Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:06

DuoPenotti schreef:
Fijn dat rtl dit nu deelt :j

Maar alsof het zo nieuw is dat weten we al jaren...
Verschrikkelijk doen alsof het zo bijzonder is...
En nog erger de leugen er achteraan, het is verdomme niet de enige!!! :n

In ieder geval ben ik er blij mee, dat het dan eindelijk ook al door RTL wordt gedeeld. Nu krijgt een groter publiek te zien dat er wel degelijk wolven over "wolfwerende omheiningen" kunnen springen.

We kunnen bij delen door anti- en of wolfkritische sites verwachten dat mensen denken dat het opgeklopt is, of "overdreven" of zelfs onwaar. Maar als RTL ook al begint, zal het ongetwijfeld overgenomen worden door NU.nl, en wellicht eindelijk ook door andere mainstream nieuwssites.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:06

Wat ik mij altijd afvraag: heeft de keuring voor of na de aanval plaatsgevonden?
En waarom is het raster afgekeurd? Het kan zijn dat het bij het plaatsen voldeed, maar door groeiend gras o.i.d. ten tijde van de aanval niet meer aan de norm voldeed.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:11

Wolf springt over wolfwerend raster in Gelderland
ARNHEM (ANP) - Een wolf is vorige maand in Gelderland over een wolfwerend raster gesprongen. Dat blijkt uit beelden die de provincie heeft vrijgegeven na een Woo-verzoek. Op beelden van een wildcamera is te zien hoe de wolf in kwestie in de nacht van 16 op 17 juli over een omheining springt. Dat is niet eerder vastgelegd in Nederland en voor zover bekend is dit een van de eerste wolven hier die hiertoe in staat is, aldus Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... r-AA1LnCj5

slimmerikken!! genoeg tijd gehad om te oefenen :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 13:12

In 2021 is al bekend dat er wolven over afrasteringen heen springen.

DuoPenotti schreef:
Knuffeldier schreef:

dat is de enge die de leugen van Maurice La Haye er niet bij plaatst.

telegraaf kopt mooi: Niet eerder gefilmd: wolf springt over wolfwerend raster in Gelderland""
maar doet het ook weer teniet door de leugen

Citaat:
❗️MAURICE LA HAYE/ ZOOGDIERVERENIGING❗️

Voor zover bekend is dit de eerste wolf die hiertoe in staat is, aldus Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging. U kletst weer uit uw nek La Haye! Ineens herinnert u zich de wolf GW1625m van 2021 niet meer. Gelukkig heeft dat blondje uit Volendam wel een goed geheugen. En dan heb ik nog niet eens over al die andere wolven die over goedgekeurde wolfwerende rasters springen. U moet uw ogen uit uw kop schamen. Ik heb de documenten even voor u opgezocht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/19Ti8d ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:18

BrankaZ schreef:
Wat ik mij altijd afvraag: heeft de keuring voor of na de aanval plaatsgevonden?
En waarom is het raster afgekeurd? Het kan zijn dat het bij het plaatsen voldeed, maar door groeiend gras o.i.d. ten tijde van de aanval niet meer aan de norm voldeed.

Dit zijn de hekken waar na een aanval een controleur geweest is bij mijn weten, en waar geen gebreken aangetroffen werden

De lijst achter wolfwerend maar controleur had wat te mekkeren had (vergeef me deze foute sarcastische woordgrao...) is veel langer.

En de lijst achter wolfwerend, zeker wolf, maar geen individueel dna ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 13:20

Citaat:
[ Afbeelding ]

Provincie wil wolf afschieten die tientallen schapen doodde in Barneveld ondanks goedgekeurd raster
28 augustus 2025 om 11:46

BARNEVELD/ARNHEM Een schapenhouder in de gemeente Barneveld is deze zomer bijna twintig keer gedupeerd door aanvallen van vrijwel zeker steeds dezelfde wolf, meldt de provincie Gelderland. Daarbij zijn in totaal zo’n zestig schapen gedood. De provincie wil daarom op korte termijn een vergunning afgeven om deze wolf af te schieten.

De provincie benadrukt dat het verstrekken van een afschotvergunning een complex proces is ,,waarbij veel onderzoek en juridische onderbouwing noodzakelijk is, zodat deze ook stand houdt bij de rechter’’.

