Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:59

Voortschrijdend inzicht….?

Citaat:
1 augustus 2025/NOS
Als een blad aan den boom, zo slaat deze zgn expert om
We zouden nooit een wolf zien, het waren nachtdieren
Wolven zouden geen vee aanvallen en zeker geen groot vee
Wolven vallen geen mensen aan, Lelieveld heeft zelfs Geist vergeleken met Trump

En nu, hebben we deze situatie.
Kinderen aangevallen, volwassen mensen aangevallen en Lelieveld is hoogst verbaast.

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1ALaNb ... tid=wwXIfr

NOS
https://www.facebook.com/share/v/16rwvD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:07

Duitsland heeft gunstige staat van instandhouding van de wolvenpopulatie bereikt.
Dat betekent dat we beheerd kan worden.
Citaat:
Deutschland wird zum 31. Juli 2025 erstmals einen „günstigen“ Erhaltungszustand des Wolfs an die Europäische Kommission melden. Damit wäre der Weg frei, die Wolfspopulation im Lande auf dem bisherigen Niveau zu halten und durch ein Wolfsmanagement zu kontrollieren.

Es soll zunächst ein „günstiger Erhaltungszustand“ für die sogenannte „atlantische Region“ gemeldet werden. Diese umfasst die küstennahen Gebiete Nordwestdeutschlands, also unter anderem weite Teile Niedersachsens. Für die sogenannte „kontinentale Region“, also fast den Rest der Landesfläche, soll zunächst ein „unbekannter“ Erhaltungszustand gemeldet werden. Im Laufe des Jahres soll dann auch für diese Region ein guter Erhaltungszustand nachgemeldet werden.

Bron Torsten Mols/ Wolsinfo NRW

https://www.facebook.com/share/p/15q6wVxRnA/?

Persbericht Agrarheute
https://www.facebook.com/share/16EWnhDf ... tid=wwXIfr
Citaat:
31 juli 2025/Duitsland
DUITSLAND JULI 2025: Duitse wolven nu grotendeels beoordeeld als gunstig in hun beschermingsstatus

Een persbericht van het Duitse Federale Ministerie van Landbouw, Voedselvoorziening en Erfgoed meldt vandaag dat de Duitse federale overheid een rapport heeft ingediend over de beschermingsstatus van wolven in Duitsland.
"Voor de Atlantische biogeografische regio van Duitsland wordt voor het eerst een 'gunstige' beschermingsstatus voor de wolf gerapporteerd. Voor de continentale regio wordt de classificatie 'onbekend' als alternatief gebruikt. Een definitieve beoordeling zal in het najaar van 2025 worden gepresenteerd na een herziening van de beoordelingscriteria."

Het rapport heeft betrekking op de Atlantische, continentale en alpiene biogeografische regio's in Duitsland, waar is besloten te rapporteren over een gunstige beschermingsstatus voor wolven in de Atlantische biogeografische regio. De beschermingsstatus van wolven in de continentale regio wordt voorlopig gerapporteerd als onbekend, maar met een definitieve beoordeling in het najaar na een herziening van de beoordelingscriteria, rekening houdend met "de bijzonder dynamische aard van de positieve ontwikkeling van de wolf in Duitsland en de geografische kenmerken binnen de continentale regio".
Zowel de Federale Jachtwet als de Federale Natuurbeschermingswet worden in overeenstemming met het bovenstaande aangepast.
De wolf in de alpiene biogeografische regio is niet beoordeeld en is daarom niet in het rapport opgenomen.

