Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:18

soesita schreef:
Lau07 schreef:

Hoe zit het eigenlijk met de protesten tegen de eigen regering in Israël zelf? Hoor je daar ook nog tegengeluiden? Daar lees je hier in de kranten niets meer over...

Ik heb de vraag even voorgelegd aan een Israëlische vriendin en zij geeft het volgende aan: Er valt niet zoveel te protesteren als je land in staat van oorlog verkeert / bestookt wordt met raketten. Je gaat nu eenmaal niet zo snel de straat op als er sirenes afgaan en als je verteld wordt dat je thuis moet blijven i.v.m. mogelijke lone wolves. Iedereen is erg voorzichtig en mensen blijven liever dichterbij huis, mocht er iets gebeuren.

Er is altijd al gruwelijk veel kritiek geweest op de ultra rechtse regering van Netanyahu, nog voor de installatie stonden de Israëlische kranten vol van de protesten. Er was zoveel protest en kritiek dat voor de oorlog meer 25% van de inwoners van Israël het land wilde verlaten in verband met de grote juridische hervormingen. Dat percentage is geschat, en komt voort uit verschillende polls, zie hier bijvoorbeeld een artikel: https://www.timesofisrael.com/28-of-isr ... aval-poll/

Voor het escaleren van dit conflict waren er verschillende vrienden van mij die actief bezig waren met het land verlaten en verhuizen naar Europa i.v.m. het extreme beleid van Netanyahu en consorten. Veel Israëliërs zijn laaiend en willen z.s.m. van Netanyahu af, maar in tijden van oorlog stap je nu eenmaal niet zo snel van je leiders af. Voor hen is het nummer 1 belang overleven: ze willen veilig zijn voor de raketaanvallen van Hamas en Hezbollah, en ze willen beschermd worden tegen verdere terreur van Hamas. Dat is voor velen op dit moment belangrijker dan het leiderschap.

Sinds 7 oktober is de kritiek op het leiderschap van de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, juist vanwege de terroristische daden van 7 oktober. De veiligheidsdiensten en de IDF werden door veel Israëliërs als zeer betrouwbaar gezien, maar men heeft duidelijk steken laten vallen. Ook hier wordt in de binnenlandse politiek heel hard over gediscussieerd. En dan hebben we het over de keuzes m.b.t. het oorlogvoeren nog niet eens gehad.

soesita schreef:
Dankjewel voor deze uitleg. Ja, ergens snap ik dat inderdaad wel, dat je onder die omstandigheden de straat niet op durft. Anderzijds komt er op die manier dus ook geen kritiek meer aan bij Netanyahu en dat past natuurlijk goed in zijn straatje, lijkt me.

Het is een beproefde tactiek van leiders (dictators) om een oorlog met een ander land te beginnen op het moment dat ze binnen een land problemen hebben. De geruchten dat Netanyahu Hamas heeft betaald en zelf de hand heeft gehad in de aanval op 7 oktober passen in dat kader dan ook prima.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:33

Citaat:
Ik heb de korte conclusie erbij gezet maar ik ga niet het hele manifest in het Nederlands vertalen, sorry.

Urbanus mijn reactie ging niet richting jouw post. Maar was een reactie op Nikass waarop ze aangaf dat er meerdere posts waren met Engelse links zonder vertaling.

Urbanus

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:39

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:17

irmaz schreef:
Het is een beproefde tactiek van leiders (dictators) om een oorlog met een ander land te beginnen op het moment dat ze binnen een land problemen hebben. De geruchten dat Netanyahu Hamas heeft betaald en zelf de hand heeft gehad in de aanval op 7 oktober passen in dat kader dan ook prima.

Whut?? Is dat echt mogelijk? Ben ik zo naïef dat ik me dat amper kan indenken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:22

Zelf denk ik dat Netanyahu signalen heeft gehad via de inlichtingen dienst of Egypte bv. Maar dit bewust hebben genegeerd zodat ze een reden hadden om snoeihard terug te slaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:24

Nikass schreef:
irmaz schreef:

Whut?? Is dat echt mogelijk? Ben ik zo naïef dat ik me dat amper kan indenken?

Nou ja, zoals ik al schreef: het zou wel in zijn straatje passen. De binnenlandse kritiek op hem was voor de escalatie niet mals en nu hoor je dus niks meer hierover. En eerlijk gezegd sta ik van niks meer versteld.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:26

Dat betalen vraagt wel wat meer uitleg denk ik:

Vanaf 16'20'' ongeveer, maar heel de uitzending kadert wel in dit conflict en de achtergrond daarvan.
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-afspra ... d20231020/

Effectief een hand in de gebeurtenissen op 7/10 gaat imo wel ver en is speculatief zonder echte gronden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:16

De opinie/feiten volgens Dyab Abou Jahjah, weet niet of hij bij jullie (nog) bekend is. Hem omschrijven gaat niet zo in paar woorden, maar ben al jaren fervente aanhanger van hem, indertijd zelfs op zijn kieslijst gestaan, ik was ook lid van zijn toenmalige organisatie AEL en heb hem meermaals ontmoet. Hij heeft heel veel kennis en wijsheid ivm de midden-oosten problematiek, is zelf van Libanese origine dus heeft ook wel één en ander aan den lijve ondervonden. Onderstaande tekst stond ook op zijn FB pagina, maar hij vreest dat hij binnenkort offline zal gehaald worden.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... ropaganda/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:31

Fervente aanhanger van hem? Hij is ook maar heel selectief als het gaat om vrede en voor wie dat er wel of niet mag zijn. De controverse rond hem is er niet onstaan door sprookjes, maar door zijn eigen woorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:32

Citaat:
Het is een beproefde tactiek van leiders (... ) om een oorlog met een ander land te beginnen op het moment dat ze binnen een land problemen hebben.