DEZELFDE WOLF Inmiddels is na vier aanvallen DNA-onderzoek uitgevoerd, waarbij volgens de provincie vast is komen te staan dat het om dezelfde wolf gaat. ,,Van latere incidenten zijn videobeelden waarop te zien is dat de wolf over de rasters springt om bij de schapen te komen. Van deze incidenten is ook DNA-materiaal verzameld, maar de resultaten van dat onderzoek hebben wij nog niet ontvangen.’’

MOEILIJK TE VINDEN Gelderland gaf in mei toestemming om een ‘probleemwolf’ te doden die afgelopen voorjaar een hardloopster beet in nationaal park De Hoge Veluwe. Dat dier blijkt erg moeilijk te vinden voor faunabeheerders en is voor zover bekend nog in leven. Ook in Utrecht is een afschotvergunning gegeven voor een wolf nadat het dier een wandelaarster had gebeten. Pogingen van dierenrechtenorganisaties om beide vergunningen tegen te houden, strandden bij de rechter.

STROOMDRADEN BIJ12 is het bureau dat namens de provincies de wolvenaanvallen bijhoudt en de schade afhandelt. Veehouders krijgen voor een ‘wolfwerend raster’ het advies om een omheining te plaatsen van minstens 120 centimeter hoog met vijf stroomdraden op verschillende hoogtes. Daarvoor kunnen ze subsidie krijgen van de provincie.

Bron Barneveldse krant
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... n-doodde-i

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:23

tienus63 schreef:
In 2021 is al bekend dat er wolven over afrasteringen heen springen.

DuoPenotti schreef:

dat is de enge die de leugen van Maurice La Haye er niet bij plaatst.

telegraaf kopt mooi: Niet eerder gefilmd: wolf springt over wolfwerend raster in Gelderland""
maar doet het ook weer teniet door de leugen

Citaat:
❗️MAURICE LA HAYE/ ZOOGDIERVERENIGING❗️

Voor zover bekend is dit de eerste wolf die hiertoe in staat is, aldus Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging. U kletst weer uit uw nek La Haye! Ineens herinnert u zich de wolf GW1625m van 2021 niet meer. Gelukkig heeft dat blondje uit Volendam wel een goed geheugen. En dan heb ik nog niet eens over al die andere wolven die over goedgekeurde wolfwerende rasters springen. U moet uw ogen uit uw kop schamen. Ik heb de documenten even voor u opgezocht!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/19Ti8d ... tid=wwXIfr

:j

dat is de wolf waar ik het altijd over heb als ik het heb over de wolf bij mij in de buurt zat.

zie ook de dubbele flexneten en de 150 hoog...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-08-25 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 13:24

Zal de provincie Gelderland woord bij daad voegen en handelen naar de gemaakte afspraken in het IPO wolvenplan 2025?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:27

Ja die was hier bij ons GW1625M. Het schaap van 15 augustus 2020 in Sterksel heb ik gevonden toen ik met mijn paard door het natuurgebied liep waar op een stukje hei schapen staan. Niet dat ik daar zo trots op ben, maar wel dat het erg veel (negatieve) indruk maakte hoe die er bij lag met de ingewanden er uit, nauwelijks van gegeten. Daar staat toch ook een redelijke hoge afrastering met stroom rond dat stukje hei.

Gelukkig weinig wolven de laatste tijd hier in de omgeving. Al zijn die ponyslachters rond Bree hier ook niet ver vandaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:31

tienus63 schreef:
Zal de provincie Gelderland woord bij daad voegen en handelen naar de gemaakte afspraken in het IPO wolvenplan 2025?

Ik geef het weinig kans

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 13:43

Verrassend dat NOS journaal het item over de springende wolf redelijk compleet brengt.
De werkelijkheid dringt daar hopelijk inmiddels door aan de burelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:45

Ik wilde hem net delen.
En geen gezever over dat dit de eerste is die het doet, maar wel vertellen dat deze het al vaker heeft gedaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:53

Er zijn er tenminste 22 die achter goedgekeurd wolfwerend kunnen komen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 14:12

Garderobe aangevuld.
Afbeelding

Geleidewolf.nl

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:58

Hier gehoord dat ze nu wilde zwijnen willen gaan uitzetten om de wolf af te shrikken.