Volgens een persbericht, eveneens van vandaag, is het WWF het echter niet eens met de Duitse regering. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de beoordeling van de staat van instandhouding een alomvattende beoordeling voor heel Duitsland moet zijn, en dat de Europese wetgeving inzake soortenbescherming in principe de bescherming van soorten op een bovenregionaal, coherent niveau behandelt.
WWF verwijst naar een rapport van het BfN (Federaal Agentschap voor Natuurbehoud), waarin de staat van instandhouding van de wolf in de Atlantische biogeografische regio als 'gunstig' wordt beoordeeld, maar in de continentale regio als 'ongunstig', waardoor een gunstige staat van instandhouding niet in heel Duitsland is bereikt. Ook wordt de categorisering van de staat van instandhouding als 'onbekend' in de continentale biogeografische regio bekritiseerd:
"Volgens de Habitatrichtlijn mag een soort niet worden bejaagd als de staat van instandhouding nationaal ongunstig is. Hetzelfde geldt indien een effectieve monitoring van de staat van instandhouding niet is gewaarborgd. Een classificatie van de staat van instandhouding als 'onbekend' moet daarom betekenen dat een algemeen jachtverbod moet blijven gelden."
Afbeelding: LCIE
https://www.bmleh.de/SharedDocs/Pressem ... Ql2kAtQBMg

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/177xjx ... tid=wwXIfr

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:10

Citaat:
1 augustus 2025/Utrecht
Wat doet een SBB aan de tafel? Zij beschermen de burgers niet, dit is een taak van de overheid.

---
Bestuurlijk overleg over mogelijke aanvullende maatregelen na nieuw incident met een wolf
REGIO De gemeenten Leusden, Zeist en Woudenberg, de provincie Utrecht, het landgoed Den Treek-Henschoten, de regionale uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) en Staatsbosbeheer overleggen vanmiddag of het noodzakelijk is aanvullende maatregelen te nemen, na het incident bij Austerlitz waar woensdag waarschijnlijk een wolf bij betrokken was.
Bij het incident werd naar verluidt een zesjarig kind door een wolf meegesleurd en kon het jongetje pas ontzet worden nadat passerende mannen het dier met stokken sloegen, waarna het op de vlucht sloeg.
Naar aanleiding van het incident kwam de gemeente Woudenberg met een persbericht waarin mensen worden opgeroepen voorlopig niet met kinderen de bossen rond de Pyramide van Austerlitz en die van Den Treek in te gaan.
‘NIET BEZOEKEN’

,,We roepen iedereen met kinderen dringend op het gebied Den Treek en boswachterij Austerlitz niet te bezoeken’’, aldus de gemeente Woudenberg. ,,Voor wie zich toch in de omgeving bevindt drukken wij met nadruk op het hart: wees waakzaam en let goed op!’’

Hoewel de betrokkenheid van de wolf bij het incident nog niet definitief is vastgesteld -daar moet DNA-onderzoek uitsluitsel over geven- is dit voor zover bekend het meest brutale optreden van een lid van de wolvenroedel die in het noordelijk deel van de Utrechtse Heuvelrug domicilie koos.
AFSLUITEN

Vorig jaar was een reeks van -op het oog minder ernstige- incidenten aanleiding om Den Treek gedurende een aantal maanden af te sluiten voor bezoekers. Wel zei de Leusdense burgemeester Bouwmeester, die de maatregel destijds samen met de provincie afkondigde, te hopen dat nieuwe afsluitingen in de toekomst zouden kunnen worden voorkomen.

Toch ligt die optie vanmiddag wel weer op tafel, bevestigt een gemeentelijk woordvoerder desgevraagd. Aan het overleg nemen -behalve de eerder genoemde bestuurlijke instanties- ook deskundigen deel die hun licht over het wel zeer vrijpostige gedrag van de wolf zullen laten schijnen.
AFSCHOTVERGUNNING

Ook zal de wenselijkheid aan de orde komen om de wolf die in de volksmond tot ‘Bram’ werd omgedoopt, zo snel mogelijk te doden. De afschotvergunningen daarvoor zijn afgegeven.

