Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:52

ruitje schreef:
Ik vind het niet fair dat D66 afgestraft word voor het meeregeren, zij hebben best mooie idealen vanuit hun partij verwezenlijkt :o

Als staleigenaar zou ik juist blij zijn met zo’n klein D66. Die hebben niet bepaald het beste voor met beestjes ivm uitstoot.

En ja ook bij paardenhouders gaan de komende jaren strenge regels komen. Eerst de registratieplicht en de bijbehorende mestwetgeving. Ook die hebben te maken met minder stikstof etc per hectare.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:52

ruitje schreef:
Ik vind het niet fair dat D66 afgestraft word voor het meeregeren, zij hebben best mooie idealen vanuit hun partij verwezenlijkt :o

Dat vind ik ook. En daarom ga ik gewoon weer D66 stemmen, zoals ik al zo vaak heb gedaan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:57

Ik mis ook Jesse Klaver in de debatten. Hij is echt heel goed.

Timmermans vind ik minder dan Klaver, maar vanavond vond ik hem het netjes doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:10

Cowboy55 schreef:
ruitje schreef:

Zeker. Maar ze hebben ook een groot deel van de mensen in NL van zich weten te vervreemden. En daar waar ze het niet zelf gedaan hebben zijn ze door anderen die kant op gemanipuleerd. In politieke zin gemanipuleerd bedoel ik dan.

Ik snap nog steeds niet zo goed waarom. Ze hebben toch raars gedaan? Kaag is echt compleet verguisd en D66 finaal afgestraft. En VVD blijft rustig zitten. #hoedan?

@robert45 - ha, breng jij nu het “hellend vlak” in de praktijk uit het leuke plaatje van Tango? Het uitvergroten van een klein iets naar een doemscenario? :)

Ik ben ook weer aan het twijfelen. Ik wilde eerst tactisch op PvdA / GL, maar aan de hand van de huidige peilingen met PVV gezamenlijk aan kop krijg ik een beetje een verdrietig al hope is lost gevoel en ben ik weer geneigd om toch weer voor D66 te gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:18

Nikass schreef:
Ik denk trouwens dat Timmermans idd heel ervaren is, maar het zal er in de EU wellicht heel anders aan toe gaan, dan in de Nederlandse debatten.

Kippenhok is het in Den Haag :Y)

Heb ook het gevoel dat het een strategie is wellicht om de gematigde stemmen te trekken. Gematigde stemmers hebben het gewoon zwaar nu deze verkiezingen

Ik begin gecharmeerd te raken van NSC. Vind omtzigt erg integer, zijn programma vind ik net en hij kent z’n zaken. Hoe hij ook wilt gaan evalueren vind ik echt een goed idee. Jammer dat hij zo klem zit en links lastig vindt.. had ik niet verwacht gezien zijn sociale standpunten.

Jessix

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:23

We gaan het zien morgen. Ik ben benieuwd! En nog veel meer benieuwd naar het kabinet wat ze uiteindelijk moeten vormen. Dat vind ik nog een veel groter vraagstuk dan wie nu de grootste wordt.

Ik ben elk geval niet van gedachte veranderd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:28

robert45 schreef:
ruitje schreef:

Als staleigenaar zou ik juist blij zijn met zo’n klein D66. Die hebben niet bepaald het beste voor met beestjes ivm uitstoot.

En ja ook bij paardenhouders gaan de komende jaren strenge regels komen. Eerst de registratieplicht en de bijbehorende mestwetgeving. Ook die hebben te maken met minder stikstof etc per hectare.

Oh, een ieder die hier al een tijd meeleest weet dat ik geen D66 stem hoor. Maar ik heb niet de illusie dat PvdA/GL hier anders in gaat staan. En de druk van de PvdD hierin is ook groot. Daarom ben ik blij met de BBB, als tegenwicht.

Wij hebben grond gekocht de afgelopen jaren, zodat we hopelijk straks nog kunnen bestaan met het aantal hectaren wat we hebben.