Ik denk dat dit oftewel niet of maar een tijdelijke oplossing gaat zijn. Die wolf komt alsmaar dichter... ik heb een klein bang hartje elke keer als ik een melding zie in België.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:03

Skessa_ schreef:
Het was net ook op de radio :)

Dat hoorde ik ook, maar hoorde ik het nou goed dat ze deze ook mogen afschieten? ( was de stal aan t mesten dus weet niet of ik het goed heb verstaan )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:04

Sentir schreef:
Hier gehoord dat ze nu wilde zwijnen willen gaan uitzetten om de wolf af te shrikken.

Ik denk dat dit oftewel niet of maar een tijdelijke oplossing gaat zijn. Die wolf komt alsmaar dichter... ik heb een klein bang hartje elke keer als ik een melding zie in België.

Hihi, het stikt hier (Veluwe) van de zwijnen. En wolven.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:06

Ze wilden toch juist de populatie van de zwijnen terugdringen met wolven :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:10

Ik heb eens op de defensieweg in Rhenen een moeder zwijn achter me aangehad op mijn snor scooter...Dat was ook niet fijn, beest rende net zo hard als ik reed.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:02

Cinnepin schreef:
Skessa_ schreef:
Het was net ook op de radio :)

Dat hoorde ik ook, maar hoorde ik het nou goed dat ze deze ook mogen afschieten? ( was de stal aan t mesten dus weet niet of ik het goed heb verstaan )

Nee dat willen ze, maar allerlei natuurclubjes gaan alweer in beroep :z

Sorry, had per ongeluk pb gestuurd, heb m alweer verwijderd :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:04

Zou je die groeperingen die dwars liggen kunnen aanklagen als zo'n wolf later een mens grijpt??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 16:12

Nee, want de wolf is van niemand. Ze zijn geen eigenaar.

Of er moet een rechter verder denken en zeggen jullie zijn en willen geen eigenaar van die dieren zijn, en de wolf is een wild dier, jullie kunnen die afschotvergunningen niet traineren, indien het wel lukt zijn jullie leden en bestuur hoofdelijk aansprakelijk voor het leed.

Maar ik denk dat ze feilloos weten dat het zo niet kan werken binnen de Nederlandse wetgeving.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:29

Ik snap niet dat mensen een springende wolf zo bijzonder vinden. Deed vroeger hondensport training met onze herder (stuk kleiner dan een wolf) en die sprong over hogere hekken.

Als ik met m'n blond hoofd zoek op hindernissen voor hondensport dan zie ik ook honden over flinke hindernissen springen.
Heb vaak discussies met "poffertjes" en die denken echt dat wolven besjes eten en bang zijn voor ezels en alpacas. En oh ja... stomme boeren moeten hun vee maar achter goede hekken zetten. Ongelooflijk.
En meelezen op Bokt is ook not done want dat is fake news.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 16:37

RTL nieuws heeft het nieuws bericht van vanochtend aangepast, met de info van Annemieke van Straaten erin verwerkt.
Citaat:
Dank voor aanpassing persbericht journalist RTL Nieuws, maar de probleemwolf die in 2021 over goedgekeurde wolfwerende rasters sprong en veel schapen heeft gedood was de GW1625m. En dat weet Maurice la Haye van Zoogdiervereniging dondersgoed!

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... er-schapen

https://www.facebook.com/share/p/1Jt9Xr ... tid=wwXIfr

Citaat:
Doodde mogelijk schapen
Wolf springt over wolfwerend raster: 'Wat kan agrariër nog doen?'
Door Mireille Sneekes · 7 uur geleden · Aangepast: 18 minuten geleden
© WCVW/Provincie GelderlandWolf springt over wolfwerend raster: 'Wat kan agrariër nog doen?'
RTL Nieuws
Een wolf in Gelderland heeft zichzelf geleerd over een goedgeplaatst wolfwerend raster te springen. Vorige maand heeft het dier zo mogelijk zes schapen gedood. De provincie Gelderland is op de hoogte van het kunstje en broedt op maatregelen.

Op beelden van een wildcamera is te zien dat een wolf op 17 juli om 02.30 uur over een wolfwerend raster springt, een weiland in. De provincie Gelderland maakte de beelden gisterenmiddag openbaar nadat het een Woo-verzoek over de video had ontvangen. Met zo'n verzoek kan overheidsinformatie worden opgevraagd. "Je kunt ervan uit gaan dat deze beelden echt zijn", zegt een woordvoerder van de provincie.