Citaat:
De binnenlandse kritiek op hem (Netanyahu, J2) was voor de escalatie niet mals en nu hoor je dus niks meer hierover. En eerlijk gezegd sta ik van niks meer versteld.

Het kleine beetje dat in Trouw staat, geeft een ander beeld.
Daar wordt gemeld dat normaliter 'de rijen zich sluiten' (om efkes militair te praten) als er oorlog is, dwz dat de kritiek dus stopt.
... maar deze keer niet.

Wat op de link naar Abou Jahjah werd gemeld, was dat de Hamas strijders stomverbaasd waren dat ze überhaupt konden uitbreken.
... dat snap ik.
En de chaos die daarbij ontstond (men drong verder door op verboden terrein dan verwacht) kan ik me ook goed indenken.

En in Israël is juist dat aangekomen als een mokerslag.
Netanyahu prees zichzelf aan als Meneer Veiligheid - "en dan dit....!"

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:42

Voor de geïnteresseerden:
Onze minister van buitenlandse zaken gaat zo (22.00u) de VN veiligheidsraad toespreken
Citaat:
Minister @HankeBruinsSlot
will soon address the UN Security Council in New York about the worrying situation in Israel and the Palestinian Territories. Watch her speech through: https://media.un.org/en/asset/k1b/k

Te zien via livestream: https://media.un.org/en/asset/k1b/k1babz4j3h
(is al bezig)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:00

hwn schreef:
De opinie/feiten volgens Dyab Abou Jahjah, weet niet of hij bij jullie (nog) bekend is. Hem omschrijven gaat niet zo in paar woorden, maar ben al jaren fervente aanhanger van hem, indertijd zelfs op zijn kieslijst gestaan, ik was ook lid van zijn toenmalige organisatie AEL en heb hem meermaals ontmoet. Hij heeft heel veel kennis en wijsheid ivm de midden-oosten problematiek, is zelf van Libanese origine dus heeft ook wel één en ander aan den lijve ondervonden. Onderstaande tekst stond ook op zijn FB pagina, maar hij vreest dat hij binnenkort offline zal gehaald worden.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... ropaganda/

Ik kan de linkjes niet allemaal openen, maar voor wat ik wel kan lezen vind ik het Hamas een beetje afschilderen als goedbedoelende, onschuldige verzetsstrijders. Voor mij niet erg geloofwaardig, gezien de wreedheden die hebben plaatsgevonden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:10

Het was hij die zei dat alle Joden in de zee werpen niet haalbaar is. Just saying...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:42

Nikass schreef:
Ik kan de linkjes niet allemaal openen, maar voor wat ik wel kan lezen vind ik het Hamas een beetje afschilderen als goedbedoelende, onschuldige verzetsstrijders. Voor mij niet erg geloofwaardig, gezien de wreedheden die hebben plaatsgevonden.

Ik vind de versie die hij schetst, behoorlijk goed overeenstemmen met de ervaringen van de vrijgelaten gijzelaars. Die verkrachtingen, en onthoofde baby's, da's al lang duidelijk dat dat fake news is. Er zullen wel een paar losgeslagen individuen tussen gezeten hebben die te ver gegaan zijn (ook van andere groeperingen), maar hun daden ziet hij ook als oorlogsmisdaden.

Maar ik ben het ermee eens dat een lofzang voor Hamas de Palestijnse kwestie niet zal vooruit helpen, zou in een debat of vredesoverleg zeker ook geen zoden aan de dijk brengen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:50

Sorry "een paar losgeslagen individuen" vind ik erg bagatelliserend.
Hoe zeer ik ook het verzet vanuit jarenlange onderdrukking begrijp, je kan en mag nooit nonchalant doen over gewetenloze misdaden.

De gegijzelde vrouw van 85 jaar, die nu is vrijgelaten, waarom moest zij zo hard geslagen worden? Iemand die notabene altijd de Palestijnse bevolking heeft geholpen. Waarom moeten er kinderen zijn onder de gegijzelden?
Het doel heiligt niet alle middelen.

Nb: ik snap trouwens die opmerking van Desmond Tutu totaal niet :?