DNA-onderzoek heeft aangetoond dat Bram (veel) meer dan andere wolven de afgelopen tijd betrokken was bij confrontaties met mensen en huisdieren, waarbij het in een aantal gevallen tot fysiek contact kwam. Daarbij verdween een hond, werd een meisje omver gelopen en liep een hardloopster bijtwonden op.

https://www.deputtenaer.nl/lokaal/maats ... Rwc-mO1o2A

https://www.facebook.com/share/p/1CfBGQ ... tid=wwXIfr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Goed artikel van Nu.nl

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Mij lijkt het overigens wel een goed idee om het gebied rond de pyramide de maand augustus af te sluiten. Pyramide word toch gerenoveerd en is niet toegankelijk.

De speeltuin voor aan de weg wel open laten want die moeten nu in het hoogseizoen hun inkomen hebben. Daarbij een beperkt aantal parkeer plaatsen enkel voor aan bij de weg. Alles in zicht.

Maar dat men dus daar niet het bos meer in kan. Net als vorig jaar het andere gedeelte in de treek.

Zou uberhoupt geeneens het bos daar in willen nu en, er is zat bos daar waar je wel kunt fietsen en wandelen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Blauw pyramide

150 meter verder Speeltuin.

Rood: plekken waar GW3237m wekelijks (meestal meerdere malen) gezien wordt. Zeer kort tegen bebouwing dus.

Afsluiten gáát gewoon níet voor het hele stuk waar hij regelmatig komt.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Toch wonderlijk, vorige keer zat hij dus helemaal aan de andere kant van de treek. Schiet terrein en doorgaande weg naar Amersfoort over..

Ik dacht dat hij dus bij dat gebied aan de andere kant van de zeisterweg daar bij de pyramide was ipv rond Austerlitz.
Dat word lastig dan ja

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Mijn man zit een btje te rekenen met de cijfers van Bij12 en het door hun aangegeven aantal wolven en de aantallen dode schapen (incl. euthanasie). Natte vingerwerk natuurlijk, maar waar er in 2019/2020 nog rond de 7-9 schapen per wolf sneuvelden, is dat voor 2024 een aantal van ruim 20 per wolf. Dat toont dus aan dat de wolven steeds vaker zich vergrijpen aan schapen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:37

Zichtmelding Appelscha Frl
Citaat:
Appelscha Friesland
01-08-2025
13.30 uur

Wolf gezien bij de damsluis, liep vermoedelijk in de richting van de tilgrupsweg. Gezien de sporen die daar gevonden zijn loopt hij daar vaker.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via geen bron wolf
https://www.facebook.com/share/v/14FizR ... tid=wwXIfr

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Popstra schreef:
Toch wonderlijk, vorige keer zat hij dus helemaal aan de andere kant van de treek. Schiet terrein en doorgaande weg naar Amersfoort over..

Ik dacht dat hij dus bij dat gebied aan de andere kant van de zeisterweg daar bij de pyramide was ipv rond Austerlitz.
Dat word lastig dan ja

Mijn vermoeden is dat er weleens wat meer wolven zitten die brutaal zijn. Maar goed, DNA zal het laten zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:39

Zichtmelding Uddel Gld
Citaat:
Uddel Gelderland
01-08-2025
13.55 uur

Wolf gezien thv schoolpad 10 in Uddel. Liep richting de N302

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1EVyT6 ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Popstra schreef:

Dat word lastig dan ja

Het stuk tussen Austerlitz e het eerder afgesloten stuk landgoed is voor de wolf echt maar een ochtendwandelingetje.

Het ligt veel dichter tegen elkaar aan dan de meeste mensen zich realiseren.

(Zie ook mijn eerder geplaatste kaartjes)

Ik heb een hoop fysieke beperkingen en zou het in een uurtje kunnen wandelen.

Laat staan een fitte wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:46

Wolvengebied Veluwe aangewezen als Natura2000 gebied.
Faunabescherming is in het gelijk gesteld door Haagse Rechtbank.
Citaat:
Pffffff….. Er is nog een mogelijkheid dat Ministerie LVVN tegen deze uitspraak in beroep gaat bij de Raad van State.

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CEWKK ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Zucht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Femke_Tweety schreef:
Popstra schreef:

Dat word lastig dan ja

Het stuk tussen Austerlitz e het eerder afgesloten stuk landgoed is voor de wolf echt maar een ochtendwandelingetje.