Diezelfde nacht zijn er bij een boer in Voorthuizen (Gelderland) zes schapen doodgebeten die binnen een wolfwerend raster stonden. DNA-onderzoek moet uitwijzen of de schapen inderdaad door een wolf zijn gedood, en welke wolf dat dan deed. Het is RTL Nieuws vooralsnog niet gelukt om de boer te bereiken.

Hek voldeed
BIJ12, dat de wolvenpopulatie monitort en wolvenschade afhandelt, adviseert veehouders al een paar jaar een wolfwerend raster aan te schaffen. Het zou dé manier zijn om wolven 'buiten' te houden en zo vee te beschermen. Het enige alternatief dat even effectief zou zijn, is de dieren 's nachts binnenzetten.

In deze video zie je de springkunsten van de wolf:
[video] Op beelden van een wildcamera is te zien dat een wolf op 17 juli om 02.30 uur over een wolfwerend raster springt, een weiland in. De provincie Gelderland maakte de beelden gisterenmiddag openbaar nadat het een Woo-verzoek over de video had ontvangen. Met zo'n verzoek kan overheidsinformatie worden opgevraagd. "Je kunt ervan uit gaan dat deze beelden echt zijn", zegt een woordvoerder van de provincie.

Diezelfde nacht zijn er bij een boer in Voorthuizen (Gelderland) zes schapen doodgebeten die binnen een wolfwerend raster stonden. DNA-onderzoek moet uitwijzen of de schapen inderdaad door een wolf zijn gedood, en welke wolf dat dan deed. Het is RTL Nieuws vooralsnog niet gelukt om de boer te bereiken.

Hek voldeed
BIJ12, dat de wolvenpopulatie monitort en wolvenschade afhandelt, adviseert veehouders al een paar jaar een wolfwerend raster aan te schaffen. Het zou dé manier zijn om wolven 'buiten' te houden en zo vee te beschermen. Het enige alternatief dat even effectief zou zijn, is de dieren 's nachts binnenzetten.

In deze video zie je de springkunsten van de wolf:
[ Video ]

Een woordvoerder van BIJ12 laat aan RTL Nieuws weten dat de agrariër waar de wolf over het raster sprong, 'is bezocht door een onafhankelijke wildschadetaxateur en een toezichthouder van de provincie Gelderland'. "Het lijkt inderdaad te gaan om een raster dat voldoet aan de adviesnorm van de provincies", zegt de woordvoerder. Dat betekent dat het minimaal 120 centimeter hoog was en er elektrische spanning op stond.

'Slim dier'
'Een slim dier', noemt Maurice La Haye van de Zoogdierenvereniging de wolf die zichzelf heeft aangeleerd zo hoog te springen. "Dat een wolf dit lukt, is bijzonder. Voor zo ver bekend is dit de eerste en enige wolf die dit kan."

Annemieke van Straaten, de indiener van het Woo-verzoek, spreekt dat tegen: "Ik beschik over documenten waarin staat dat een wolf in 2021 al over een raster van 120 centimeter hoog kon springen. Daar stond ook stroom op."

"Wat kun je nog meer van deze agrariër vragen om ervoor te zorgen dat de wolf bij het vee wegblijft?", gaat La Haye door. "Hij kan een wapenwedloop aangaan met de wolf, oftewel het voor het dier nog moeilijker maken om over het raster te springen." Optie daarvoor zijn het raster verhogen met extra draden of er een tweede raster erachter zetten.

Maatregelen
La Haye: "Het is aan de provincie Gelderland om advies eventueel te herzien, of andere maatregelen te nemen. Daarbij zou je kunnen denken aan proberen de wolf dit gedrag af te leren."

De provincie Gelderland is op de hoogte van het kunstje van de wolf, laat een woordvoerder desgevraagd weten. "We kennen het filmpje en weten dat er wolvenschade is gemeld. We denken na over maatregelen die we kunnen nemen." Welke maatregelen dat dan zijn, wil hij niet delen.

Bron rtl nieuws
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... er-schapen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 16:39

Helaas bleek deze week in Maarn, 26-8-25 wel
Dat dubbele afrastering ook geen zin heeft.