soesita schreef:Lau07 schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de protesten tegen de eigen regering in Israël zelf? Hoor je daar ook nog tegengeluiden? Daar lees je hier in de kranten niets meer over...
Ik heb de vraag even voorgelegd aan een Israëlische vriendin en zij geeft het volgende aan: Er valt niet zoveel te protesteren als je land in staat van oorlog verkeert / bestookt wordt met raketten. Je gaat nu eenmaal niet zo snel de straat op als er sirenes afgaan en als je verteld wordt dat je thuis moet blijven i.v.m. mogelijke lone wolves. Iedereen is erg voorzichtig en mensen blijven liever dichterbij huis, mocht er iets gebeuren.
Er is altijd al gruwelijk veel kritiek geweest op de ultra rechtse regering van Netanyahu, nog voor de installatie stonden de Israëlische kranten vol van de protesten. Er was zoveel protest en kritiek dat voor de oorlog meer 25% van de inwoners van Israël het land wilde verlaten in verband met de grote juridische hervormingen. Dat percentage is geschat, en komt voort uit verschillende polls, zie hier bijvoorbeeld een artikel: https://www.timesofisrael.com/28-of-isr ... aval-poll/
Voor het escaleren van dit conflict waren er verschillende vrienden van mij die actief bezig waren met het land verlaten en verhuizen naar Europa i.v.m. het extreme beleid van Netanyahu en consorten. Veel Israëliërs zijn laaiend en willen z.s.m. van Netanyahu af, maar in tijden van oorlog stap je nu eenmaal niet zo snel van je leiders af. Voor hen is het nummer 1 belang overleven: ze willen veilig zijn voor de raketaanvallen van Hamas en Hezbollah, en ze willen beschermd worden tegen verdere terreur van Hamas. Dat is voor velen op dit moment belangrijker dan het leiderschap.
Sinds 7 oktober is de kritiek op het leiderschap van de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, juist vanwege de terroristische daden van 7 oktober. De veiligheidsdiensten en de IDF werden door veel Israëliërs als zeer betrouwbaar gezien, maar men heeft duidelijk steken laten vallen. Ook hier wordt in de binnenlandse politiek heel hard over gediscussieerd. En dan hebben we het over de keuzes m.b.t. het oorlogvoeren nog niet eens gehad.
soesita schreef:Dankjewel voor deze uitleg. Ja, ergens snap ik dat inderdaad wel, dat je onder die omstandigheden de straat niet op durft. Anderzijds komt er op die manier dus ook geen kritiek meer aan bij Netanyahu en dat past natuurlijk goed in zijn straatje, lijkt me.
Het is een beproefde tactiek van leiders (dictators) om een oorlog met een ander land te beginnen op het moment dat ze binnen een land problemen hebben. De geruchten dat Netanyahu Hamas heeft betaald en zelf de hand heeft gehad in de aanval op 7 oktober passen in dat kader dan ook prima.