Het ligt veel dichter tegen elkaar aan dan de meeste mensen zich realiseren.

(Zie ook mijn eerder geplaatste kaartjes)

Ik heb een hoop fysieke beperkingen en zou het in een uurtje kunnen wandelen.

Laat staan een fitte wolf.

Klopt, ik doe er regelmatig mijn rondje vanuit Woudenberg. Ik vond de tijdelijke afsluiting van vorig jaar niet zo een probleem. Er is immers ruimte genoeg om te recreeren op de heuvelrug.
Daarom leek het mij geen slecht idee dat rond de pyramide ook te doen de rest vd maand. Maar dat gaat niet op als hij aan beide kanten van de zeisterweg zit.
Daar gaat overigens best wat verkeer over.
Wellicht hij eens dood gereden word voor ze hem gaan af schieten.
Hij is een slimmerd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

Als de wolven nu vrijspel krijgen op de Veluwe kun je met paardrijden en/of dieren houden hier helemaal wel inpakken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Even gewoon voor mensen om mee te kunnen denken in hoe serieus het probleem is.

Zie mijn kaartje.
Austerlitz heeft geen middelbare school.
Alle 12 tot 18 jarigen moeten dus buiten Austerlitz naar school.
Fiets normaal gesproken.

Àlle wegen en fietspaden Austerlitz uit liggen in het bos in 'Bramgebied'.

Nog een leuke.
De goede vriend waar ik (en Percy) dus regelmatig zijn in Austerlitz, is rolstoelgebruiker.
Gaat vaak met rolstoel met fietsvoorzet of met ligfiets op pad.
Mooi laag bij de grond dus, en extra kwetsbaar...

Austerlitz heeft een kleine dorpssuper, verder niet veel.
Dus voor allerlei zaken zul je toch het dorp af en toe uitmoeten.

Ik plaats het Austerlitz kaartje nog een keer, en kijk hoe de wegen Austerlitz in- en uit lopen...

Het is echt best een dingetje.
Overigens zijn er dus ook veel zichtmeldingen van de wolf die 'gewoon zijn ding doet' (maar zich wél laat zien zonder angst)
Niet iedere keer is het ook daadwerkelijk aanval.

Maar hij kán dus wel dégelijk aanvallen, dat is inmiddels duidelijk zat.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op Gisteren, 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

tienus63 schreef:
Wolvengebied Veluwe aangewezen als Natura2000 gebied.
Faunabescherming is in het gelijk gesteld door Haagse Rechtbank.
Citaat:
Pffffff….. Er is nog een mogelijkheid dat Ministerie LVVN tegen deze uitspraak in beroep gaat bij de Raad van State.

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CEWKK ... tid=wwXIfr

Blont hier, ik dacht dat de Veluwe natura2000 was?
Maar wat voor gevolgen gaat dit hebben dan?

Ik vind het jammer dat er geen maatwerk is. Snap dat de rechter de regels toetst, maar dit is zo zwart/ wit toch niet. Vind het eigenlijk vreemd dat de rechter over dit soort dingen uitspraken moet doen, ik vraag met af of er over de gevolgen wordt nagedacht. Even zo als met het afschrikken van de wolf.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Maar die Bram mag nu geschoten worden als ik het goed begrijp. En is er dan ook iemand die daar mee bezig is nu?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Bloodymary schreef:
Maar die Bram mag nu geschoten worden als ik het goed begrijp. En is er dan ook iemand die daar mee bezig is nu?

1 Ja, met enige voorwaarden in de vergunning,

2 Dat is iets dat aangenomen kan worden, maar waar ik geen feitelijke informatie over heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

De Veluwe was idd al Natura 2000, maar nu dus officieel ook beschermd wolvengebied.
Tenminste zo begrijp ik het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

AI over Natura2000 en wolven schreef:
Niet per se ongerepte natuur:
Het is een misvatting dat de wolf alleen ongerepte natuur nodig heeft; een rustig plekje met voldoende voedsel en voortplantingsmogelijkheden is al voldoende, zelfs in een meer agrarisch landschap.