Edit: voor punt 10 zou ik graag bewijs zien vanuit een betrouwbare bron.
Ik zou een onafhankelijk onderzoek zeker toejuichen.
(Alle verwijzingen naar Facebook pagina's zijn voor mij niet te openen, en FB zie ik ook niet als een serieuze bron)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 06:19

Nikass schreef:

(Alle verwijzingen naar Facebook pagina's zijn voor mij niet te openen, en FB zie ik ook niet als een serieuze bron)

Opmerking van Desmond Tutu komt er denk ik op neer dat hij stelt dat je min of meer medeplichtig bent als je het onrecht negeert

Voor punt 10 vind je hier twee links:
punt 5 van deze link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/09 ... dt-tot-la/
en ook:
https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-de-g ... ~b678ae9b/

is de reguliere Belgische media, geen alternatieve bronnen dus.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:14

Zijn woorden of gedrag hebben nog nooit zoden aan de dijk gezet en hij is er ook niet op uit om ook maar iets op te lossen op een vreedzame manier, en daar zijn talloze bronnen over, regulier en alternatief. Deze man serieus nemen in deze discussie, neen. Hij is altijd aanhanger van Hezbollah geweest en wou hier de sharia invoeren (maar trok later zijn keutel in). Jij dan ook, hwn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:53

Hwn hoeft niets intetrekken. Van beiden kanten wordt vanaf eigen inzicht geschreven. Het stuk heeft mij de ogen geopend dat zoals gewoonlijk er ook andere versies van het gebeuren rond gaan. Het kan geen kwaad deze te kennen want sommige zaken (zoals verbazing) zullen zeker waar zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:05

Er staat niets in wat al niet eerder gezegd is imo. Deze man een podium geven, het zou niet mijn keuze zijn. Maar hwn zegt zelf aanhanger van hem te zijn (geweest?), dus ik denk dat het een legitieme vraag is of zijn gedachtegoed ook gevolg wordt door hwn. Geen moeilijke vraag, denk ik?

Over intrekken van iets door hwn zeg ik niets, weet niet wat je daarmee bedoelt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:05

hwn schreef:
Die verkrachtingen, en onthoofde baby's, da's al lang duidelijk dat dat fake news is.

Dit hier onder is geen fake news, lijkt me. Eén van de internationale journalisten die het ruwe materiaal heeft gezien dat IDF uit verschillende bronnen heeft gevonden.

Check out this thread at Thread Reader App. https://threadreaderapp.com/thread/1716 ... 55964.html

Edit: ik weet ook wel dat Hamas niet de enige is die geweld gebruikt. De kolonisten op de West Oever gaan momenteel ook weer ver over de schreef. Het gaat me alleen te ver dat Hamas wordt afgeschilderd als een fatsoenlijke organisatie met een paar rotte appels er tussen. Dat klopt gewoon van geen kanten leert ook de geschiedenis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:50

hwn schreef:
Nikass schreef:

Opmerking van Desmond Tutu komt er denk ik op neer dat hij stelt dat je min of meer medeplichtig bent als je het onrecht negeert

Voor punt 10 vind je hier twee links:
punt 5 van deze link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/09 ... dt-tot-la/
en ook:
https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-de-g ... ~b678ae9b/

is de reguliere Belgische media, geen alternatieve bronnen dus.

Dank je. Niet onaardig bedoeld over Desmond Tutu, maar laat hij dan duidelijker zeggen wat hij bedoelt :D
Ik kan het met hem eens zijn nu.

Er is inderdaad veel fake news rondgestrooid, en ik geloof niet alles wat ik lees.
Wel denk ik dat je er voor moet waken de pijn en het verdriet van een ander niet te erkennen. Op het moment dat je een misdaad bagatelliseert, voelt dat voor het slachtoffer als niet gehoord of erkend worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:00

Tieneke schreef:
Over intrekken van iets door hwn zeg ik niets, weet niet wat je daarmee bedoelt.

Citaat:
maar trok later zijn keutel in). Jij dan ook, hwn?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:02

Dat ging over zijn sharia-wens, Pien. Het staat tussen haakjes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:13

mysa schreef:
hwn schreef:
Die verkrachtingen, en onthoofde baby's, da's al lang duidelijk dat dat fake news is.

Dit hier onder is geen fake news, lijkt me. Eén van de internationale journalisten die het ruwe materiaal heeft gezien dat IDF uit verschillende bronnen heeft gevonden.

Check out this thread at Thread Reader App. https://threadreaderapp.com/thread/1716 ... 55964.html

Edit: ik weet ook wel dat Hamas niet de enige is die geweld gebruikt. De kolonisten op de West Oever gaan momenteel ook weer ver over de schreef. Het gaat me alleen te ver dat Hamas wordt afgeschilderd als een fatsoenlijke organisatie met een paar rotte appels er tussen. Dat klopt gewoon van geen kanten leert ook de geschiedenis.

Dan nog zie je nergens beeld materiaal daarvan terwijl je vanuit Gaza dagelijks de meest afschuwelijke, mens onterende videos voorbij ziet komen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:17

VN topman Guterres was heel scherp voor Israël op de laatste veiligheidsraad. Dat zegt heel veel.
Nu is Israël woest en willen ze dat hij aftreed. :+