Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:49

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:52

ruitje schreef:
Oh oké, dus nu gaan we invullen wat de woorden betekenen en hebben over wat iemand in de toekomst waarschijnlijk gaat doen :+ . Shadow en Benz, jullie omschrijven beiden je eigen invulling. Het staat er niet.

Inderdaad, dat is belangrijk. Wat verandering brengt zijn niet de leuke oneliners of een half uurtje ophef, maar de daadwerkelijke handelingen en acties. Ieder beetje beleid is een hele keten van beslissingen. Zo'n motie is een van de eerste handelingen richting beleid. Maar zelfs bij de allereerste keuze zegt de minister: toch maar niet.

En daar kan ze nog zo'n verhaal van maken, de handeling die hier wordt gedaan is het ontraden van de motie. Dat is de keuze die gemaakt wordt. De woorden eromheen zijn vluchtig en morgen alweer grotendeels waardeloos.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:11

ruitje schreef:
@Imraz, Je zou kunnen zeggen wat je van mijn inhoudelijke reactie vind, heb ik op jouw vraag best veel energie in gestoken. Maar het is vast makkelijker om mij een persoonlijke sneer te geven dan op inhoud toe te geven dat er misschien meerdere kanten aan een verhaal zitten :+

Jammer dat jij het als sneer ziet want zo was het niet bedoeld. Ik ben geen leraar en heb ook geen roeping in die richting dus voel me niet geroepen om over alles heel diepgaande analyses te geven (over sommige dingen misschien wel maar dat zijn onderwerpen die mij echt interesseren). Volgens mij is dit een tamelijk openbaar forum en mag iedereen reageren zoals die gebekt is en ik doe dat dus op mijn manier. En soms wil ik wel zaken verder uitzoeken en uitleggen en soms niet, het is niet mijn werk maar ik zit hier voor de lol.

Maar om op jouw vraag antwoord te geven, de motie die ik eruit heb gevist was alleen de nr.109, omdat dat een recht toe recht aan motie was, die andere die je noemt hebben een ingewikkeldere achtergrond, zoals je zelf ook hebt gezien denk ik.

Dus wat betreft de motie die ik postte is alleen de volgende tekst van belang:
Citaat:
Dan de motie op stuk nr. 109. Die ligt deels op het terrein van VWS, maar ik kan u alvast melden dat dit kabinet erkent dat er te weinig onderzoek is naar vrouwspecifieke aandoeningen en onvervulde medische behoeften van vrouwen. Daarom hebben we in maart van dit jaar een extra financiële impuls beschikbaar gesteld via ZonMw voor onderzoek naar gezondheidsproblemen waar alleen vrouwen mee te kampen hebben. Ook internationaal zetten wij ons hiervoor in door aandacht te vragen voor dit thema tijdens de World Health Assembly en door samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie. Er gebeurt al veel. Daarmee is de motie overbodig en moet ik 'm ontraden.

De eerste regel van de motivatie van Klever is alvast niet waar, het geld (een eenmalige pot) dat in maart is toegekend aan onderzoek, bedoeld in deze motie, is door het vorige kabinet toegekend. Daarmee is een nieuw kennisprogramma over vrouwspecifieke gezondheid opgezet ( https://www.zonmw.nl/nl/nieuws/nieuwe-f ... ndoeningen ) De motie vraagt dus eigenlijk of dit onderzoek voortgezet gaat worden door dit nieuwe kabinet. Klever duikt en babbelt wat dat het belangrijk is en dat ze het internationaal onder de aandacht gaat brengen maar wil er geen geld verder aan uitgeven en steunt de motie dus niet. Ze zegt impliciet dat het programma wat de PVV betreft niet verder voortgezet gaat worden.

De stemming van op de motie laat dus precies zien wat na uitgebreide analyse ook het geval blijkt te zijn: De PVV geeft geen fiets om vrouwen of onderzoek.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:20

En hier voor degenen die Duits lezen of een goede vertaal-app hebben: Volgens een laatste onderzoek is het nu ook wetenschappelijk bewezen (tenminste in Duitsland, Nederland zal daar wel een eigen mening over hebben): Knuffelen is goed tegen pijn, angst en depressie https://www.tagesschau.de/wissen/gesund ... g-100.html
:knuffel:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:27

En de volgende klucht van dit kabinet heeft zich al weer aangediend {popcorn-smiley}:
Citaat:
Coalitie wilde bezuinigen op administratie, maar snijdt ook in ov en brandweer:

De coalitie wilde het mes zetten in overbodige administratieve rompslomp rond subsidies, maar nu blijkt dat ze zo ook honderden miljoenen euro’s bezuinigen op bus- en tramlijnen en brandweerkazernes

https://www.ad.nl/politiek/coalitie-wil ... %2Ft.co%2F

Lees en huiver ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:29

Dacht dat een van de speerpunten van bbb de bereikbaarheid van het platteland was? En nu zegt Vermeer , tja we kunnen niet alles tot op de cent dooorbereken, Foutje, bedankt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:35

Nog even de "asielcrisis" in beeld (en voor nog wat nuance, ongeveer 30% van deze aantallen zijn kinderen en wat je niet kunt zien is hoeveel van deze mensen als arbeidsmigrant naar Nederland zijn gekomen, die moeten ook asiel aanvragen als ze willen nationaliseren):
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:37

Maar mensen binnen EU ( werkmigranten) kunnen geen asiel aanvragen, Oekraïners wel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:45

BigOne schreef:
Maar mensen binnen EU ( werkmigranten) kunnen geen asiel aanvragen, Oekraïners wel.