Dan hebben ze hier voldoende te eten aan schapen e.d. (en mensen als de schapen etc. op zijn).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

De kassa rinkelt wel bij bapaalde dier en natuurorganisaties.

In groep wolf zijn ze geld aan het ophalen voor nog eens een rechtszaak om de afschotvergunning van tafel te krijgen.
Zoals ze zelf zeggen.

Citaat:
Deze zaak gaat niet alleen over één wolf.

Ze raakt aan fundamentele principes: hoe wij als samenleving omgaan met natuur, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid. Overheden mogen hun eigen nalatigheid niet afwentelen op een beschermde soort — zeker niet wanneer die nalatigheid juist leidt tot een verhoogde kans op incidenten. Het is de taak van de overheid om preventieve maatregelen te nemen, niet om een dier verantwoordelijk te stellen voor het ontbreken daarvan.

Met andere woorden. Deze rechtszaak gaat over het fundemanrele recht van de wolf om op mensen te mogen jagen en kinderen de bosjes in te sleuren.

Het lijkt me vrij onwwarschijnlijk dat ze deze zaak gaan winnen, Zeker omdat de officieel aangestelde "deskundigen" inmiddels aangeven dat deze wolf geschoten moet worden. Maar laten we hopen dat ze deze zaak ook echt niet gaan winnen. Want het kan soms heel raar lopen.

Het laat wel zien dat we in Nederland toch wel een aantal zeer twijfelachtige dier en natuur organisaties hebben. Zelfs op het moment dat er daadwerkelijk een kind is gegrepen die het ter nauwenood heeft overleeft doen ze er nog even een flinke schep bovenop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

tja als je het verstand van een klein poffertje hebt heb je niet ineens het verstand van een pannenkoek natuurlijk :P

Loretta schreef:
De kassa rinkelt wel bij bapaalde dier en natuurorganisaties.

In groep wolf zijn ze geld aan het ophalen voor nog eens een rechtszaak om de afschotvergunning van tafel te krijgen.
Zoals ze zelf zeggen.

Citaat:
Deze zaak gaat niet alleen over één wolf.

Ze raakt aan fundamentele principes: hoe wij als samenleving omgaan met natuur, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid. Overheden mogen hun eigen nalatigheid niet afwentelen op een beschermde soort — zeker niet wanneer die nalatigheid juist leidt tot een verhoogde kans op incidenten. Het is de taak van de overheid om preventieve maatregelen te nemen, niet om een dier verantwoordelijk te stellen voor het ontbreken daarvan.

Met andere woorden. Deze rechtszaak gaat over het fundemanrele recht van de wolf om op mensen te mogen jagen en kinderen de bosjes in te sleuren.

Het lijkt me vrij onwwarschijnlijk dat ze deze zaak gaan winnen, Zeker omdat de officieel aangestelde "deskundigen" inmiddels aangeven dat deze wolf geschoten moet worden. Maar laten we hopen dat ze deze zaak ook echt niet gaan winnen. Want het kan soms heel raar lopen.

Het laat wel zien dat we in Nederland toch wel een aantal zeer twijfelachtige dier en natuur organisaties hebben. Zelfs op het moment dat er daadwerkelijk een kind is gegrepen die het ter nauwenood heeft overleeft doen ze er nog even een flinke schep bovenop.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:40

Aanval Beilen Dr, koeien lichtgewond twee kalveren vermist
Citaat:
1 augustus 2025/Beilen/Drenthe
Het Drentse Hart
Aanval op koeien
Vandaag helaas twee kalveren vermist en een /de koe uitgescheurd oornummer en krassen op de kop.
Zaterdag geboren, geen verse sporen meer voor dna alleen nog een opgedroogd stukje staart ☹️
De afstand van de krassen lijken op eerdere aanvallen op runderen

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/1CjtYyXd ... tid=wwXIfr