En nu ben ik ineens op papier vermogend en kan ik volgens een aantal hier makkelijk van alles betalen. :+

' Niet zo je hakken in het zand zetten he, je moet wel mee veranderen als agrariër'

:')

Nee hoor, ik klaag niet. Ik heb een super goed leven. En ik hoop dat ik goed gegokt heb.

Want: sssttt... het zou mijn bedrijf misschien wel goed uitkomen als er regels komen over aantal dieren per hectare. Ik denk dat er dan in een straal van 25 kilometer om mij heen amper stallen overblijven.
En dan rekenen wij 1500 euro per maand ofzo en hebben we de helft van de paarden staan.

Kan er alleen niemand meer een paard betalen :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:29

Ach wie weet met minder inkomstenbelasting :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:32

Hahaha ja, of misschien ontstaan er groene initiatieven, zoals het deelpaard, ipv de deelauto :D

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:35

Raineri schreef:
Ik begin gecharmeerd te raken van NSC. Vind omtzigt erg integer, zijn programma vind ik net en hij kent z’n zaken. Hoe hij ook wilt gaan evalueren vind ik echt een goed idee. Jammer dat hij zo klem zit en links lastig vindt.. had ik niet verwacht gezien zijn sociale standpunten.
Ik heb dit hele millennium progressief links gestemd. Ben erg begaan met klimaat, milieu, natuur en zo. Maar de afgelopen tijd zoveel acute narigheid op andere vlakken gezien dat NSC mijn stem krijgt. Goed bestuur en bestaanszekerheid zie ik als topprioriteit voor de komende jaren. Omtzigt komt misschien wat saai over, maar ik vind hem integer, kundig en degelijk.

Bestaanszekerheid is zo´n belangrijk item voor NSC dat ik een linkse samenwerking zeker mogelijk acht. Maar ach, eerst morgen maar eens afwachten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 02:57

Benzz schreef:
ruitje schreef:
Ik ben het hier mee eens. Ik vind de laatste pagina's Nikass en Olejon polariserend posten en dat is jammer van dit verder zo constructieve topic i.m.o.

Ik kijk het debat. Ik vind Wilders wel hilarisch: ik word premier voor alle Nederlanders.

Denk dat de Marokkaanse gemeenschap daar ietsje anders over denkt :+

Olejon vind ik altijd al zeer polariserend, dat heb ik bij Nikass nooit gezien. Maar misschien ben ik blind.

Ik geef mijn mening, net zoals vele anderen. Maar als deze mening afwijkt dan is het weer polariserend
En wat jij daar van vind boeit me helemaal niet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:23

ruitje schreef:

Nu is het D66, toen de PvdA die afgestraft is door de coalitie met de VVD. Ik heb nooit begrepen waarom die partijen zo afgestraft werden en de VVD extra zetels kreeg en weer door kon gaan.

Daarmee is de VVD voor mij een partij geworden waarbij heel goed gekeken moet worden of je als partij daar wel mee samen wil werken. Want kost de ander teveel zetels.

Ruitje ik begrijp je angst. Ik weet alleen niet of een paard bedrijf onder de regels gaat vallen van een koeien bedrijf. De stikstof uitstoot is volgens mij aanmerkelijk minder.
Tja de vermogens belasting zal niet zo'n vaart lopen. Dat was al een issue toen ik voor het eerst mocht stemmen 47 jaar geleden.

Robert, fijn dat je het apprecieert dat ik je vraag zo uitgebreid heb beantwoord }>

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:26

pien_2010 schreef:
ruitje schreef:

Nu is het D66, toen de PvdA die afgestraft is door de coalitie met de VVD. Ik heb nooit begrepen waarom die partijen zo afgestraft werden en de VVD extra zetels kreeg en weer door kon gaan.

Daarmee is de VVD voor mij een partij geworden waarbij heel goed gekeken moet worden of je als partij daar wel mee samen wil werken. Want kost de ander teveel zetels.