Een flink deel van de werkmigranten komen van buiten de EU. Zo ken ik een uitzendbureau dat mensen uit Brazilië haalt :j
En alle Thaïse bruidjes natuurlijk :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 22:02

De Europese markt is qua arbeidsmarkt ook vrij leeg. Al jaren worden mensen buiten Europa aangetrokken en dat wordt alleen maar meer noodzaak.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:53

Citaat:
Nederland telt 2,7 miljoen LHBTQIA personen

In Nederland is 18 procent van de bevolking van 15 jaar of ouder LHBTQIA
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/41 ... a-personen

Dat zijn dus meer personen dan er Protestanten (13,2% volgens Wikipedia) zijn en meer dan er op de PVV hebben gestemd! :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:56

wat wil je daarmee zeggen irmaz?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:18

juval schreef:

Dat de discussie of deze groep wel of niet acceptabel/bestaand zou zijn in Nederland niet meer gevoerd mag worden. Dat vond ik toch al niet maar er zijn in toenemende mate partijen in Nederland die dat wel proberen. En als de PVV beweert met 2,5 miljoen stemmen namens het hele volk te spreken dan kun je ook zeggen dat de LHBTQIA het hele volk is :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:21

irmaz schreef:
juval schreef:

Dat de discussie of deze groep wel of niet acceptabel/bestaand zou zijn in Nederland niet meer gevoerd mag worden. Dat vond ik toch al niet maar er zijn in toenemende mate partijen in Nederland die dat wel proberen. En als de PVV beweert met 2,5 miljoen stemmen namens het hele volk te spreken dan kun je ook zeggen dat de LHBTQIA het hele volk is :j

Of minstens dat de stemmen staken :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:43

En het politieke relletje voor de vrijdag is:
Citaat:
‘Als het staatsnoodrecht in gaat, wil ik nog wel eens zien wie zo stoer is om het tegen te houden’, PVV’er Fleur Agema⁩ voor de ministerraad
https://x.com/pdekoning/status/1844645907876225465

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:06

irmaz schreef:
En het politieke relletje voor de vrijdag is:
Citaat:
‘Als het staatsnoodrecht in gaat, wil ik nog wel eens zien wie zo stoer is om het tegen te houden’, PVV’er Fleur Agema⁩ voor de ministerraad

Challenge accepted! :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:25

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Challenge accepted! :')

Te laat, het is al weer van tafel...
Citaat:
Agema zwakt uitdagende woorden over asielnoodwet af: ‘Had ik niet moeten doen’
https://www.ad.nl/politiek/agema-zwakt- ... %2Ft.co%2F
Citaat:
"Ze nam haar woorden niet expliciet terug, maar erkende wel dat ze andere dingen ‘had bedoeld te zeggen’."

Wat ze dan wel had bedoeld te zeggen vertelt ze verder niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:26

Ze bedoelt het niet zo maar denkt het wel, was er weer te weinig heisa voor Wilders?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:45

BigOne schreef:
Ze bedoelt het niet zo maar denkt het wel, was er weer te weinig heisa voor Wilders?

Persoonlijk denk ik dat ze uit de school is geklapt en een stoere tekst herhaalt die er tijdens PVV bijeenkomst(en) is gebruikt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:31

irmaz schreef:
En de volgende klucht van dit kabinet heeft zich al weer aangediend {popcorn-smiley}:
Citaat:
Coalitie wilde bezuinigen op administratie, maar snijdt ook in ov en brandweer:

De coalitie wilde het mes zetten in overbodige administratieve rompslomp rond subsidies, maar nu blijkt dat ze zo ook honderden miljoenen euro’s bezuinigen op bus- en tramlijnen en brandweerkazernes

https://www.ad.nl/politiek/coalitie-wil ... %2Ft.co%2F

Lees en huiver ;(

Holy moses.........

Hebben jullie de cvś van de huidige ministers en bijv. Wilders weleens bekeken? Dan snap je wel waarom het zoń puinhoop aan het worden is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:40

Benzz schreef:
Hebben jullie de cvś van de huidige ministers en bijv. Wilders weleens bekeken? Dan snap je wel waarom het zoń puinhoop aan het worden is.

Waar vind je die?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:41

irmaz schreef:
Benzz schreef:

Waar vind je die?

Ik google het altijd. Wilders cv

En dan krijg je wat links, maar ook wikipedia.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:08

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:19

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:03

En nog maar een motie. Deze keer een motie mbt het continuering van Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Dat programma is opgezet voor een langjarige inzet van het Rijk om samen met gemeenten en andere lokale partijen de leefbaarheid en veiligheid in 20 focusgebieden (vroeger heette dit de achterstandswijken) in 19 steden weer op orde te krijgen en de bewoners weer perspectief te bieden.

Of anders gezegd, de wijken waar Henk en Ingrid wonen weer leefbaar maken en houden.

Over dit programma zijn afspraken gemaakt dat dit 15 tot 20 jaar zou lopen en de motie vraagt of er uiterlijk in 2025 een plan gemaakt kan worden zodat het programma tot 2028 door kan lopen en tevens waar mogelijk bureaucratie te verminderen door al bestaande financiele regelingen te gebruiken.

Afbeelding

Dus naast dat de PVV niks om vrouwen geeft geven ze blijkbaar ook niet om het woongenot van Henk en Ingrid.

Het betreffende programma: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... veiligheid
de tekst van de volledige motie:
Citaat:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat verschillende volkswijken langdurig zijn achtergesteld
en de leefbaarheid onder druk staat;
constaterende dat met het Nationaal Programma Leefbaarheid en
Veiligheid (NPLV) onmisbare steun wordt gegeven aan verschillende van
deze wijken;
voorts constaterende dat er bindende afspraken zijn gemaakt tussen
gemeenten en het Rijk om deze wijken vijftien tot twintig jaar te steunen;
overwegende dat het noodzakelijk is dat de langjarige financiering