Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

de campagne sloopt ze, het is veel wat er niet toe doet, interrupties op voor spreker niet altijd het goede moment, alsmaar dezelfde vragen, en de "gladste" kan het alles wat makkelijker laten afgelijden,

vraag me af of het ook zo lang en op deze wijze moet, het hele circus is imo veel meer een afleidingsmanoeuvre, eigenbelang en weinig nog in landsbelang.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

mce schreef:
Of AI daar iets aan gaat bijdrage!! Willen we dat AI ons leven gaat regelen??, en wie gaat dat controleren als er geen capablele mensen zijn die dat kunnen.

laten we niet teveel over aan het automatiseren, we worden dan wel heel kwetsbaar denk ik, of dat bijdraagt aan een prettig leven, waag ik te betwijfelen.

Automatiseren is prima maar er moeten wel capabele mensen zijn om AI te voeden met juiste informatie, lijkt me.

AI gaat in korte tijd een hele grote rol spelen in ons leven en ik denk juist bij bijv. toeslagenaffaires, AI dat veel beter kan beoordelen dan een mens.

Moet je niet zoals in de USA alle vonnissen van rechtbanken van de afgelopen 50 jaar voeden, want daar kwam AI erachter dat er wel erg gediscrimineerd werd en die nam dat in de nieuwe vonnissen mee.. Dus goed voeden is belangrijk .

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

geen idee wie AI programmeerd en welke normen er gebruikt worden. Alles volgens USA normen, of kan dat ook nog per land verschillen.

de tijd zal het leren, maar tot dan is het wel prettig als er in dit land capabele mensen aan de knoppen zitten/leiding geven, denk ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Vanmorgen op de radio was een reportage over een nieuwe ai robot voor een ziekenhuis, die heel nauwkeurig kan opereren. De artsen waren dolenthousiast. Als dat goed werkt is dat natuurlijk wel een hele mooie toepassing van AI :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Benzz schreef:
AI gaat in korte tijd een hele grote rol spelen in ons leven en ik denk juist bij bijv. toeslagenaffaires, AI dat veel beter kan beoordelen dan een mens.

Nee, uiteindelijk niet, om meerdere redenen. Het eerste is dat er niet zomaar een 'beter' is dat objectief is vast te stellen. Een ai kan daarin getraind worden om tot dezelfde uitkomst te komen als mensen, maar neemt daarin de menselijke vooroordelen dus over. Maar wij als mensen moeten bepalen wat 'beter' is want dat hangt helemaal af van het doel dat je wilt bereiken.

Het tweede is dat als je ai dat soort dingen laat doen, je tegelijk ook geen veranderingen opmerkt. Het valt mensen echt wel snel op als er ergens rare dingen gebeuren. Een ai heeft geen eigen intuitie. Het zal niet denken dat iets vreemd is, of verandert, tenzij wij dat vooraf aangeven. Het is ook eenrichtingsverkeer, waar betrokken mensen zelf ook kunnen leren. (Gaat een aanvraag vaak fout, dan moet je misschien iets veranderen in de uitleg bijvoorbeeld.) Dat gooi je allemaal weg door het buiten mensen om te willen doen.

En dan nog specifiek de toeslagenaffaire: die ontstond dus mede door een zelflerend algoritme, niet op taal zoals de LLM's van nu maar wel via een vergelijkbare manier van 'leren', en 1 van de redenen dat het heel erg mis liep was dat bepaalde factoren driedubbel terugkwamen in de informatie waarop het algoritme beoordeelde. Dat soort dingen moeten echt mensenwerk blijven, om fouten te kunnen herkennen en dat er uiteindelijk toch mensen zijn die zich uit kunnen spreken en verantwoordelijk gehouden worden. De toekomst met ai is er niet een waar de ouders beter af zijn, maar waar nog veel meer mensen de dupe waren geworden en we nog veel langer niets hadden geweten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Je haalt het belangrijkste stuk van mijn post weg Shadow.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Nee, de problemen zijn fundamenteel, dat stukje maakt niet uit. Het voorbeeld uit de VS is wel een voorbeeld over hoe het mis kan gaan, maar ook met betere leerstof los je het probleem niet op: je hebt de actieve betrokkenheid nodig om te snappen wat er gebeurt, om te bepalen wat 'beter' eigenlijk is, om aanspreekbaar te zijn, en om nieuwe problemen te herkennen. Dat doe je door te blijven doen, een andere manier is er eigenlijk niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Niko, schathemeltje rijk geworden, mede door oprichting van PvdD , de vegetarische slager bracht hem minimaal 30 miljoen in het laatje. Ook samen met twee anderen achter de beschuldigingen tegen de partijleiding . Alle klachten ongegrond en allemaal ingediend door dat groepje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:47

Dat is toch al een tijdje aan de gang?
Ouwehand heeft gelijk dat ze het breder trekt. Partij staat er ook redelijk voor volgens mij?
Misschien kan de oude garde daar niet zo mee leven?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

BigOne schreef:
Niko, schathemeltje rijk geworden, mede door oprichting van PvdD , de vegetarische slager bracht hem minimaal 30 miljoen in het laatje. Ook samen met twee anderen achter de beschuldigingen tegen de partijleiding . Alle klachten ongegrond en allemaal ingediend door dat groepje.

Koffeman speelt een heel smerig spel met zijn vegetarische producten, zijn faunabescherming, de partij van de dieren en het hele wolf debacle.
De partij is hem iets te links geworden voor zijn vermogen denk ik.