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:30

Ik denk inderdaad ook dat Poetin al verloren heeft als ik de sentimenten in Rusland zo hoor. Het enige dat Poetin lijkt te kunnen doen is het gooien van een atoombom, maar lijkt hij niet alleen te kunnen besluiten.
Die gaat hij niet kunnen gooien. Als dat zou gebeuren verdwijnt Rusland als nucleaire staat voorgoed van het wereldtoneel; dat zou nooit meer goed komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:30

Al even niet van Enzino gehoord, trouwens.. Is ie met vakantie?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:54

China's president Xi Jinping is vandaag in Kazachstan en heeft daar (zeker voor zijn doen) duidelijke taal gesproken:
Citaat:
China waarschuwt voor inmenging in Kazachstan voorafgaand aan ontmoeting met Poetin
Het klonk alsof Xi Jinping Poetin waarschuwde voor avonturen in Centraal-Azië

Ik wil u verzekeren dat de regering van China veel aandacht besteedt aan de betrekkingen met Kazachstan,” zei hij
“Hoe de internationale situatie ook verandert, in de toekomst zullen we Kazachstan ook resoluut steunen bij de verdediging van zijn onafhankelijkheid, soevereiniteit en territoriale integriteit; steun krachtig de hervormingen die door u zijn uitgevoerd om stabiliteit en ontwikkeling te verzekeren
https://eurasianet.org/china-warns-agai ... um=twitter

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:00

Mooi, China mag dan niet openlijk anti poetin zijn, via via maken ze hem goed duidelijk dat hij op zn tellen moet passen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:03

Armenië heeft voor het uit de hand lopende conflict met Azerbaijan officieel artikel 4 van de CSTO (zg maar het artikel 5 van de NAVO maar dan voor een Rusland-pact) ingeroepen. Hiermee wordt een beroep gedaan op militaire hulp van Rusland, Belarus, Kazachstan, Kyrgysië en Tajikistan. Of die hulp werkelijk gaat komen moet in Moskou worden besloten. Tot nu toe heeft Moskou altijd de rol als peace keeper en mediator op zich genomen
https://twitter.com/WarInUkraineYet/sta ... 7423966209