<KNIP>

Ja, het is....handigheid?! Eind jaren 80/begin 90 was het (zoals ik het me herinner) altijd het CDA dat de Zwarte Piet (mag dat nog vandaag de dag?) bij de andere regeringspartners wist neer te leggen en er zelf altijd bijna vlekkeloos uit kwam. Nu is dat al heel lang de VVD. Geen idee hoe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:29

Klopt . Het CDA wilde ik er niet bijhalen vanwege te lang geleden, maar die zat wel in mijn hoofd. Bedankt voor de aanvulling Cowboy.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:51

ik denk dat de kleine partijen die met vvd in een coalitie gaan worden afgerekend op het feit dat ze hun eigen idealen overboord gooien om maar in vak K te mogen. VVD drukt haar plannen door en de kleinere partijen als d66 en cda krijgen hun eigen plannen minder voor elkaar. Dat kost ze kiezers. En hierdoor wordt vvd denk ik ook als sterker gezien. CU heeft een trouwere achterban verwacht ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:54

De VVD achterban vind juist helemaal niet dat de plannen door gedrukt worden. Laatste kabinet was meer D66. Toch is er blijkbaar een trouwe club kiezers.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:58

Vanochtend al wezen stemmen, het was echt druk joh!

Ik hoop dat er een goede opkomst is. Het wordt wel heel spannend, benieuwd naar de uitslag vanavond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:15

Tango1979 schreef:
Vanochtend al wezen stemmen, het was echt druk joh!

Ik hoop dat er een goede opkomst is. Het wordt wel heel spannend, benieuwd naar de uitslag vanavond.

Goed zo. Het wordt een avondje voor de buis.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:17

Hier kon ik zo doorlopen, maar dat was ook wel logisch (kantoordistrict en nog ver vóór 9u). Hoop zo dat er veel mensen gaan stemmen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:35

pien_2010 schreef:
Citaat:
Als je je kan vinden in het partijprogramma dan zou ik dat gewoon weer doen.

Er is weinig andere keuze op dat gebied.
dat schreef je terwijl er duidelijke twijfels worden geuit over het verleden van deze partij.
Dus sorry, dat ik je advies verkeerd opvatte, maar dat was de reden.

Als ik twijfel dan vind ik het fijn als mensen zoeken naar iets dat dan bij me zou kunnen passen. Dat is nl wel weer leuk van Nederland, keus zat!

Robert ik zal nooit mogen stemmen in Frankrijk en Nederland gaat financieel over mijn toekomst als het om AOW, Pensioen en ook ziektekosten gaat want die laatste worden doorberekend daar ik mijn hele leven in Nederland betaald heb.
Tevens hebben wij een testament opgemaakt in Nederland en bevestigd in Frankrijk dat wij vallen onder het Nederlands erfrecht.
Daarbij de kinderen en kleinkinderen wonen in Nederland. Wie weet wil ik mijn laatste levensjaren in Nederland wonen dus ook de zorg kan belangrijk zijn.

Bedankt je uitgebreide antwoord. Het was mij niet duidelijk dat je daar niet mocht stemmen. Stuk helderder!

Advies is altijd prima toch :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:35

Wij moeten nog een eindje rijden maar zijn op tijd om te kunnen stemmen. Zelfs mijn al jaren niet stemmende papa zit te popelen om een vakje rood te kleuren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:45

Yep Robert.
Wouw Karuna, jullie rijden naar Nederland om te stemmen? Bikkels. Groetjes voor jullie allemaal.
Als je een vast adres hebt in Frankrijk dan kun je per post stemmen. Als je dat wil doen en je hebt info nodig ben je welkom.
Je moet namelijk echt op tijd aangeven dat je vanuit buitenland wil stemmen. Dat aangeven en ontvangen van de papieren gaat per mail en brievenpost en het stemmen per post.
Parijs ambassade zou ook mogelijk zijn, maar dat weet ik niet hoe dat gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:49

Ik ga mijn keuze straks in het stemhokje maken. Ik zweef nog

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:50

karuna schreef:
Wij moeten nog een eindje rijden maar zijn op tijd om te kunnen stemmen. Zelfs mijn al jaren niet stemmende papa zit te popelen om een vakje rood te kleuren

Jeetje wat een mentaliteit om te gaan stemmen en dat eind te rijden. Mijn bewondering heb je *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:51

Ach ja het is 2 dagen eerder teruggaan. Dan maar eromheen plannen. Te belangrijk om te missen